Abces

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Abces

Bericht door Stella »

Onze Timmie is ook een lekkertje hoor. Zo lief als hij bij ons is, zo'n vechtersbaas blijkt hij buiten te zijn. Komt hij vrijdagavond thuis, vreet zoals gewoonlijk bijna een heel blik leeg en gaat boven op ons bed liggen pitten. Ik wil hem aaien en wat gebeurd er.........hij bijt. Is'tie helemaal gek geworden denk ik nog. Dus ik probeer het nog een keer, uiteraard heel voorzichtig en voel een dikke bult en krijg gelijk weer een haal. Verdorie wat is dit nu denk ik nog, heeft iemand hem iets naar zijn kop gegooid? Zaterdag ligt meneer de hele dag op bed en we mogen hem nog steeds niet in de buurt van de bult aaien. Zondagavond vertrouw ik het niet meer want hij voelt veels te warm aan. Maandag naar de dierenarts, hij al zielig mauwend, en blijkt dat hij gevochten heeft waardoor er vuil in de wond is gekomen en zodoende een abces is ontstaan. :cry: Die uiteraard open ging toen de dierenarts er wel aan mocht komen. DA heeft een stukje van zijn vacht weggeschoren en ja hoor, toen zag ik het ook. De beroemde "knok"plaats zei de DA. Een paar dagen binnen houden moeten we Timmie. Ja hoor, nou geloof dat maar niet want hij is alweer de hele nacht er vandoor. Dus als hij vandaag thuis komt, komt hij er voorlopig een paar dagen niet uit al moeten we hem opsluiten. Zo kunnen we hem zijn anti-biotica niet geven natuurlijk. En de wond schoonhouden lukt al helemaal niet. :lol:
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Boris is ook een klein vechtersbaasje, maar ik mag gelukkig wel altijd de wond ontsmetten en tot nu toe gaat dat prima. Afgelopen weekend zag ik dat hij een wondje aan z'n poot had en toen ik die de 2x ontsmette sliep Boris gewoon door.
Lastig he, binnenhouden zo'n kat.

Sterkte ermee!

Groetjes, Carol
bagera

Bericht door bagera »

Onze Simba moeten we van de zondag ook binnenhouden.Ze heeft nu zelfs een kap op.De eerste dag stond ze zo zielig aan de deur te miauwen maar nu is het precies alsof ze het weet en gaat ze gewoon ergens slapen.
Ze vraagt ook niet meer om naar buiten te mogen.We hebben wel geluk dat het niet zo'n mooi weer is.Dan is ze zo al niet graag buiten.

En ik vind het raar dat ze er nog altijd niet boos om is.Telkens ik haar aai begint haar motortje volle bak te ronken. :razz: En ze komt ook altijd fletsen als ze mij ziet.
Ik dacht zeker dat ik de boeman was in haar ogen maar blijkbaar toch niet. :wink:
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Volgens mij voelen katten feilloos aan wat goed is :-))
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Inmiddels zijn we een week verder en heeft Timmie de helft van zijn penicilline binnen. Nadat hij 2 nachten de hort op was hebben we hebben min of meer opgesloten in huis. Het zielige gedoe was bijna niet om aan te horen. Uiteindelijk heeft hij het opgegeven en blijft trouw op ons bed slapen. De bult is, na nog een keer door mij te zijn "leeggemaakt" langzaam aan het verdwijnen. Zijn vacht groeit ook weer langzaam en nu maar hopen dat hij er in ieder geval iets van geleerd heeft.
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben dit forum aan het bekijken omdat ik bij onze dikke rode kater een klein bobbeltje op zijn buik voelde, net onder de huid. Kan dit een abces zijn, of zijn die groter? Goed voelen kan ik niet, hij houdt er niet van op z'n buik geaaid te worden, hehe.....
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Waarschijnlijk zal dit een vetbobbeltje zijn. Voor de zekerheid zou ik toch even naar de DA gaan. En niet over zijn buik aaien..........ik heb er hier eentje die gelijk bijt zodra je dat doet. :lol:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Zo ben ik ook aan Peter gekomen.
Herman die hem verzorgde voelde een bult op zijn rug. Het voelde in de eerste instantie aan als een klit. Na er voor de zekerheid met een natte wat overheen gegaan te zijn kwam er een vreselijke stank vanaf en er kwam een behoorlijke hoeveelheid pus uitstromen.
Gelijk naar de dierenarts dus. Deze spoot een antibiotcumzalf in de wond en Peter kreeg een kuur.
De wond had hij, omdat hij tijdens een knokpartij door zijn broer was gebeten.
Je kan nu nog zien waar de wond heeft gezeten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Broekrok
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2003 11:48

Kat met abces gescheiden houden?

