ziek pootje --> abces

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
wilme
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2005 15:17

ziek pootje --> abces

Bericht door wilme »

Hallo allemaal,
Afgelopen week ben ik drie keer bij de dierenarts geweest met onze kater Kedna. Hij kwam maandagnacht thuis en kon bijna niet lopen. In de loop van de dag ben ik met hem naar de dierenarts gegaan. Het leek eerst dat zijn achterkant niet zo mee wilde. Ze heeft hem een injectie tegen de pijn gegeven en verder vond ze niets. De volgende dag (dinsdag) schoot het nog steeds niet op en at en dronk hij ook niet meer. Toen zag ik ook nog dat er iets was met zijn rechtervoorpoot. Ik weer naar de dierenarts.

Ze zag dat Kedna een abces had en kneep dat uit uit en omdat hij ook niet dronk heeft ze hem een infuus gegeven. Nu moest het allemaal wel beter gaan.

De woensdag moest ik weg in de morgen en toen ik 's-middags terug kwam zag ik dat hij nog niet van z'n plek was geweest en dat hij ook nog niets at of dronk.

Donderdag weer naar de dierenarts want zijn rechtervoorpoot was nog bijzonder pijnlijk en gebruikte hij ook niet meer. Bij de dierenarts bleek dat er nog een berg pus en bende in de wond zat. Dat heeft de dierenarts weer uitgeknepen en nu goed totdat er bloed uitkwam. Toen van zijn lijf een foto gemaakt omdat wanneer ze in zijn achterkant kneep hij wel bromde. Niets te zien. Weer een infuus en nu een soort papje gekregen omdat hij weer niets at. Toen was ik inmiddels € 130,- kwijt. Toen ik thuis kwam was hij wel weer wat levendiger en begon uit zichzelf weer te eten en drinken.

Maar nu is het zondag. Hij loopt nog steeds op drie pootjes en heeft echt nog goed last van zijn rechterpoot. Ik vraag mij nu af wat er aan de hand zou kunnen zijn? Er kan in dat pootje natuurlijk iets goed geraakt zijn. Er is duidelijk een gat van een beet te zien. Hij laat het pootje slap hangen en kan er beslist niet op staan Je mag er ook niet aankomen. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Ik hoor jullie reacties graag

Groet, Wilme
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Wat zielig voor je mannetje Wilme.
Het kan zijn dat er een spier of pees geraakt is als hij gebeten is, vooral omdattie 'm slap laat hangen.
Ze kunnen niet altijd alles zien op een foto.
Ik zou er is aan denken om een andere da te raadplegen, die er mischien een andere kijk op heeft.
Ik zou er persoonlijk niet te lang mee wachten.
Sterkte!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Erg vervelend voor jou en Kedna, Wilme! :-(
Krijgt hij nu wel antibiotica? Als de wond is onstoken, is dat wel nodig.
Misschien is het inderdaad verstandig om eens naar een andere dierenarts te gaan. Er is duidelijk nog iets mis die poot, anders zou hij hem wel langzamerhand weer gaan gebruiken.
Sterkte ermee!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee, dat hoeft niet het geval te zijn. Als het abces op een lymfeknoop of op een spier zat, kan het wel een aantal dagen duren voordat hij de poot weer goed kan gebruiken.
Het kan ook zijn dat er naast het vorige abces een nieuw abces gevormd is, die de functie belemmert en pijn veroorzaakt.

Ik ben erg benieuwd welke antibiotica je hebt gekregen en of je pijnstilling/koortsverlaging hebt gekregen.

Het gat van het abces kan zo diep zijn dat je het bot ziet. Je moet dat echt goed openhouden en een paar keer per dag schoonmaken, anders komt er weer nieuwe pus. De aanmaak van pus duurt een paar dagen totdat de antibiotica echt goed werkt.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 09 feb 2005 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
wilme
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2005 15:17

Bericht door wilme »

Wel heeft de da hem een injectie bij de infuus gegeven maar wat voor injecties weet ik eigenlijk ook niet. Dit lijkt erg stom. Maar eigenlijk komt dat omdat de da maar remmelt en remmelt. Zodoende heb je geeneens tijd om dat te vragen. Ik moet meer optreden geloof ik.

