(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Karin, misschien kun je eens zorgen dat je kat meer gaat drinken door middel van zo'n cat it waterfontein. Doordat het stromend water is, vinden veel katten het lekkerder/aantrekkelijker of iets dergelijks. Nikita slurpt elk uur wel van de bol. En door veel water te drinken voorkom je blaasgruis. Dan zou je de Obesitybrokken weer kunnen proberen.
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Bericht door fiona »

Bedankt voor de tips!

Meer water laten drinken lijkt me nogal lastig. En om nu speciaal zo'n fontein aan te schaffen :???:

Maar ik heb nu van iemand vernomen dat er wel een voer bestaat waar ik naar op zoek ben. Blaasgruis en afvallen in een Hills Rd dieet. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ga meteen een da zoeken die dat verkoopt!

EDIT 15 oktober:
Heb het bij verschillende da's nagevraagd en Rd is dus niet voor blaasgruiskatten.Ik hoop maar dat het bij de kat met blaasgruis die dit wel krijgt allemaal goed zal gaan.

Gisteren vertelde de da dat ik nog 5 gram minder mag gaan geven en tja,nog meer bewegen .Nou ja,we zien wel of het ooit gaat lukken...



Groetjes karin
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Als zo'm fontein nou echt werkt. Dat zemeer gaan drinken dus, dan kun je het toch altijd proberen? Ik weet dat die dingen best wel wat geld kosten, maar toch niet zoveel geld dat je het daarom niet zou kunnen proberen? Wie weet helpt het :wink:

Ik wens je veel suc6 in je zoektocht naar het goed voer.
:pdtmat: Gone with the wind
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ja, ik wou er eigenlijk niets meer over zeggen, maar je doet er nogal negatief over. Er zijn katten die het dubbele drinken, dus het lijkt mij een kleine investering voor de gezondheid van je kat.
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Bericht door fiona »

Sorry dat ik negatief overkwam. Dat was totaal mijn bedoeling niet hoor. Dikkie is nogal een geval apart en ik heb zo'n idee dat hij het maar een eng ding zal vinden. Maar inderdaad wie weet helpt het wel, wat meer drinken betreft dan. Meer drinken is sowieso nooit verkeerd natuurlijk. Maar of ik Dikkie dan iets anders durf te geven dan zijn blaasgruisdieet, dat betwijfel ik.

Hopelijk is het zo wat duidelijker en begrijpen jullie dat ik het niet verkeerd meende. En deze tip wel degelijk met me mee heb genomen.

Groetje karin
Gebruikersavatar
Bert Wolf
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jul 2003 15:44
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Twee poezen, twee katers, gewichtsprobleem

Bericht door Bert Wolf »

Ik weet niet hoe we het moeten aanpakken.

We hebben 2 katers en 2 poezen. Je kent ze wellicht uit dit foto-topic:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1502

De dames zijn nogal dik en moeten eigenlijk op dieet.

Omdat Sandra en ik overdag werken heeft het kwartet een eigen kamer met qua voeding een brokkensilo een een watersilo.

Ze krijgen geen blikvoer en maar max. 2x per maand een beetje tonijn op water als traktatie.

Als we naar bed gaan "lok" ik ze naar hun kamer met "snoepjes". Dan krijgen ze allemaal een paar droge brokjes van een ander merk.

Deze situatie leidt tot corpulentie, dat staat vast. Ze kunnen door die brokkensilo zoveel eten als ze willen.

Is het raadzaam de brokkensilo weg te halen? Volstaat het dan om smorgens en savonds 4 bakjes met droge brokken neer te zetten?

Ik wil ze niets tekort doen maar overdaad schaadt.

Kortom, ik zit even met m'n handen in m'n (hele korte) haar...

Wie heeft de gouden tip? Alvast bedankt voor de reakties!
Groetjes, Bert (ons foto-topic)
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik zou inderdaad 4 aparte bakjes neerzetten. En er dan niet te veel
voer in doen, zodat ze alles in 1 keer opeten. (En dus niet van elkaar
kunnen jatten :lol: ) Maar dan zou ik ze 3 x per dag (een kleine portie) eten geven: 's Morgens voordat jullie weggaan, 's middags als jullie thuiskomen, en 's avonds voordat jullie naar bed gaan.

Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Ik heb twee poezen waarvan er 1
wat moet afvallen. En tot nu toe werkt dit prima :wink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gast

Bericht door Gast »

Hier krijgen de schatjes ook rauw voedsel kipkarkas, gemalen karkas (pit ook wel honde/kattengehakt genoemd) kipnekjes, vleugeltjes, hartjes, maagjes, eendagskuikens enz.

Doordat ze rauw veel lekkerder vinden zijn ze matiger met de brokjes die altijd klaarstaan.

In brokjes zitten veel bijproducten als tarwe, maïs en dergelijke, dat zij eigenlijk geen natuurlijke voedingmiddelen voor katten en ze maken ook nog dat de diertjes er dik van kunnen worden.

Groetjes,
Nanna
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Nanna schreef:Hier krijgen de schatjes ook rauw voedsel kipkarkas, gemalen karkas (pit ook wel honde/kattengehakt genoemd) kipnekjes, vleugeltjes, hartjes, maagjes, eendagskuikens enz.
Wij geven ook eendagskuikens, ik vind het maar ranzig :shock: :lol:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gast

Bericht door Gast »

Uiteindelijk ben ik er aan gewend geraakt...nou ja gewend, ik sta niet meer te janken om de kuikentjes die veel te jong zijn gestorven. In kuiken zitten zoveel stoffen die heel goed voor katten zijn en de katten zijn er echt stapelgek op. Zelfs bevroren proberen ze de kuikens onder mijn handen uit te snaaien. Volgens sommigen zijn twee tot drie kuikens per dag voldoende om een kat gezond te houden zonder ooit enig ander voedsel erbij. Zelf vind ik dat erg karig.

Groetjes,
Nanna
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Bij ons krijgen ze een kuiken om de paar dagen. Tenminste, 1 van onze poezen. De oudste wil er niets van weten. Die staat er een beetje zielig bij te kijken alsof ze wil zeggen: Hee, kuikentjes! Waarom bewegen jullie nou niet? :sad:

Maar nu raken we off topic ben ik bang :lol:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Misschien werkt het wel als je zorgt dat ze meer beweging krijgen. De meeste katten zijn tot hoge leeftijd nog te porren voor een spelletje. Absolute aanrader hiervoor is de Feline Flyer, die kost zo'n 10 euro bij Happycats. Die word vaker gebruikt om katten af te laten vallen. En inderdaad, die 4 bakjes is ook een hele goede, aangezien jouw katten niet zo heel goed met een constant aanbod om kunnen gaan. Ik weet trouwens niet wat je voert, maar je zou ook wat minder rijk voedsel kunnen geven. Bijvoorbeeld indoor, speciaal voor katten die minder bewegen en binnen leven. Royal Canin heeft dat wel.
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Inderdaad, een gepaste hoeveelheid indoor voer.

Ik dank dat je dan heel ver komt :grin:
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Bert Wolf
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jul 2003 15:44
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Bert Wolf »

Doen we. Ik heb vandaag de silo weggehaald (indoorvoer met hairbalcontrol) en de bak van de silo met wat brokkies erin laten staan.
Zal goed in de gaten houden hoe het de komende dagen gaat en ze 3x daags van een bakkie brokkies voorzien. Na de overgangsfase ga'k over op een bakkie per poes/kater. Speelgoed in overvloed waar veel gebruik van gemaakt wordt ;-))

Iedereen bedankt voor de reakties.

Ik ga ze morgen even wegen, de gewichten hier noteren en dan over een maandje een update plaatsen.
Groetjes, Bert (ons foto-topic)
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Re: Twee poezen, twee katers, gewichtsprobleem

Bericht door Carol »

Bert Wolf schreef:Omdat Sandra en ik overdag werken heeft het kwartet een eigen kamer met qua voeding een brokkensilo een een watersilo.

Als we naar bed gaan "lok" ik ze naar hun kamer met "snoepjes". Dan krijgen ze allemaal een paar droge brokjes van een ander merk.
Ik begrijp hieruit dat je katten een groot gedeelte van de dag en 's nachts in 1 kamer verblijven. Dan hebben ze op zich niet zoveel 'bewegingsvrijheid' en dus ook niet zoveel voer nodig, en dat blijkt ook wel want je katten worden dikker.
Dus inderdaad afgepast voer geven en zorgen dat ze voldoende beweging krijgen op de momenten dat ze zich 'vrij' kunnen bewegen.
Plaats reactie