Inslapen na kattenziekte

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gesloten
Gast

Inslapen na kattenziekte

Bericht door Gast »

hallo :oops:

laatst heb ik men poes naar de DA gebracht
de kat was ziek en uitgedroogd en moest aan het infuus, de DA nam toen ook een test tegen verschillende kattenziektes. dit duurde een 10-tal minuutjes.
men kat was in orde. ze had geen ziektes.
ik kon 's avonds bellen om te vragen wanneer ik met men katje terug naar huis kon.

een uurtje later kom ik thuis, telefoon van de DA, men katje had dus toch een katteziekte en toen heb ik ingestemd om ze te laten inslapen;

hier heb ik zo'n spijt van :cry:
is er een mogelijkheid dat de DA mijn katje nog heeft en of zelf verzorgt
wordt dit onmiddellijk uitgevoerd????

dit is gebeurt op 07/04/03
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Hoi Musti,
je kan er echt wel vanuit gaan, dat als de dierenarts zegt dat je katje niet meer te genezen is, dat dat echt zo is. en een dierenarts zoekt het echt goed uit, voordat er gezegd wordt dat er niets meer te doen is.
Dus ik denk dat je katje echt erg ziek was, en kattenziekte is volgens mij ook niets aan te doen. Een DA zegt dat nooit zomaar, en ik denk absoluut niet dat ze je katje zelf heeft gehouden!!
Ik weet hoe het is om een katje in de laten slapen, en wens je heeel veel sterkte!!

Liefs, marion
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Bericht door Rocis »

Hallo,


Het is hoogstwaarschijnlijk dat het spuitje al gegeven is ja :? :cry:

Komt allemaal toch wel een beetje raar op me over. Wilde je er dan niet bij zijn, om echt afscheid te nemen ? Weet je nog wat ze precies mankeerde?
Zag je niet wat eerder symptomen van ziek zijn? Kattenziekte is wel te genezen, mits je er op tijd bij bent nl.

Let wel, dit is geen verwijt naar jou hoor, Ik ken de details niet en zou dus niet durven oordelen, maar nogmaals....het is wel een beetje raar.

Veel sterkte in ieder geval....het verlies van een dier is altijd hard.

Groetjes,
Cis
Gast

Bericht door Gast »

Ik weet wel dat mijn berichtje een beetje raar overkwam.
Ik heb gewoon een te vlugge beslissing genomen aan de telefoon.

Toen de dierenarts belde vroeg ze wel of ik erbij wilde zijn bij het inslapen
en of ik ze anders mee naar huis wou nemen. Ze vertelde ook wat er met Musti zou gebeuren na het inslapen enz..

Met mijn vraagje bedoelde ik
is het mogelijk dat ze zelf de poes verzorgt tot ze beter is (niet dat ze de poes voor zich houd) met expirimentele medicatie?

Musti was amper 9 maand oud, eigenlijk te jong om al op te geven.

Cisje

's vrijdags 04/04/03 naar de DA geweest met Musti, ik vertelde dat ze al een dag of 4 niet wou eten, drinken deed ze wel maar weinig. en ook dat ze fel vermagerd was, wat normaal was als ze niet eette. hij vroeg of ze moest overgeven of diarree had. Hij zei toen dat hij niets kon vinden en dat dit waarschijnlijk normaal was omdat de poes krols was. Hij kon geen duidelijke diagnose stellen. Ik maakte toen onmiddelijk een afspraak om ze te laten steriliseren.

