Slapeloze nachten

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Slapeloze nachten

Bericht door claudia »

Wij hebben 2 kittens; Belle en Bo. Ze zijn nu ongeveer 18 weken en al 10 weken bij ons in huis.
We hebben besloten om ze niet toe te laten op onze slaapkamer en ze overnachten dan ook in onze hal en overloop.
In het begin was er niets aan de hand. Ze sliepen samen in een mandje en we merkten niets van ze.
Echter de laatste 2 a 3 weken eist Bo (die rooie) s' nachts onze aandacht op door te miauwen en op onze slaapkamerdeur te krabben.
Dit kan hij heel lang volhouden als we hem proberen te negeren.
Eigenlijk laat hij zich gewoon niet negeren.
Dit betekend dus dat we gemiddeld 5 keer per nacht worden wakkergemaakt.
We hebben al van alles geprobeerd. De plantenspuit, boos doen, kattenspray op de deur en nu ook (van de dierenarts) een rustgevend geurtje.
Dit alles helpt dus voor geen meter.
Terwijl Belle lekker in zijn mandje ligt, houdt Bo alleen op met krabben als je een aantal minuten met hem geknuffeld hebt.
Soms begint hji dan na 5 minuten weer, en soms mag je daarna een paar uurtjes slapen.

Weet iemand hier een oplossing voor want mijn oogjes worden elke dag een klein beetje kleiner!!!
Laatst gewijzigd door claudia op 06 jul 2004 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Claudia,

Volgens mij is er echt maar 1 remedie:

Negeren!

En dat betekent altijd negeren en nooit reageren (zowel positief als negatief reageren is voor Bo een teken dat hij het de volgende keer nog langer vol moet houden).
Het is wel heel moeilijk en je zult wat gebroken nachten tegemoet gaan, maar uiteindelijk zal hij merken dat het echt geen zin heeft en de moed opgeven.
Heb je trouwens een reden dat ze niet in de woonkamer mogen 's nachts? Meer ruimte zou misschien ook kunnen schelen.

Sterkte!
groetjes,
Marije
Laatst gewijzigd door Marije op 05 jul 2004 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Welkom bij de club! Mijn 3 monsters zijn ook echte nachtbrakers. Kunnen ze niet ergens anders in de hal? Ik sloot ze eerder op in de hal en de slaapkamer beneden. Dan konden ze niet bij mn slaapkamer komen. Inmiddels ben ik aan hun kabaal gewend en laat ze meestal gewoon in de woonkamer (met trap naar mn slaapkamer). Als je er echt niets op uitdoet, dus inderdaad ook niet roepen of boos worden, gaat het (bijna) altijd over! Sterkte. :wink:
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Bij mij hetzelfde verhaal!
Ik laat altijd duidelijk merken dat ik naar bed ga en zeg dan ook altijd, welterusten, lekker slapen, ik ga naar bedje toe!

Ze zijn dikwijls zo druk dat ze niet op of om kijken, maar zodra ik die slaapkamerdeur dichtdoe begint het!
Er wordt gekrabd en gemauwd, maar dat is meestal nog geen 5 minuten en dan stoppen ze weer.
Ik negeer ze dan ook compleet, dan lijkt het enige dat werkt, niet direct maar op den duur wel!

Succes!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja wat je nu doet met het knuffelen is hem eigenlijk belonen. Hij maakt lawaai, jij wordt wakker en hij krijgt een knuffel. Prima dus! dan zal hij dus ook niet ophouden.
Het enige dat werkt is echt totaal negeren en er dus ook niet naartoe gaan om te kijken. Je zal merken dat het uiteindelijk steeds minder zal worden al blijven ze het af en toe toch eens proberen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Het komt er volgens jullie dus op neer dat we echt helemaal niets moeten doen. Zelfs niet roepen dat 'ie stil moet zijn ofzo. We hebben het vannacht uitgeprobeerd en ik werd er echt wel gek van. Hij kan het heel lang volhouden, maar wij toch langer want we hebben niets gedaan. Ik had wel het idee dat 'ie mij vanochtend niet zo lief vond. Zou dat kunnen?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Goed dat jullie langer hebben volgehouden!
Het is lastig, maar het zal echt helpen.
Zelfs als je roept dat hij stil moet zijn, is dat voor hem nog aandacht (en dus beloning), dus het is goed dat jullie helemaal niks hebben gedaan.
Ik denk niet dat hij je nu niet meer lief vindt hoor. En anders gaat het vast gauw over, als hij hieraan gewend is.

