# Welke problemen bij broer en zus uit hetzelfde nest?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gast

# Welke problemen bij broer en zus uit hetzelfde nest?

Bericht door Gast »

Ik heb de kans om een broertje en een zusje uit hetzelfde nest te krijgen. Tegen welke problemen kan ik aanlopen? -> Qua dominantie / ruzies
Waar moet ik op letten? -> bijvoorbeeld steriliseren/castreren mbt inteelt

Ik ben van vroeger uit altijd twee katers gewend geweest en nooit een combinatie poezen/katers.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je ze op tijd laat helpen en je kan denk ik het beste de poes eerst een tijdje aan de pil zetten om te voorkomen dat er iets gebeurd. En dan heb ik het over als ze een maand of 6 zijn en al wel krolse gedrag laten zien maar nog niet oud genoeg dus nu nog niet, de pil mag je ook niet te lang geven. Mijn vriend had vroeger thuis ook 2 katten, broer en zus en dat ging perfect, ze hingen erg aan elkaar en waren ook heel lief voor elkaar, sliepen samen, etc. Veel plezier dus straks :wink:
groetjes Sharon
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Shaz,

Waarom mag je de pil niet te lang geven? Kan dat niet een goede vervanging van sterilisatie zijn?

Groetjes
Marjolein
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb geen poes, alleen maar katers en weet het dus niet precies maar ik heb begrepen dat dierenartsen dat afraden omdat je dan een verhoogde kans hebt op dingen als baarmoederkanker. Het is zeer zeker geen goede vervanging.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Bericht door Petra5 »

Ik heb ook een broer en zus uit hetzelfde nestje gehad.
Het poesje heb ik met 5 maanden aan de pil gedaan en de kater is met een maand of 8/9 geholpen, maar toen begon ie ook al met sproeien.
(Met het poesje heb ik daar nog even mee gewacht omdat ze nog zo klein was)

Groetjes Petra
De kat eet graag vis, maar ze heeft er geen natte pootjes voor over. (13e- eeuws spreekwoord)
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

m.jacobs schreef:
Waarom mag je de pil niet te lang geven? Kan dat niet een goede vervanging van sterilisatie zijn?

Groetjes
Marjolein
De pil kan je wel tijdelijk geven maar geeft op de lange duur baarmoederontstekingen etc. Sterilisatie is echt de beste optie voor op de langere termijn.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik heb broer en zus, en loop tegen geen enkel probleem aan qua dominantie/gedrag. Ze zijn juist superlief voor elkaar en kennen elkaar door en door omdat ze met elkaar zijn opgegroeid.
Qua neutralisatie: houd hun gedrag goed in de gaten. Je merkt het snel genoeg wanneer een katertje geslachtsrijp is. Ik wilde ze perse tegelijk laten helpen (ivm steun die ze dan aan elkaar hebben) en heb ze 1 week apart gehouden van elkaar toen bleek dat het poesje krols was. Als ze krols zijn mag je nog niet steriliseren, dus even gewacht tot het over was en ze toen beide naar de dierenarts gebracht.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers. Broer en zus zullen het erg gezellig saampjes hebben maar je moet wel opletten dat die twee geen nakomelingen samen zullen krijgen dus zet het poesje rond de zesde maand maar aan de pil.
Je kunt het er ook op wagen om haar niet aan de pil te doen en ze uit elkaar te houden als het poesje krols wordt maar een poes kan zomaar ineens krols worden, dus ook als jij niet thuis bent en dan kan het dus al te laat zijn. :wink:
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Ik zou de poes rond een leeftijd van 6 maanden inderdaad aan de pil zetten en ze allebei neutraliseren wanneer ze oud genoeg zijn (9 maanden). Uit elkaar houden wanneer de poes krols gedrag vertoond heeft geen zin. De kater heeft het meestal veel eerder door dat de poes krols is dan de baas. Soms al voordat de poes typische gedragsveranderingen toont.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gast

Bericht door Gast »

Hoi allemaal!