Hij gaf haar toen een spuitje antibiotica, ik kreeg ook pilletjes mee SYNOLUX (antibiotica). hiervan moest haar 1 tblet geven 2x daags.
s'avonds had ik haar dan zo'n tabletje gegeven maar ze spartelde al een beetje tegen. ik dacht ; "ze denkt nog aan dat prikje van daarstraks t'is normaal dat ze zo een beetje miauwt". Ik merkte toen ook op dat haar linkerkaak een beetje gezwollen was. Nu begon ze veel te drinken.
's Anderendaags 's morgens terug een pilletje gegeven. Ditmaal was er nog meer verzet. 's Zaterdagsavond terug een pilletje gegeven, nu ging het nog moeilijker ze wou haar mondje niet opendoen, met veel moeite heb ik het pilletje toch gegeven. Ik heb toen geprobeerd om haar mondje open te doen om te kijken naar een eventuele abces maar ik zag niets. Later die avond zat ze de hele tijd met haar kaakjes op elkaar geklemd. Ze zag er zo slecht uit (bleek snoetje) dat ik dacht dat ze diezelfde avond zou sterven. 's Zondagssmorgens; geprobeerd om dat pilletje te geven maar heb het uiteindelijk in haar melk gedaan. Ze moest dit niet nemen als ze der geen zin in had, ik ging toch de volgende dag naar de DA om haar te laten steriliseren.

op 07/04/03 ging ik terug naar de DA, nu was er een andere dokter. Ik vertelde dat ik Musti binnenbracht om haar te laten steriliseren maar dat ik dacht dat dit niet zou doorgaan omdat ze nog steeds niet eette (ze wou wel maar kon niet) en nog te mager en te slapjes was voor zo'n operatie. Ik vertelde over die kaak en ze vertelde dat dit een abces kon zijn en dat de pilletjes die ik haar gaf een tegenovergestelde werking hadden. nl die abces moest rijpen en die pilletjes hielden dit tegen. Ze zei dat ze de kat eerst ging testen op ziektes omdat er geen duidelijke aanwijzigingen waren voor het plotse vermageren enz. (haar hartje en longen waren perfect in orde)
Ze stelde voor om de kat aan het infuus te leggen, wat ik goed vond natuurlijk. "zie vorig berichtje"

Nu had ik nog een vraagje?
had mijn kat wel echt die kattenziekte? Bij die test moest ik 10 minuten wachten, de dierenartse legde me zelfs uit hoe deze test werkte (met die test van Musti)

die kattenziekte komt voort van andere katten? of heb ik het mis? :?
Onze buren hebben ook katten, die lopen altijd buiten op de boerderij, die kijken niet zo nauw naar hun katten, die lopen overal, waarom zijn deze dan niet ziek of besmet of moet ik dit nog afwachten?

Hoelang moet ik wachten vooraleer ik nieuwe katjes in huis neem of is dit zinloos zolang er misschien een andere poes (buren) besmet is? :cry:
Ik kan ze toch niet altijd binnenhouden hé?

Annick en Musti
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Bericht door Rocis »

Hoi Annick,

Tjeetje joh, wat een ellende.
Het is inderdaad heel jammer dat je je overrompeld voelde. Daar kan je niets aan doen, dat was een reaktie, een impuls.
Een aantal puntjes:

Is er bloedonderzoek geweest? Was dat die test? Welke uitslag kwam daar uit? Heeft ze gezegd dat het om Kattenziekte ging? Deze wordt nl ook wel eens in één adem met niesziekte genoemd (niet door een DA hoor, maar door mensen als wij :wink: ) en dat zijn 2 verschillende dingen. Lees even voor de zekerheid op de kattesite HP in het linker kader ...ziektes...en kijk dan bij kattenziekte. Daar staan alle symptomen duidelijk beschreven. Misschien kan je daar wat vragen voor jezelf beantwoorden. Praat anders nog een keer met die laatste dierenarts. Ze klinkt ok en als het goed is moeten ze dat niet erg vinden, vindt ze dat wel, raad ik je aan een andere DA te nemen voor je andere dieren :wink:

