Hebben katten behoefte aan kattengras?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Hebben katten behoefte aan kattengras?

Bericht door Babiche »

Hoi!

Mijn vraag is over kattegras.
Eten katten daar naar behoefte van of eten ze er altijd wel van, zodat ze steeds kokhals neigingen krijgen?

Linus heeft nl kattegras bij zijn eten staan en eet hier van. Nu heb ik al een paar keer een uitgespuugde kledder (gewoon doorzichtig nat, kwijl :o )
gevonden met gras sprieten en een klein stukje, van iets wat Linus niet mag eten (maar dan toch stiekem op het aanrecht opeet uit een pan).

Geen haren, maar een aantal lange sprieten gras met 1 stukje erbij, laatste keer was 't schilletje van een pistachenootje! :?

IS dit wel goed, dat hij er van eet maar er geen haren mee uitspuugd?
Moet ik eigenlijk maar af en toe het kattegras neerzetten, ipv altijd?

Beetje vies verhaal :shock: , maar ben wel nieuwsgierig naar antwoorden!

groetjes van Babiche :zwaaien:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Babiche,

Volgens mij kan het geen kwad. Je kat weet zelf wel wanneer hij iets kwijt moet uit zijn maag. Je zegt zelf dat hij dan uitspuugt wat hij eigenlijk niet mag. Misschien heeft hij niet zoveel haar naar binnen gekregen.

Groeten Kattenbella. :roll:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

hoi,
Ik heb altijd kattengras staan, in de winter binnen en als ze op het balkon mogen dan op het balkon, meteen ook dat ze dan niet aan mn andere planten zitten.
Ik zie ze regelmatig aan het kattengras, en ze spugen het ook uit.
Degene(want ik weet niet welke t is met 6 stuks). die niet goed kauwt, spuugt het ook weer uit, en dan ook met sprieten, en vocht.

Ik heb niet echt het idee dat ze ook haarballen mee spugen, maar ik geef ze Royal Canin Sensible, en dat is al voor haarballen enz.
Het enige wat ik merk is dat ze het lekker vinden om aan te knabbelen, en zolang het er staat, zitten ze niet aan mn andere planten.
Wat ik wel heb gedaan, omdat ik 1 bakje zo weinig vond, heb ik meerdere bakjes samen in 1 grote bak gedaan, nu lijkt het echt op een plant.
Ik vind zolang ze sprietjes en alles weer uitspugen, dat het juist goed is, dan komt het tenminste er uit.
Wel zou ik utkijken met wat ze stiekum te knabbelen vinden, want wat voor ons wel lekker en goed is, kan giftig zijn voor katten(en andere dieren).

Of het echt een noodzaak is, om kattengras in huis te hebben, dat is ieder voor zich.
Katten houden ervan om te knagen aan groen, zo ook aan je planten, die eventueel ook giftig kunnen zijn.
Om een alternatief te zoeken , ben ik toen aan de kattengras begonnen, zij knagen eraan wanneer er behoefte aan is.

Het kan verder ook geen kwaad, het is goed voor hun maagje, ze spugen het weer uit, waar er meteen wat vocht mee uit komt, of wat voor troep dan ook.
Mijn oudste kat is 6 jaar, de jongste nu bijna 2 jaar. ze weten niet anders.
Ik heb een palmplant in mn kamer staan, waar ze heel even in geintresseerd in waren, ja iets nieuws he.

Met ah! ah! of foei, en meteen aan de kattengras gezet, weten ze dat het gras voor hun is. Het scheelt mij mn planten. Wanneer ze weer op t balkon mogen en ik daar mn planten heb staan, zet ik het gras erbij...soms koop ik verse, vinden ze nog lekkerder, alsof ze nooit gras hebben geproefd, dus ik blijf het gebruken.
Af en toe verversen, en zij zijn er ook happy mee.

Groetjes Rolanda
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Bericht door Rocis »

Hoi,

Ik heb weer kattengras neergezet toen ik merkte dat de kittens van mijn andere planten begonnen te knabbelen. Ze zijn nu 6 1/2 mnd oud.
Nu ze hun eigen gras hebben is denk ik de lol er een beetje af, want echt eten ervan doen ze bijna niet.
Boef laat altijd merken dat hij er behoefte aan heeft en dan zet ik wat voor hem neer.
Boef vreet alles wat hij tegenkomt en dan heb ik het niet over gewoon voedsel, maar allerhande draadjes, kerstversiering, plakband, verpakkingsmateriaal, draadjes van walkmans ed, elastiek enz enz.
Wanneer hij dan van het gras heeft gegeten en moet overgeven komt ook dat materiaal vaak mee. Ik let er enorm op, dus gelukkig komt het niet al te veel voor.

Groet,
Cis
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb had het gras al in huis voor Quinto kwam, ik was zo enthousiast dat ik alles wat ik tegenkwam heb gekocht :lol: Maar goed in het begin was hij veel te klein om er bij te kunnen en toen heb ik het uiteindelijk weg moeten gooien zonder dat hij er ooit iets mee gedaan had. Maar na een tijdje was hij wel groot genoeg en toen ging hij dus aan mijn planten zitten. Ik heb toen opnieuw een bakje gekocht en nu zit hij er dus wel aan. Ik heb niet het idee dat hij het echt opeet (ik vind ook nooit iets terug) maar hij speelt er wel mee en trekt de sprietjes eruit. En het belangrijkste: hij zit niet meer aan de andere planten. Ik vind het dus ideaal!

