Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Xandor heeft er na het enten ook weer even last van gehad, ik denk dat je dus het beste met je da kan overleggen over of je wel moeten enten tegen niesziekte of alleen tegen andere ziektes, maar ja dat gaat alleen op als het daadwerkelijk niesziekte is. Bij Xandor helpt het heel goed als ik wat Colloïdaal zilverdruppels geef, dat helpt hem dan net over de verschijnselen heen. Synolux hielp bij hem inderdaad ook heel goed de eerste keer. En het klopt dat jonge dieren gevoeliger zijn voor infecties dan oudere dieren. Ik denk dat je toch het beste aan de weerstand kan gaan werken door bijvoord echina force door het water te doen.
groetjes Sharon
snouska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2003 14:00

Bericht door snouska »

Hoi allemaal,

Sorry, ik weet niet zeker of ik hier een update kan geven over de niesziekte van Pebbles en advies kan vragen of dat ik bij het café of zo moet zijn. Anders kunnen jullie het verplaatsen. Toch?

Het gaat niet zo supergoed met Pebbles. Ze heeft al sinds ze een week of 5 was de niesziekte (nu 12 weken). Ze heeft inmiddels drie kuren antibiotica achter de rug en een goede week geleden leek het nog super te gaan. We hebben inmiddels nog een lieverd van negen weken erbij BamBam en nu wordt het dus ineens weer erger. Ze lijkt weinig last te hebben van de snotneus, maar ik vind dat ze erg weinig eet. Ze is ook erg mager. Ook BamBam begint te niezen en heeft erg vuile oogjes. Met de dierenarts heb ik afgesproken dat ik volgende week maandag met de twee langskom en dan wordt er een kweekje genomen en naar het lab gestuurd. Ik begin me nu toch echt zorgen te maken, ook omdat het misschien wel iets anders is of zo?!

Ze is vooral dun net voor de achterpoten, ze is gelukkig wel speels en actief.
Weet iemand hoeveel ze minstens moet eten?

Groetjes Anouschka
snouska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2003 14:00

Bericht door snouska »

Hoi,
(Emma, Ik had je berichtje niet meer gelezen.)
Gelukkig is het vannacht wel goed gegaan, ik heb nog lang bij haar gezeten en een beetje van haar lievelingsvlees op mijn vinger gelegd en dat tegen haar neus geduwd, toen ze eenmaal proefde wat het was begon ze het op te likken. Zo zijn we een tijdje doorgegaan totdat ze ik denk een goede theelepel binnenhad. Ik heb haar toen nog wat kittenmelk voorgezet (water wil ze echt niet en ik dacht beter dit dan helemaal niks).

Vanmorgen hetzelfde, ze heeft wel weer een goede theelepel gegeten en daar knapte ze zichtbaar van op. Zeheeft warempel even gespeeld en daarna uit zichzelf een beetje gegeten. Ik hoop dat ik haar op een fatsoenlijke manier het weekend doorkrijg, dan kan ze getest worden zonder antbiotica in haar lichaam.

Ik hou haar goed in de gaten, liefde en aandacht doen heel veel heb ik gemerkt. Ik heb ook nog een spuitje zonder naald liggen, dus als ze echt niks meer eet of drinkt kan ik dat gebruiken.

Groetjes Anouschka
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Anoushka, ze moet 1/10e deel van haar lichaamsgewicht per dag binnenkrijgen, dat is echt het minimale. Dus je kunt het blikvoer wat verdunnen met water en in het spuitje doen en haar zo dwingen te eten. Ze moet echt meer drinken dan dat jij vermeldt, anders droogt ze snel uit. Zeker als ze ook koorts zou hebben, is uitdroging het grootste gevaar. Geef haar dus elk uur een beetje te drinken met het pipetje. Als ze flauw wordt, kun je er een beetje druivensuiker en een stukje van een bouillonblokje in oplossen; dat houdt haar bloedsuikers en zoutgehalte op peil.
snouska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2003 14:00

Bericht door snouska »

Hoi,

Het gaat hier nog steeds hetzelfde. Pebbles eet wel wat, maar niet veel. Ik denk dat het genoeg, naar schatting weegt ze 800 gram en zo'n 80 gram krijgt ze wel naar binnen met moeite. Meestal eet ze een paar hapjes en drinkt ze iets. Telkens kleine beetjes. Ik denk dat ik haar het weekend goed doorkrijg, ze slaapt veel maar is ook echt actief als ze wakker is. Maandag kan ze worden getest en ik hoop dat daar iets uitkomt.
Ik heb een kipfilet gekookt en dat vonden Pebbles en BamBam geweldig lekker!!!

Om eerlijk te zijn voel ik me wel schuldig dat ik BamBam in deze situatie terecht heb laten komen. Ik dacht echt dat het een stuk beter ging met Pebbles, maar nu heeft ze BamBam ook aangestoken. :oops: :cry: Hij heeft nog weinig last, maar toch...
Ik hoop echt dat het goed komt.

groetjes en bedankt voor de berichtjes!!

Anouschka
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Op zich gaat het dus allemaal wel, maar ik vind het toch jammer dat je niet even tussentijds de dierenarts hebt gbeld. Pebbles kan veel sneller opknappen met een kuurtje; al is de antibitoica danniet uit haar bloed, dat maakt op zich niet zo veel uit.
Nu blijft ze langer ziek dan nodig is en daardoor vermindert haar weerstand ook.