Het lijkt me wel heel duidelijk dat als je kat ook maar even iets mankeert, er geen sprake kan zijn van een operatie. Ik vind ook dat die eerste arts wel heel snel met antibiotica op de proppen kwam. Hij wist dus niet eens wat er ongeveer aan mankeerde? Je had misschien die zondag naar een noodarts kunnen gaan. Ik zeg je dit niet om je achteraf een tik te geven hoor.... echt niet, maar voor een eventueel nieuw katje....wel een goede tip. Wanneer je het niet vertrouwt, ga dan naar een DA of bel op zijn minst. Op zondag heb je ook dierenartsen, alleen zijn ze soms verder weg, en duurder. Is de een niet bereid...neem dan een ander (ALTIJD op je gevoel reageren....als JIJ denkt dat er iets niet goed is met je dier....naar de DA gaan/bellen!) Katten zijn loeihard voor zichzelf...gaan echt door tot ze erbij neervallen. Je moet dan ook altijd goed op veranderingen blijven letten en zo nodig meteen reageren...een dag afwachten kan...langer niet. Ik heb dit aan de lijve ondervonden met die van mij. Boef nieste anderhalve dag. Ik had niet veel later moeten komen :cry: . Wacht dingen dus niet te lang af. Neem niet aan dát.... laat het nakijken. Zo kan je jezelf later ook niets verwijten. Dieren hebben betekent vooral moeite doen. (dit is in het algemeen hoor....niets is negatief of boos bedoelt)

Kop op, sterkte en ga de dingen voor hjezelf nog eens na, misschien dat je toch wat meer duidelijkheid krijgt.

Nog ff over je vraag of de DA je kat experimenteel zou behandelen zonder dat jij daarvan af wist (heb ik je vraag zo goed?)
Ik weet bijna zeker van niet....zou dat wel het geval zijn, moet ze uit haar functie worden gezet. Lijkt me van niet dus. Mochten ze iets willen uitproberen (dat gaat bij dieren makkelijker dan dat dat bij de mens is geregeld...belachelijk genoeg) zullen ze dat altijd in overleg met jou doen!!! Wanneer een arts vraagt een spuitje te mogen geven, en jij stemt toe, dan zal waarschijnlijk in een korte periode daarna het middel worden toegediend. Daarna wordt het in een aparte ruimte gelegd, waarna het 's avonds, of de volgende ochtend wordt opgehaald.

Zelf kies ik er altijd voor om de dieren in mijn armen te laten sterven. Ik breng ze ook zelf weg naar een dieren uitvaart centrum, alwaar ze met een aantal andere dieren tegelijk worden gecremeerd. Je krijgt ook een brief thuis wanneer dat precies heeft plaats gevonden. Dat is toch mooi en netjes....Zo heb je zelf ook afscheid kunnen nemen en maak je het "af"
Nogmaals ik vertel je dit alleen als een optie voor als je het ooit nog eens moet meemaken. Daar wij mensen in de regel ouder worden dan onze katten, zullen we dat ook een paar keer moeten meemaken :cry:

Pffft, sorrie, is lang geworden. maar ik vind dit heel erg de moeite waard :wink: Liefs,
Cis
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

He Annick,
ik kan niet anders dan het helemaal met cis eens zijn. Ik heb twee katjes gehad, die zijn overleden, en ik heb de DA zo vaak gebeld, toen ze ziek waren... en was geen probleem. Zelfs toen ze overleden waren, ben ik er nog wel eens met vragen geweest. Met als gevolg dat ik nu mijn beesies met een gerust hart aan ze overlaat.
dus als jij nog vragen hebt, zal de DA het heus niet raar vinden, dat je nog een keer belt, of zelfs langskomt in de praktijk!
en net wat Cis zegt, als ze dat niet goed vind, is het misschien een idee om eens verder te kijken naar een andere. Ik vind dat je een DA misschien nog meer moet vertrouwen dan je eigen arts, omdat je er wel je dieren aan toevertrouwd!

sterkte meid, en vraag maar raak hier!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gast

Bericht door Gast »

hallo Marion en Cis

De dierenarts heeft inderdaad bloed afgenomen
Toen heeft ze dit getest, d.m.v. een strip of zoiets. Omdat alles in orde was ging ze het bloed opsturen naar het labo. Zodat het verder onderzocht kon worden.
Ik denk wel dat ze gezegd heeft dat de test was om te kijken naar eventuele kattenziekte hoewel ze ook praatte over de niesziekte want ik had haar ook verteld dat ze in die week zo eens raar gehoest had.