Maar dus geen pijnstillers of antibiotica meegekregen.

Tot morgen
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bij een abces is het belangrijk dat er antibiotica gegeven wordt zodat de bacterie gedood wordt. Anders blijft het abces zich opnieuw vormen en belemmert zo het lopen. Het is ontzettend pijnlijk voor een dier (voor een mens ook :???: ). 3x daags zelf uitwassen met verdunde betadine helpt om te ontsmetten. De betadine verdunnen tot de kleur van slappe thee.
wilme
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2005 15:17

Kedna

Bericht door wilme »

We zijn weer naar de dierenarts geweest met Kedna. Ik heb toch maar gebeld met mijn eigen da. Aan de assistente heb ik aangegeven dat ik niet zo blij was met de gang van zaken t.a.v. de behandeling van het pootje van Kedna.
In eerste instantie had zij zoiets van ja maar dan zal je toch moeten komen zodat de da er weer naar kan kijken. Ik gaf aan dat ik dat al 3 keer gedaan had afgelopen week maar dat we zo niet verder komen. Ook gaf ik aan dat ik het advies had gekregen om naar een andere da te gaan zodat er een soort second opinion plaats kon vinden.

Dat vond de assistente ook een goed idee dus ben ik bij een collega van mijn da geweest. Die had het probleem van de behandeling in de computer bekeken en doorgesproken met mijn da en vastgesteld dat Kedna geen antibiotica had gekregen en dat dat helemaal fout was.

Hij heeft het abces niet uitgedrukt maar een sterke pijnonderdrukker via een injectie gegeven en antibiotica gegeven.

De antibiotica die gegeven is heet: clindasane 25 mg (20 stuks) en de pijnstiller heet: ketofen 5 mg (5 stuks).

Ik las ook dat Emma schreef dat ik het abces 3 maal daags uit moet wassen. Hoe los ik dat op? Kedna wil beslist niet dat ik er aan kom en dan gaat dat alleen moeilijk. Ik zal aan de dierenarts vragen of ik dat moet doen in zijn optiek. (of wachten tot mijn man ’s avonds thuis komt van zijn werk)

Ik hoefde niets te betalen voor de medicijnen en de verdere behandeling dus ze snapten dat ik niet erg tevreden was. Ik hoop dat het nu verder heel snel opknapt want volgens mij is de pijn die hij de hele tijd heeft traumatisch voor zo’n dier.

Ik hou jullie verder op de hoogte.

Tot later, Wilme
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Clindasane is een middel uit de clindamycinegroep. Dat is het enige antibioticum dat de pus van binnenuit bestrijdt, zodat het gaat klonteren en daarna verdwijnt. Je zult absoluut binnen een paar dagen resultaat zien! Ik ben erg blij dat deze da je serieus nam, want zonder deze antibiotica was het echt een gevaarlijke situatie; als de pus in de bloedbaan komt, was Kedna niet meer te redden geweest.

Ketofen is een goede en stevige pijnstiller. Ik verwacht dat je over een dag wel aan zijn poot mag komen om te kijken of uitwassen nog nodig is. Belangrijk is dat de wond goed openblijft zodat alle pus er uit kan en zich niet binnenin ophoopt; eigenlijk is dat belangrijker dan ontsmetten. Het ontsmetten (kan ook met biotex groen overigens) houdt de huid zacht, voorkomt dat er nieuwe wonden langs de wondrand ontstaan en zorgt er door de verzachte huid voor dat de wond openblijft en de pus weg kan.

Het uitwassen is belangrijk als de wond nog vies is en als Kedna met die poot veel in de kattenbak graaft (daar kunnen dan weer bacterieën in komen).

