Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hallo,

Ik heb een klein vraagje, kheb mn kattin gisteren laten steriliseren, (om twee uur snamiddags) we kregen ze om zeven uur 's avonds terug mee naar huis en alles leek wel in orde :) nog beetje slaperig en groggy maar zoiets is maar normaal zeker? :)

Vandaag echter loopt ze nog steeds even loom als gisteren , ze heeft nog geen poot verzet (ze heeft zelfs haar plasje in de zetel gemaakt en is er in blijven liggen ipv dat ze dat in haar kattebakje deed) en ze heeft nog steeds geen druppel water/kattenmelk aangeraakt.
Ook is ze niet al te bevriend met haar kraagje (als ze al eens een poot verzet loopt ze altijd achteruit om het dingetje er af te krijgen)

Is het normaal dat ze nog steeds zo non-actief is ? en vooral dat ze nog niets gedronken heeft ???
Dat ze niet meteen ging eten had dierenarts me gezegd, maar het drinken ? :/
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik ben onlangs aanwezig geweest bij de sterilisatie van twee poezen. Hoewel het ook op de voorpagina van de Kattensite staat, zal ik hier de foto's die ik gemaakt heb, plaatsen, met daarbij de beschrijving van de procedure.
Afbeelding
Katja onder narcose en klaar voor de ingreep.
Afbeelding
De buik wordt geschoren en ontsmet
Afbeelding
De operatiedoek wordt geplaatst en de steriele handschoenen gaan aan.
Afbeelding
Incisie van de huid
Afbeelding
De baarmoeder bevat twee lange hoorns en een klein lichaam. Dit is de ene hoorn.
Afbeelding
De tweede hoorn. Beide hoorns worden samen met het lichaam afgebonden en verwijderd.
Afbeelding
De onderhuidse wond wordt knoopsgewijs gehecht.
Afbeelding
Complete hechting van de onderlaag.
Afbeelding
De tussenlaag wordt gehecht.
Afbeelding
De huid wordt gesloten met een onderhuidse doorloophechting, die aan de buitenkant wordt afgeknoopt. Zo kan de poes de hechtingen niet doorbijten.
Afbeelding
Tijdens de narcose blijven de ogen open. Ze worden tegen uitdroging beveiligd met druppels. Dit is Otje in diepe rust, klaar voor haar sterilisatie.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee, het enige bloed dat er af komt is van het afbinden van de uterus. Het bloed wat daar in zit, stroomt er uit, dus de wond bloedt nauwelijks.
De hele procedure duurde nog geen half uur.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Niet elke dierenarts haalt alles weg, Eva, maar hier was ook het baarmoederlichaam verwijderd. Helaas was die foto te wazig :???:
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Hier slaapt nog steeds een kat die doodmoe lijkt.
Mexx is gistermorgend gecastreerd, maar is nog helemala niet de oude. Het is wel raar als je dat niet gewoon bent. Normaal springt hij rond en speelt hij en komt hij aandacht vragen.
Vandaag is hij al eens een keertje meer rechtgestaan om eens te eten. Maar verder lijkt hij zelfs nog niet gemoved te zijn :???:.

Als hij kan, zou hij wel buiten willen gaan, maar dat vertrouw ik niet, zolang hij niet zichzelf is.
Ik las net bij Yedamy (lange tijd terug) dat het maanden heeft geduurd dat het slapen geminderd was.
Maar is het normaal dat het toch zo lang duurt? Ik wacht gewoon zeker het weekend nog eens af en ga dan eens bellen naar de da. kan zijn dat het helemaal niet erg is, maar het voelt zo raar aan. Ik ben helemaal niet bezorgd hoor :lol: :oops:.
Ik ben al wel gerust omdat hij eet en drinkt. Al vind ik wel dat hij vermagerd lijkt, maar dat is misschien normaal?

