katten willen niet afleren

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Anonymous

katten willen niet afleren

Bericht door Anonymous »

Hoi allemaal :grin: ik ben hier nieuw maar zit met een groot probleem :-( ik heb 2 poezen van nu 6mnd en alles gaat goed op 2 dingen na.Ze willen niet hun behoefte buiten doen alleen maar op de kattenbak en ten 2de ik ben gek op planten maar ik heb er al 4 weg moeten gooien omdat ze er steeds aanzitten :oops: ik heb nu weer nieuwe gekocht en zit net als zo'n politieagente op te letten of ze niet aan mijn planten zitten en s'nachts zet ik ze allemaal in de gang wat elke x een hele toestand is,weet iemand voor mij een oplossing want ik weet het niet meer,de plantenspuit helpt even :roll: Gr.Nakisja ;-)
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Nakisja,
Allereerst welkom hier!

Als mijn katten buiten zijn, komen ze soms ook hard naar binnen rennen om hun behoefte op de bak te doen. Ik ben hier eigenlijk juist blij om want dat betekent dat mijn buren geen last hebben van drollen in hun tuin.
Als je echt graag wil dat ze het buiten doen, kun je misschien een klein beetje aarde door het kattengrit mengen. Op den duur zullen ze dan de aarde buiten ook herkennen als mogelijke plas- en poepplek.

Van sommige planten zullen je katten nooit afblijven. Vooral sprieterige planten oefenen een enorme aantrekkingskracht op ze uit. Zelf heb ik alleen nog vetplanten en planten met grote zware bladeren, die zijn niet zo leuk om tegenaan te tikken. Consequent 'nee' roepen heeft bij ons wel geholpen. Ze duiken nu niet meer om de haverklap in de planten. Maar helemaal zullen ze het nooit afleren, daar zijn het katten voor. ;-)
Laatst gewijzigd door Marije op 27 jan 2005 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ik begrijp het probleem niet goed, wat betreft kattenbak.Onze katten komen als ze buiten zijn naar binnen om hun behoefte te doen en daar
ben ik blij om. Gaan ze tenminste niet in de tuin. En de buren hebben dan ook geen last van hun. Als ik in de tuin werk zit ik niet met mijn handen in de kattenpoep te graaien, wel zo prettig. :smile:

Wat betreft de planten, heb je al eens gedacht aan kattengras??
Of koop planten waar ze niet naar omkijken.Neem bv ficus soorten.
Daar heb je een hoop verschillende van.Of net zo als Marije schrijft neem vetplanten of grootbladige.
Allle planten die ook maar op gras lijken, daar gaan ze aan knabbelen.
Kijk ook eens of er planten bij zijn die schadelijk kunnen zijn voor je katten.
Hier hebben we ook de planten moeten aanpassen aan de katten en
dat hebben we met plezier gedaan.
Groetjes Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik begrijp dat probleem ook niet. Weet je wel hoe irritant en smerig het is voor de omgeving als een vreemde kat in hun tuin zit te kakken?
Als ze voor de zoveelste keer met hun handen in de stront graaien met plantjes in de tuin zetten?
Wij hebben nog geen mooie tuin alleen aarde en tegels en daar word dankbaar gebruik van gemaakt. Nou ik kan je zeggen dat ik daar verschrikkelijk van baal!
Katten heb je voor jezelf, niet om overlast te bezorgen voor anderen.

Wat Marije al zei, sommige planten blijven altijd aantrekkelijk. ik heb er ook een waar de jongste absoluut niet vanaf kan blijven, die heb ik dus verplaatst.
Kattengras is een goeie oplossing, dan heb je grote kans dat ze je planten niet interessant meer vinden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Mijn katten komen niet buiten dus ik vind het niet meer dan normaal dat ze het in de kattenbak doen. Het had ook een stuk erger gekund, kijk maar naar al die topics over katten die het naast de kattenbak doen!

Katten alleen laten met planten gaat inderdaad niet goed, vooral niet als er sprietige blaadjes aan zitten die zo leuk meebewegen als je er tegenaan slaat :cool: :lol: Onze katten komen niet in de huiskamer als wij niet thuis zijn dus daar staan wel gewoon planten en als ze daar aan zitten roep ik nee, klap in mijn handen en als dat niet werkt dan spuit ik met de plantenspuit. De andere planten in de slaapkamer, computerkamer etc. zet ik hoog zodat Yoran en Zody (ook 6mnd) er niet bij kunnen. Mijn oudere katten blijven er namelijk wel vanaf, op 1 plant na die dus zulke sprietige bladeren heeft.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Misschien kan je een combinatie van niet aantrekkelijke planten voor katten op de grond en grasachtige hangplanten nemen. Daar kunnen ze niet bij.
De bakken zou ik inderdaad gewoon lekker laten staan. Heb je niet een bijkeuken of zo waar de katten wel bij hun bak kunnen, maar waar jij ze niet ziet?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Mysmick
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 mar 2004 19:09
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Mysmick »

Tja de planten zijn hier ook wel eens een probleem al weten ze wel dat het niet mag want als ik er wat van zeg zijn ze ook gelijk weg.
Een tijd lang gooide Simba het potgrond uit de planten, ik probeerde alles maar nix hielp en nu is hij er vanzelf mee opgehouden gelukkig en heeft hij weer wat anders gevonden om te doen!

