Ogen dicht

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Ogen dicht

Bericht door mickey »

Onze oudere kat Simba houdt de laatste tijd zo vaak zijn ogen dicht, alsof hij moet niezen. Kan dit de niesziekte oid zijn? Hij wordt wel elk jaar ingeent en is half maart nog geweest.
Zo te zien zijn het geen ontstoken ogen, deze zien er nog heel goed uit en er komt ook geen vocht uit.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Misschien komt het door de pollen van buiten?
Ik heb met ons hondje ook altijd het idee dat die iets van hooikoorts heeft want zijn ogen beginnen nu ook weer enorm te tranen terwijl hij er de rest van het jaar geen last van heeft.
Ik zou in ieder geval proberen om het regelmatig schoon te maken met gekookt (afgekoeld) water op een schone doek.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Iets hooikoortsachtigs zou inderdaad heel goed kunnen. Hij is te levendig en alert om ziek te zijn, hij eet ook prima.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Doet hij het als je hem aankijkt? Het kan dan ook een teken van genegenheid zijn. Belle doet dat ook vaak en hij begint er dan ook nog bij te knorren.
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Dat doet hij ook vaak, maar nu deed hij het ook als hij in het niets aan het staren was etc.
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Ik vraag me ineens (heel serieus) af of slechtziendheid bij katten en andere dieren ook kan voorkomen.
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Er zijn diverse ziektes die ervoor kunnen zorgen dat een kat slecht ziet, maar als je bij- en verziendheid bedoelt: nee, dat kan volgens mij niet. De pupil van een dier is dermate anders dan die van een mens dat de 'verbuiging' zoals wij die kennen niet kan ontstaan.

Bij een mens kan de pupil iets ronder of minder rond staan, waardoor het binnenkomende plaatje op het netvlies verandert. De pupil van een kat is niet rond (ze krijgen spleetjes als de zon schijnt), en opent zich anders dan die van mensen. Zodoende is de bundeling op het netvlies ook anders.

Omdat het hier niet om een echte ziekte lijkt te gaan, wordt dit onderwerp verplaatst naar Overige.

Groet,
Emma
Gesloten