Als een kitten niesziekte heeft en er is een ander kitten, dan kun je dat bij de eerste symptomen meebehandelen met antibiotica; zo voorkom je dat de dieren elkaar aan blijven steken.
snouska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2003 14:00

Bericht door snouska »

Hoi, hoi

Hier gaat het nog hetzelfde. Niet bijster goed, maar vanmiddag gaan we naar de da.
Emma, even iets rechtzetten: ik heb de da woensdag gebeld. En het leek hem het beste om maandag te komen. Tja, ik weet niet of het iets uitmaakt voor de tests of er antibiotica in zijn bloed zit, maar volgens de da dus wel. Ik doe echt m'n best en ga op de mening van de da af! Ik zou het vreselijk vinden als ze door mijn toedoen hier niet vanaf komen!!Inmiddels staat er een heel buffet voor de katjes: melk, water, melk en vlees, gewoon vlees uit blik, gekookte, kipfilet, zeevis uit blik. Maar echt eten willen ze niet. Verder maak ik meerdere keren per dag de oogjes en neusjes schoon en druppel ik de neusjes met een beetje zoutwater. Dat lijkt wel te helpen. Maar ze zien er zoooo zielig uit!

Ik hoop dat ze inderdaad dat ze vanmiddag een stevige kuur krijgen.

Groetjes, Anouschka
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

O ik dacht dat je zelf wilde wachten tot vandaag. Hopelijk krijgen ze een kuur en is het leed gauw geleden!

Hier kwam 1 nieser en inmiddels zijn er wat meer snotteraars, dus ik deel links en rechts kuurtjes uit en was oogjes uit. Sommige oogjes worden gezalfd, anderen alleen uitgewassen en ik geef extra proteinerijk voer zodat de dieren weer weerstand opbouwen.
snouska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2003 14:00

Bericht door snouska »

Hoi,

Gisteren bij da geweest. Beiden hebben nu een antibiotica kuur en zalf voor de oogjes. Ook is er een kweek afgenomen, dit gaan ze testen om te zien welke antibiotica het meeste resultaat oplevert.
Ook hebben we Pebbles gewogen omdat ik haar erg mager vond, maar de da was tevreden. Ze weegt nu 1,2 kilo. Ze zal nooit geen molligerd worden, ze erg slank gebouwd zei de da. BamBam die toch een paar weken jonger is woog hetzelfde?! Maar dat wordt waarschijnlijk dan ook een echte beer. Gisteravond hebben ze de eerste behandling enz o gehad en ik stond echt versteld hoe ze er vanmorgen uitzagen. Oogjes waren nog redelijk schoon, en ze waren lekker actief. Ik heb goede hoop. Maar ja... het is wel al de derde kuur!

Misschien een dommevraag maar wat is proteïnerijk voer?

Groetjes Anouschka
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Vraagje voor diegene die katten met niesziekte hebben/hadden:
hoe vaak zijn ze geent als kitten?1 of 2x?
ALS het by onze katten chronische niesziekte is, dan reageren de 2 katten die 2x zijn geent veel slechter; reageren moeilijk op kuurtjes en blyven snotteren.
Onze derde kat was met 1 kuur erbovenop en is het gezondst van allemaal.
Misschien laat 1x enten wel meer ruimte voor besmetting, maar misschien heeft het afweersysteem zichzelf wel sterker ontwikkeld.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Xandor is gewoon 2 keer ge-ent maar wel pas op latere leeftijd. Hij was een maand of 4 toen hij zijn eerste enting kreeg. Het zou best kunnen dat het ermee te maken heeft. Mij is ook al aangeraden om niet meer tegen niesziekte te enten als hij er na de enting weer last van krijgt.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Met Kyran heb ik gewacht met de enting tot bij zijn castratie (ruime twee weken geleden). Tot mijn verbazing kreeg hij totaal geen entreactie en is nog steeds schoon.
Paddy (Danann) is een chronisch snotteraartje aan het worden, die ik zo minimaal mogelijk een kuur geef. Ik laat hem op de leeftijd van 12 weken 1x enten en hoop dat hij daardoor afweerstoffen opbouwt waardoor zijn verkoudheid verdwijnt. Ik laat bij hem dus de eerste nestenting vervallen maar wil hem ondanks zijn gesnotter zeker wel laten enten.
Paddy en Kyran zijn geen echte niesziekte-klanten: zij worden niet ziek van hun verkoudheid.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hier is Borre ook weer behandeld.
Hij is als kitten verwaarloosd en heeft chronische nies met bronchites.
Hij knapt nu zienderogen op met een synulox kuur.

Peter hoestte heel droog en bleek longontsteking te hebben. De dierenarts dacht dat de nies daarin was overgegaan, maar na een gesprek met Peters vorige verzorgen bleek hij dit al eerder gehad te hebben.
Ik denk dat ook hij als kitten verwaarloosde niesziekte heeft gehad :???:
Het uit zich dus heel verschillend.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Het is dit jaar echt erger dan de andere jaren.
Peter is een geharde kater die zoiets niet zou moeten oplopen hier.
Borre is altijd erg gevoelig en die hou ik extra in de gaten.

We hebben bijna geen winter gehad. Ik vraag me af of dit ergens mee heeft te maken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

In Utrecht denkt men dat er nieuwe varianten zijn, die resistent zijn voor traditionele behandeling. Dat maakt het onderdrukken van de 'nieuwe', ernstiger nies, veel en veel moeilijker.
Plaats reactie