Cis, waar vind ik dit weer? Ik ken dit forum nog niet zo goed.
"Lees even voor de zekerheid op de kattesite HP in het linker kader ...ziektes...en kijk dan bij kattenziekte"



Bedankt allebei voor jullie reacties :)
groetjes Annick
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Bericht door Rocis »

Hi musti ... Annick,

Op de hoofdpagina van dekattensite.nl staan linkjes naar verschillende onderwerpen, prikbord, chatroom etc. Daar staat ook het onderwerp ziektes bij. Kijk maar even.


Groetjes,
Cis :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Hallo

Ik ben vandaag teruggeweest naar de DA.
Ik vroeg haar wat Musti nu precies had; nl het Feline leukemievirus of FeLV.
'k Vroeg toen of ik wel nieuwe poesjes in huis mocht nemen waarop zij me vertelde dat ik ZEKER 6 maand moest wachten :(
omdat dit virus overal blijft "hangen" of ik zou alles moeten ontsmetten en dan nog.

Cis, ik ben eens gaan kijken naar jouw bengeltjes,ze lijken een beetje op Musti. Ik had graag ook een paar fotootjes tentoongesteld ik weet alleen niet hoe. Kan je me helpen?


Annick
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Bericht door Rocis »

Hoi Annick,

Tjee ... daar valt inderdaad niets meer aan te doen joh (ook over deze ziekte kun je lezen via de home page van de kattensite)
Zielig hoor....er zijn trouwens nog veel meer mensen hier op het forum die hun diertjes aan deze ziekte hebben verloren. Eentje waarvan haar 2 kittens vrijwel gelijkertijd ingeslapen moesten worden (ik kijk wel ff na wie dat was, ik wil geen verkeerde namen door geven), maar wie weet kan je met haar dan ook even praten. Zij heeft inmiddels weer katten en die gaan als een speer zo goed :wink: :P

Houdt het advies van de DA goed aan hoor. Ontsmetten. Denk aan strakjes. Maak het zo veilig mogelijk ! Beter nu moeite voor doen, dan straks spijt hebben :wink:

Er zijn een hoop diertjes over een half jaartje die met spanning op je zitten te wachten.
Dan kun je er misschien ook een beetje naartoe leven.

Over foto's:
Op het forum staan verschillende tips en trucs. Door de beheerder uitgelegd. Kijk maar even, je moet gewoon ff rondsnuffelen. Kom je er niet uit, lees ik het vanzelf wel weer :wink:
Ik ben benieuwd naar hoe je katje eruit zag :wink:

Ik vind het heel goed dat je nog even teruggegaan bent naar die DA :wink:

Groetjes,
Cis
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Hey Cis, (en Annick)
denk dat ik dat ben... Maar mijn ukkies hadden FIP, is geloof ik niet (helemaal) hetzelfde. ik heb mn hele huis eerst ontsmet, toen een poos katloos geleefd (waarbij je pas echt merkt hoe gezellig dieren zijn!) en nu heb ik alweer een paar maanden Diesel en Olav in huis. Tuurlijk blijft het af en toe slikken, als ik de foto's van die andere twee zie, maar ik zou ook mijn 'nieuwe' absoluut niet meer willen missen...
Ik weet zeker dat er een nieuwe kat op je pad komt, als je er klaar voor bent, zo was het bij mij namelijk ook. Olav lijkt zelfs als twee druppels water op mijn eerste katertje... (alleen 4 kilo zwaarder ;))

uhm, de foto staat geloof ik bij afscheid...

ongelovelijk dat ze zoooo klein waren... En nu denk ik in termen als: Diesel is nog best een kleintje (3,2 kilo bij DA) en Olav is zelfs ruim 4 kilo... :lol:

die twee wogen net een kilo per stuk, pasten samen in 2 handen...

