Kat plast vaak maar weinig

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gesloten
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

en wat als dit gebeurd door een 2-jarige kat? ze moet nooit veel, alleen een lekje.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

het is niet voor mij maar voor een kennis. ik dacht aan een blaasontsteking ofzo.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Sokje,

Als je kennis het niet vertrouwt moet ze even naar de dierenarts gaan.
Nienke, volgens mij kunnen ze wat plassen betreft niet echt teveel gaan, mits er genoeg uitkomt.
Hebben ze diaree, dan zou ik aan de bel trekken.

Als er bijna geen plas is en de kat gaat vaak naar de bak kan er ook sprake van blaasgruis zijn. Daarmee moet je vriendin snel naar de dierenarts. Als het gruis de uitgang verstopt kan de kat niet meer plassen en kan hij in het ergste geval doodgaan.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gast

Bericht door Gast »

Mijn kater van 2 heeft pas een penisamputatie gehad, n.a.v aanhoudend blaasgruis, maar nu is de plasbuis dichtgegroeid waardoor hij weer niet of nauwelijks plassen kan. Mijn dierenarts heeft dit nog nooit meegemaakt en gaat a.s vrijdag een heroperatie uitvoeren om te proberen de plasbuis weer groter te maken, op goed geluk dus. Heeft iemand een dergelijke ervaring met hun kat gehad, mail A.U.B z.s.m. Dank je.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Sokje,

Drinkt de kat ook veel? Of plast hij alleen maar heel erg vaak? Want vaak (veel) plassen gaat bijna altijd gecombineerd met veel drinken. EN als er hier inderdaad sprake van is wordt dat PU/PD genoemd wat op diverse ziekte beelden kan duiden. Uiteraard de nieren en blaas, maar bij een poes ook baarmoederonsteking of bijv. suikerziekte. Dus dit symptoom kan bij verschillende ziekte beelden horen en daarom zou ik je kennis toch zeker adviseren om even bij de DA langs te gaan voor evt een bloedonderzoekje. En laat je kennis dus ook in de gaten houden of ze veel drinkt. Is soms nauwelijks opvallend omdat ze bijv. ook buiten regenwater drinkt...
Succes ermee in ieder geval!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

een jonge kat hoort kleine plasjes te doen, teken dat de nieren goed werken
maar niet meer dan ong 4x per dag ofzo, by 10x ofzo, denk ik inderdaad aan blaasontsteking
blaasgruis komt vnl voor by katers, by poezen komt het zelden voor dat ze moeite hebben met plassen
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Zou sowieso even contact op nemen met je dierenarts, vaak plassen kan inderdaad meerdere oorzaken hebben. Is er al iets bekend ?

Groetjes, Femmy
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

alles is terug normaal zonder naar de dierenarts te gaan, heb ik gehoord.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Graag jullie hulp voor onze Rosa.
Zij heeft sinds kort wat diarree, verder had ze geen ziekteverschijnselen
Nu heeft ze wat spul gekregen om haar darmen weer int gareel te krijgen en Trovet dieetvoer.
Ik had speciaal gevraagd ad DA of ze misschien blaasontstek had (hebben we eerder bij andere poes gehad, diarree agv blaasontstek)
Hij heeft gevoeld maar kon zo gauw niks vinden zei hij
Nu heeft ze gisteravond plasje gedaan in de bijkeuken.
Nou kán dit een gevolg zijn vd kater die er heeft gelegen gistermiddag (buitenkat, ik probeer hem mak te maken, zodattie goed huis kan krijgen en niet doodgereden wordt)en aangezien ze krols is...heeft ze dat misschien geroken.
Vandaag heeft ze 2 hele kleine plasjes gedaan.
Kan dit te maken hebben met de stress/spanning vd krolsheid?
Sommige mensen moeten ook steeds plassen als ze nerveus zijn?
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Kunnen ze ook vd stress/opwinding kleine(re) plasjes gaan doen?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

yana schreef:Kunnen ze ook vd stress/opwinding kleine(re) plasjes gaan doen?
Volgens mij wel.
Ik heb wel vaker gehoord dat poezen een klein plasje doen bij de dierenarts of in hun reismand. Dat zal dan vast en zeker met de stress te maken hebben.
Gesloten