Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Ik kan het je eigenlijk aanraden om het wel te doen. Ons kitten Norris was ook overdag alleen. Toen wij 2 nachtjes bij mijn ouders bleven logeren, zorgden de ouders van mijn vriend voor norris. Ze gingen 's ochtends en 's avonds even naar hem toe en ze schrokken eigenlijk van zijn gedrag. Hij hing bij ze in de broek! Wilde niet dat ze weg gingen. Dat vonden ze/we zo zielig dat we een 2e kitten uit het asiel hebben gehaald. Ze was 3 dagen jonger dan Norris en dat ging vanaf het begin goed. Eerst veel snuffelen, maar geen gegrom of geblaas. Nu kunnen ze niet zonder elkaar. Zodra de een op een kamer zit en de deur is dicht, dan zit de een aan de ene kant van de deur te mauwen en de ander aan de andere kant van de deur.
:pdtmat: Gone with the wind
Gast

Is het verstandig er een nieuwe kat bij te nemen?

Bericht door Gast »

Wij hadden 2 katten, broer en zus, maar nu is het poesje vorige maand (met kerst!!!) aangereden en helaas overleden. Nu misssen wij haar natuurlijk heel erg en ik neem aan het mannetje (Henkie) ook. Hij is nu ongeveer 9 maanden. Is het een goed idee om er weer een nieuwe kat bij te nemen? Ze waren altijd erg op elkaar gesteld, altijd samen eten, spelen, slapen etc etc.
Zouden wij dan voor een vrouwtje of mannetje moeten kiezen, zelfde leeftijd of ouder/jonger??

Ik hoop op veel reacties, want ik weet het eigenlijk niet wat het beste voor de kat zou zijn. Trouwens, ik ben ook zwanger en in april komt er dus ook nog een babytje bij waar Henkie aan moet wennen.

Alvast bedankt!

Sabrina
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik zou zelf in zulke omstandigheden niet te lang wachten om er een kat bij te nemen, hoe langer hij alleen is hoe meer hij daar aan went.
Ik zou kiezen voor een kater die (iets) jonger is zodat je niet gelijk hiëarchie problemen krijgt.

Houd er wel rekening mee dat Henkie tijd nodig heeft om aan een nieuw huisgenootje te wennen en dat het in het begin misschien niet zo gaat zoals jij graag zou willen (blazen, grommen en vechten). Hierover zijn diverse topics op dit forum.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Tja, ik zou niet weten waarom niet.
Zoals iedere andere kat zal hij wel moeten wennen aan een nieuweling in huis. Dat kan een week duren maar ook langer, nou is hij nog vrij jong dus mischien valt dat wel mee.
Het is wel gezelliger voor hem om een speelmaatje te hebben, dat is hij wel altijd gewend geweest.
Ik neem aan dat hij geholpen is?
Als er een baby onderweg is lijkt het mij het meest praktisch om een wat oudere kat te nemen.
Van zijn leeftijd zijn ze wel geneutraliseerd en heb je die rompslomp ook niet van een krolse poes of kater en het laten helpen.
Ikzelf zou kiezen voor een poes omdat ik liever geen risico neem dat er strijd komt, al ken ik hier mensen die katers hebben en dat gaat prima samen.
Dat is een beetje zelf kijken naar het karakter van je kat. Is hij dominant, overheersend dan is een poes een beter idee.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat jammer dat jullie poesje is overleden! :-(

Ik denk dat je Henkie wel blij zal maken met een nieuw speelkameraadje. Ik zou kiezen voor een wat jonger katje of een kat met een rustig karakter die goed met andere poezen overweg kan. Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je een kater of een poes neemt. Dat hangt helemaal van het karakter van zowel Henkie als de nieuwe poes af.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Suzy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2005 16:45
Locatie: Brummen

1,5 jaar oud poesje en kitten erbij.....hoe lang moet je er eigenlijk mee wachten?

