Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Freija, de overgang moet je gelijdelijk doen. Mocht je ook nog brokken willen blijven geven zorg dan dat er min 8 uur zit tussen deze twee voedingen, anders raakt het maagzuur van slag. Ik heb het versvoer steeds met blik gemengd en deze langzaam verminderd.

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met bacterien met betrekking tot het versvoer...voor jezelf. Zorg ervoor dat het aanrecht goed schoongemaakt is en dat je je handen goed wast. Voor de katten hoef je je geen zorgen te maken. Al het vlees wat in de winkel te koop is is 'humangrade' dus helemaal geschikt voor je katten. Carnibest is diepgevroren en duurt zo'n 12 uur voordat het ontdooit is, dus de rit van de leverancier naar je huis is veilig. Carnibest wordt streng gecontroleerd omdat het tussen de voedsel voor mensen in de koeling ontdooid moet kunnen worden (er zit zelfs meer controle op dan het vlees voor mensen in de supermarkt :roll: ).

Alma, natuurlijk zijn er katten die het goed doen op brokken, een heleboel mensen worden ook oud terwijl ze roken, dat betekent nog niet dat het het beste voor ze is. Als jij elke dag pizza zou eten zou je ook wel ouder worden, maar of het goed is is een andere vraag.
Ik investeer liever wat tijd en geld in mijn katten zodat ik later minder dierenarts rekeningen heb ;-) Overigens het ontdooien van kant en klaar versvlees neemt niet zoveel tijd in beslag hoor :grin:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

freija schreef:En is het maag- en darmstelsel van gedomesticeerde katten intussen niet al aangepast aan 'ander voer' dan de natuur hun normaalgezien (ik bedoel in niet gedomesticeerde vorm) zou bieden?
De evolutie doet iets langer over dit soort drastische wijzigingen ;-) Niet in de veertig jaar dat de brokjes bestaan.
Ik heb met mijn katten nauwelijks tot geen last gehad. Alleen Eres spuugde het wel eens uit, maar dat kwam omdat hij ook nog brokjes smikkelde naast zijn versvoer en ik er geen 8 uur tussen had zitten.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

yedamy schreef:Alma, natuurlijk zijn er katten die het goed doen op brokken, een heleboel mensen worden ook oud terwijl ze roken, dat betekent nog niet dat het het beste voor ze is. Als jij elke dag pizza zou eten zou je ook wel ouder worden, maar of het goed is is een andere vraag.
Ik vind deze vergelijking eigenlijk meer opgaan voor iemand die Aldi-brokken aan zijn katten voert dan voor iemand die Hills en RC geeft.
Ik denk dat we er echt wel vanuit mogen gaan dat dit laatste in principe uitgebalanceerd voer is waarmee een gemiddelde kat gezond oud kan worden. Maar natuurlijk, het kan altijd beter. ;-)

Ik ben wel geïnteresseerd in het verse voer. Probleem is alleen dat ik geen vriezer heb en dat maakt het nogal lastig met verse voeding.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik wilde graag pit gaan voeren (gemalen karkas en kip), maar het is hier nergens te krijgen. Jammer, want het is erg gezond en ook nog eens niet duur.
Maar dit hebben we inderdaad geloof ik in het voornoemde topic besproken :ethink:
Gebruikersavatar
Anke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jul 2004 14:59
Locatie: Deurne

Bericht door Anke »

Ik gaf de katten wel es rauwe lamshartjes en inderdaad ook rauwe kip dat vinden ze heerlijk. Varkensvlees is slecht voor katten omdat ze daar heel erg ziek door kunnen worden.
Het worden echte "wilde" katten als ze een stukje rauw vlees krijgen, de dames zitten me dan toch een potje te grommen! Prooi vededigen denk ik.
Mensen ellende is erg. Dieren ellende nog erger, het wordt veroorzaakt door ellendige mensen!
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Als het vlees allemaal biologisch was, zou ik ja zeggen . Maar met die l legbatterijen en bio industrie heb ik daar toch zo mijn bedenkingen bij.
:-|
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Hallo Yenady
Onze poezen krijgen 4 soorten R.C. en 3 soorten Hills brokjes.
Ze varieëren van 7 tot bijna 17 jaar en zijn goed gezond.Wat bereft
rauw vlees, had ik het over barfen.Het is gewoon moeilijk om te
zorgen dat je poezen dan alle vitamines en mineralen binnen krijgen.
Kant en klaar rauw vlees is geen barfen.
Hier krijgen ze ook wel eens een stukje biefstuk of een stukje gekookte kip.Ik wist het eerst ook niet, maar nu we de laatste 11 jaar op het
betere voer zijn over gegaan, merk ik dat mijn katten een stuk beter uit zien, nog maar zelden diaree hebben en het me een heleboel geld scheeld bij de dierenarts.Ik kan het dus met recht aanbevelen. :smile:
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Mijn vriend en ik vroegen ons af of rauwe (magere) runderlapjes ook mogen ?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Er is wel al gezegd dat het alleen kopvlees van rund gevaarlijk is, maar ik zou het niet aandurven. :???:
En varkensvlees is alleen schadelijk als het rauw is.
Ik vraag me af of hart eerst gekookt moet worden? De poezels hier krijgen namelijk gewoon brokken en blikvoer, dus ik weet niet hoe ze daarop zouden reageren als ze het is tussendoor krijgen?
En mag Buffy dat al, ze is pas 5 maanden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ja, maar hoe weet je dan of er kopvlees doorheen zit? :-(
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Loontje schreef:Ja, maar hoe weet je dan of er kopvlees doorheen zit? :-(
Waar doorheen zit?

Met barfen koop je zelf de ingredienten en als je dan geen kopvlees wil koop je dat niet. Als je het over kant en klaar versvoer hebt: alles staat vermeldt op de labels maar daar wordt volgens mij geen kopvlees gebruikt. Waarom zou kopvlees overigens gevaarlijk zijn?

Volgens mij valt kopvlees ook onder dierlijke bijprodukten dan moet je eigenlijk verder vragen want daar kan dus van alles onder vallen; bijproducten kan spiervlees bevatten maar zijn vaker ingewanden, poten, hoeven, snavels, haren, urine en andere verloren organen, verspild vlees of aangereden beesten. (bron: Feeding Your Animals -- Selecting a Commercial Food)
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Loontje schreef:Mijn vriend en ik vroegen ons af of rauwe (magere) runderlapjes ook mogen ?
Ja hoor die mogen ook (rauw). Het kan zijn dat je in het begin het even in kleine stukjes moet snijden omdat ze nog moeten wennen.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik had in een ander topic van een hele tijd geleden gelezen dat kopvlees van rund net zo gevaarlijk is als varkensvlees.
Rauw dan, vanwege de ziekte van Auzjesky.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

alma schreef:Als het vlees allemaal biologisch was, zou ik ja zeggen . Maar met die l legbatterijen en bio industrie heb ik daar toch zo mijn bedenkingen bij.
:-|
Alma
Wat denk je dat er in brokjes en blikvoer zit? :shock: of heb je het juist daarover?

groetjes Hilde
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

hilde schreef: Wat denk je dat er in brokjes en blikvoer zit? :shock: of heb je het juist daarover?

groetjes Hilde
`

Ik had het over rauw vlees. :smile:
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Plaats reactie