Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

Hilde;
Ik wil graag wat meer weten over dat vers voer. Wat geef jij ze dan precies, waar haal je dat, hoe vaak geef je en wat geef je kittens van 3 maanden?
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Hoi,

Er zijn verschillende merken vers voer, de ene beter dan de andere. Het beste is om vers voer te nemen waar duidelijk op staat dat het voor katten is en niet voor honden én katten. Katten hebben andere behoeften dan honden dus vlees dat voor allebei is kan niet goed zijn. Nadeel is wel dat vers voer in sommige delen van Nederland moeilijk te krijgen is omdat dierenwinkels niet graag een vriezer in de winkel zetten. Er komen wel steeds meer plaatsen omdat meer mensen het willen kopen. (Helaas, meestal als het dier al ergens last van heeft bv. voedsel allergie, huidproblemen, blaasgruis etc).

Wij geven Millie nu Duck. We gaven haar eerst Carnibest, maar dat raakte ze gewoon niet aan, terwijl ze Duck eigenlijk meteen wel lekker vond. Even wennen maar nu staat ze rechtop in de koelkast aan haar vlees te ruiken als ze de kans krijgt :lol: . Ik wil wel proberen om haar over te zetten op Carnibest, omdat dat betere kwaliteit is. We geven haar ongeveer 100g per dag met een paar brokjes erdoor (ze eet dus minder vers voer dan Felix omdat Felix gewoon vol zit met troep). Je kunt ze ook 1x in de week een kuiken geven....doen wij niet, ze vangt (en eet) zelf al genoeg muizen. Eerst vond ik dat vies, maar ja das nog verser dan diepvriesvoer :wink:

Met kittens zal het wel makkelijker gaan om ze over te zetten...

Het beste kun je even je vraag stellen op het kattengedeelte op http://www.barfplaats.nl.

Andere websites:

http://www.carnibest.nl
http://www.ducknatuurvoeding.com/nederl ... ckned.html
http://www.bibidiervoeding.nl/
http://www.prinspetfoods.nl/

Succes!

groetjes Hilde
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

als alle brokken en blikvoer troep was geweest hadden we allang geen katten meer gehad,het is makkelijk om de schuld te geven aan dit voer omdat jou kat toevallig blaasgruis heeft gekregen.feit blijft dat de meeste katten gezond blijven een mooie leeftijd halen gewoon op brokken en eventueel natvoer.dat dit voer de oorzaak van bepaalde ziektes is bestaat vooralsnog geen bewijs voor.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Hoi,

Mijn poes is niet de enige die 'toevallig' vaak een blaasontsteking heeft gehad. Hier op het forum zijn er een paar en op http://www.barfplaats.nl staat het er vol van. Mij werd ook geadviseerd om dieetvoer te voeren, maar mijn vertrouwen in dierenartsen en fabrikanten is erg klein, dus ben ik eerst op het internet gaan zoeken. Weet je dat dierenartsen voorgelicht worden door deze fabrikanten? Ze verdienen allemaal geld aan elkaar. Of er verder bewijzen zijn zal wel niet, maar die zullen ook niet komen omdat niemand daarvoor wil betalen.

Die fabrikanten die brokjes/blikvoer maken zullen echt niet achter zo'n onderzoek staan en hun hebben meer macht (=geld) om zoiets te voorkomen. Die gaan liever hun voer op dieren testen...naja leuk zeg. Als ze maar geld kunnen verdienen en dan zal het hun geen zak kunnen schelen of het voer eigenlijk wel goed is. Ooit wel es een praatje gehoord van een vertegenwoordiger van zo'n fabrikant? Nou je lacht je rot - die onzin die hun kunnen vertellen....

Het is trouwens wel bewezen dat de verkeeerde samenstelling van brokjes en blikvoer ervoor zorgt dat het zuurgehalte in de bek verkeerd is waardoor tandsteen kan ontstaan. Het is ook bewezen dat katten vroeger minder gezondheidsproblemen hadden omdat ze vleesresten van de tafel kregen en niet elk jaar werden ingeent. De kat van m'n oma is 20 jaar geworden, is 2x ingeent, en die heeft nooit een brok of een blik gezien in zijn hele leven en is ook nooit ziek geweest. Had al z'n tanden zelfs nog toen ie werd ingeslapen.