Ik ben benieuwd hoe hij orgen zal zijn...
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja het is normaal dat de balzakjes zo dik zijn. Bij Quinto twijfelde ik daardoor even of ze wel iets gedaan hadden maar later werd het wel minder.
Quinto is sindsdien erg boos op de dierenarts maar na ons toe heb ik bij hem en Xandor eigenlijk niks gemerkt.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Blauwzwart,
Ik zou in elk geval nu even de dierenarts bellen. De meeste poezen voelen zich de dag na de sterilisatie nog erg belabberd, maar ze zou vandaag echt wel moeten drinken en aan het eind van de dag ook wat moeten eten. Heb je de mogelijkheid om tussen de middag naar huis te gaan? Of kun je iemand vragen om even bij haar te gaan kijken?
Sterkte ermee!
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Angie; wat is dik?? Net zo dik als toen z'n balletjes er nog in zaten is toch niet helemaal goed hoor. Dat hij weinig van jullie wil weten bevalt me ook niet. Dan moet ik gelijk weer aan Boris denken. Die was ook erg boos op mij (heeft zeker 1 week geduurd) en moet van de desbetreffende dierenarts nog steeds niet hebben (het wordt een waar tijgertje als we daar weer naar toe moeten met hem).
Bij Boris was er een abces gegroeid op de plek van de castratie. Dit komt weinig voor, maar daar moet je altijd alert op zijn.
Eet hij wel goed? Voelt hij warm aan? Toch goed in de gaten blijven houden, Angie.

Op de 3e dag moet een katertje toch weer bijna de oude zijn.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Blauwzwart, ze komt er wel doorheen, maar zo te horen heeft ze het wel zwaar. Ik vind dat een poes de dag na de sterilisatie tenminste zelf water moet drinken. Het kan zijn dt ze bang geworden is door het braken en daardoor nu niet durft te eten en te drinken.
Je kunt je moeder vragen haar wat water in haar bekje te spuiten, dat heeft ze echt wel nodig. En als ze niet opknapt, gewoon weer de dierenarts bellen hoor.
Je hebt trage en minder trage katjes, maar je hebt ook trage en minder trage dierenartsen :-x

Angie, ikzelf heb nog nooit gezien dat het zakje dik bleef. Hier kon je altijd duidelijk zien dat de balletjes er uit waren. Ik zou het dus even goed in de gaten houden en sluit me verder aan bij Carol.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Maandag, dus 4 dgn geleden, is onze Drakie gesteriliseerd.
Dat moest, want ze had voor de 2e keer binnen 1 maand!! baarmoederontsteking, met verhoging en niet wille eten!?
Ze ging dinsdag al weer wat drinken, en va woensdag eet ze weer wat
Geen enorme hoeveelheden hoor.
Ik was woe middag weer even terug gegaan naar de DA, ze was zo down en lusteloos. Toen heeft ze een spuit tegen de pijn gehad.
Woe avond was ze alweer veel happier en drukker.
Ze heeft ook va het begin een AB kuurtje meegekregen.
Nu, vrijdag, is de spuit natuurlijk uitgewerkt.
Ze eet&drink wel, maar geen reuzehoeveelheden, en ze is nog erg depri en lusteloos. Een soort depressie?
Is dit normaal dat het zo lang duurt voor ze de ouwe is?
Is dat omdat ze kort ervoor ookal ziek was en ook ziek geopereerd is, zodat ze van meerdere dingen moet herstellen?
Ze is redelijk alert en gaat meestal 's nachts wel mee naar boven
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Weer naar de DA geweest: ze heeft buikvliesontsteking agv de baarmoederontsteking.:(
Dus wat spuiten gehad en andere antibiotica
Eenmaal thuis begon ze meteen te praten en rond te lopen
Ze heeft ookal flink aan de brokjes geknabbeld
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Steriliseren op het hoogtepunt van een krolsheid kan heftige nabloedingen geven en de hormonen verder van streek maken.
Maar als de krolsheid over de top heen is, kan het wel en doen da's het ook wel.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Even een vraagje, Pitou is afgelopen september gesteriliseerd, alles is goed verlopen, maar de laatste week (samen met het fluiten van de vogeltjes) lijkt het wel of ze weer krols is. Kan het dat hormonen zo lang blijven doorwerken (dus zes maand) of zou het gewoon de lente zijn die haar een beetje gek maakt?

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het kunnen geen hormonen meer zijn Freija, die zijn na een week of 8 uit het lijf. Maar het is inderdaad de lente die ze toch weer dol in hun kop maakt. Quinto heeft er ook last van terwijl die toch echt 2 jaar geleden al gecastreerd is.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

weet iemand hoe lang het duurt voor een gaatje in de buik weer dicht is? en wanneer het 'fout' gaat?
ons nieuwe huisgenootje is gesteriliseerd en heeft een hechting eruit getrokken waardoor er nu een gaatje zit waar aardig wat helder wondvocht uit komt.
wie heeft hier ervarig mee?
Laatst gewijzigd door Mariekjuh op 19 apr 2005 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie