Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meikevertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:03
Locatie: oldenzaal

Bericht door Meikevertje »

Tip:

Neem een plastic hondemand en wasbare kussens in,...en als het gaat stinken doe je gewoon de kussens in de was.....en plastic hondemand kun je zo makkelijk schoonmaken,....missdhien goed idee?

Dat heb ik ook zo opgelost.

:smile:
Ik hou heel veel van katten
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

alma schreef:Wij hebben een poes gehad die op de derde trede van de trap plaste.
...
:lol:

eigenwijze beesten die katten, waarom nou toch de dérde tree? ze leven toch echt in een eigen wereldje.....
Gebruikersavatar
Anke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jul 2004 14:59
Locatie: Deurne

Bericht door Anke »

Amy pieste altijd op de hondenplaats. Zo'n doggybag die moeilijk uit te wassen is, baal baal!
Nou is dat ding dus naar de garage verbannen.
Mensen ellende is erg. Dieren ellende nog erger, het wordt veroorzaakt door ellendige mensen!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Dikkie wilde inderdaad ook niet door de klep. [...] Wat geholpen heeft: ik deed de klep omhoog zodat hij naar binnen kon lopen en dan liet ik de klep los, naar buiten moet hij het zelf doen.
Desy doet haar behoefte ook keurig op bak met kap, echt heel knap, maar... ze snapt de werking van de klep niet.
Nu hebben wij ook al geprobeerd 'erin - klep omhoog houden' en eruit zelf laten doen maar dan blijft ze zitten omdat ze denkt dat de bak 'dicht' is.
Als ik even help (kiertje), loopt ze eruit maar snapt de het de volgende keren nog niet. Ook niet met snoepjes...

Wie o wie heeft dus een klep-tip?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wij hebben hetzelfde probleem. Ons snoezepoesje snapt niet hoe die klep werkt, ook wij laten haar erin en doen dan het klepje dicht maar als ze er dan uit wil probeert ze de klep naar zich toe te trekken i.p.v. weg te duwen!! Opzich weet ze dus dat die klep kan bewegen maar niet de goede kant op..
Ik ben benieuwd naar jullie tips!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ja, hier trekt ze hem ook naar zich toe met haar pootje. Maar dat werkt niet, klep schiet weer los en dus dicht en daar zit ze 'help me, wil eruit'...
Gast

"Wildplassen"

Bericht door Gast »

Ik heb twee katers van zo'n 10 maanden oud. Allebei uit één nest, allebei sinds hun 8ste maand gecastreerd.

Ik woon in een 4-kamer flat op de 3e, dus ze kunnen niet naar buiten.

De reden dat ik ze meteen liet castreren was dat er ééntje opeens op andere plaatsen ging plassen. Naast de bak, op een stapeltje papier, een plastic tas, etc.

Ze gebruiken allebei dezelfde bak en doen dit zonder problemen. Nu gok ik zelf dat ik misschien toch een tweede bak er bij moet kopen, maar ik vraag me af of dit het probleem oplost.

Als ik hem erop betrap pak ik 'm op, duw hem met z'n neus erin en gooi 'm al foeterend op de bak. Erg rot, maar hoop zo wel indruk te maken. Op de geplaste plaatsen strooi ik ook peper om zo een nare lucht achter de laten.

Nu ben ik op zich niet eens te beroerd om het op te dweilen, maar ik vind dat dit gedrag afgeleerd moet worden!

Vooral sinds hij enkele weken geleden zichzelf aangeleerd heeft om op mijn bed te gaan plassen.

Nu kan ik de slaapkamerdeur gewoon dicht houden, maar aangezien ze niet naar buiten kunnen wil ik ze zo min mogelijk loopruimte ontnemen.

Wie heeft er de oplossing?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: "Wildplassen"

Bericht door Marije »

Hobbes schreef:Als ik hem erop betrap pak ik 'm op, duw hem met z'n neus erin en gooi 'm al foeterend op de bak. Erg rot, maar hoop zo wel indruk te maken.
Allereerst hier onmiddellijk mee stoppen!
Ik weet dat de fabel nog steeds bestaat dat poezen op deze manier het wildplassen af zullen leren, maar de realiteit is dat het er alleen maar erger van zal worden. Zo krijgt hij echt een hekel aan de bak.