Een kat heeft geen koolydraten nodig en is 100% carnivoor, dus het vlees gehalte dat ze krijgen moet ver boven de 80% liggen - kijk dan nu maar es naar de samenstelling op het voer van je katten...

En als ik al eerder heb gezegd (en jij trouwens ook) heeft iedereen een eigen mening. Als ik brokken en blikvoer troep vind dan is dat mijn mening. Als jij het aan je katten wil voeren, fijn, mij zul je er niet over horen. Ik weet heus wel dat je het beste voor hebt met je katten, maar ik ook.

Als er kant en klare brokjes voor mensen zouden zijn, wat zou je daar van vinden? Of eet je dan toch liever verse groente en vlees? Voor mij is het gewoon heel logisch dat vers voer gezonder is dan brokjes of blikvoer. Tuurlijk zijn er katten die wel oud worden met brokjes/blik, er zijn ook mensen die oud worden met elke dag McDonalds.

groetjes Hilde
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik geef mijn katten alleen Royal Canin brokjes en 's avonds een eetlepel Hill's blikvoer voor de lekker.
Ik ben er wel van overtuigd dat de zogenaamde "A-merken" veel beter zijn dan de overige zoals wiskas, felix etc. Naast dat het absoluut niet duurder is, het is veel voedzamer dan "supermarktmerken" dus ze eten er minder van (ik geef geen porties maar het staat er de hele dag door); scheelt het je ook in je portemonnee wat betreft dierenarts kosten. Tuurlijk vindt een kat al die brokjes lekker want er is zoveel troep aan toegevoegd, er zit veelste veel zout in wat slecht is voor de blaas etc. Voor de grap moet je maar eens een verpakking wiskas vergelijken met een pak RC og Hill's. Op wiskas staat een enorme hoeveelheid "dierlijke restprodukten" en maar iets van 4% kip of zo. Bij RC zit er vaak minimaal 16% kip, rund etc in. Dierlijke restprodukten klinkt erg vaag en ze kunnen dan ook allerlei troep erin gooien.
Een kat kan het dus op het eerste gezicht heerlijk vinden, maar uiteindelijk heb je meer kans dat hij kwaaltjes aan nieren, lever, hart ect krijgt op latere leeftijd (voor het geval mensen het hier niet mee eens zijn, ik schrijf niet dat iedere kat wordt ziek, maar het vergroot de kans wel).

Het blikvoer geef ik ze uitsluitend omdat ze het zo heerlijk vinden, om te zorgen dat ze naar binnen komen en om te voorkomen dat ze bedelen, want ik geef het altijd 5 min voordat wij gaan eten.

Over versvoer: daar ben ik al een tijdje in geinteresseerd, ik lees er veel over, heb me er alleen nog niet toe kunnen zetten omdat uit te proberen, mede omdat ik een kat heb met hele gevoelige darmen die niets anders dan RC kan eten. Bedankt voor de linkjes!

groetjes
Danielle
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

Hier heeft één van de katten sinds kort altijd diarree na het eten van natvoeding. Ik zou graag willen overschakelen op alleen koekjes, maar ik vrees dat dat een beetje te laat is, ze zijn alletwee 10 jaar of meer. Ik heb het wel al afgebouwd van twee keer nat naar één keer 's avonds nat en door de dag koekjes en dat helpt precies wel.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik neem aan dat je met koekjes droge brokken bedoelt? Ik zou zeker overstappen, helemaal als je katten al wat ouder zijn worden ze snel te dik door het vele vet dat in blikvoer zit terwijl ze maar weinig voedingsstoffen binnenkrijgen. Mijn katten kregen eerder ook elke avond blikvoer maar doordat Quinto last kreeg van blaasgruis mochten ze dat niet meer. Nu krijgen ze het alleen nog maar in het weekend. Kortom het is zeker nog niet te laat en absoluut de moeite waard. Het vereist alleen wat doorzettingsvermogen.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

weaarom proberen jullie niet eens diepvries versvlees van Prins of Carnibest

mijn kater had ook altijd diaree en hij spoog heel vaak zijn brok weer uit
nu zit hij aan het versvlees en heb voor het eerst bij hem keikarde drollen moeten scheppen :wink:
Gast

Bericht door Gast »

angelique schreef:oh en die kip mogen ze maar 1x per week 2 a 3 kuikens of 1 vleugeltje

Groetjes

Angelique
Waarom zouden ze niet vaker kip of kuikens mogen hebben? In het wild eten katten vaak alleen gevogeltje en of muisjes.