Bericht door Broekrok »

Onze poes Midas (1 jaar) heeft een abces boven op haar rug, ongeveer waar haar staart begint. Woensdag zijn we met haar naar de dierenarst geweest omdat ze niet meer at en dronk en alleen maar stilletjes in een hoekje lag. We mochten alleen haar kopje aaien en zelfs daar reageerde ze nauwelijks op. Onder weg naar de dierenarts begon ze te bloeden; ze bleek dus een abces te hebben, opgelopen door een vechtpartij. Ze heeft een paar injecties gehad en krijgt nu een antibioticakuur. Gelukkig knapt ze weer op; eet weer en loopt weer gewoon rond.

Omdat haar broertje de afgelopen dagen haar achterna zat houden we haar nu boven (ze wil zelf ook niet meer naar beneden). Vandaag heb ik ze weer even bij elkaar gezet; het leek goed te gaan maar opeens (toen ze naast elkaar op bed lagen) pakte hij haar met z'n stevige poten vast en begon d'r te bijten. Of dit nou speels gedrag is of een hormonenkwestie weet ik niet maar ik heb ze meteen uit elkaar gehaald en Plato (het mannetje) weer naar beneden gedaan. Midas heeft dus een open wond op haar rug zitten en kan zich niet goed kan verdedigen. Plato is daarnaast ook nog eens 3 kilo zwaarder, echt stevig gebouwd en gewoon veel sterker. Het probleem is dat wij maandag een weekje op vakantie gaan... Er komt wel iemand oppassen maar het blijft een vervelende situatie, helemaal als Plato een week lang beneden gehouden moet worden; die loopt heel de tijd te janken als ie alleen is of Midas niet ziet.... Wat is de beste oplossing? Moeten we ze zo snel mogelijk weer aan elkaar laten wennen en Midas naar beneden halen ook al komt ze niet uit zichzelf naar de huiskamer? Of moeten we haar boven laten en Plato af en toe even bij haar laten kijken? Ik hoop in ieder geval dat de wond dit weekend alweer een beetje dicht is en er 'mooi' uitziet want zo ga ik niet met een fijn gevoel op vakantie. :roll:

Beide katten worden buiten trouwens geterroriseerd door een enorme kater uit de buurt; die komt elke avond de tuin in om ze eens flink te grazen te nemen en ze zijn als de dood voor hem. Als ze al binnen zijn gaat ie voor het raam zitten en begint met z'n poot tegen het raam te slaan... :???: Midas kwam al een keer helemaal panisch binnen gerend met een bloedende staart dus deze wond is hoogstwaarschijnlijk door hem aangericht.. :sad:
Carpe Diem
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Misschien dat je ze alleen even samen zet als je erbij bent. Dan kun je ze nog goed inhet oog houden wat ze doen tegen elkaar. Hopelijk is de wond tegen maandag al genezen en kunnen ze samen blijven.
Kun je de katten niet binnenhouden als je op vakantie bent? Als extra voorzorg dat die kater niets kan doen als je er niet bent?
Zeker goed de persoon informatie geven die voor je katten komt zorgen.
Maar het zijn nog drie daagjes ;-).
Veel succes en ik hoop mee dat het beter is tegen maandag ;-)
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Broekrok
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2003 11:48

Bericht door Broekrok »

Hoi AngieS,

Bedankt voor je tip. Het gaat alweer wat beter met Midas, ze loopt weer rond en na veel overreding is ze gisterenavond de huiskamer in geweest. Ze vond het wel eng en heeft nog een tijdje staan jammeren maar na een kwartier ging ze op de vensterbank liggen en later lag Plato er naast. Hij heeft haar niet meer aangevallen en we hebben ze 's nachts bij elkaar in de huiskamer gelaten (zoals normaal) en dat is goed gegaan. Vanochtend liep ze wel weer achter me aan; ze blijft vreemd genoeg het liefst boven. Ligt nu ook weer op de zolder te slapen. Om ze allebei binnen te houden is erg moeilijk, ze willen graag naar buiten. Ze blijven meestal wel in onze tuin of in de tuin van de buren, ze zijn niet zulke helden (waarschijnlijk ook door de ervaring met die kater) :wink: . Achter de tuin ligt een speelveld waar altijd veel kinderen zijn en die maken nogal veel lawaai dus daar gaan ze niet graag naartoe, behalve als het donker is maar dan komt die kater weer. We verhuizen in september dus dan zijn we in ieder geval van hem af. :lol: Midas hou ik nu nog wel binnen, ze gaat vaak liggen rollen in het zand en dat lijkt me niet goed voor de wond. Ze zit er trouwens steeds aan te likken maar ik neem aan dat dat alleen maar goed is. Ik zal zeker met duidelijkheid zeggen dat ze 's avonds binnen moeten zijn maar je hebt natuurlijk nooit de garantie dat dat ook gebeurt en ze binnenkomen; vaak luisteren ze alleen naar mij. Hopelijk is de situatie zondag weer bijna normaal en de wond een beetje dicht, dan kunnen we gewoon gaan!

Groeten,

Broekrok.
Carpe Diem
Gesloten