In je eerste bericht schreef je dat het leek alsof zijn achterhand niet wilde, terwijl later in de rechter voorpoot een abces werd gevonden. Het komt voor dat de pus zich zowel in de rechter voorpoot als in de linker achterpoot bevindt. Niemand weet hoe dat komt, maar het kan met de lymfebanen te maken hebben die de G-streptokok (de veroorzaker van het abces) vervoeren. Kijk dus ook nog een keer naar zijn linker achterpoot of zich daar soms ook nog een abcesje bevindt. Door de medicatie zal dat ook snel wegtrekken, maar het is wel goed om er naar te kijken en in de gaten te houden.

Zorg er verder voor dat hij niet in contact komt met zieke dieren; de clindamycine-achtigen willen de weerstand wel eens verlagen zodat de kat vatbaarder wordt voor andere ziektes. Ook de stress van de pijn zorgt voor verminderde weerstand, dus geef hem hoogwaardig voer, let goed op hem, laat hem niet buiten (niet in vieze aarde krabben) totdat de wond geheeld is.

Ik klink strenger dan ik bedoel hoor ;-) , maar heb zelf nare ervaringen met deze bacterie gehad en het heeft heel wat voeten in de aarde gehad voordat we wisten wat het was en hoe het te behandelen was, vandaar mijn zorg. De bacterie kan overigens buiten het lichaam niet overleven, dus er is geen gevaar voor besmetting via kattenbak of ligplekken. Mochten er meer katten zijn, pas dan wel op dat die niet aan de wond gaan likken, want dan kunnen zij de bacterie wel binnenkrijgen. Ook daarvoor is de ontsmetting van de wond aan te bevelen. Pas zelf op voor als je wondjes in je handen hebt; ook mensen kunnen een abces krijgen van de G-streptokok!

Sterkte met alles en ik ben blij dat je naar een andere da bent gegaan!!!
wilme
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2005 15:17

Bericht door wilme »

Hallo Emma,

Bedankt voor je informatie en advies. Kedna knapt al een beetje op. Loopt niet echt meer op drie poten. Maar strompelt nog wel. Hij vond net een balletje en die gaf hij een mep en strompelde er toch wel achteraan. Dus het gaat wel weer wat beter denk ik. Ik hou zijn pootje in de gaten en ga zo de da bellen om te vertellen hoe het nu gaat met Kedna.

Ik zal het verder verloop laten weten.

Tot horens, Wilme
wilme
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2005 15:17

Bericht door wilme »

Hallo Alma,

Dat is zeker waar. Ik weet nog dat de da wel wat in zijn voetje kneep maar de wond zat zo'n 5 tot 7 cm boven zijn voetje. Dus als ze dat wat duidelijker onderzocht had hadden we maandag (vorige week dus) de wond al gevonden. Als je dan dinsdags terug gaat en het abces wordt uitgeknepen zou het met antibiotica misschien klaar zijn geweest.

Maar het is nog niet echt over hoor. Ik hoop dat het morgen echt wat beter gaat. Hij is wel levendig maar stumpert nog zo met dat pootje. En hij kijkt maar uit het raam want hij wil naar buiten. Maar dat kan niet voordat de wond genezen is.

En ik vraag me af wat hem nou zo gebeten heeft. Maar ja ik kan hem daar natuurlijk niet tegen beschermen. We wonen op een bospark en op zich is het natuurlijk heerlijk voor hem om wat rond te struinen. Om hem nooit meer naar buiten te laten gaan kan feitelijk niet. Zomers staat natuurlijk alles open en dan kan je hem zeker niet binnen houden.

Ik hoop dat dit snel klaar is voor hem en dat hij dan weer lekker rond kan dwalen.

