scheelzien

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gesloten
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

scheelzien

Bericht door Mariekjuh »

(ik kon geen vergelijkbaar topic vinden dus ik open een nieuwe)

wie kan mij wat meer vertellen over scheelzien bij een kat?
onze kater heeft in rust 'normale' ogen, maar zodra hij echt gaat focussen op iets, bijv tijdens het spelen, dan gaat hij enorm scheel zien. hij heeft er duidelijk last van, want hij onderbreekt zijn spel en gaat dan liggen met zijn ogen dicht, totdat zijn ogen weer 'normaal' zijn, dan word hij weer actief. hij heeft ook regelmatig trillende ogen (van links naar rechts trillend, niet heel erg, maar het lijkt wel vreemd).

de dierenarts zegt dat scheelkijken wel vaker voorkomt, maar komt het ook vaker voor bij bepaalde rassen? is het normaal dat het zich uit door inspanning? is er iets aan te doen? en horen trillende ogen erbij? ennuh, kan een kat die altijd scheelkijkt bijv. wel goed op dingen klimmen, veilig de trap af, etc?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Dat is mij bij Yogi ook wel opgevallen ja. Eigenlijk in eerste instantie door foto's en later zag ik inderdaad dat als hij zich ergens op wilde focussen hij scheel ging kijken. Ik had bij hem alleen nooit het idee dat hij er zelf ook last van had.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Beau is soms scheel en kijk eens naar de foto's van Myst (van Yedamy) :lol:
Beau heeft er geen last van, ik weet niet of Myst er last van heeft.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Sommige mensen gaan ook scheel kijken als ze heel moe zijn. Ik denk dat het bij dieren ook wel kan. Heb het zelf wel eens bij Belle gezien.
Anonymous

Re: scheelzien

Bericht door Anonymous »

[quote="Mariekjuh"]

de dierenarts zegt dat scheelkijken wel vaker voorkomt, maar komt het ook vaker voor bij bepaalde rassen?quote]

Ik weet van mijn siamees dat het bij het ras hoort, meeste siamesen kijken scheel en die van mij kan er ook wat van, ik lig soms helemaal in een deuk als ie weer eens scheel kijkt :grin:

Maar van andere rassen weet ik het niet, het zal vast niet erg zijn, misschien moet ie over een tijdje een brilletje :wink:
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

Nuki kijkt ook heel vaak scheel als hij aan het spelen is. Maar ik heb niet het idee dat hij er last van heeft! :roll:
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Mickey is ook scheel. Je kan het beter zien aan haar als ze inderdaad grotere pupillen krijgt door het focussen. Maar ook mij is het nooit opgevallen dat ze er last van heeft. Het scheelkijken op zich is niet raar, maar als je echt denkt dat je kat er last van heeft, zou ik het toch aan de dierenarts vragen.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ik wilde al schrijven dat siamese poezen wel vaker scheel kijken, maar Lony heeft het er al op gezet. Ik heb ook het idee dat het bij de
oosterse kortharen meer voorkomt dan bev. bij de pers.
Alma :smile:
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gesloten