Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

daantje schreef:dus echt zielig is ze volgens mij niet hoor.
Nee precies dat heb ik met Daisy ook, ze is heel zelfstandig en op haar zelf, maar ze houdt heel erg van haar dagelijkse knuffelrituelen en geniet als ze buiten is (en in de tuin heeft zij het voor het zeggen :wink: )
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Misschien is dat extra knuffelen een reden voor de anderen om haar te pesten.
Soms ligt een dier niet goed in de groep, maar hier zie ik bijna altijd dat dat met jaloezie te maken heeft. De een gaat pesten, de andere gaat sproeien.
Baja is speciaal voor jou en was een zorgenkatje. Je hebt dikke kans dat Bibi en Barrel dat aangevoeld hebben en daar toch jaloers op zijn en dat dus op deze manier laten zien.
Dat ook Blissy extra zorg nodig had, kan anders aanvoelen omdat ze inmiddels volwassener zijn geworden en er dus minder last van hebben.
Kennelijk is Blissy geen indringer en was Baja dat wel op de een of andere manier :???: Ze oogt wel gelukkig en tevreden, en mischien heeft Baja zelf ook niet zo'n behoefte aan de groep?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ja, joh Mar, ze ziet er ook hartstikke tevreden uit hoor. Het is ook niet dat ik me er zorgen over maak, maar nu ik zie hoe gemakkelijk Blissy opgenomen is zie ik zo'n duidelijk verschil met Baja. Die extra knuffels komt ze dan ook zelf halen hoor, schoot zitten doet ze niet veel maar lekker lang aangehaald worden vindt ze heerlijk. De anderen hebben die behoefte minder maar krijgen het ook als ze er behoefte aan hebben.
De extra zorg voor Blissy was minder intensief als toen met Baja... ik moest haar destijds afzonderen en dat was met Blissy niet het geval.
Misschien speelt dat allemaal wel een rol. Ze is in elk geval niet ongelukkig, beslist niet en zoals ik al zei..... heel af en toe slapen zij en Biebs ook samen, dat is natuurlijk ook wel een gunstig teken.
Minder behoefte aan de groep zou ook kunnen, ze gaat vaak in haar uppie op zolder liggen maar ligt ook vaak in met de anderen bij ons in de kamer.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Daantje, dit is niet leuk. Er zijn al veel goede dingen over gezegd. Ik weet niet of 't met jaloersheid te maken heeft. Bambino krijgt weinig aandacht, en toch is zij bij treiterijen vaak de pineut. Terwijl Péqueño veel meer aandacht krijgt. Het hoeft dus niet per se een reden te hebben, al hoop ik dat wel, want dan kan er misschien iets aan gedaan worden. Nog meer aandacht geven aan Barrel en Bibi is geen slecht idee. Wie weet doet 't wonderen.

Salukes,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Bij ons valt Biggles buiten de groep. De andere katten laten haar links liggen. Soms vanuit het niets vallen ze haar aan wanneer ze ligt te slapen. Dan wordt ik wel heel boos, slapend is elk dier weerloos, dat is laf. Andere keren zoekt Biggles zelf de confrontatie op. Toch denk ik dat ze heel tevreden is met haar leventje, ze heeft gewoon geen behoefte aan soortgenoten. Misschien is Baja ook zo'n type.

Ik maak mij er niet echt zorgen over. Ik ga er maar vanuit dat in een groep mensen ook wel eens buitenbeentjes heb. Mensen die liever met rust gelaten worden.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Heb jij daar ook niet ooit een topic over geopend Lida? Er staat me iets van bij maar ik kon het niet meer vinden.
Vanmorgen lagen Baja en Tutti Frutti (= Blis) elkaar uitgebreid te knuffelen op de trap :eeek: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

daantje schreef:Heb jij daar ook niet ooit een topic over geopend Lida?
Klopt, meerdere forumers herkende het "isoleer"-gedrag toen ook. Zal een kijken of ik wat terug kan vinden (ik post gewoon te veel :wink: )
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Oh dat aantal posts van mij viel nog wel mee. In dit topic staat het beschreven. Het ging over de verandering in rangorde nu Nina volwassen is.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... les+pesten
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik heb 'm weer even doorgelezen ja en zag dat ik toen ook al schreef dat Baja het vaak moest ontgelden. Ik denk dat als er even getreiterd moet worden dat Baja dan gewoon de klos is maar dat als er rust is de tent is dat ze dan volledig geaccepteerd wordt, dit omdat Biebs toch wel redelijk vaak bij haar ligt te slapen. Baja zoekt de anderen niet zelf op. Blissy straalt waarschijnlijk gewoon meer zelfvertrouwen uit :geenidee:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
ebony
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2004 23:28
Locatie: Ede
Contacteer:

hoe accepteren ze elkaar?

Bericht door ebony »

mijn schoonmoeder heeft twee katers...Gizmo en Milan..
Gizmo wel gecastreerd, Milan niet...
Milan is nu zo'n 2 maanden geleden weggelopen van huis...

Mijn vriend en ik gingen uit op zaterdag en fietsen terug via een ongewone route omdat we iemand af moesten zetten...Daar zat Milan!
Hij wou niet mee naar huis dus heeft mijn vriend hem in de houdgreep mee naar huis genomen...de volgende ochtend zag mijn schoonmoeder hem en zei:"Dat is Milan niet."

De kater die we meegenomen hadden was dus van iemand anders en hij was ook gecastreerd. Ik de volgende dag met onze "Milan" naar de dierenarts want we vermoeden dat hij vlooien had.

