Zal de angst er ooit nog helemaal uitgaan?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Emmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 dec 2004 23:12
Locatie: Deurne
Contacteer:

Zal de angst er ooit nog helemaal uitgaan?

Bericht door Emmie »

Het betreft hier mijn kat Gizmo. Bijna 2 jaar geleden haalde ik hem op bij een gezin. De vrouw had mij verteld dat het niet meer ging met de kinderen. Ik dacht eerst nog dat de kinderen allergisch waren, maar toen ik daar kwam had ik al snel door dat het om iets anders ging.
De kat werd naar de keuken gedaan en de deur werd gesloten. De kinderen moest in de woonkamer blijven. Al toen zag ik dat Gizmo ontzettend angstig was. Bij navraag bleek dat de kinderen Gizmo behoorlijk hadden geterroriseerd in zijn tot dan toe 8 maanden leventje.
Als ie zat te eten werd ie aan zijn staart getrokken, als ie op de kattenbak zat, werd er tegen de kattenbak geschopt en als ie langs liep, kreeg ie een schop mee. Ik weet het, belachelijk en ben dan ook blij dat ik Gizmo daar heb weggehaald.

De eerste 2 weken kon ik Gizmo niet eens aankijken of hij schoot al weg. Zijn eten zette ik maar gewoon neer en liep dan weg van de bak. Als ik dan weg was, durfde ie te voorschijn te komen en te gaan eten. Maar ik hoefde echt niet dichterbij te komen of hij schoot al weer weg.
Gelukkig kon ie het met Doerak meteen goed vinden en die 2 speelden dan ook lekker samen. Daar was ik wel heel blij om.
Na 2 weken kon ik eindelijk Gizmo af en toe een aai geven en durfde ie wat dichterbij te komen. Met brokjes uit zijn etensbak kon ik hem af en toe lokken.

Vreemde mensen was ie als de dood voor en zodra de deurbel ging, zat ie al boven in de badkamer bovenop de wastafel. Zijn vertrouwde plekje. Na verloop van tijd herkende ie dan wel iemand en durfde dan wat sneller naar beneden te komen.

Nu 2 jaar later is de situatie als volgt:
Gizmo ligt 's avonds heerlijk bij mij op de bank. Wil echt kroelen en knuffelen. Durft ook als er vreemd bezoek is vrij snel weer naar beneden te komen en gaat dan lekker spelen met zijn muis of met Doerak. Echt dichtbij komen bij het bezoek doet ie alleen als het goed voelt voor hem.
Naar mij toe is het een echte knuffelkont en hij ligt het liefst in het kleinst gaatje dat ik nog over heb op de bank, als ie maar bij me kan liggen.
Wat dat betreft is ie dus heel erg ontspannen geworden.
Toch kan ie nog van de meest vreemde dingen ontzettend schrikken. En als ie dan net bij mij ligt, wil ie zo snel mogelijk weg en zet zich daarbij ook echt hard af met zijn poten/nagels. Dit resulteert dus in ongelooflijke halen op mijn lijf en soms zelfs in mijn gezicht. Hij is absoluut niet bang van bijv. vuurwerk, maar kan wel ontzettend schrikken als ik bijv. een prrrt geluidje maak op zijn buik. Terwijl ie daarvoor heerlijk lag te spinnen in mijn armen.

Ik zou zo graag zien dat ie nergens meer echt bang voor is. Natuurlijk kan een kat wel eens schrikken, dat doet Doerak ook (al is die meestal voor de duvel niet bang). Maar Doerak schrikt dan ff, springt ff ietsje weg, kijkt op en het is weer goed. Gizmo vertoont dan weer meteen echt vluchtgedrag en schiet echt ergens onder weg of naar boven.
Denk zelf dat het er nooit meer helemaal uit gaat. Het is tenslotte in zijn eerste 8 maanden allemaal gebeurd. En dat is toch de belangrijkste levensfase.

Bij de dierenarts is Gizmo het makkelijkst en die ziet dan ook absoluut geen echte angst meer. Hij laat zich makkelijk bekijken en bevoelen. Terwijl Doerak daar dus veel meer problemen mee heeft. Die zit dan ver weg gedoken in haar reismandje en wil er echt niet uit.

Op zich voelt Gizmo zich dus echt prima thuis bij me. Is over het algemeen dus niet bang en een heerlijk schootkat. Het gebruik van sprays of druppels zie ik dan ook niet echt zitten, omdat hij meestal ontzettend rustig is. Er zijn echter van die ontzettende schrikmomenten. Die ook niet te voorspellen zijn. Ik vind het dan zo ontzettend zielig voor hem en ook een beetje vervelend voor mij, omdat ik er behoorlijke halen aan over hou (maar dat is het minst belangrijke).