Bericht door Suzy »

Hoi,

Een paar dagen geleden hadden mijn vriend en ik besloten om naast onze 1,5 jarige poes een kitten erbij te nemen. Vanaf het begin eigenlijk vond mijn poes het maar niks, althans zo pakte ik het op. Alleen maar blazen naar het kleine meisje en brommen al ze in de buurt kwam. Ook was Suzy (de oudste) helemaal van slag, ze dook onder het bed of onder de tafel. Ik kon haar niet meer normaal oppakken en voelde zich duidelijk bedreigd door dat kleine hompje. Ze at het eten van Saskia zo snel mogelijk op en bewaakte de kattenbak?? De kleine poes (Saskia) stapte juist gelijk af op Suzy, maar bleef toen een meter van Suzy afzitten, omdat Suzy toen begon te blazen en te brommen. (Maar ze was wel de bangste uit het nest). Na 2 dagen heb ik met veel hartzeer afscheid genomen van het kleine meisje en haar terug gebracht naar haar vorige huis. Ik vond dit een heel moeilijke keus, omdat 2 dagen eigenlijk heel kort is, maar ik dacht als ik Saskia nog langer houd dan wordt ze straks misschien niet meer geaccepteerd door haar broertjes en zusjes uit haar ouderlijk huis, vanwege vreemde geurtjes enzo.

En daarnaast haalde ik Saskia binnen voor Suzy, zodat ze niet meer alleen is, maar Suzy's ogen werden helmaal anders, ze keek heel boos en voorheen was het echt zo'n lieve poes.

Eigenlijk vraag ik om advies, wat zouden jullie doen? Waar zou je op letten als je een kitten in huis haalt? En wanneer bepaal je wanneer die kitten eventueel terug moet?

Alvast bedankt,

Caroline
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

De reactie van Suzy is hartstikke normaal.

Er komt een vreemd wezentje binnen met een vreemde geur, wil op haar kattenbak en loopt in haar huis rond.

Twee dagen is echt veel te kort!

Het wennen duurt mínstens een week. In sommige gevallen langer. Dat is héél normaal.

Ik begrijp niet helemaal uit je verhaal of je Saskia weer terug wil nemen.

Maar mocht dat wel het geval zijn dan moet je er echt de tijd voor nemen.
En geduld hebben. Ze zullen elkaar zeker wel accepteren.

Wat ik ook de eerste week deed, was de nieuweling een aparte kattenbak geven. Je kunt ook wat grit in een laag teiltje doen.

Ik ben benieuwd naar je keuze! ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Caroline,

Ik ben het met Loontje eens, 2 dagen is echt te kort. Soms duurt het een aantal weken voordat ze elkaar leuk gaan vinden, maar uiteindelijk kunnen ze hele dikke vriendinnen worden. Het komt maar weinig voor dat een volwassen kat een kitten helemaal niet accepteert, helemaal niet als ze nog zo jong zijn als jouw Suzy. Ik denk dat je het op zijn minst een week of 5 moet proberen.

Maar wil je Saskia dan toch weer ophalen?
Als je het toch nog wil proberen, zou ik de dingen van beide katten goed gescheiden houden. Dus allebei een eigen kattenbak, een eigen mandje en een eigen voerbakje. Dit is voor beide katten, helemaal in het begin, het plezierigst. Op den duur kun je ze wel samen een kattenbak laten delen.
Gebruikersavatar
Suzy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2005 16:45
Locatie: Brummen

Bericht door Suzy »

Hoi,

Bedankt voor jullie reactie.

Toch blijf ik nog met een paar vraagjes zitten. Suzy is altijd een hele lieve poes geweest en keek altijd heel lief uit haar ogen. Toen Saskia erbij kwam, was ze zoals ik al zei helemaal van slag. Ik kon haar niet meer oppakken en ze zat steeds ergens onder. Daarnaast slaapt ze s'nachts altijd naast mijn hoofd op mijn kussen, maar toen Saskia er was niet meer. Daarnaast woon ik in een appartement met maar 1 slaapkamer dus niet heel veel ruimte. Als ik deuren dicht doe is het helemaal klein. Dus het is moeilijk om dingen te scheiden.

Daarnaast was het zo dat, op het moment dat Saskia de deur uit was, Suzy eigenlijk weer zo goed als normaal deed. Ze sprong gelijk op mijn kussen om daar te gaan slapen en ging je weer kopjes geven.

Ze bleef een dag nadat Saskia weg was, nog boze ogen houden en ze speelde overdreven en een beetje met agressie, maar dat was daarna ook weer weg.

Hoe weet je nou, als ik een andere kat erbij haal, of Suzy weer terug naar 'normaal' keert, met ooguitdrukking en gedrag?

Zoals ik al zei haalde ik Saskia binnen eigenlijk voor haar, zodat ze niet meer alleen is, als wij weg zijn. En ik wil absoluut niet dat Suzy veranderd in een agressieve kat die altijd boos kijkt, want het was en is zo'n lieverd.