Bedankt voor alle goede adviezen :grin: ! Ik heb inmiddels de twee kittens in huis, Nina en Luuk (Lucas) geheten (ik zal snel een foto uploaden). Alhoewel ze eerst het liefst in het kleinste hoekje van het huis wilde wegkruipen (in mijn geval onder de oven door achter de keukenkastjes waar ik ze vooral niet kon storen), gaat het nu prima. Ik kan het ook wel begrijpen: van je moeder en huidige baasje en omgeving zo in een totaal andere omgeving gedumpt worden is niet om vrolijk van te worden.
Ze gaan heel goed samen; ze slapen het liefst 'door elkaar heen' en als de een eerder wakker is als de ander wordt die wakker gelikt. Maar er wordt ook heel wat afgestoeid. Vooral de trap naar boven is een prima locatie om elkaar af te troeven en ze racen elkaar achterna in de kamer terwijl hun achterpoten de bocht net niet kunnen nemen!

Groetjes
Marjolein
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Onze da is een voorstander van vroeg castreren. Dan genezen de katten sneller dan wanneer ze bijv. 1 jaar oud zijn. De kittens van onze buren zijn daarom met 6 maanden geholpen :D
Gebruikersavatar
Broekrok
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2003 11:48

Bericht door Broekrok »

Wij hebben ook een broertje en zusje en het gaat tot nu toe ook prima! Ze zijn totaal verschillend (mannetje sloom, groot, knuffelkont en een beetje traag van begrip en het vrouwtje juist zeer actief, slim en nieuwsgierig - ze kan niet stilzitten) maar allebei zeer lief. :grin: Ze zijn eind mei vorig jaar geboren en eind oktober gingen we een weekje op vakantie. Er kwam iemand op ze passen en je raadt het al: juist toen werd Midas krols. Plato sprong er uiteraard op (ze daagde hem ook steeds uit) en toen we terugkwamen hebben we ze allebei direct laten helpen, toen waren ze dus 6 maanden. Volgens de dierenarts was dit geen probleem, hij raadde het zelfs aan. Op de vraag of Midas misschien al zwanger was en wat we dan moesten doen zei de arts dat dat geen probleem was, dat zou dan in zo'n vroeg stadium zijn dat het na de steralisatie af zou sterven... :roll: In ieder geval is alles goed gegaan en ook na de ingrepen zijn ze nog steeds vriendjes (al racen ze soms achter elkaar aan). Gewoon doen dus, hartstikke leuk!

Groeten,

Broekrok.

NB: ik zie net pas dat je ze al in huis hebt, veel plezier ermee!
Carpe Diem
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Ik zou het katertje of het poesje zo snel als mogelijk laten 'helpen'.

Mijn broer heeft ook een een poes en een kater uit 1 nest. Hij maakte zich ook zorgen over hun geslachtsrijpheid en stelde hier vragen over aan zijn toenmalige dierenarts.

Deze man zei hem dat hij zich geen zorgen hoefde te maken, want voor ze 9 maanden oud waren kon er volgens hem niks gebeuren.

Nou, mooi wel dus. Plotseling zat mijn broer met 4 kittens. Gelukkig waren ze allevier kerngezond en hebben ze allemaal een goed huis gevonden.

En mijn broer heeft inmiddels een andere dierenarts.

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Ik heb (volgens mij al eerder verteld ook :oops: ) het zelfde probleem.

De dierenarts verzekerde mij dat het geen kwaad kan om ze te helpen met 8 / 9 maanden, omdat krolsheid in de winter eigenlijk niet voorkomt... Ik vertrouw daar maar op....
Weet het anders ook niet..
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Anonymous

Bericht door Anonymous »

dit is de eerste keer dat ik hier reageer, en ik kan ook gelijk een antwoord geven.

wij hadden een broer en zus uit hetzelfde nest, (kater hebben we sinds jan. jl verloren aan vermoedelijk dierenmishandeling) dat ging heel goed samen. samen slapen, elkaar lekker wassen, samen naar buiten.
een poes is met 5 maand vruchtbaar en een kater kan geholpen worden met 6 maanden. we hebben het erop gegokt dat het in die ene maand niet mis ging met de poes en hebben ze vervolgens met 6 maanden allebei laten helpen.

suc6 ermee!
Gesloten