Aanhankelijkheid

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Rian,

Allereerst welkom op dit forum.
jouw probleem is heel herkenbaar wij hebben dat ook gehad, Binky hebben we al een jaar. En als wij weg waren en daarna terug kwamen was hij altijd zo blij als een klein kind hihi sinds wij van de Zomer Barney erbij hebben genomen kan je merken dat hij zich niet meer alleen voelt als we weg zijn.
Het helpt dus echt. en het is twee keer zo gezellig toch. :catani:
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Even een update betreffende dit topic: Luna is nog steeds blij als we thuiskomen, maar ze zit ook graag boven. Overdag zit ze boven, ze heeft daar een eigen kamertje (jawel!) en ze kan in de (grote) gang beneden.

Als we 's avonds thuis zijn, komt ze altijd snel naar beneden hollen, geeft ons spinnend kopjes en komt soms bij ons op de bank liggen of komt spelen met ons. Maar het is ook vaak zo dat ze ook 's avonds veel boven zit, in haar kamertje.

Moet ik dit negatief opvatten? Ik bedoel, ten aanzien van mijn oorspronkelijke vraag. Ik vind het nl. beetje raar, ik weet wel dat katten geen mensen zijn, maar ik zou het wel gezellig vinden als er iemand thuis was en daar zou ik dan bij gaan zitten. :wink:
Is dit een teken van ' boos' zijn van Luna ofzo of vind ze het gewoon prettig om alleen te zijn?

Nou ja, ik zou willen dat ik het haar kon vragen!
Mauw
Gast

Aanhankelijkheid

Bericht door Gast »

Je zult denken, wat nou overdreven? Hoe meer hoe beter, toch?
Nou, onze Dinges gaat wel wat ver. Van het moment van aankomst in de woonkamer ('s morgens) tot ik weg ga ('s avonds) wil hij op schoot en/of in de nek liggen en aangehaald worden. Dit is natuurlijk niet te doen (hij is niet de enige kat in huis). Als ik de woonkamer uit ga (om wat dan ook te doen) begint hij klagelijk en zielig te miauwen, alsof hij vermoord wordt haast. Dit dus ook gedurende een groot deel van de nacht.

Dinges laat zich niet weg zetten. Zet hem van je schoot op de bank, en hij komt net zo hard weer terug (de laatste keer zelfs meer dan 20 keer, dus het is een volhouder).
De kittens (3) hier mogen van 12 uur tot 's avonds 21 uur vrij door het huis lopen, daarna gaat de woonkamer deur dicht en kunnen de volwassen katten (4) door het kattenluikje naar binnen en buiten. De kittens niet (van mij mogen ze, maar ze kunnen het nog niet).

Iemand tips om een super aanhankelijke kat wat minder aanhankelijk te maken?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou zijn kittens over het algemeen aanhankelijker dan een volwassen kat/poes heb ik al wel gemerkt :lol:
Ik heb het ook met Yogi, die loopt ook steeds al mauwend achter me aan, klimt als hij even kans ziet bij me op schoot en gaat piepen als hij me niet meer ziet.
Ik zorg er dus voor dat hij en ik af en toe wel rust moeten nemen. Dus dan laat ik hem even in een bench slapen of ik laat hem in de slaapkamer terwijl ik bezig ben of de andere katjes aandacht geef. Ik denk dat je hem in ieder geval zal moeten remmen omdat hij het anders blijft doen.
groetjes Sharon
Gast

Bericht door Gast »

In een bench opsluiten betekend voor ons gegil zolang hij erin zit, zoals ik al zei; Echt alsof hij vermoord wordt (vraag ook af wanneer de buren komen aanbellen met de vraag wanneer we stoppen met onze privé slachterij ;))
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Toch is dat de enige optie. Als je dit gedrag voortdurend toestaat, zal hij niet leren begrenzen en dat kan in en na zijn puberteit problemen geven. Het is dus echt zaak hem consequent een aantal keren per dag weg te zetten naar een plek bij jou vandaan.
Hier doe ik dat ook met overaanhankelijke kittens; het kost je 30x 'nee' en ik pak ze na een aantal keren in hun nekvel of blaas zachtjes in hun gezicht. Daarmee imiteer je het gedrag van de moeder.

Benenklimmen tolereer ik ook niet; ik schud ze er uit. Niet leuk, maar als ik het niet afleer, worden het later geen leuke katten.

Zet hem desnoods in een bench in de wc of ergens anders in het donker; donker kalmeert een katje.
Succes!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nou dan zit er dus niks anders op :)
Toch maar oordopjes kopen dan :)

Dank jullie wel
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja zeker weten! Quinto heeft dat niet geleerd als kitten en daar zijn we enorm druk mee geweest om hem alsnog aan te leren dat nee betekent dat hij op moet houden en als hij niet luistert hij de bench ingaat. Gelukkig is dat nog goed gekomen maar dat kost veel meer energie dan hem nu af en toe negeren. Desnoods zorg je dat je dan zelf even boodschappen gaat doen of zoiets.
groetjes Sharon
Anonymous

Heb mijn kat te aanhankelijk gemaakt!wat nu?!!

