Gezondheidsonderzoek?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Gezondheidsonderzoek?

Bericht door claudia »

Ik vraag me af of er bij dierenartsen de mogelijkheid bestaat om een kat eens van top tot teen na te laten kijken.

Onze rooie, Bo, gedraagt zich regelmatig alsof hij zich niet lekker voelt. Hij slaapt dan veel, voelt warm aan, enz. Maar meestal is 'ie een uur later weer aan het spelen of eten. Ik twijfel zo vaak bij hem dat ik echt graag een keer wil uitsluiten dat hij niks heeft. Telkens weer voel ik me kl*te, doe 's nachts geen oog dicht omdat ik denk dat hij ziek is, maar meestal is het dus niks. We kunnen wel voor elke scheet naar de dierenarts gaan maar dat gaat dan ook handen vol geld kosten.
Weet iemand of zoiets bestaat en zo ja, heeft iemand wel eens zo'n onderzoek laten doen?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Heeft je dierenarts geen telefonisch spreekuur? Misschien kun je hem eens voorleggen wat je hier aan ons ook voorlegt. Zij kunnen je dan iniedergeval al wat meer vertellen zonder dat je meteen een duur consult tijdens het spreekuur hoeft te betalen.
Gebruikersavatar
Gusta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:46
Locatie: Rijen

Bericht door Gusta »

Sinds ik dit forum lees denk ik bij alles wat onze katten anders niet doen dat ze ziek zijn. Beetje overdreven natuurlijk, maar neem nou een voorbeeld:

Zondag heeft Miep meerder keren overgegeven. Hij was ook echt niet lekker, want steeds als Minoes in de buurt kwam moest hij blazen. Dat doet hij echt alleen als hij ziek is. Hij heeft heel de dag liggen slapen. Ik dacht meteen, morgen ga ik naar de dierenarts, maar de volgende ochtend was hij weer kiplekker en superactief.

Ik snap best dat als je dit regelmatig hebt dat je twijfelt of je kat toch echt niks heeft en naar de da moet. Ik zou het dus gewoon eens navragen om je gerust te stellen.
Groetjes Gusta
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Als het goed is moet dat gewoon kennen hoor Claudia, ik ken(of heb gekend) mensen die hun hond ieder jaar een keer van top tot teen laten checken.
Alleen de vraag is, wat gaat zo'n geintje kosten. :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Wat is top tot teen?? Is dat inclusief bloedonderzoek?? Dat laatste lijkt mij persoonlijk een beetje overdreven.

Normaal gesproken wordt een kat helemaal nagekeken als hij 1x per jaar geënt wordt. Dit hoort ook in het paspoort te worden aangekruist, dus dat lijkt mij eigenlijk voldoende bij een gezonde ogende kat.

Als je twijfelt of je kat gezond is omdat z'n vacht er slecht uitziet, of om andere redenen kun je natuurlijk altijd bij je dierenarts langsgaan.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Maar dat is 't 'm nou net, Carol, het ene moment doet 'ie alsof 'ie ziek is en het andere moment speelt 'ie weer. Ik weet het niet meer hoor. Hij ziet er niet slecht uit ofzo (al vind ik wel dat zijn vacht erg stug is, de haren blijven rechtop staan als je ertegenin aait), maar gewoon zijn gedrag.
Het maakt me niks uit wat dat zou gaan kosten overigens.
Anonymous

Re: Gezondheidsonderzoek?

Bericht door Anonymous »

claudia schreef: We kunnen wel voor elke scheet naar de dierenarts gaan maar dat gaat dan ook handen vol geld kosten.
Vandaar dat ik dat dacht.. maar bellen blijft een optie toch?? Kun je meteen vragen of ze eventueel een volledig onderzoek kunnen doen, of misschien kunnen ze je wel heeel erg geruststellen..?!?!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Onze DA doet bij de enting ook gelijk een algehele check. D.w.z. allereerst wordt er naar de vacht gekeken (daar trekt hij vaak al een grote conclusie uit), bekkie wordt nagekeken, kont, oortjes en voetzooltjes worden bekeken. Als ik vragen heb kan ik ze stellen en wordt er verder onderzoek gedaan. Ik hoef daar niet speciaal voor terug te komen (en ook niet voor te betalen). Aan de vacht kan je meestal wel zien of er iets aan de hand is, dus als je twijfels hebt, denk ik dat je beter even langs kunt gaan.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Zo'n check gebeurt standaard bij elke enting, maar ook bij castratie/sterilisatie, dus als het goed is, heeft hij niet al te lang geleden die check-up nog gehad.
Het kan best zijn dat de wintervacht begint te ruien door de droge lucht van de verwarming, waardoor de vacht wat stugger aanvoelt.
Als hij niet afvalt, geen bleke slijmvliezen en tong heeft, of rode randjes om de tanden en/of een rode tong, geen zweertjes in de bek, geen uitvloed uit de neus en/of de ogen, geen diarree en geen koorts, en geen opgezette buik, dan kan er niet veel aan de hand zijn ;-)
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik denk dat het per DA verschilt of ze controleren.

