Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Zo wie zo zou ik aanraden je kitten wat meerdere keren per dag eten te geven, en michien brokjes van Royal Canien voor kittens of baby kat en dat vochtig maken en dan geven en een paar keer per dag blik als extra daar groeien ze goed van. en kunnen ze het eten over de dag verdelen.

Groetjes Isabelle Binky en Barney
ann

Bericht door ann »

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle tips en opmerkingen. Gelukkig eet hij weer wat meer en vaker, al blijven het steeds kleine hapjes. Ik geef hem 4x per dag wat eten en brokjes staan er steeds (ook water, maar daar heb ik hem nog nooit aangezien). Hij eet nu z'n bakje in zo'n drie keer leeg. Het is ongeveer een eetlepel per voeding.

Groetjes Ann
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Heb je niet toevallig het bakje dicht bij de kattenbak staan? daar houden ze ook niet van en dan willen ze ook niet eten/drinken.
Wat drinken betreft zijn het vaak moeilijke dieren, hier drinken ze ook niet uit hun gewone bakjes maar uit mijn schaal met drijfkaarsjes. Wat ik doe om ze voldoende te laten drinken is ze 's avonds een klein beetje kattenmelk geven aangelengd met water.
groetjes Sharon
Gast

Krijgt mijn kat te weinig eten?

Bericht door Gast »

Ik geef Max sinds een week of twee IAMS brokken en hij vindt ze wel lekker. Het probleem is nu allee dat hij de hele dag zeurt om eten. Hij krijgt 50 gram per dag, wat volgens de verpakking genoeg moet zijn (hij is 4 kg). Ik deel dit op in twee porties van 25 gram, een 's ochtends en een 's avonds.

Weten jullie of ik me zorgen moet maken of wat ik hieraan kan doen?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Veel katten krijgen een grotere dagelijkse hoeveelheid dan ze nodig hebben. Om de overschakeling wat aangenamer voor hem te maken zou je heel langzaam kunnen minderen naar de aangegeven dagelijkse hoeveelheid, zodat hij er langzaam aan kan wennen.

Die katten van ons krijgen het in 4 porties over de hele dag verspreid. Zo zit er niet zoveel tijd tussen de voedingen. Maar als je de hele dag werkt, kan dat niet en kun je hooguit in 3x geven ('s ochtends, rond etenstijd en voor het slapen gaan).

Verder is de aangegeven dagelijkse hoeveelheid niet meer dan een leidraad en het varieert toch bij iedere kat. Buitenkatten verbranden veel meer energie dan binnenkatten, gecastreerde katten bewegen vaak iets minder en verspillen geen energie meer aan hun sexuele drang. Ook zijn lichaamsbouw heeft ermee te maken. Onze twee katten verschillen erg in grootte: als Storm 4 kg weegt is hij te mager en Indy zou dan dik zijn. Kortom, kijk naar je kat en pas de hoeveelheid aan.

Je kunt hem ook regelmatig wegen om te zien welk effect de hoeveelheid voer op hem heeft.
Laatst gewijzigd door Admin op 13 jun 2005 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb het voer inderdaad geleidelijk geintroduceerd. Ik heb het eerst een aantal dagen gemengd met z'n oude voer en de hoeveelheid daar ook op aangepast. Verder is Max een binnenkat en redelijk klein van stuk. Het lijkt me lastig om het voer over drie keer te verdelen, dan blijft er haast niks van over! De 25 gram per keer die hij nu krijgt is al niet meer dan een bodempje.

Ik zal hem inderdaad blijven wegen, zolang hij niet afvalt lijkt me alles OK. Jammergenoeg is m'n weegschaal niet al te precies...

Maar bedankt voor de suggesties!
Gast

Bericht door Gast »

hallo,
ik geef noah ook iams brokken. Eerst precies volgens de verpakking 60 gram per dag. Daar werd ze iets te dik van, waarna ik flink ben gaan minderen op aanraden van de da. Die vertelde me dat voedingsfabrikanten alleen maar willen verdienen en dus flinke porties voorschrijven.
Nu krijgt ze van mij 2 keer 20 gram,, wat flink zeuren betekend, maar wat zekr beter voor de lijn is. Na een tijdje gaat het over en geniet ze echt van het eten.
succes
Gast

Wat moet een kitten van 5 weken eten??

Bericht door Gast »

Hallo,

Wij hebben een kitten van bijna 5 weken oud, hij drinkt nog steeds bij zn moeder, wat is de beste leeftijd om te beginnen met echt voer? en dan waarmee, met de andere katties zijn we eerst begonnen met brinta (toen waren ze 7 weken) en toen ze een week of 12 waren, hebben we dat gemengd met brokkies.