Het is een heel verhaal geworden, maar ik wilde het toch allemaal ff duidelijk uitleggen.
Waarschijnlijk moet ik het accepteren dat Gizmo altijd wat schrikachtig zal blijven, maar misschien hebben jullie nog andere ideeën.
Ik hoor ze graag.
Knuffels van Doerak & Gizmo
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Emmie,

wat erg dat hij zijn zijn eerste maandjes zo rot door heeft moeten brengen :-( En wat heerlijk om te horen dat hij nu wel komt kroelen :grin:

Ik denk dat hij altijd wel wat schrikkerig zal blijven. Het zou kunnen dat hij op een gegeven moment door heeft dat de "vreemde" geluiden niet iets ergs hoeven te betekenen.

Ik hoor hier meer verhalen over schuwe katten. En soms duurt het maanden voor ze weer een hele kleine stap in de goede richting hebben gemaakt
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Wat ontzettend zielig dat hij dat heb meegemaakt arm dier. :-(
En wat fijn dat hij zo'n goed thuis heeft gevonden bij jou!

Ik denk dat het nooit helemaal eruit zal gaan. Daar heeft hij teveel voor meegemaakt.
Als ik spreek over Missy, die is wat schuwig, doordat ze de eerste 7 weken geen aandacht en liefde heeft gehad en denk ik veel is geschrokken door bepaalde indrukken om haar heen.(ze komt van een boerderij)
Ze was heel erg angstig maar dat trok na verloop van tijd goed bij. Al blijft ze wat afstandelijk. Tis ook geen schootkat.
Ze wil graag geaaid worden en stoot het dan weer af. Ze loopt van me weg, hoewel ze toch zichtbaar geniet van de aandacht. Raar gedrag dat komt door die eerste weken.
Ze is nu 3 en ik weet ook niet hoe dat zich verder ontwikkeld, ik laat haar maar in haar waarde en geef ze wat ze nodig heeft zonder iets proberen af te dwingen, dat werkt toch alleen maar averechts.
Ik denk dat je dat gedrag het beste maar kan negeren, mischien als hij zo hevig geschrokken is dat je 'm snel kan afleiden met een favoriet speeltje?
Mischien dat het daar iets minder mee kan worden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Gusta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:46
Locatie: Rijen

Bericht door Gusta »

Wij hebben Miep met de fles grootgebracht en dan zou je toch denken dat je daar een rustige schootkat aan over zou houden. Niets is minder waar. Ook Miep is erg schrikachtig voor vreemden en vreemde en harde geluiden geweest. De eerste drie jaren van zijn leven is hij ook hiet buiten geweest. Wij woonden op een camping (ja, echt waar) en daar mochten wij geen katten. Dus als we hem niet buiten lieten viel hij ook niet op.

Ik denk dat het daaraan heeft gelegen. Op een kleine ruimte altijd binnen zitten. Hij was soms zelfs agressief. Toen we verhuisd zijn is er een hele andere Miep tevoorschijn gekomen. Hij vlucht nog steeds als er bezoek komt, maar laat zich later weer zien. Hij komt regelmatig op schoot. Hij kan er nog steeds niet tegen als ik de vaatwasser leeg haal. Al dat gekletter van pannen.

Minoes komt van een boerderij en houdt ook niet van vreemden. Zij vlucht ook heel snel naar boven als de bel gaat en laat zich niet meer zien. Ik hoop dat het met haar ook beter gaat als ze wat ouder wordt. Ze is nog geen drie.

Het blijft er dus altijd wel een beetje inzitten, maar langzaam slijten er ook wel dingen.
Ik zou zeggen: 'Neem je kat zoals hij is en wie weet verandert het nog eens'.
Groetjes Gusta
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Echt verschrikkelijk wat hij allemaal heeft meegemaakt :cry:
Wat je eens zou kunnen doen op internet zoeken naar bach bloesem.
Dat schijnt te helpen

Succes
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Wat je ook kunt proberen, is een kattencommunicator zoeken die de kat kan vertellen dat hij niet zo bang hoeft te zijn. Ook kan hij of zij de kat vragen waar de angst vandaan komt, al is dat bij jouw kat wel duidelijk :evil:
Zelf een Reiki-cursus geven en veel geruststellen helpt ook, eventueel in combinatie met Bach-druppels.
Je krijgt de angsst nooit helemaal weg, denk ik, daarvoor is hij te veel getraumatiseerd, maar je kunt zijn leven wel veiliger maken.