Liefs en sterkte,

Marion
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Wij zijn onze kat Nikki aan Leukemie verloren. Hij kwam nooit buiten en de laatste keer dat hij met een andere kat in contact was gekomen, was 10 jaar eerder, toen wij werd gekrabt door een logee. Dat zou betekenen dat het virus 10 jaar lang gesluimerd heeft. Een andere mogelijkheid is dat hij het heeft opgelopen bij de DA zelf (bijv. als hij onder narcose is geweest voor het een of het ander en uitslaapt in zo'n bench. Als die niet goed is ontsmet is er natuurlijk ook besmettingsgevaar).

Doorgaans bouwen katten een immuniteit op tegen FeLV, maar als de weerstand laag is, dan kan het inderdaad omslaan in FeLV. Vaak niet snel te herkennen. Ontstekingen die niet snel weg gaan en vermageren, verminderde eetlust, etc zijn van die symptomen die erbij horen.
Bij Nikki zat het op het laatst in meerdere organen, hij kreeg uveitis aan beide ogen en hij at niet meer. Pas na overgestapt te zijn op onze huidige DA was het snel bekend (om erachter te komen moet er namelijk een apart bloedonderzoek gedaan worden).

Wat betreft besmettingsgevaar, daar zijn de DA's het onderling geloof ik niet helemaal over eens. De een zegt 3 maanden en de ander 6 maanden. De ene zegt dat besmetting alleen optreedt als ze in contact komen met uitwerpselen en speeksel en de ander zegt dat alles ontsmet moet worden. Weer een andere DA zegt dat het virus niet lang buiten het lichaam overleeft (waarbij het ontsmetting van dingen dus ook niet nodig lijkt).

Kortom, ik zou voor de zekerheid (als je andere katten wilt) toch alles ontsmetten, kattenbak, mandjes, voerbakjes, speeltjes etc. en minimaal 3 maanden wachten. Zelf hebben wij gewoon nieuwe spullen gekocht (beter het zekere voor het onzekere).

Daarnaast kun je je kat jaarlijks tegen leukemie laten inenten, al is dat flink aan de prijs. Als je dat wilt, is het wel aan te raden om eerst een bloedonderzoek te laten doen en de inentingen pas beginnen als is vastgesteld dat hij het niet heeft.

Groeten,
Roland
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Bericht door Rocis »

Marion, mijn excuus voor suffen.....ik zie net dat je het in je vorige posting al had geschreven :oops: :oops:

Nah ja, was goed bedoeld moet je maar denken.

10 Jaar sluimeren Roland, zou dat echt zo lang kunnen ? In dat geval kunnen er een hoop dieren een tijdbom zijn :?

Groetjes,
Cis
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ja, inderdaad. Omdat kennelijk alle katten het bij zich dragen, maar er een immuniteit tegen opbouwen en het virus lang kan sluimeren, weet je niet van tevoren of een kat besmet is. Dat is ook de reden waarom ik nooit zomaar een kat erbij zal nemen. Dan zou ik eerst bij de nieuwe kat een bloedonderzoek laten doen.

Je hoort ook wel eens dat er een heel nestje besmet is (bijv. door de moederpoes) en aangezien deze ziekte altijd dodelijk is, zijn de overlevenskansen dan eigenlijk nihil.

De kans dat de nieuwe kat besmet is, mag dan misschien niet groot zijn, maar wat was de kans dat wij binnen een half jaar twee katten zouden verliezen (de een Nikki aan Leukemie en de ander Ravian - 9,5 mnd oud - aan een hartstilstand)?

Ik laat niks meer aan het toeval over :wink:

Groeten,
Roland
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten