Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Emily,

Die bench is toch ook niet zo erg of staat het in de weg?
Sommige katten hebben echt even wat meer tijd nodig en deze kat lijkt me vriendelijk. Lekker de tijd geven dus.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nee hoor, de baasjes vinden het prima zo. Natuurlijk vinden ze het wel een beetje jammer, maar sinds die week nemen ze Misty zoals ze is en laten ze haar lekker. Blijkbaar voelt ze zich prima op d'r gemak zo, en dat willen ze graag zo houden. Het is wel eens lastig met vakantie of visite (bench staat in de woonkamer die niet al te groot is dus als er met stoelen en benches geschoven moet worden, is ze wel eens een beetje gestressed, plast ze een paar keer naast de bak enzo). Misty moet dus wel thuis verzorgd worden als ze weg gaan, maar de buurvrouw snapt inmiddels precies hoe het daar werkt.

Ik denk zelf niet dat ze er nog buiten gaat komen hoor. Een jaar lang is toch genoeg om geuren af te zetten en te wennen enzo. Maar gelukkig is het geen issue, ze hoort er gewoon op haar eigen manier bij. Het is inderdaad een hele vriendelijke poes, en ook als ze buiten de bench is doet ze geen vlieg kwaad al stribbelt ze tegen.

Emma, ben het volledig met je eens dat lang niet alle katten zitten te wachten op continue gezelschap. Tenslotte zijn het geen honden en zeker geen mensen. Sommige mensen forceren de 'vriendschap' tussen 2 katten teveel. De binnenkat en buitenkatten van mijn ouders moeten ook niks van elkaar hebben. Mikey mept af en toe Lucifer (kitten) flink om de oren, want Mikey voelt zich prima in zijn uppie. Ze tolereren elkaar en daarmee houdt het op. En wat mij betreft is dat ook genoeg. Zolang er niet gevochten wordt, laat ik het lekker begaan.

Ik wou het voorbeeld even aanhalen om te illustreren dat niet alle katten goed tegen een bench kunnen, al snap ik dat dit een heel uitzonderlijk geval is. In de meeste gevallen ben ik een voorstander van de 'bench-wenmethode'. Maar ja, er zijn ook mensen die een transportbox als bench gebruiken. Dat vind ik wel zielig, daar kun je een kat toch geen hele dag in laten zitten, als het niet nodig is? Kan me voorstellen dat je je kat erin stopt als die van ver moet komen of zo, maar een hele dag zonder kattenbak of eten? Toch zou ik, mocht ik ooit een tweede kat krijgen, eerst de nieuwkomer een uurtje rond laten neuzen en pas als het op knokken aankomt, de bench inschakelen. Maar da's puur omdat ik heb gezien hoe het met Misty ging. 't Is toch puur een gevoel, en elke katteneigenaar zou zijn hart moeten volgen met dit soort beslissingen.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee een transportmand vind ik zeker geen goed idee :shock: Ik laat een nieuw kitten altijd even in een kooi in de gang, ook om het te ontwormen, te ontvlooien en de poep te kunnen bekijken maar zodra het het aankan, mag het vrij lopen. Je ziet hier dan de hele bende denken: o daar is weer zo'n grommerd, gaat wel over :razz:
Moeders gaan naar boven en blijven wel een tijd met hun kroost in benches.
Hier staat ook een bench in de kamer; it is inderdaad onhandig als er bezoek is en mensen vinden het ook gayw raar, maar voor mij is het makkelijk om er een nest in te zetten dat nog pap e.d. moet hebben (waar de rest meteen alles van opvreet als het de kans krijgt :twisted: ).

Volwassen (eigen) katten wennen bij mij boven; daar kunnen ze zich verstoppen. Later verplaats ik de etensbakjes meer naar elkaar toe zodat het stel aan elkaar went. Ik probeer het wel eens met een kat beneden maar vaak lukt dat toch niet en zet haar lekker boven bij de girls-gang :grin:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wij deden Yogi wel 's nachts in een transportmand hoor. Maar goed die was ook heel klein en dan paste er nog een kattenbakje en voerbakje bij in en een drinkbakje zat in de deur. Dus hij kwam niks tekort. Hier staan ze altijd standaard in de kamer en ik merk dat het voor mijn katten juist een hele veilige plek is waar ze zich in terugtrekken als ze behoefte hebben aan rust. Bij de dierenarts weten ze ook niet hoe snel ze weer in de bench moeten zien te komen.

Maar om op deze katten terug te komen, ik zou ze niet een hele woensdag samen laten als je er zelf niet bij bent en ze grommen nog zo tegen elkaar. Ten eerste krijgen ze dan wel heel erg veel stress (wat weer tot allerlei andere klachten kan leiden) en ten tweede bevorder je daarmee de relatie niet. Juist door de beide de tijd te geven om aan de situatie en elkaar te wennen is de kans veel groter dat ze elkaar uiteindelijk ook accepteren.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Pinkje heeft ongeveer 3 weken in de bench gezeten en ligt nu tevreden naast me te slapen. Ze is deze week steeds even eruit geweest en vandaag is ze eigenlijk aardig op haar gemak.
Ze is net buiten geweest en weet hoe het luik werkt.
Het verschilt zeker per kat. Minousch heeft er maar heel even ingezeten. Ze weigerde haar eten. Eigenlijk geeft de kat het zelf duidelijk aan wat het wil en wanneer het tijd is de rest te leren kennen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Mijn katten hebben niet langer dan 10 minuten in hun reismand gezeten bij de kennismaking, maar dat waren dan ook kittens!
Bij 2 volwassen katten zou ik het veel rustiger aan doen. Beide katten hebben de tijd nodig en moeten ook rust kunnen hebben op een eigen plekje.
Ik zou ze zeker niet nu al een hele dag met elkaar laten, volgens mij wordt de relatie tussen de 2 daar eerder slechter dan beter van.
Gebruikersavatar
es84
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2004 23:54
Locatie: Hoensbroek

Bericht door es84 »

Ik heb ze niet bij elkaar alleen gelaten, en dat ben ikook niet van plan. Als ik ga werken zit de poes op de gang (met slaapkamer eraan vast) en de kat zit in de woonkamer. als ik thuis kom doe ik de tussendeur open en dan rent de poes altijd de woonkamer in.

Zij is echt totaal niet bang, maar onze kater blijft aanvallen. Meestal gaat hij op de kast zitten en kijkt hij toe vanaf de kast. Dan blaast en gromt hij ook niet en dan kan de poes gewoon doorlopen. Ik weet dat dit langer gaat duren als ik ze vaker apart zet. maar ik heb ook mijn rust nodig. Als ik ze bij elkaar zet kan ik niet met een gerust hart gaan werken.

ik hou jullie op de hoogte

bye bye :lol:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Het komt wel goed als je erbij bent tijdens het wennen. Jij bent de baas en dat moeten ze weten.
Goed van je dat je ze gescheigen houdt als je werkt.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Rangorde

Bericht door Brenda And The Cats »

Ik vroeg mij het volgende af:

Elke ochtend en avond krijgen de kids een kleine 65 gram brok.
Diesel eet altijd eerst, en gromt dan naar Roxy.
Dat zoeken ze zelf maar uit, bemoei ik mij niet mee.
Maar als ik Diesel niet halverwege wegtil van de bak, blijft er niks voor Roxy over. :???:

Kan het kwaad dat ik Diesel van de bak weghaal???
Hij protesteert niet...
Hij leert snel, want als ik nu alleen maar aanstalten maak, loopt hij vanzelf weg.
(Wel om snel weer terug te komen natuurlijk, maar ik ben vroeger op gestaan!!)

Ik ben benieuwd, want ik heb hier begrepen dat je je niet al teveel met de rangorde mag bemoeien....

Thanx van mij en de Kids!!!
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hai Brenda,

Ik zou ze twee bakken geven, zodat ze naast elkaar kunnen eten. Desnoods laat je Roxy in een andere hoek van de kamer eten.
Op die manier bemoei je je niet met de rangorde en krijgen ze toch ieder hun portie binnen! :grin:
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Met het "avondeten" dit wil zeggen een pietsie natvoer en wat brok warm gemaakt, hebben ze allebei een bakje.

Maar als Diesel klaar is met zijn geschrok duwt hij zo zijn zus weg :???:
Dan haal ik hem wel altijd weg. Isnie lief!
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Je zou ze allebei in een aparte kamer (met de deur dicht) kunnen laten eten en wachten met ze weer "loslaten" tot ze allebei uitgegeten zijn. Op deze manier ontneem je ze de gelegenheid om elkaars maaltje op te peuzelen.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Foul Smelling Pig schreef:Je zou ze allebei in een aparte kamer (met de deur dicht) kunnen laten eten en wachten met ze weer "loslaten" tot ze allebei uitgegeten zijn. Op deze manier ontneem je ze de gelegenheid om elkaars maaltje op te peuzelen.
OP zich een goed idee, maar zo dramatisch is het allemaal niet, gaat er meer om dat ik ze wel of niet uit elkaar mag halen...
Toch bedankt!
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja hoor, ik heb hun bakjes een behoorlijk stuk bij elkaar vandaan staan en haal ze ook weg als ze niet bij hun eigen bakje staan. Ze weten prima welk bakje van wie is en ze accepteren ze ook als je ze dus bij de ander weghaalt.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Gusta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:46
Locatie: Rijen

ruzie maken en sproeien door heel de tuin

Bericht door Gusta »

We zien het niet echt als een groot probleem, maar toch is het soms wel vervelend:

Wij hebben een grote tuin en er komen bij ons veel katten in de tuin op bezoek. Wij vinden dit wel gezellig en over het algemeen gaat het ook redelijk samen met onze katten.

Behalve een kater. Die terroriseert heel de buurt en denkt dat onze tuin van hem is. Alle katten zijn bang van hem en lopen hard weg als ze hem zien, behalve onze Miep. Die gaat ermee in gevecht, wat soms resulteert in veel wondjes en soms een abces. Ze gaan dan echt zo tekeer tegen elkaar, om bang van te worden.

Ze concureren zo met elkaar dat ze ook door heel de tuin steeds sproeien, wat dus soms echt een walgelijke lucht oplevert. Deze zomer had de kat zelfs de kattenbak+etensbak ondergesproeid toen de deur openstond.

Deze kat is hier later komen wonen dat Miep, dus kan Miep ook niet als een indringer zien.

Mijn vraag is of hier iets tegen te doen zou zijn? Wat ik overigens betwijfel, maar je weet het nooit.
Groetjes Gusta
Plaats reactie