Wie kan mij een goed advies geven? je hoort zoveel verschillende dingen!

alvast bedankt!

groetjes Angie :grin:
Nanet

Bericht door Nanet »

Ze kunnen al met een week of vijf aan brokjes beginnen. Eerst de brokjes weken in water of kattenmelk, dan kan hij wennen. Later gewoon de brokjes alleen. Als je brinta geeft alleen met kattenmelk en GEEN koemelk. Brinta is geen volledige voeding voor katten, ze hebben niet veel aan de granen en missen de voedingstoffen die ze wel nodig hebben. Ik heb zelf de fout gemaakt eerst met natvoer te beginnen, dat ging er goed in, maar nu is het gevolg dat mijn kitten van 14 weken nog steeds niets moet hebben van brokken. Het beste is dus om brokjes klaar te zetten, de behoefte aan andere voeding dan moedermelk komt vanzelf. Gaan de brokken er goed in, dan kan je altijd nog gaan afwisselen met natvoer, en misschien zo nu en dan een beetje kattenmelk om te verwennen.
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Wij hebben hier thuis op het moment een opvangnest van 5 kittens. Toen ik ze kreeg waren ze nog geen 4 weken. Toen ze een week of 5 waren ben ik begonnen met in kittenmelk geweekte brokjes van RC babycat.
Wel wil ik erbij zeggen dat je beter vervangende moedermelk kan gebruiken dan kant en klaar kattenmelk. Het staat meestal ook op de verpakking dat kattenmelk pas gegeven mag worden vanaf 3 maanden. Vaak raken jongere kittens er namelijk van aan de diarree.
Vervangende moedermelk is kant en klaar bij de Da te verkrijgen, soms ook in de dierenzaak. Ik gebruik melk in poedervorm, omdat dat net zo goed is, maar wel goedkoper.
De melk kan je langzaam aan vervangen door water en daarna steeds iets minder lang weken, totdat ze aan de droge brokken zitten. Bij ons was dat ongeveer toen ze 6 a 7 weken waren.
Ook blikvoer moet je voorzichtig mee zijn als ze zo klein zijn (5 week) aangezien ook veel kittens enorm aan de diarree kunnen gaan van blik.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
Hasse
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2003 14:41

Purina One of toch Royal Canin?

Bericht door Hasse »

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd lees ik hier mee op het forum. Ik heb een kater van bijna 1 jaar oud en hoop er binnenkort een kitten bij te krijgen.

Ik zou graag een vraag willen stellen over kattenvoer. Ik heb de discussies hier gelezen, maar kan helaas niet zo heel veel vinden over het merk Purina One. Mijn kater krijgt dit voer, daarbij 's avonds (voor de afwisseling) ong. 1 lepel blikvoer bij zijn brokjes. Nu ik zoveel lees over Royal Canin vraag ik me af of dit voer nu echt beter is en ik beter kan overstappen. Ik wil uiteraard het beste voor mijn mannetje! Mijn kater ziet er nu wel erg gezond uit, hele glanzende vacht, geen vreemde of stinkende ontlasting, nooit diarree. Vooral nu ik misschien een kitten erbij krijg, en Purina geen apart kittenvoer heeft, vraag ik me af of ik dan niet beter meteen ook mijn kater op bijv. Royal Canin kan overzetten, of juist niet omdat hij er nu zo gezond uitziet....

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven!

Alvast bedankt!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Met Purina One is op zich niks mis (volgens mij komt het zelfs uit de RC of Hills-fabriek), maar voor een jong kitten kun je beter baby- of kittenbrokjes in huis halen. En dan kom je snel terecht bij RC of de andere 'top'-merken; die hebben nu eenmaal goede kittenbrok.
Kitten- en babybrok bevat meer vet en andere voedingsstoffen die goed zijn voor de groei van het jonge dier.

Natuurlijk kunnen sommige kittens best Purina One eten, maar dat is een persoonlijke keuze.
Hier voer ik altijd hoogwaardig voer omdat de kittens die hier binnenkomen vaak een achterstand hebben (dumpers) en dan wil ik er zeker van zijn dat ze een goede start krijgen.
Gast

Hoeveel voeding voor katje van bijna 5 maanden?

Bericht door Gast »

Hoi!

Ik geef Harry tegenwoordig s'ochtends en s'avonds blikvoer, en brokjes ernaast. Maar ik ben bang dat 't teveel is, en hij snoept ook nog eens van het hondenvoer!
Hoeveel moet ik hem geven?
We willen gaan proberen om Harry en Milo allebei s'ochtends alleen brokjes te geven, en s'avonds blikvoer/pate. Zodat ze dat dan meteen opeten, en niet van elkaar gaan opeten.
Is dat de goede manier?
En krijgt Harry dan niet te weinig? Omdat 'ie nog in de groei is?
Ik wil het hondenvoer ook liever niet wegnemen als we er niet zijn, omdat Milo al 6 jaar gewend is te eten als hij zin heeft...

Alvast bedankt!

Groetjes,
Astrid
Gast

Bericht door Gast »

In ieder geval groeien ze van de Babybrok (RC) als kool :shock:
Gebruikersavatar
Hasse
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2003 14:41

Bericht door Hasse »

Bedankt voor jullie antwoorden. Voorlopig laat ik mijn kater gewoon op Purina. En mocht er inderdaad. een kitten bij komen (zie ook mijn andere topic...!) dan probeer ik eerst RC kitten.
Plaats reactie