Bericht door Anonymous »

Hallo, ik zit met een probleem ik heb sinds oktober een kitten in huis gehaald en is dus nu nog geen jaar, hij is wel gecastreerd.
Maar sinds we m hebben heb ik m erg overbezorgd opgevoed en mag altijd bij me zitten, maar van mn vriend niet in de slaapkamer, maar verder mag hij met me in de douche, keuken, bank, eigenlijk overal heen dat is zo gegroeid, maar nu kan hij dus niet zonder me als ik er niet ben gaat hij zich erg vandalig gedragen dingen kapot maken en daarnaast veel slapen. Ook als we in bed liggen gaat hij soms heel de nacht en ochtend zitten miauwen net zolang totdat ik mn bed uitkom, ook als mn vriend als mn vriend al uit bed is geweest om hem en mn andere kat eten heeft gegeven.
Is dit nu mijn schuld? Mijn vriend zegt van wel omdat ik overal mee naar toe neem en hem altijd voortrek! Hij sballet ook altijd aan mn kleren en alleen bij mij...kan dat er mee te maken hebben!!?
HELP!! Groetjes sandra
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Speelt jou kitten niet met de andere poes??
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik denk dat het er eerder aan ligt dat hij alleen is als je er niet bent en hij zich dan verveelt. Toen Quinto nog alleen was vernielde hij het huis ook als we weg waren, nadat Xandor erbij kwam was het over. Katten hebben ondanks wat er vaak gezegd wordt vaak behoefte aan een maatje en dat ben jij voor hem en dus wil hij jou overal bij hebben. Misschien is het dus tijd voor een tweede kat??
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Als ie op je kleren sabbelt, ziet ie je zeker als z'n moeder! Maar elk katje komt op een gegeven moment wat meer los van z'n moeder. Ik denk dat je dus gewoon geduld moet hebben. Officieel is een kat kitten tot zijn eerste levensjaar!

En doe oordopjes in s'nachts, dan hoor je m niet mauwen. Doe anders zeker je vriend oordopjes in, want je hebt er niets aan als je ruzie met hem krijgt omwille van je katje....

Nóg een tip: wees concequent, ga niet kijken (en ook je vriend niet) als ie 's nachts aan het mauwen is!
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Volgens mij, als ik het goed lees, zijn er al 2 katten in huis dus een kat erbij nemen zal waarschijnlijk niet het gewenste effect hebben. Al helpt het soms wel omdat de jongste kat dan niet meer de 'baby' is.

Of je zelf verantwoordelijk bent voor het afhankelijke gedrag van je kat betwijfel ik, sommige katten zijn nu eenmaal veel aanhankelijker dan andere katten en als je een kat als kitten in huis neemt zal hij jou veel meer als z'n surrogaatmoeder zien dan wanneer je een oudere kat in huis neemt. Je vriend komt op mij enigszins jaloers over, alsof hij zich tekort gedaan voelt door de aandacht die je aan je kat geeft :???:

Als je de kat echt niet op je slaapkamer wil hebben is consequentie inderdaad heel belangrijk want dan krijgt hij/zij vanzelf door dat het niet gaat gebeuren en zal zich er uiteindelijk bij neerleggen.
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Carol schreef
Je vriend komt op mij enigszins jaloers over, alsof hij zich tekort gedaan voelt door de aandacht die je aan je kat geeft
Dat heb ik ook wel eens en dan heb ik de opvoedkundige dingen verkeerd gedaan. Gelukkig sloopt Mickey niet, maar in een gekke bui klimt ze wel eens in de deur. En dat zou ik haar dan aangeleerd hebben, of in ieder geval niet goed afgeleerd.
Zelf denk ik ook dat het gewoon karakter is, met consequent gedrag is veel te leren.
Verder is je kat ook nog jong en zal hij denk ik nog iets meer tijd nodig hebben voor hij echt op eigen benen staat.
Mickey mocht van ons naar buiten toen ze 6 maanden was, maar in het begin ging ze alleen als ik buiten was en als ze alleen was waagde ze het soms om voor de deur te zitten, maar geen stap verder. Ze liep ook niet met de andere kat mee. Twee maanden later was dit pas over.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Carol schreef:Of je zelf verantwoordelijk bent voor het afhankelijke gedrag van je kat betwijfel ik, sommige katten zijn nu eenmaal veel aanhankelijker dan andere katten
Dit ben ik op zich wel met je eens, maar toch denk ik dat je dit gedrag wel kunt stimuleren of juist afremmen.
Ik heb zelf ook de neiging om steeds te reageren als mijn katten mauwen om aandacht. Als ik ze dan eens geen aandacht geef omdat ik bijvoorbeeld bezoek heb, gaan ze gelijk klieren of zeurderig mauwen. Ik denk dat dit wel wat anders was geweest als ik vanaf het begin niet op elke mauwtje had gereageerd. ;-)
Het scheelt hier wel dat de poezen overdag een paar uur buiten zijn en verder ook veel slapen. Ik heb ze dus niet constant aan me kleven. ;-)
Gesloten