Wat je wel kan doen is er een andere bak bijzetten. Sommige katten willen gewoon graag een eigen bak. Beloon je kat als hij het goed doet, ipv hem te straffen als hij het fout doet. Je kunt ook (tijdelijk) meerdere bakjes neerzetten op de plekken waar hij plast.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Hier hebben we één kattenbak waar alle poezen op gaan, wel een groot
baby badje. Nooit problemen..Het is inderdaad zo dat als jij je kat op die manier straft, het alleen maar erger wordt.Katten vertonen ook wel eens dit gedrag als ze een blaasontsteking hebben, of zich niet lekker voelen.Ze kunnen het ons niet vertellen. Ik heb dat ook al meegemaakt.
Je katertje kan misschien last hebben van gruis. Ik zou zeggen ga er eens mee naar de DA. dan weet je zeker wat er aan de hand is.
Een kat heeft toch meestal wel een reden voor afwijkend gedrag.
Alma :smile:
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik zou inderdaad ook willen adviseren te stoppen met straffen. Het kan sowieso een medische oorzaak hebben. Maar het kan ook een soort van verzet tegen iets zijn.

Onze Barrel piest steevast een periode op ons bed als er een verandering in de groep heeft plaatsgevonden. Zo deed ze dit met de komst van Bibi, met de komst van Baja en met de komst van Blissy (terwijl ze van Blissy vanaf dag 1 helemaal lijp was :shock: ). Toen later onze hond Ginger kwam, deed ze het weer een poos. Pas als ze de 'nieuwe situatie" geaccepteerd heeft stopt ze er vanzelf weer mee.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Coffee wilt hier absoluut niet op de bak van de andere katten, die plaste en poepte ook overal in het begin, zelfs op de kap van de bak (next best thing). We hebben dan maar een extra bakje bovenop de andere zet en daar gaat Coffee dus op.
Op bed plassen hebben ze hier ook een hele tijd gedaan, maar dat is vanzelf opgehouden.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

daantje schreef:Ik zou inderdaad ook willen adviseren te stoppen met straffen. Het kan sowieso een medische oorzaak hebben. Maar het kan ook een soort van verzet tegen iets zijn.

Onze Barrel piest steevast een periode op ons bed als er een verandering in de groep heeft plaatsgevonden. Zo deed ze dit met de komst van Bibi, met de komst van Baja en met de komst van Blissy (terwijl ze van Blissy vanaf dag 1 helemaal lijp was :shock: ). Toen later onze hond Ginger kwam, deed ze het weer een poos. Pas als ze de 'nieuwe situatie" geaccepteerd heeft stopt ze er vanzelf weer mee.
Ik heb er een poes bij die als ze haar zin niet krijgt bv (ze mag niet naar buiten)ze inplaats van in de kattenbak er pal naast poept. :evil:
Het gebeurd gelukkig niet zo vaak, maar ik mag het wel opruimen. :-x
Ach ja.Je moet wat over hebben voor je pluizebollen. :smile:
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Anonymous

mijn kater gedraagt zich vreemd

Bericht door Anonymous »

mijn kater doet vreemd na dat hij gecassteerd is
hij plast zomaar neer en vandaag poept hij ook er bij en niet gewoon op de grond maar op de bank en op de stoel.
als mijn vriend komt dat durft hij niet binnen te komen terwijl mij vriend hem niks aan doet , ik vind het heel vreemd.
hij loopt nu ook al een beetje mank.
hij is met nieuwjaarsdag ook al onder de auto gekomen en is er met een paar wondjes toen goed afgekomen dus heeft hij nu maar 8 kattelevens en een week na die tijd is hij gecasstereed.
hij is afgelopen week een week van huis geweest en dat doet hij anders ook niet, hij komt elke avond thuis en dan word hij verwend door de honden door hem schoon te slikken. :lol:

ik weet niet wat ik moet doen we gaan binnekort verhuizen en samenwonen en hopelijk wil hij mee (als hij niet weer weg loopt) :???:
en we verhuizen naar een andere provincie .

nu heb ik want dingen opgeschreven wat hij allemaal doet en ik hoop dat iemand mij kan helpen voor een oplossing.binnenhouden heeft geen zin!! want dan miauwt hij erop los
hij is 2.5 jaar oud

help!!!!!! :oops: :-(
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Deed hij echt niet anders nadat hij onder een auto was gekomen?

Zijn er dingen veranderd bij jullie thuis?

Het kan namelijk ook een teken van protest zijn tegen iets.

Ook zou ik als ik jou was even langs de dierenarts gaan ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

nee er is niks veranderd bij mij thuis.
en het gebeurde echter nadat hij onder de auto is gekomen en na de casteratie is het erger geworden.
ik probeer eerst om via dit een oplossing te zoeken.

maar bedankt loontje voor je advies
Plaats reactie