Helaas van van alle kant en klaar voedsel is de hoeveelheid tarwe en maïs. Juist voor die vulmiddelen zijn veel katten overgevoelig en ze worden er te dik van. In een vogel, muizen of konijnenmaagje zit heel weinig en al voorverteerde groente en graanproduchten, die maagjes zijn minimaal klein en de inname van de vulmiddelen die in commercieel voer zo overdadig aanwezig zijn is in de natuur dus minimaal.

Hier krijgen de diertjes zoveel mogelijk rauw en eens in de acht à tien dagen een kleingroentenprutje met orgaanvlees of pit (katten/hondengehakt van gemalen karkassen). Mijn dierenarts was geen voorstander van rauw tot ze Wacho en Xena met de enting zag en verbijsterd over de groei en glans was.

Groetjes,
Nanna
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Onderstaand bericht had ik elders in dit forum gezet. Toen had ik dit topic nog niet gevonden....
Hierbij alsnog mijn vraag:


Hallo allemaal, ik ben Cecilia en ik ben nieuw op dit forum. Wat een boel informatie zeg! :shock: Ik heb een gesterilliseerde poes van ca. 6 jaar die altijd erg kieskeurig is geweest met eten. Ik had regelmatig 'ruzie' met haar omdat zij niet wilde eten wat ik haar gaf en ik weigerde om haar haar zin te geven en iets anders voor te schotelen. Wat ze wel altijd at is gekookte koolvis, rauw hart en brokjes. Een enkele keer gaf ik haar ook een rauwe kippevleugel waar ze helemaal gek van was. Sinds kort ben ik overgegaan op BIBI rauwvoer en dat vindt ze helemaal het einde! Ik ben een voorstander van natuurlijke voeding, dus alles rauw zoals ze het in de vrije natuur ook eten. Mijn honden krijgen ook BIBI en ik ben er erg tevreden over.
Het probleem is nu dat Stip het zo lekker vindt dat ze veel te dik wordt! Eén pakje is 250 gram en daar doet ze 2 dagen mee. Verder krijgt ze niks erbij, dus ook geen brokjes. In het begin maakte ze me zelfs 's nachts om 5 uur wakker omdat ze wilde eten :evil: Dat heeft ze nog nooit gedaan, want er stonden immers altijd brokjes.
Ik heb geprobeerd om haar minder te geven, maar dan loopt ze echt de hele dag te zeuren :roll:

Kent iemand dit verschijnsel? Is het te wijten aan de overgang van voer en is het dan misschien van tijdelijke aard?
Een lastige eter is vervelend, maar ze was wel altijd goed op gewicht :???:

Groetjes, Cecilia
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Hoi Cecilia,
Ik gebruik geen BIBI dus wat dat betreft kan ik je niet verder helpen. Kun je ook aan Carnibest versvoer komen? Ik geef mijn katten voor de helft van hun dieet Carnibest (andere helft ecologische brokken van innova, solid gold en almo nature) en ze zitten er eerder vol van, ze hoeven er maar een klein beetje van te hebben en dan hebben ze genoeg. Misschien dat dat een idee is om te proberen ipv BIBI?
groetjes
Danielle
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bedankt voor je reactie :grin: Ik wil het liefst vers (rauw) voeren. Is Carnibest rauw?
Gast

Bericht door Gast »

Stip schreef:Bedankt voor je reactie :grin: Ik wil het liefst vers (rauw) voeren. Is Carnibest rauw?
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... 8f285ac25d

Als je rauw wil voeden kun je hier wel info vinden.

Groetjes,
Nanna
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bedankt! Ook alweer zo'n forum barstensvol informatie. Ik denk dat ik maar eens 3 weken vrij ga nemen om alles te lezen :wink:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Stip schreef:Bedankt voor je reactie :grin: Ik wil het liefst vers (rauw) voeren. Is Carnibest rauw?
Ja Carnibest is rauw, hier kun je er veel informatie over vinden en tevens de verkoopadressen: http://www.carnibest.nl
Plaats reactie