Slecht eten of overgeven na voeding

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Kan inderdaad iets met de tanden zijn.
Kan ook dat ze teveel schrokt, doet onze poes, van 10mnd, ook.
Ze is hier echter overheen gegroeid, geholpen door het feit dat we de hele dag door brokjes hebben staan.
Daardoor hoeft ze niet meer te schrokken omdat er altijd genoeg is voor iedereen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dierenarts raadplegen.
Dit is al een hele oude kat die wat milder voer voor haar tanden kan gebruiken denk ik.
Hebben jullie ook blikvoer voor haar? Ik zou dit eventueel mengen met wat water.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
wxndy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2004 11:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Spugen van nieuw voer???

Bericht door wxndy »

DarkElf schreef:Sinds kort geef ik onze katten carocat..
Ze vinden het erg lekker en de prijs is leuker dan die van RC vinden wij.

Nu spuugt Eva sinds een week meer dan anders, en dat weet ik eigenlijk aan haar medicijnen en bronchitus...
Loei spuugde dit weekend ineens af en toe, maar die was helemaal van slag door Eva haar radicale gedragsveranderingen....

Maar nu vind ik ineens een haarballetje, nog nooit gehad met RC...

Toen ik ze net eten gaf had ik ineens een Oooh gevoel... Gevoeglijk laat misschien maar misschien ligt het helemaal niet aan Eva haar medicijnen of aan Loei zijn onzekerheid... misschien zijn hun maagjes gewoon van streek door het voer....


Misschien ben ik door alle problemen en zorgen om en met Eva wel gewoon veel te veel gefixeerd daarop en zie ik zoiets redelijk simppels daardoor over het hoofd.??

Hebben jullie ervaring met katten die gingen spugen van nieuw voer, dit is nl. helemaal nieuw voor me mocht het zo zijn....


Misschien dat het toeval is, dat weet ik niet. Maar het is wel heel opvallend! Wij hebben sinds twee weken een poes van 1,5 jaar oud. Madame is haar naam. Bij haar vorige baasje kreeg ze Wiskas. Ze zat goed in haar vacht maar verhaarde wel ontzettend veel. Dus ik denk: ander voer! Naar de dierenwinkel en daar Carokat gehaald. Inderdaad een leuke prijs en zonder conserveringsmiddelen. Van de Wiskas at ze alleen dat wat ze nodig had en meer niet. Er stonden dus altijd brokjes voor haar klaar. Maar Carokat vindt ze blijkbaar lekkerder dan Wiskas. Want ze eet er veel meer van. Als ik haar Carokat te eten geef dan eet ze alles in 1 keer op. Drie of vier uur later komt alles er uitzetten! :shock: Ik geef het nu niet meer. Ze krijgt weer Wiskas en ga nu opzoek naar ander voer...
Wel opvallend toch?

Ook ik heb het niet gemengd. De eerste keer wel maar toen pikte ze de Carokat-brokjes tussen de Wiskas-brokjes uit. Dus ik was van mening dat het geen zin had om te mengen. Ze zit nu weer aan de Wiskas en heeft nog niet gespuugd...

Groetjes Wxndy
Vrouwen baarden voor de zondeval even makkelijk kinderen als katten...(dit gelooft men in de Oekraine) :pdtfly2:
gaia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2003 20:55

Bericht door gaia »

Borre en Boebie krijgen hier al een maand of zes carocat (lam en rijst). Dit op aanraden van de DA omdat Boebie een parasiet in zijn darmen heeft en dus regelmatig last van diarre. Heb het voer in het begin wel gemengd met RC kitten wat ze toen hadden. Overgeven doet alleen Boebie af en toe en dan komt er ook een haarbal los daarna.
Ze vinden het voer lekker, ze zien er goed uit (glanzende vacht) en de diarree is voorbij. Toch steekt bij Boebie af en toe de parasiet de kop op en dat merk ik dan vooral aan de geur die van de kattenbak afkomt. Volgens de DA is een parasiet erg hardnekkig en moeilijk helemaal te bestrijden.
Enige probleem is dat Carocat moeilijk te verkrijgen is. Kan het hier alleen bij de DA kopen of bij een voederengroothandel in een dorpje 7 kilometer verderop. Maar daar kost me 1 kg. 2,50 euro (bij de DA 2 kilo 8 euro), dus daar rijdt ik wel af en toe voor.
sjakieswitch
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2005 13:13

Moeilijke eter

Bericht door sjakieswitch »

Ik heb een kater van 2,5 en een poes van 9 maanden. Die kater kreeg altijd 's ochtends en 's avonds een bakje brokjes. Als de brokjes op zijn, koop ik ander (merk) brokjes. Het maakt hem niet uit, hij eet alles.