Ik ben een tijdje terug met Giz heengeweest omdat ik t idee had dat hij last had van zn nageltjes met t lopen terwijl deze toch niet te lang waren en heb toen ook Xonya en Caddy meegenomen.
Toen heb ik gevraagd of hij gelijk de katten wou controleren.
Waarop en waarom? vroeg hij.
Dus toen zei ik, nou op de oren, de ogen, het gebit, de buik, de blaas, de pootjes enzo en gewoon voor de zekerheid, want ik ben hier nu toch, en aangezien u de DA bent.

Dus dat heeft hij gedaan, maar ik denk dat niet alle DA's standaard alles controleren bij een enting of DA bezoek.

Verder denk ik dat als je het niet vertrouwd Claudia of gewoon wilt weten hoe of wat, je gewoon heen moet gaan, dan weet je hoe of wat.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bij een enting is de dierenarts dat algehele onderzoek verplicht; zoals Carol al zei moeten de bevindingen aangekruist worden in het entingsboekje. Daar staat erg duidelijk beschreven wat onderzocht moet worden en wat de bevindingen zijn.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ik heb bij onze da niet echt het idee dat ze Bo hebben nagekeken met zijn sterilisatie. Wij gaan naar een gezamenlijke kliniek, dus je weet ook nooit wie er dienst heeft. Maar ik vind gewoon dat hij zich af en toe ziek gedraagt. Hij had vanmiddag weer kattengras gegeten en overgegeven. Dit doet hij ook wel regelmatig (1 of 2 x per week). Het is meestal een beetje gras en verder bruine drab wat eruit komt, dus geen haren volgens mij. Hij is trouwens ook best wel ziek geweest toen 'ie nog erg klein was. Ze weten niet wat hij had, maar het ging over met antibiotica.
Gewoon, zijn algehele indruk en gedrag maken me regelmatig ongerust (terwijl ik dat met Belle helemaal niet heb). Daarom stel ik deze vraag, maar ik maak op uit jullie antwoorden dat het niet nodig is?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nou, dat hoor je mij niet zeggen, dat het niet nodig is. Ik zou het zeker een keertje voorleggen aan je da, want je vaak ongerust maken en niet weten of dat wel of niet terecht is, vind ik genoeg reden om eens te bellen. Ikzelf ga ook af op mijn intuïtie (al check ik bovenstaande dingetjes wel), dus ik vind het heel terecht dat je bij een 'niet-pluis-gevoel' aan de bel trekt.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Carol schreef:Wat is top tot teen?? Is dat inclusief bloedonderzoek?? Dat laatste lijkt mij persoonlijk een beetje overdreven.

Normaal gesproken wordt een kat helemaal nagekeken als hij 1x per jaar geënt wordt. Dit hoort ook in het paspoort te worden aangekruist, dus dat lijkt mij eigenlijk voldoende bij een gezonde ogende kat.

Als je twijfelt of je kat gezond is omdat z'n vacht er slecht uitziet, of om andere redenen kun je natuurlijk altijd bij je dierenarts langsgaan.
Dat durf ik niet te zeggen Carol, ik heb er nooit naar gevraagd. :???:
En ik heb het met Rebel nooit gedaan, die werd ook altijd met zn jaarlijkse enting nagekeken op alle standaard dingen. Net al de katten overigens.
Ik zou het vreemd vinden als ze dat niet doen.

Als je het naar je gevoel echt niet vertrouwd Claudia, kan een bezoekje nooit kwaad.
Al is het alleen al voor je eigen gemoedsrust.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Claudia, gewoon op je gevoel afgaan. Ik heb hier ook altijd de katten laten nakijken die ik soms om hele vage redenen niet vertrouwde.
Probeer goed te omschrijven wat je ziet. Hier zet ik ze in een bench, omdat ze met zovelen zijn en ik ze dan goed kan bekijken.
Ik kan zien hoe ze eten, drinken, plassen en hun ontlasting is.
Soms zijn de klachten heel vaag, maar gewoon iets met je gevoel doen.

Groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten