Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
frieda
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2004 08:00
Locatie: belgie

Bericht door frieda »

Het rare van de zaak is ook dat lucky(de oudste) slecht geluimd is tegen ons. Voorheen kwam ze steeds naar ons als we ze riepen , nu komt ze niet meer en draait zelfs haar kopje naar de andere richting . Ze gaat ook steeds naar boven als we in huis rondlopen. Een beetje asociaal gedrag eigenlijk.maar dit zal wel overwaaien , hoop ik toch.
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Ik denk het wel, die denkt nu natuurlijk wat maken jullie mij nou?????

Gewoon doen als altijd, dan trekt het denk ik wel bij.
Bij mij was het ook een ruime week 24 uur per dag bonje, en nu is Diesel de baas, en wordt er af en toe gestoeid, maar niet echt gevochten...
En geknuffelt met elkaar....
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Dat deed Lady ook bij ons toen Lana kwam. Lady doet normaal
geen vlieg kwaad. Maar wij mochten haar niet aaien toen we Lana
net hadden. Dan begon ze te blazen, en probeerde ze zelfs uit te
halen :shock: Maar nu zijn het de beste vriendinnetjes :wink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

frieda schreef:Het rare van de zaak is ook dat lucky(de oudste) slecht geluimd is tegen ons. Voorheen kwam ze steeds naar ons als we ze riepen , nu komt ze niet meer en draait zelfs haar kopje naar de andere richting . Ze gaat ook steeds naar boven als we in huis rondlopen. Een beetje asociaal gedrag eigenlijk.maar dit zal wel overwaaien , hoop ik toch.
Ja ze wil je gewoon laten weten dat ze het er niet mee eens is :smile: Ik herken dit heel erg van Xandor. Die was ook zwaar beledigd toen we Yogi kregen en wilde weken lang niet meer met me knuffelen en niks van me weten. Yogi is een paar maanden geleden overleden en nu hebben we sinds 2 weken Yoran en Zody. Deze keer met Yoran en Zody gaat het beter, nu wilde hij een paar dagen niks meer van me weten maar kwam gisteravond toch maar weer knuffelen :smile:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Het is over het algemeen zo dat kleine kittentjes een oudere huisgenoot accepteren als de baas en dat de rest van hun leven blijven doen.

Bij mij accepteren zowel Jesse (nu 1,5 jaar) en Freyja (1 jaar) Pippin (3 jaar) als de leider van de groep.

Er wordt bij mij regelmatig (= bijna dagelijks) gestoeid tussen de dieren. Dit is deels spel en deels de rangorde benadrukken. Soms gaat het er hard aantoe, maar omdat ze alledrie volwassen zijn, grijp ik niet in. Ze redden zich wel.

Met kleine kittens moet je wel wat eerder ingrijpen, omdat ze een stuk kwetsbaarder zijn. Doe het alleen zo dat het niet lijkt of je het kittentje beschermd, maar middels een hard geluid, waarvan ze allebei schrikken.

Veel succes! Het gaat vast goedkomen.

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
frieda
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2004 08:00
Locatie: belgie

Bericht door frieda »

Daarnet lag lucky in haar mandje , en het kleintje ging op onderzoek.Ze kwam al tot bijna tegen lucky haar mandje ,en ze bleven alletwee vrij rustig. De oudste keek wel nog wat argwanend , maar ik denk dat het wel zal klikken tussen de twee. Ben er wel blij om , dat kleintje is pas enkele dagen hier maar je gaat er snel aan hechten.
Gebruikersavatar
dj_white
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2003 10:35
Locatie: Poperinge (B)
Contacteer:

Nog steeds geen vriendjes

Bericht door dj_white »

Ik ben eigenlijk een beetje einde raad, Speedy en Bub zijn nu al een jaar samen, beiden meisjes. Maar ze zijn nog steeds geen echte vriendjes, Bub wil wel maar Speedy begint nog altijd te grommen en te slaan. Het loopt echt niet lekker, ik zou veel liever twee van die knuffelpoezen hebben die lekker liggen te knorren op de bank.
Hebben jullie misschien nog tips? Is felliway iets?
Cats are smarter than dogs. You can't get eight cats to pull a sled through snow
Gebruikersavatar
Meikevertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:03
Locatie: oldenzaal

Bericht door Meikevertje »

Tja,...sommige katten worden nooit vrienden van elkaar.
Mijn 2 katten zijn geen vriendinnen van elkaar,...dus dat moet je gewoon accepteren.

het is wel jammer,..ik had ook anders graag gewild maar dat kan niet.