Ons vermoeden klopte...maar de dierenarts zei dat dit een zwerfkat was..OF hij was van iemand die hem verschrikkelijk slecht behandelde..

we hebben hem opgegeven als gevonden en tegen iedereen maar gezegd dat het een aanloopkat is. maarjah, hij wordt bij ons natuurlijk koninklijk behandeld. het is een echte zwerfkat, water drinkt hij ALLEEN uit de kraan, niet uit een bakje...ook kattenbrokken horen niet in een bakje maar op de vloer, anders eet hij ze NIET op.

hij is dolgelukkig bij ons thuis, hij slaapt de hele dag. hij is natuurlijk blij dat hij veilig is, op straat moet je constant waakzaam zijn. de deuren en ramen staan wagenweid open, maar hij loopt niet weg. soms snuffelt hij even in de tuin en komt dan weer als een angsthaas naar binnen gevlogen ...we noemen hem maar Milan, want ze zijn identiek, en dit is ook makkelijker voor Gismo.

Jammer is alleen dat "Milan" blaast naar Gismo...dan kijkt Gismo me zo aan van:" Wat doet Milan raar?"
Ze hebben nog geen kans gehad om aan elkaar te snuffelen. "Milan" is heel gemeen tegen Gismo, hij heeft hem zelfs het huis en vervolgens de tuin uitgejaagd, totdat "Milan" niet verder durfde.

Rotzakje...maar het is echt zo'n schatje. Hij geeft me kopjes. "Milan" is nu zo'n anderhalve week bij ons, maar niemand mist hem nog.

Maarjah op mijn website is te lezen hoe het met Gismo gaat...Het is zo zielig, twee weken na zijn castratie kreeg hij van die kale plekken in zijn nekje en op zijn koppie. Die jeuken verschrikkelijk en hij krabt ze open tot bloedens aan toe we hebben wel een zalfje voor hem, maar dat heeft geen enkel effect. hij begon net op te knappen toen de echte Milan wegwas, toen werd het lekker weer, en daar ging Gismo naar buiten. Komt ie weer terug met zon bloederige kopje..het is zo zielig.
de dierenarts kan er niks aan doen.

mijn vraag is: hoe leer ik ze elkaar accepteren??

ik heb met melk op allebei hun snoetjes geprobeerd en ze bij elkaar gezet, maar het werkt niet.

ook met een doek over "Milan's" hoofdje en daarna over Gizmo's hoofdje gewreven, maar dat lukt ook niet...

WHAT TO DO??
Een hond heeft een baas, een kat heeft personeel =)
Gebruikersavatar
ebony
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2004 23:28
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door ebony »

kan iemand me alsjeblieft helpen? Gizmo zakt steeds verder weg in de verdoemenis.. :cry:
Een hond heeft een baas, een kat heeft personeel =)
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ebony,

anderhalve week is nog erg kort. Geef ze de tijd.

Ik heb een tip gelezen wat misschien kan helpen. Spray wat parfum op je handen (iets wat voor Gizmo bekend is) en strijk dat over allebei hun vacht.

Sommige katten zijn binnen no time de beste maatjes. En soms duurt het wat langer. Het kan ook gebeuren dat ze niet de beste vriendjes worden, maar dan zullen ze elkaar evengoed wel accepteren.

Probeer maar wat geduld te hebben.

Succes :wink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Bericht door fiona »

Ebony,

Hopelijk gaat het allemaal goed komen tussen de twee heren.Wat ontzettend sneu voor Gizmo hoe het nu gaat.
Misschien kun je eens proberen om ze beiden een speeltje te geven wat ze ontzettend leuk vinden en dan samen in een kamer,onder toezicht natuurlijk,laten spelen(ieder met zijn eigen speeltje).
Ook schijnt het dat als dieren met voedsel bezig zijn ze minder op andere dieren letten en elkaar sneller accepteren in hun omgeving.Misschien kan je ze een snoepje geven en ze zo dichter bij elkaar brengen?
Of kattekruid gebruiken,de katten ermee insmeren oid...
Misschien heb je iets hieraan,dit zou ik zelf proberen.

succes!

Groetjes karin
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Wat bij mijn Pukkie en de hond van mijn ouders hielp, was ze vlak naast elkaar eten geven. Ze zijn geen beste maatjes geworden maar..... eten is belangrijker dan ruzie maken. Verder denk ik dat het inderdaad gewoon tijd kost. Hoe heet dat spul ook al weer dat je in het stopcontact kon doen? Iets met een F. O ja, Feliway. Misschien helpt dat, het schijnt katten rustiger te maken en meer op hun gemak te laten voelen. Succes!
Gebruikersavatar
ebony
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2004 23:28
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door ebony »

hey,

bedankt iedereen!

ik heb het nog niet geprobeerd, maar Gizmo is op dit moment zelfs zo bang dat hij niet eens meer binnen durft te komen, ik zet zijn eten nu altijd bij de voordeur.

ik zal hem vanavond in zijn nek grijpen en hem mee naar binnen nemen.

zo is het ook niet leuk...voor beiden niet.
de nieuwe "baas" Milan zal zich maar moeten aanpassen, dat doet hij niet, dat weet ik ook wel, maarjah Gizmo is hier wel veel langer.

we gaan het in ieder geval allemaal proberen.

en anders moeten ze het maar uitvechten.

bedankt!
Een hond heeft een baas, een kat heeft personeel =)
Plaats reactie