Linda
Liefs Linda en haar vriendjes Mickey, Misty en Simba
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik vind het juist heel erg netjes van je katjes dat ze de behoefte netjes op de "wc" doen zeg maar :smile: en wat betreft de planten.. tja daar zijn katjes wel een beeetje bekend om.. ;)
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik sluit me aan bij de rest. Ik zou verschrikkelijk blij zijn als mijn poezels naar binnen zouden komen als ze hun behoefte moeten doen. Die van ons gaan niet naar buiten, dus we weten niet beter maar ik vind het knap hoor.
Wat de planten betreft.... onze poezels zijn het afgeleerd om eraan te komen. Bij sommige planten heb ik een stuk folie op de aarde gelegd, daar waren de meiden niet blij mee.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Puk negeert de kattenbak al een tijdje... Hij doet alles buiten. In onze tuin hebben we 2 plekken waar alleen een soort fijn zand ligt, daar doet ie het. En niet bij de buren (althans, ik heb nog geen klachten gehad...).
Ik vind het prima dat ie het buiten doet, hoor, maar qua werk blijft het hetzelfde... regelmatig (en in de zomer wel elke dag denk ik) poepruimen!

Ennuh die planten? Na al die aanvalsakties en Puk die ik letterlijk uit de plant moest plukken, staan de planten heeeel hoog. Het lijkt me hartstikke leuk om een boompje in huis te zetten (past goed in ons huis, hoge plafonds), maar de gevaren hebben me totnogtoe gestopt:

nee het is geen nieuwe krabpaal/poephoek/giga-kattengras!!!
Ellemieke
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2004 14:53
Locatie: Dieren

Bericht door Ellemieke »

Hoi Nakisja,

Ik heb hetzelfde probleem met de planten. Ze eten alles op of het nou giftig is of niet. Ik heb nu nog 2 planten in de woonkamer. Een citroengeranium, die stinkt te hard dus daar zitten ze niet aan en een sprietplant die nu heel zielig oogt.
Nu die er langer staat is de lol er van af en komen ze er al veel minder aan. Alleen een bosje bloemen daar hoeft men niet meer mee aan te komen
Jammer maar ik krijg ze niet afgeleerd dat ik dat niet wil.
Heb de planten waar ze niet aan mogen zitten boven en in de wc staan.

Voor mijn meiden heb ik erg veel over, dus ook een lege vensterbank :oops:

Ik maak me er niet meer druk om en dat scheelt een hele boel.

Helpen kan ik je echter niet echt

Ellemieke
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Planten (vooral fragiele en met bloemetjes) sneuvelen hier ook, maar ik heb hier drie grote kantoorplanten staan (meegeript uit een container ergens) en daar blijven ze af. Deze planten hebben hoge stammen, dus de blaadjes hangen niet zo laag en verleidelijk. Deze planten zijn over het algemeen ook minder fragiel en dus meer catproof, misschien een idee?
Gebruikersavatar
Gusta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:46
Locatie: Rijen

Bericht door Gusta »

Onze katten komen eigenlijk nooit aan onze planten en hebben dat ook nooit gedaan. Zo te lezen heb ik daar veel geluk mee.

Wel speelt Minoes altijd met verdorde afgevallen blaadjes en een bosje bloemen is ook niet veilig.

Gelukkig zijn niet alle katten hetzelfde.

Helaas doen ze wel vaak buiten hun behoefte, maar alleen in onze tuin en in de voortuin van de buren, waarvan ik weet dat ze het niet echt een probleem vindt.
Groetjes Gusta
mvlokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jun 2005 13:50
Locatie: Oss

Bericht door mvlokven »

Hoi, hoi,

Ik zet mijn vraag hier maar even bij: Wij hebben thuis een kamerhoge yucca staan met een flinke stam. Onze katten Jack en John (die eerst netjes de krabpaal gebruikten) vinden tegenwoordig erg fijn om hun nageltjes aan deze stam te scherpen :twisted: .
Ik heb deze plant een tijdje geleden van mijn ouders gekregen en heb hun moeten beloven er erg zuinig op te zijn :oops:
Vind ook errug zonde als deze plant eraan zou gaan!
Heeft iemand tips om ze dit af te leren? Plantenspuit heb ik al geprobeerd maar ze zijn er niet bepaald van onder de indruk...

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes Marjolein
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Gewoon wat kippengaas om de stam winden, met daaronder aluminiumfolie. Dat voelt niet prettig aan hun nagels dus dan laten ze het snel uit hun hoofd ;-)
Succes en laat je weten of de truc werkt?
Gesloten