Toen hebben we er een poesje bijgekregen en dat is echt een moeilijke eter. Dat is meer een poes die af en toe wat eet. Maar die geven we dus op de gang te eten (anders eet die kater het op), en dan eet ze het meeste wel op.

Maar sinds een paar dagen eet ze heel erg slecht. Verder speelt ze wel normaal en haar ontlasting ziet er ook goed uit.

Nu lees ik op dit forum dat het verstandiger is om hetzelfde merk brokjes te blijven geven en niet steeds te veranderen. Zou dat de oorzaak kunnen zijn dat ze zo slecht eet?

Wat moet ik nu doen? Vanaf nu steeds hetzelfde geven tot ze het gaat eten? Of proberen eten te geven wat ze eerst wel goed at en dat dan blijven geven?

Groeten,

S
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

Overgeven na andere voeding

Bericht door cindy »

Hallo cat lovers!
Ik heb Sunny, mijn kater van 5, jarenlang brokjes van Hills gegeven, maar nadat hij laatst diaree had gehad (oorzaak onbekend), heb ik de lichtverteerbare voeding van Nutro Choice geprobeerd. Hij vond het lekker en volgens de dierenwinkel is dit een van de beste voeding voor katten. Nu heb ik Hills vervangen door Nutro Choice Compleet (mijn 9 maanden oude kater eet het ook, hij is nl dol op volwassen voer...) en op zich vinden ze het lekker. Echter, ze hebben wel opeens enorme drollen :grin: (ipv keutels, wat vooral de oudste kat vaak heeft) en Sunny heeft vanmorgen overgegeven. Volgens mij vooral veel haar, maar er zat ook wat slijm bij. Moet ik dit zien als een goed of als een slecht teken? Het schijnt dat Nutro Choice de ontlasting compacter maakt (dat klopt dus), en het lijkt erop dat het flink werkt op de maag van de katten (daarmee bedoel ik het overgeven). Hebben jullie ervaring met switchen van voeding en de gevolgen daarvan, en dan met name Nutro Choice?
Ben benieuwd! Groeten, Cindy
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het is het beste als je andere brokken gaat geven, dit de eerste tijd te mengen met de oude brokken zodat het lichaam eraan kan wennen.
Ik heb wel vaker gehoord dat katten diarree kregen van een plotselinge overstap naar ander voer.
Als je dat wel gedaan heb, zou ik het niet weten. Behalve dan dat hij mischien gewoon niet tegen die Nutro Choice kan, hoeveel beter het ook zou zijn.
Er bestaat toch ook licht verteerbaar voer van Hills?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Xenobinol
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2004 17:00

Bericht door Xenobinol »

