Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
es84
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2004 23:54
Locatie: Hoensbroek

Kat/kitten erbij

Bericht door es84 »

Mijn vriend en ik zijn er aan het denken om een kitten bij onze poes te plaatsen. Onze poes is 5 jaar en heeft al twee keer geworpen (toen ze nog bij een ander gezin was)

Mijn vriend en ik willen dolgraag een 2e katje erbij, maar ben bang dat dit niet gaat lukken omdat we al eens eerder met onze vorige kat geprobeerd hebben een tweede poes erbij te nemen. Onze vorige kat hebben we weg moeten brengen naar een boerderij omdat hij ons bleef aanvallen. de poes hebben we gehouden.

Nu zijn we dus bang dat het weer zo gaat lopen, maar we willen zo graag een kitten erbij, en aangezien onze poes al twee keer geworpen heeft, vraag ik me af of ze misschien sneller kan wennen aan dit kleintje. wie o wie kan mij helpen en heeft goede raad voor mij ?
Gebruikersavatar
Lies
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 sep 2004 12:01
Locatie: België

Bericht door Lies »

Wij hebben sinds een maand ook een kitten bij een volwassen katin van 3 jaar gezet. Ze is gestereliseerd en heeft dus nooit een nestje gehad.
Eigenlijk ging het best goed. Ze heeft wel eens ganse week gegromd als ze hem tegenkwam. Maar ze heeft tegen ons nooit anders gedaan of die kleine aangevallen.
Nu spelen ze samen.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik geloof niet dat het uit maakt of een poes al eens geworpen heeft of niet, ze kan hooguit een beter ontwikkeld moedergevoel hebben en daardoor een kitten sneller onder haar hoede nemen.
Ik denk dat jullie de vorige keer gewoon pech gehad hebben. Wij hebben vorig jaar een kitten erbij genomen en dat duurde vrij lang (7 weken) en dit jaar hebben we er weer 2 bij en dat ging na een week al goed.
groetjes Sharon
Anonymous

10jr oude kat plaatsen bij 2jarig poesje

Bericht door Anonymous »

Hallo, ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven..
Ik heb een 2 jarig poesje (Lea) en nu sinds gisteren een 10 jarige kater (pluis) uit het asiel gehaald.

Pluis is erg rustig en vertstopt zich veel. Laat zich intimideren door Lea. Ze zitten soms tegenover elkaar en na blazen van Lea taait Pluis weer af.
Lea loopt rond als een gestressede kip.

Wat kan ik t beste doen om ze te laten wennen??

Groetjes sandra
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Sandra,

Leuk dat je er een poes uit het asiel bij hebt genomen.
Ik denk dat je Lea en Pluis echt de tijd moet geven.
Lea heeft 2 jaar lang een eigen territorium gehad en nu moet ze dit delen met een andere kat, daar is ze natuurlijk niet van gediend! En voor Pluis is het allemaal nieuw en eng en dan ook nog eens zo'n boze Lea, dat is wel intimiderend.
Heb je misschien de mogelijkheid om de poezen af en toe apart te houden? Bijvoorbeeld 's nachts? Dan kunnen ze even tot rust komen. Je kunt ze dan wel samen eten geven. Eerst vrij ver uit elkaar en dan steeds dichterbij.
Als je het rustig aanpakt en veel geduld hebt, worden Lea en Pluis uiteindelijk vast hele goede maatjes. Het kan soms wel een paar maanden duren hoor! Maar het kan ook zo zijn dat je over een paar weken thuis komt en dat ze dan met z'n tweetjes op de bank liggen.
Geduld is het toverwoord. :wink:

Veel succes ermee!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

dat is wat ik net gedaan heb ;)
Lea was uit de slaapkamer en toen heb ik de deur dichtgetrokken. Pluis is daar nog. Hij heeft er water en eten en een kattebak... Even rust in de tent want ik word er zelf ook gestressed van.
Ik wil dat t goed gaat want Pluis is een moeilijk plaatsbare kat en zou het zo jammer vinden als het misloopt. Hij zat al 9 maanden in het asiel en daarvoor heeft hij er ook al een tijd gezeten

Tof dat je gereageerd hebt! Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het beste is inderdaad om ze elke keer een tijdje bij elkaar te laten tot je merkt dat ze er te gestressed van worden en ook alleen als je er zelf bij bent. Als ze dan apart zitten heb je mooi de tijd om ieder apart voldoende aandacht te geven. Ze samen eten geven kan inderdaad soms wonderen doen, dat is vaak het eerste dat goed gaat :smile:
Verder is het belangrijk dat je ze zo veel mogelijk hun gang laat gaan zonder tussenkomen van jou. Zij voelen jouw spanning heel goed aan en dat zorgt er vaak alleen maar voor dat de acceptatie moeilijker gaat.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

San geweldig dat je Pluis zo'n kans geeft.
Hier werk ik altijd met een bench. Lekker een eigen plekje en toch kunnen ze elkaar zien en eventueel schelden op elkaar.
Mocht het niet lukken dan wil ik je best helpen met een bench lenen. Ik woon alleen jammer genoeg niet om de hoek :???:

Succes, Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Bericht door Anonymous »

het gaat langzaam beter hier in huis. af en toe slaat pluis nog naar lea. verder hebben ze allebei hun eigen plekjes, wat lea niet altijd even leuk vind omdat het ook haar plekjes waren. lea is wat relaxter, ze zit weer bij me op schoot en wil weer spelen af en toe. het is wel een broze vrede merk ik.
in het begin had ik niet echt hoop dat het goed zou komen maar langzaam krijg ik wel een beetje hoop dat het gaat werken..

bedankt voor jullie reakties!

EDIT 25 december:

nou het is me wat..