Onze schuwe Toukie laat zich ook niet gauw aan anderen zien, maar wij kunnen haar aaien en kroelen. Ze voelt zich veilig, dat is het belangrijkste.
Gebruikersavatar
Anke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jul 2004 14:59
Locatie: Deurne

Bericht door Anke »

Wij hebben ook een poesje, ze was in het begin erg schuw, maar het gaat echt al stukken beter met haar.

Ik heb heel erg gekeken naar het initiatief van de kat, ik ging haar niet aaien, als ze een knuffel wilde moest ze echt naar me toe komen en ook om het lekkere stukje kip te bemachtigen. Dit heeft heel goed geholpen en gelukkig is ze niet mee zo heel bang, al denk ik dat "vreemde" mensen en onverwachte bewegingen altijd een angst reactie blijven oproepen.

Misschien slijt het met de jaren, maar wat fijn dat je Gizmo daar weggehaald hebt, dat hij nou van zijn leven kan genieten.

Echte tips kan ik je helaas niet geven, ik vind namelijk dat je echt al heel ver bent gekomen met Gizmo.
Mensen ellende is erg. Dieren ellende nog erger, het wordt veroorzaakt door ellendige mensen!
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Het is al een hele vooruitgang, dat is in ieder geval mooi.
Maar het zit er dik in dat 't niet meer verdwijnt. We hebben hier ook een kat, toevallig genaamd Gizmo. Die is niet bang, maar heeft soms een tic waarbij ze stevig kan uithalen. Dit is ook niet te verhelpen. En de poes van m'n ouders is ook schrikachtig, daar is ooit iets mee gebeurd. Al weten wij niet wat, daar waren we niet bij.

Salu,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Zoek eens contact met Hilleke Keereweer.
Misschien kan een bachbloesem kuurtje helpen
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Gizmo heeft al zoveel nare ervaringen gehad in zijn jonge leventje
dat het heel lang nawerkt.Hij zal bepaalde geluiden associë´ren met
de dingen die hij vroeger heeft meegemaakt. Zo te lezen krijgt hij nu veel liefde en aandacht.Hij zal met de tijd leren dat hij niet meer
bang hoeft te zijn. Maar dat schichtige zal denk ik niet helemaal
weg gaan. Wij hebben ook een poes erbij die wat angstig is.
Met wat liefde en geduld kom je al een heel eind. :smile:
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 117
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Misschien leert ze het nooit om niet meer bang te zijn. Misschien wel. Als ik jou kat zie dan is ze al met sprongen vooruit gegaan. Ze is niet meer bang van jou en sommig bezoek. Laat haar dat in haar eigen tempo doen.

Je kan wat geluidjes maken als je thuis bent. Dan raakt ze er aan gewend dat je dat ook soms doet bij haar.

Ik heb een ontzettend schuwe kat gehad. Voor mij was ze lief. Voor andere mensen onzichtbaar. Mijn buurvrouw ontdekte pas na drie jaar dat ik een kat had. :icon_shifty: Ik heb ze geaccepteerd zoals ze is. Van mij mocht ze bang zijn als ze dat wilde en ik heb een vluchtplekje voor haar gemaakt.

Succes.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik denk ook niet dat het helemaal over zal gaan, maar als ik lees wat je tot nu toe allemaal al bereikt heb, dan neem ik daar mijn petje voor af.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Emmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 dec 2004 23:12
Locatie: Deurne
Contacteer:

Bericht door Emmie »

Thanks voor jullie reacties. Ik was er zelf natuurlijk ook al wel een beetje "bang" voor dat het er nooit helemaal uit zal gaan.
Hij mag van mij blijven zoals ie is, ik vind het toch wel lief en ik weet hoe schattig ie met mij kan kroelen. Ik vind het alleen vervelend voor hem als er bezoek is.
Maar zoals jullie zeiden, hij is natuurlijk al enorm vooruitgegaan en daar ben ik dan ook hartstikke blij om. En ik ben dan ook echt megablij dat ik hem uit die oude situatie heb gehaald.
Knuffels van Doerak & Gizmo
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Emmie schreef: En ik ben dan ook echt megablij dat ik hem uit die oude situatie heb gehaald.
Ik ook!
En nu maar hopen dat die mensen noooooooooooit geen dieren meer nemen :roll: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

daantje schreef: Ik ook!
En nu maar hopen dat die mensen noooooooooooit geen dieren meer nemen :roll: .
Heel hard hopen ja, maar helaas zijn zulke mensen nogal hardleers. :evil:
Fijn dat hij bij jou een goed huisje heeft gevonden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gesloten