oog van katertje zit een kras

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gesloten
Gebruikersavatar
nikkee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2004 01:09
Locatie: provincie flevoland

oog van katertje zit een kras

Bericht door nikkee »

Op een avond zat onze kater zich wat te wassen en opeens viel mij op dat hij één oog half dicht had en deze ietsje troebel was. (wel grappig, hij lijkt steeds een knipoog te geven)
Ik ben dit in de gaten gaan houden en nu na een paar dagen doet hij zijn ene oog nog steeds niet goed open en zit er een duidelijke kras op zijn oog. Volgens mijn vriend is er niks aan te doen en zal het vanzelf moeten helen. Wat denken jullie? Ons katertje is 9,5 maand.

Alvast bedankt voor jullie reactie!!!
Groetjes Nikkee
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dan is het oog beschadigt en is een bezoekje aan de da zeker wel noodzakelijk!
Dit gaat echt niet vanzelf over, en nog erger, je kat heeft er pijn aan.
Als er niks aan gedaan word gaat het alleen maar van kwaad tot erger.
Zeker bellen hoor!
Succes.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik zou ook zeker naar de dierenarts gaan als ik jullie was ;-)

Jullie kat zal er zeker pijn van hebben! Zouden wij ook hebben.

Misschien heeft de dierenarts pijnstillende oogdruppels of iets in die geest.

Hou je ons op de hoogte?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Bericht door Karin1964 »

Zeker even door de dierenarts naar laten kijken!

Je kunt natuurlijk niet altijd de vergelijking trekken tussen mens en dier. Maar in dit geval wil ik je toch vertellen dat mijn zoontje ook een kras op zijn oog heeft gehad (kwam door onze kat). Het oog werd voor een dag afgeplakt (wat bij een dier natuurlijk niet zal lukken) en hij kreeg een zalfje die in het oog moest worden gesmeerd :roll: om te voorkomen dat het ging infecteren.

Groetjes Karin.
"Eerste gewin is kattengespin"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Karin,

Zit die kras op het oog of ernaast? Een bezoek aan je dierenarts is zeker niet overbodig. Het oog is een kwetsbaar orgaan. Is je kat ingeent tegen oa niesziekte. Hierdoor kan het oog ook geirriteerd raken.
Door een forse ontsteking kan je kat volledig het zicht aan het oog kwijtraken.
Echt even naar je dierenarts dus!

Bella.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 06 mar 2005 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja, dat moet echt wel. Een kras kan een ontsteking naar binnen veroorzaken. Er zijn speciale druppels en zalfjes om het oog te genezen.
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Je moet zo wie zo even met dingen die je niet vertrouwd naar de DA gaan. Wie weet kan je er blindheid mee voorkomen.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
nikkee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2004 01:09
Locatie: provincie flevoland

Bericht door nikkee »

Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reactie! :smile:

Ik heb gisteren meteen de dierenarts gebeld. Hij vertelde mij dat het inderdaad wel eens zo kon zijn dat het uit zichzelf kon genezen. Maar het kon ook zo'n zware beschadiging zijn dat hij uiteindelijk blind kon worden. Dus ik moest wel even met de kat komen. Dit ook meteen gisteren gedaan. Het bleek inderdaad een beschadiging te zijn aan zijn hoornvlies, kon komen door een takje, doorntje of wat vechten met bv zijn broer! Ik kreeg een zalfje mee en dit moet ik in ieder geval 4 keer per dag in zijn oog doen en dit gedurende ongeveer 7 tot 10 dagen. Dit valt mij trouwens niet mee! :-x Noah ziet meteen als ik met dat tubetje aan kom en dan springt hij weg! Ook als het uiteindelijk wel lukt, perst hij zijn ogen dicht, hij heeft er dan best last van.

Als iemand een tip voor mij heeft hoe ik Noah in de houtgreep kan nemen en ondertussen wel hem het zalfje kan geven, dan zijn deze van harte welkom! :smile:
Groetjes Nikkee
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Wat ik doe, want Buffy is ook niet makkelijk, is op de grond gaan zitten met mn benen onder mn kont en ze tussen me benen zetten zodat ze nergens heen kan.
Dan kan ik het koppie makkelijk vasthouden en het oogje met duim en wijsvinger onder en boven openhouden en de zalf erin doen.
Wel oppassen dat de tube het oog niet raakt!
Succes ermee, en verstandig dat je toch ff ben gegaan!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Welke zalf heb je gekregen? (ben ik altijd benieuwd naar) Terramycine, Aureomycine, Cavasan? (ik hou het even op de middelste 8-) )

Wikkel hem goed stevig in een handdoek, trek met je ene hand het oogje open en je hoeft er niet per se de zalf in te druppelen, maar je kunt het ook met een schone vingertop doen. Dan wrijft hij het er zelf wel in.

De houdgreep geeft jou geen ruimte om te zalven: je moet linker achterpoot, linker voorpoot en nekvel tegelijk pakken, dus dan kun je geen oogje opensperren en daar zelf indoen 8-)

Sandy's manier van vasthouden werkt vaak ook goed.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Je moet er even handigheid mee krijgen, wat zeker ook helpt is na die tijd wat lekkers geven. Xandor ging na een paar keer al keurig zitten zodat hij daarna zijn beloning op kon halen :grin:
Maar toch maar goed dat je naar de dierenarts gegaan bent!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
nikkee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2004 01:09
Locatie: provincie flevoland

Bericht door nikkee »

Bedankt voor jullie tips, ik heb die van Sandy gebruikt en met wat oefenen lukt me dat nu aardig! Daarna geef ik hem een snoepje!

Ik heb oogzalf gekregen met de naam CAF van het merk Ceva Sante Animale BV Naaldwijk. In de zalf zit chlooramfenicol en vitamine A palmitaat. Geen idee wat het allemaal inhoudt, ik hoop alleen dat het een goede werking heeft bij Noah! :smile:
Groetjes Nikkee
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Caf had ik ook meegekregen voor Buffy.
Zij had ook een beschadiging aan het oog door een andere oorzaak.
Het heeft ook langer geduurd voor het geheeld was maar het helpt wel!
Als het het niet meer gebruikt kan je het in de koelkast bewaren voor het geval dat.
Dat was mij verteld hoor.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gesloten