Pluis heeft bedacht Lea te kunnen dekken. Lea laat t maar gebeuren.
gelukkig is ie gecastreert maar dan nog. Lea vertoont steeds meer krols gedrag sinds pluis er is en dus nu heb ik dus gezien dat hij haar aan t dekken was.

weten jullie wat ik hiermee moet?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Daar hoef je niks mee :wink: Als Pluis gecastreerd is en Lea laat het gebeuren, is er niks aan de hand. Soms doen dieren dat ook om de ander te onderwerpen en daarmee wordt dan duidelijk wie de baas is.
Lea zal het echt wel laten merken als ze het niet wil!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik heb weer een standaard-katje erbij?-vraag, dus ik post hem hier, dan hoef ik niet weer een nieuw topic te openen. Nu hopen dat er nog mensen kijken hier ;)

Ik heb een geholpen kater, Nino, van twee en een half jaar. Ik weet niet veel van zijn achtergrond, ik heb hem van een meisje dat plotseling ging emigreren en hem pas drie maanden had, en die had hem uit een huis met heeeel veel katten en overal vuilnis op de grond en verwaarloosd.. Ik heb hem laten castreren bij de dierenarts en die heeft hem verder globaal gezond verklaard.
Het beestje is voorzichtig, maar als hij merkt dat het goed is, is hij niet bij je weg te slaan. Ook bij vreemden is het al snel goed en dan is ie erg knuffelig. Ik heb nog nooit een kat gezien die zovee aandacht nodig had, terwijl we bij mijn ouders heel wat katten hadden.

En hier is mijn punt. Mijn vriend woont 200 km verder dus als ik daar ben blijf ik nogal eens logeren. Nino wordt dan helemaal gek. Hij gaat als een idioot rondrennen en gaat bij mijn buurmeisje voor de deur zitten miauwen. Ze blokkeert op een gegeven moment het kattenluikje maar, omdat ze er niet van kan slapen. Als ik thuis ben doet ie dat soort dingen niet. Hij is wel erg speels en soms heeft ie een bui, maar als ik net thuis kom wordt hij helemaal wild en als ik hoor wat hij uitvreet als ik er niet ben.. Ik denk dus dat hij de aandacht echt nodig heeft. Met de poes van mijn buurmeisje kan hij wel opschieten maar die mag niet naar buiten, dus die ziet hij maar heeeel soms als hij stiekem bij haar naar binnenglipt. Ook in zijn vorige huizen woonde hij met andere katten. Hij was in zijn vorige huis niet bazig en liet zich een beetje onderdrukken. Maar daar woonde hij dan ook pas drie maanden.

Zou het leuk zijn voor Nino als ik er een kitten bij neem. Dan is hij de oudste, grootste en het is natuurlijk zijn huis, hij heeft nog nooit gepist in huis, ook bij de vorige huizen niet. Aan de andere kant kunnen ze dan misschien spelen en hij is érg speels. En als ik er niet ben kunnen ze misschien bij elkaar slapen in plaats van dat hij bovenop op mij gaat liggen.

Is dit een goed idee, en wat is dan het beste, een katertje of een poesje? Mijn huis is maar 25 m2 groot, wel verdeeld in drie kamers dus er zijn wel leuke hoekjes, en ze mogen dus naar buiten. Is dat dan toch te klein?

Ik hoop op advies,
Groetjes Merei.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

het lijkt mij een heel goed idee vooral omdat hij eigenlijk gewend is om met meerdere katten samen te zijn en dat ook goed gaat. Als ik je verhaal zo lees denk ik ook dat hij daar juist behoefte aan heeft.
Een kater of poes maakt niet zoveel uit al kan het zijn dat hij zich wat dominanter gaat gedragen tegen de tijd dat de poes geslachtsrijp wordt.
Dat samen spelen is alleen maar erg goed, het voorkomt dat hij dik wordt en hij zal er alleen maar gelukkiger van worden.
En hij zal ook zeker jouw aandacht blijven vragen hoor!
Wij hebben vier katten waarvan er twee graag bij elkaar liggen (zij zijn hier ook samen gekomen) maar ook die komen heel regelmatig bij ons liggen, het liefst samen :grin: De andere twee hebben we een jaar na elkaar gekregen en die hebben ook veel minder samen.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik heb hem wel al een jaar, dus hij zit al een jaar alleen.

Het breekt alleen mijn hart dat hij zo ontzettend blij is als ik thuiskom, hij probeert ook altijd met me mee naar buiten te gaan als ik wegga. En als ik er dan ben blijft hij ook rondjes om me heen draaien, en maar miauwen. En dan ben ik pas een nacht weggeweest. Vanwege de storm ben ik nu al twee nachten weg, want ik vond het gisteren niet zo prettig om te gaan rijden. Mocht het niet werken met een kitten dan blijf ik gewoon wat vaker thuis. Maar als hij dat waarschijnlijk leuk vindt is het wel een gezellige oplossing, leek me?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik vind het zeker een goede oplossing. Het is van beide karakters afhankelijk of ze met elkaar zullen klikken en dus ook samen zullen optrekken. Ook hier lopen er vier rond die allemaal goed met elkaar overweg kunnen en apart van elkaar hier gekomen zijn. Ze zijn wel allemaal als kitten hier gekomen.
Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

hier is het moeizaam verlopen maar het gaat vrij goed nu. de oudste had een nest en haar dochter had ook een nest en van die tweede nest heb ik steffie bijgehouden en dat is probleemloos verlopen, ik denk door het feit dat de oudste juist ook een nest had dat ze het gemakkelijker aanvaardde dan nu met die nieuwe kitten. al vergeten ze wel snel wie dat hun kind is, denk ik toch dat ze het gemakkelijker aanvaarden als het van piepklein af er is.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Plaats reactie