Tot later maar weer,

Groet, Wilme
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hoi Wilme,

ik heb een tijdje terug precies hetzelfde gehad met mijn poes Luna. Die kwam ook terug van een avontuur buiten en had pijn aan haar rug. Naar de da gegaan, die dacht dat het een kneuzing was. Toen verscheen er een bult op haar rug die alsmaar groter werd, weer naar de da en die ontdekte ook een gat en een enorme hoeveelheid pus die eruit kwam toen ze er op kneep. Antibiotica meegekregen, maar de bult ging niet weg, sterker nog, er kwam er nog een bij. Weer naar de da en die zei, dat ik de wond had moeten openhouden (zoals Emma zegt), maar dat was mij nooit verteld.
Luna moest onder narcose om alle pus uit haar rug te verwijderen en helemaal schoon te spoelen.
Andere antibiotica meegekregen en een aantal dagen de wond opengehouden, tot er niets meer uitkwam. Dit was een heel vervelende klus, want het deed natuurlijk pijn. Uiteindelijk is het wel goedgekomen, maar je ziet maar: niet elke da heeft het meteen bij het rechte eind, hou je kat goed in de gaten!!
Mauw
wilme
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2005 15:17

Vervolg Kedna

Bericht door wilme »

Vanmorgen heb ik Kedna zijn pootje een beetje schoon kunnen maken. Ik had water gekookt en soda daarin gedaan. Hij vond het niet echt leuk en probeerde zijn pootje weg te trekken maar het ging toch. Het abces zag er uit alsof het weer wat gebloed had. Soms likt hij er zelf aan.

Maar hij blijft toch wel hinkelen op drie pootjes. 's Morgens gaat het allemaal nog wel. Volgens mij krijgt hij slaap van de pijnstiller. Maar 's middags wordt hij er helemaal kriegel van dat hij niet naar buiten mag. En ik dus ook want dat laat hij goed merken. Wat een lawaai kan hij dan maken zeg. :???: Hij miauwt dan knoerthard. Wel lachen hoor, hij kijkt me dan echt daarbij zo aan van: snap je het nu nog niet, mens ik wil naar buiten......

Wanneer zou het hinkelen over gaan vraag ik me af. Ik vind het al met al vreselijk lang duren. Dit heb ik zo eigenlijk nog nooit meegemaakt.

Geduld hebben blijkbaar.

Groet Wilme
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ik heb ook eens met Goya hier meegemaakt dat hij lange tijd mankte. Hij had toen alleen maar een wondje en kreeg er ook anti-biotica voor. Maar dan een week wel dan weer paar dagen niet, ... op en af mankte hij.

Ik belde toen naar de da en die zei dat het normaal was. Omdat een kat pas bij pijn zijn pootje zal verlichten door het niet te gebruiken, maar vanaf de pijn verminderd, gaan ze er terug op lopen. waardoor het pootje dan weer terug kan pijn doen door het te snel terug te gebruiken en zo dan weer terug gaat manken.
Kun je er aan uit :grin:.
Dat zei onze da toen toch, maar ik weet niet of hetzelfde geld bij een abces.

Hopelijk duurt het niet te lang meer, geef hem een knuf van me ;-).
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb wel vaker gehoord dat Ketofen voor een soort stemmingswisseling zorgt, dus dat de kat het ene moment moe en sloom lijkt maar even later hyperactief kan zijn.
Dat kan dus bijtrekken zodra die medicatie stopt.

Het hinken kan inderdaad nog wel een tijdje duren; Angies verklaring klopt wel ;-)
wilme
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2005 15:17

Kedna

Bericht door wilme »

Hallo allemaal,

Jullie hebben even niets meer van me gehoord. Ik heb het een beetje erg druk gehad. Maar het gaat weer goed met Kedna. De plek is weer weg. Je ziet het nog wel omdat de da daar zijn haar had weggeknipt maar het is weer een roze velletje zonder korsten. Heel soms zie je nog een beetje aan zijn loop dat er iets was met z'n pootje. Maar verder is het goed nu.

Bedankt voor jullie belangstelling en tot later.

vrgr Wilme
Gesloten