De medische kosten voor een nest mogen naar mijn mening niet doorberekend worden (dan zijn de kittens van hier onbetaalbaar

).
De medische kosten voor een 'goede fok' liggen anders.
Ik heb nu een witte odd-eye Noorse poes. Als ik met haar zou willen fokken, moet ik naast de Fiv- en FelV-test ook een BEAR-test laten doen omdat aan het blauwe oog een doofheidsgen kan hangen. Dat betekent dus 100 euro extra. Zo moeten andere rassen op andere dingen getest worden (Maine Coons en Ragdolls op HCM, Birmanen op nierproblemen).
Dat, gevoegd bij de exclusiviteit van het ras, de showkwaliteiten van het kitten en ook de populaireit van het ras, kunnen het ene kitten duurder maken dan het andere.
Het schijnt dat je odd-eye wel kunt fokken, maar ik hou me daar nooit zo mee bezig.
Een witte odd-eye is algemener dan een gekleurde. Yumi, mijn kleine Noorse kabouter, is ook een odd-eye, terwijl zij smoke (?) met wit is. Dat schijnt veel minder vaak voor te komen.
Overigens heb ik hier niet de goede omgeving om te fokken, dus ik heb haar niet als fokpoes gekocht. Giva, mijn Nebelung, was in eerste instantie wel gekocht om een keer een nest mee te krijgen, maar ook voor haar geldt dat het hier niet gezond genoeg is. Als ik wil fokken, dan moeten de dames maandenlang geïsoleerd worden en dat vind ik niet goed.