Ik hoor van jullie,

Groetjes,

Caroline
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Op al je vragen kan ik beantwoorden dat dit hoogstwaarschijnlijk maar tijdelijk is. Ze moet hier even door heen. Het is ook niet niks, opeens zo'n wildvreemde kat in je huis.

Lees anders eens wat topics over dit onderwerp door:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4951
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7061
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5634
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6734
etc. ;-)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

2 dagen is veels te kort!!
Ik heb ook heel lang twijfels gehad hoor om een kitten bij onze 2 katten te nemen. De meeste twijfels bij Missy die al een wat nerveuze poes is.
Zij is 3 en Redney 2 en half toen wij ons kitten gingen halen.
Je wil niet weten hoe ze hier tekeer gingen. Onze vreselijk aanhankelijke kater vond het ook maar nix, die bleef zelfs bij ons uit de buurt.
Missy van hetzelfde laken een pak, al bleef zij dan wel om aandacht vragen bij ons.
Zelfs die kleine gromde en blies bij het leven.
En toch na een week zag ik een grote verandering.
Het geblaas en gegrom was ineens afgelopen, ze accepteerden elkaar. En korte tijd daarna kon onze kater en die kleine zelfs spelen met elkaar, zij het nog voorzichtig.
Missy heeft wat dat betreft wat langer geduurd met spelen.
Je moet ze nu is zien samen. ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Suzy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2005 16:45
Locatie: Brummen

Bericht door Suzy »

Hoi,

Bedankt voor je linkjes.....
Dat verklaart al een heleboel!!

Groetjes,

Caroline

p.s. Ik weet niet of het slim is om Saskia nog een keertje op te halen. Dit staat 'a' een beetje raar tegenover die familie waar we haar vandaan hadden gehaald en 'b' is het een beetje sneu voor zo'n klein poesje om de hele tijd van hot naar her geslepen te worden....denk ik.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik ben er nu ook wel van overtuigd dat het een goed idee is, ik heb er helemaal zin in!!
Ik ben al wat sites van dierenasiels aan het bekijken en we gaan vanmiddag misschien langs.
Henkie is geholpen, ik denk dan ook aan een jonger cq net zo oud poesje! Hopelijk gaat alles goed en zijn ze snel aan elkaar gewend!

Maandagavond gaan we naar een poesje van 6 maanden kijken. Hopelijk klikt het tussen het poesje en ons en dan mag ze mee! Ik zal zeker laten weten of dit allemaal doorgaat en hoe het gaat!

Bedankt voor de adviezen!! :grin:

EDIT 24 januari:

Vanavond gaan we kijken bij een poesje van 6 maanden. Die schijnt het erg goed met andere katten te kunnen vinden, dus ik ben benieuwd! Hopelijk vindt ze ons een beetje aardig en went ze snel aan ons huis en onze kat!
Ik laat nog wel weten of ze elkaar een beetje aardig vinden!! :grin:

EDIT 25 januari:

Nou, het nieuwe poesje is gisteravond gearriveerd. Ze is heel erg lief, alleen nog niet naar onze andere kat Henkie toe.... :-(
Henkie vind het op zich wel interessant, wil gewoon wat snuffelen enzo, maar het poesje Lucky loopt alleen maar naar hem te blazen. Ze hebben (nog) niet gevochten, dus ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
Tis alleen wel zielig voor Henkie, aangezien Lucky al graag wordt aangehaald, en als ik dat dan doe en Henkie komt aangelopen, begint Lucky ook te blazen, alsof ik van haar ben! En dat is natuurlijk niet zo :!: Dus probeer ik ze allebei maar evenveel aandacht te geven....
Ben erg benieuwd hoe dit verder gaat...

Sabrina
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Dat Henkie geïnteresseerd is vind ik positief! Dat Lucky blaast komt omdat ze nog bang is, jullie huis is toch een hele nieuwe omgeving voor haar. Heel positief dat ze jullie aandacht al wil en geaaid wil worden.

Ik denk dat ze binnen een paar weekjes aan elkaar gewend zullen zijn.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Als ik het zo lees, denk ik ook dat het snel goed zal komen tussen jullie poesjes hoor, Swalta!
Het gebeurt zelden dat het ogenblikkelijk de dikste vrienden zijn, hier gaat meestal een tijdje overheen.
Het is inderdaad belangrijk om Henkie nu ook veel aandacht te geven, zodat hij niet jaloers wordt. Toen wij ons jongste poesje net hadden, probeerde ik haar vooral aandacht te geven als de andere poezen het niet zagen of lagen te slapen.
Plaats reactie