Heb geen ervaring met Nutro Choice, maar ik had vroeger nog wel wat problemen met 1 kat.
Die ontstond nadat ik hem van natvoer naar brokkenvoer had laten overgaan.
Iedere keer als ik een ander merk brokken ging voeren was het in het begin raak, alles werd overgegeven.
Ook het natvoer kwam eruit, geen prettig karweitje om dat iedere keer weer op te ruimen.
Ik denk dat het overgeven met name wat te maken had met het tempo waarmee de kat het eten op at.
Iedere keer als ik een nieuw voer voorschotelde werd dit binnen no-time opgeschrokt.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Misschien is voor de zekerheid een DA bezoek wel aan te raden.
Verder kun je echte delicatessen proberen: vis bijv
Drinkt ze wel? Zo niet kun je melk proberen als ze daar tegen kan.
Kán zijn dat ze het nwe voer niet lust, dan kun je het ouwe voer proberen waar ze wel goed van at.
Dat niet van voer veranderen heeft te maken met de spijsvertering vd kat, die is anders dan de onze.
Afwisselend voer kan zorgen voor overgeven/diarree. Al heb ik hier, moet ik zeggen ookwel meegemaakt: 'verandering van spijs doet eten'
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ik heb onze poezen vanaf het begin verschillende soorten voer gegeven,
maar wel goede merken. Ik heb nu 2 verschillende soorten en 7
verschillende smaken. 4 soorten R.C en 3 soorten Hills.
Verder krijgen ze 3 soorten blikvoer , maar ook verschillende smaken.
Ik heb dat al vanaf het begin gedaan en mijn katten hebben nergens
last van.Zo blijven ze ook eten.Het word niet eentonig. Zelf eten we
ook niet iedere dag hetzelfde.Ik bewaar het voer in de blikken van R.C.
Ik zou het je aanraden om geen melk te gaan geven omdat daar lactose in zit. De meeste katten kunnen daar niet tegen.Ook blikvoer uit de koeling is een gruwel voor katten. Probeer eens om blikvoer een beetje lauw te gaan geven, ik heb er een oude poes bij die dat heerlijk vind.
Is maar een idee en jouw poes is niet oud, maar als je haar zo aan het eten krijgt dan ben je weer wat verder. Laat ze echt alle eten staan , dan kun je beter even kontakt opnemen met je D.A.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Katten moeten telkens hun stofwisseling aanpassen aan andere brokken. Het is dus echt niet goed om zo vaak van brok te wisselen. Geef ze 1 soort brok waar ze het goed op doen, en daarnaast voor de lekker wat gevarieerd natvoer of vis o.i.d.
Maar NIET zomaar wisselen met brok, het kan de darmen, de milt en de nieren ernstig beschadigen!
Als je overstapt op een ander soort brok, eerst afmengen met de oude brok. Je moet een week rekenen voor het afmengen, zodat de overgang geleidelijk gaat.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Emma Boom schreef:Katten moeten telkens hun stofwisseling aanpassen aan andere brokken. Het is dus echt niet goed om zo vaak van brok te wisselen. Geef ze 1 soort brok waar ze het goed op doen, en daarnaast voor de lekker wat gevarieerd natvoer of vis o.i.d.
Maar NIET zomaar wisselen met brok, het kan de darmen, de milt en de nieren ernstig beschadigen!
Als je overstapt op een ander soort brok, eerst afmengen met de oude brok. Je moet een week rekenen voor het afmengen, zodat de overgang geleidelijk gaat.
Als ik mijn katten iedere dag hetzelfde voorzet, dan kan ik het zelf
opeten. Het voer dat ik geef is bijna hetzelfde van samenstelling en
ze doen het er heel goed op.Ik hou me dan ook aan die twee goede merken brokken. Onze poezen hebben nergens last van en zijn goed gezond.Ze zijn het ook van beginafaan gewend.Ik heb echt al heel wat jaren katten.Ik kan me wel voorstellen dat als je iedere keer van voer wisseld van een totaal andere samenstelling,dat het dan mis kan gaan.
Groetjes Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik heb altijd gehoord en gelezen dat je een kat geen groter plezier kan doen dan hem elke dag dezelfde brokken te voeren.
Katten zijn gewoontedieren en bovendien kan hunn kattenmaag slecht tegen een plotselinge verandering van voer.

Ik denk dat wat jij doet Alma, niet echt erg is omdat die voersoorten nagenoeg dezelfde samenstelling hebben (zoals je zelf ook schrijft).
Maar ik denk ook dat jouw katten inmiddels aan deze manier van voeren gewend zijn geraakt en daarom, omdat ze nu eenmaal gewoontedieren zijn, niet 2 dagen hetzelfde willen eten.

Mijn katten krijgen vanaf de dag dat ik ze heb Royal Canin en ze staan nog altijd loeihard te mauwen als ik de brokjes in hun bakjes doe. Ze eten het ook altijd direct op, ondanks dat ze dag in, dag uit 3x per dag hetzelfde te eten krijgen.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Hallo Marije
Ik weet niet hoeveel poezen of je hebt, meer bij dat zestal van mij
hoef ik echt niet te proberen om iedere dag hetzelfde voor ze neer te
zetten. Dat believen de dames en heren niet. Doordat ze vanaf het
begin steeds wisselend voer krijgen zijn ze daar aan gewend.Ze
hebben absoluut geen last van hun darmen of diaree.Toen er nog
geen kattenbrokjes waren aten de katten ook gewoon van tafel mee
en dat was ook niet iedere dag hetzelfde.In de natuur wisseld hun voeding ook.Ik kan me wel voorstellen als je een kat een jaar lang
hetzelfde te eten geeft en dan opeens iets anders dat het dan mis
kan gaan.Maar zo als ik het doe , doe ik het al zeker 25 jaar en mijn katten hebben daar nog nooit last van gehad.
Groetjes Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Alma, ik heb 3 katten. Maar ik geloof er stellig in dat het precies hetzelfde zou zijn als ik 8 katten had, mits ze vanaf de kittenleeftijd hieraan gewend zijn.
Ik geloof best dat jouw katten het prima doen op deze manier. En dat ze gezond zijn en vast heel oud worden. Maar deskundigen hebben aangetoond dat katten het liefst elke dag hetzelfde krijgen. En dat dit ook nog eens het beste voor ze is. Dat is de reden dat ik het zo doe en dat het me verstandig lijkt om dit aan mensen aan te raden.
Plaats reactie