Groetjes Sharon :zwaaien:
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Linus had het in een plastic bakje en het kattegras groeide vanuit een soort korrels (die vand e dierenwinkel). Tja, op een gegeven moment was 't omgekieperd :? en de hele gang met korrels en gras. Of hij trok de hele inhoud eruit, terwijl het bakje bleef staan!

Nu doet hij dat raar genoeg niet meer, misschien niet meer interessant. Ik wilde het dus ook alleen onder toezich geven. maar omdat hij het nu laat, hoeft dit niet meer. Het is nu eigenlijk ook wel helemaal aan het verdorren (waarschijnlijk ook niet lekker). Misschien een nieuw bakje, daar zal hij wel weer mee gaan slepen.
:o

Aan de planten zit íe gelukkig niet!

groetjes van Babiche
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Bericht door Joren »

Ik denk dat kattengras eerder gezien moet worden als een speeltje (zie een aantal voorgaande reacties) en als sloop-alternatief voor kamerplanten. Het verhaal van "noodzaak om haarballen uitbraken" gold misschien een jaar of 10 geleden nog, maar wordt nu alleen nog gehanteerd door de makers van kattengras, lijkt mij. Als je je katten goed droogvoer geeft en regelmatig borstelt, dan is het niet nodig. En katten zijn creatief genoeg om toch te kotsen zonder groenvoer: dan eten ze gewoon teveel brokjes en wekken vanzelf die neiging op.

Toch zijn mijn katten dol op grassen, dus maak ik er druk gebruik van. Geen kattengras, maar gewoon wat granen in een bakje aarde kieperen en na een week heb je de mooiste sprieten die ze vervolgens één voor één gaan molesteren. Een goedkoper alternatief. En op die manier heb ik ook een beetje groen in huis, want alle overige planten zijn inmiddels gesloopt :?
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Nou, ik heb 't maar ff gelaten bij geen kattengras. Linus keek er niet meer naar om en op een gegeven moment was de helft al geel en ingezakt en stonden er nog een paar sprieten groen in.
Maar op 1 of andere manier trok 't van die kleine fruitvliegjes aan!?

Dit vond Linus geweldig :lol: en zat constant met zijn neus in het bakje gras en ging ze vangen. Dan sloeg ie ze op de grond en daar liepen ze dan, wat weer tot jagen leidde :lol:
Ik heb 'm ff ervan laten genieten, maar op een gegeven moment werden het teveel vliegjes, dus hoppa weg ermee.

Nu ff kijken of Smokey een planteneter is :? Want dan komt 't meteen weer in huis! :shock: :lol:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik vond nog een stukje over kattengras op het net, leek me wel handig, zo'n waarschuwing:

Kattengras. Vooral binnenkatten zullen u erg dankbaar zijn voor een pot met kattengras. Maar een waarschuwing is op zijn plaats : Laat het gras niet uitgroeien zodat er zogenaamde "parapluutjes" ontstaan. Als de kat deze op eet kunnen ze blijven steken in de slokdarm of darmen! Een operatie is dan onvermijdelijk.
groetjes Sharon
Gast

Ik vind geen haarballen. Moet ik kattengras halen?

Bericht door Gast »

Ik zie dat mijn poes (kortharige tijgerkat, 5 maanden oud), zich uitvoerig wast. Een braakbal heb ik nog nergens gevonden. Heb ik kattegras nodig?
Rik.
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Dat ligt eraan of je kat veel haren verliest of niet.

Verliezen ze veel haar, dan likken ze die ook op tijdens het wassen en komen die haren in hun maag/darmstelsel terecht.

Gezien de leeftijd van je kat zal ze de haren nog heel goed via de ontlasting kunnen afvoeren. Mijn vorige kat heb ik gehad vanaf 8 maanden oud en hij had pas rond zijn 6de zijn eerste haarbal.

Bij mijn huidige katten (3 jaar, 1 jaar en 1 jaar) heb ik nog geen haarballen gezien.

Overigens is het zo dat kittens hun eerste jaar nog geen dikke vacht hebben en dus ook niet erg verharen. Jesse is net een jaar oud en begint nu een dikkere vacht te ontwikkelen.

Binnenkatten verharen zowiezo meer dan buitenkatten.

Je kunt je poes nu ook alvast laten wennen aan borstelen. Daarmee haal je de losse haren uit haar vacht en zal ze deze veel minder binnenkrijgen. En ze gaat er heel mooi van glimmen. Mijn katten vinden het heerlijk.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ah, je boedoelt dit, Sharon ;-) . Ik had er een vraag over maar het antwoord heb ik nu dus al.
Zo'n paraluutje ziet er zo uit:

Afbeelding
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Toch fijn dat er twee jaar later iemand op reageert :lol:
Ja zo zien die dingen eruit.
Heel toevallig eigenlijk dat ik een jaar lang geen kattengras gehad heb maar Xandor begon de laatste tijd heel erg aan mijn planten te eten omdat er haarballen dwars zaten dus nu heb ik het weer staan en dat scheelt meteen weer een stuk.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ja leuk he? Ik zag ook dat het twee jaar later was. Hier kunnen ze niet zonder kattengras. Ze eten er dagelijks wel wat van. Ik moet alleen even nieuwe halen want bij het groeien van de paraplu gaat de rest langzaam dood :???:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ah dat vroeg ik me ook al af! Die bloemetjes/parapluutjes groeien hier ook uit het kattengras wat in mijn tuin staat, maar dood gaat het er niet door gelukkig. Ik ga ze er snel uitknippen...
Gesloten