Sterkte en ik hoop dat jullie gauw gewonnen hebben!

groetjes,
Marije
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nee hoor hij is hooguit beledigd dat je hem nu niet eens kwam knuffelen of tegen hem kletste als hij je riep. Dit is echt het beste al wordt je er nu gek van. Bij ons gaan de katten aan de deurklink hangen omdat ze naar ons toe willen. Normaal als we de deur niet op slot doen kunnen ze dan zelf de deur openmaken. In het begin hingen ze er elke 5 minuten aan, om gek van te worden! tegenwoordig doen ze het alleen 's ochtends nog maar als ze horen dat we wakker zijn.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Gaat ze dat lukken dan? De deur open maken door naar de deurkruk te springen? Ik hoor dat Bo dat af en toe ook wel probeert, maar hij is nog niet groot genoeg om erbij te kunnen. Maar straks moet de deur dus op slot, anders krijgt hij toch de aandacht die hij wil 's nachts?
Gebruikersavatar
Maya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mar 2003 14:24
Locatie: Beek gem. Montferland

Bericht door Maya »

claudiajansen schreef:Gaat ze dat lukken dan? De deur open maken door naar de deurkruk te springen?
Volgens mij verschilt dat per kat of dat gaat lukken, maar als ze het nu al proberen, zal het denk ik zeker eens lukken. Bij mij doet de ene het wel en de andere niet en die van mijn ouders hebben het nooit gesnapt hoe zo'n ding werkt. Bij sommige katten werkt het soms per ongeluk en andere hebben helemaal door waar zo'n deurkruk voor dient. :D
Cats are intended to teach us that not everything in nature has a function. (behalve dan dat ze ontzettend knuffelig zijn ;-) )
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ik heb hier mazzel met 2 katten die de deuren dus open kunnen maken :roll: Quinto heeft dit zichzelf al heel snel aangeleerd en Xandor heeft er een aantal maanden naar gekeken om de kunst af te kijken en die is dat dus ook gaan doen. Xandor zagen we gisteren zelfs een keukenkastje openmaken! Dan gaat hij op zijn achterpoten staan terwijl hij met beide voorpoten het handvat vastpakt. Er even aan trekken en dan met zijn kop tussen de opening waardoor hij bij het voerbakje kon die ik in het kastje gezet had.
Dus als ze er nu inderdaad al mee bezig zijn heb je best kans dat je op den duur inderdaad de deur op slot moet gaan doen.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Konden de katten hier de deuren maar open doen....
De kattenbak staat hier in de bijkeuken en soms valt die perongeluk dicht, en als dat gebeurt wanneer je niet thuis bent... :roll:
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Ow, maar dat is heel makkelijk. De kattenbak bij mij staat in de badkamer, en ook ik was bang dat ze tijdens een speelbui de deur dicht zouden doen en er niet meer in zouden kunnen.

Nu heb ik een zogenaamde windhaak gekocht van zeker 10 cm lang.
Dat is zeg maar zo'n haakje waar je je buitendeur aan vast kan maken als je hem openzet.

Als ze er nu met z'n 2en tegenaan vliegen is er niets aan de hand!

Sorry dat ik nu even van het onderwerp afgeweken ben :oops:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Zo'n haak hebben wij ook maar die halen ze er dus af....

En het was volgens mij mijn schuld dat het opeens over iets anders gaat :grin:

Sorry sorry sorry....
Gebruikersavatar
ramses
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2003 18:46
Locatie: nieuwegein

Bericht door ramses »

Ik heb weleens gelezen dat een stofzuiger ook een uitkomst kan bieden....
het is misschien een hardere aanpak,maar ik heb het nog nooit geprobeerd...je moet de stofzuiger voor je deur zetten(buiten je slaapkamer natuurlijk) en aan doen(nog geen stekker in het stopcontact doen hoor)...de stekker mee je kamer in nemen en als je kat aan je deur krabt of miauwt moet je de stekker in het stopcontact doen...Zo gaat hij het gedrag associeren met de stofzuiger...het schijnt te helpen....

Ik heb ook gehoord van dubbelzijdig tape aan je deur doen,aangezien katten niet van kleverige dingen houd,zou hij dan niet meer moeten krabben...Aluminium folie schijnt ook te helpen...
Hopelijk heb je er wat aan...
veel strekte ermee
Een koppie van Ramses,Amun,Shakira en Amr...
Plaats reactie