Wist je dat dat katten eigenlijk ook autist is??
Ik hou heel veel van katten
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja zelf ben je ook niet bevriend met iedereen. Als ze elkaar accepteren maar niet met elkaar knuffelen is dat jammer maar dan zou ik me daar toch maar bij neerleggen want ik denk niet dat er nog iets zal veranderen. Dat is bij Quinto en Xandor net zo, die lagen vroeger knuffelend samen in een mandje maar zodra Quinto nu maar in de buurt komt van Xandor begint die te blazen. Ik heb wel bachdruppels geprobeerd maar dat moet je echt heel regelmatig geven en dat schoot er nogal eens bij in waardoor het geen effect meer had.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ik geloof wel in feliway, het heeft me wel geholpen met mijn "wildplasser", dat was namelijk best snel over. Nou weet ik niet of het zonder ook zo snel over was gegaan uiteraard.

De uitleg over feliway klinkt altijd wel wetenschappelijk, iets over ferimonen die katten zelf ook uitscheiden. Er zijn vast meer onderwerpen te vinden op dit forum hierover, of google anders eens! Succes, hopelijk worden Speedy en Bub (iets) betere vriendinnetjes!
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Onze poezen zijn ook niet allemaal heel dik bevriend met elkaar.
Ze accepteren elkaar wel en liggen ook wel bij elkaar, maar het is niet allemaal dikke mik.Net zo als bij mensen.Je kunt het toch niet afdwingen.
Ik zou zeggen laat maar geworden. Misschien zijn de karakters te verschillend.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Meikevertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:03
Locatie: oldenzaal

Bericht door Meikevertje »

Ja dat klopt.

Mijn 12 jarig Loekie accepteert 5 maanden oude Lisa wel,...Loekie wil alleen maar met de rust gelaten worden.
Lisa daagt Loekie uit.
En als Lisa Loekie met de rust laat vindt Loekie prima zo.

Trouwens ik ben ook niet alle mansvriendin.
Omdat ik lichte vorm van autisme heb....en dieren zijn mijn beste vrienden.
Ik hou heel veel van katten
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Als ze elkaar echt de tent uitvechten wil het weleens helpen om beide katten gedurende 10 dagen ergens anders onder te brengen. Dan zijn ze beide in een vreemde omgeving wat van geen beide territorium is en op elkaar aangewezen en dat geeft over het algemeen goede resultaten.
Maar als ze elkaar alleen maar negeren zou ik me er maar bij neerleggen dat het nooit meer zal worden dan dat.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Re: Nog steeds geen vriendjes

Bericht door alma »

dj_white schreef:Ik ben eigenlijk een beetje einde raad, Speedy en Bub zijn nu al een jaar samen, beiden meisjes. Maar ze zijn nog steeds geen echte vriendjes, Bub wil wel maar Speedy begint nog altijd te grommen en te slaan. Het loopt echt niet lekker, ik zou veel liever twee van die knuffelpoezen hebben die lekker liggen te knorren op de bank.
Hebben jullie misschien nog tips? Is felliway iets?
Zijn jouw poezen gesteriliseert???
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Mijn ouders hebben ook 2 poezen die zeker geen vriendinnen zijn. Ze tolereren elkaar wel en soms is dat 'as good as it gets'. Ik kan me wel voorstellen dat je het jammer vindt trouwens.
Wat misschien kan helpen om hun band te verstevigen, is veel met ze samen spelen, ze tegelijkertijd eten geven, borstelen met dezelfde borstel zodat ze elkaars geur overnemen etc. Maar misschien doe je dit allemaal al wel?

Carols tip heb ik ook al vaker gehoord. Toen ik een aantal maanden geleden met alledrie de poezen naar de DA was geweest voor de inentingen, gingen ze elkaar ook likken en wassen toen we thuis kwamen. Een gezamenlijke rotervaring ( ;-) ) verbroedert dus wel.
Plaats reactie