Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ah, sorry, dat bedoel je.
Ja, dan is Steffie volgens mij ergens kwaad als ze dat doet.
Zeker als Winona er later bij gekomen is, dus als je Steffie al voor haar had. Want Mieke hadden al voor Chippie en zij doet soms ook zo, niet aanvallen, mar grommen voor niets. Daarmee wil ze zeggen dat zij hier het eerst was, dat ze de baas is enz..
Chippie doet dat ook je vastgrijpen en met zijn achterpoten zo 'schoppen' , maar dan alleen tegen men arm, bij Mieke heeft hij dat nog nooit gedaan.

Gr Lieke
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Dominatie strijd (oorlog)

Bericht door 6-2love »

Sinds een maandje is het oorlog hier in huis. Nee, met mijn relatie gaat alles goed. Maar met de onderlinge relaties van de katten gaat het iets minder.

Zelf heb ik het idee dat het komt doordat de kleine Nina niet meer zo klein is. De katten vechten elkaar de tent uit.

Solo en Willie (je-weet-wel broers) hebben nog nooit met elkaar gevochten en nu drijft Solo Willie gewoon in een hoek. De o zo bange Liesje heeft ondekt dat niet alles eng is en die knokt er ook lustig op los met alle katten. Nina de ninja houdt ook wel van een robbertje vechten.
Resultaat: Bloempie en vooral Biggles worden steeds onzekerder. Bloempie loopt verdwaast door het huis en Biggles heeft steeds schrammen over haar neusje.

Ik weet dat ik hier weinig aan kan doen. Eens rond de tafel gaan zitten voor een goed gesrek werkt helaas niet bij katten :roll: Iedereen moet gewoon weer weten waar die staat nu Liesje opeens stoer en Nina volwassen wordt.

Maar heeft iemand enig idee hoelang dit kan duren. Ik vrees gewoon dat anders Biggles en Boempie er echt aan onderdoor gaan.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier helpt de Bach-bloesem remedie misschien wel. Ik zou zeggen: ask our expert Stella :grin:
Sterkte; ik weet hoe naar dit kan zijn en hoe akelig de onzekere katten er van kunnen worden!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Lida, ik zie hier ook soms geen verschil meer in wat ooit stoeien was of dat het echt vechten is. Ik weet wel dat Baja het vaak moet ontgelden en de strijd met hoge rug en dikke staart opgeeft. Tien minuten later kan het hele spul dan weer heerlijk bij elkaar liggen te pitten :geenidee: . Bij jou gaat het er een stuk heftiger aan toe begrijp ik, maar zoeken ze elkaar ook niet meer op om te knuffelen bij elkaar en zo?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Hier is dat helaas ook aan de orde. Sinds Boris bij de dierenarts is geweest (die hem pijn heeft gedaan) is hij niet meer te genieten vooral Romeo moet het steeds ontgelden, maar ook Remi krijgt af en toe een flinke mep als die het waagt aan hem te ruiken als Boris buiten is geweest. Het is nu zelfs weer zover dat zowel Romeo als Remi niet op ons bed mogen liggen 's nachts. Dan worden ze eraf gemept en is het weer oorlog :evil:

Bij Boris helpt Bach niet, hij is hier niet ontvankelijk voor, maar ik baal er soms wel van. Boris gaat gelukkig vaak naar buiten en dan is het hier lekker rustig en Remi en Romeo kunnen wel heel goed met elkaar opschieten. Boris binnenhouden is geen optie, Boris heeft het buitenzijn in z'n genen zitten.

Als er wordt gevochten dan lek ik wel goed op en als het naar mijn idee te fel wordt klap ik in m'n handen en soms roep ik Boris bij z'n naam. Hij houdt dan wel op, maar 'moppert' nog een poosje na.
Romeo is bijna 1 jaar bij ons en ik heb ook niet de illusie dat ze echt vriendjes zullen worden. Het heeft 6 weken geduurd voordat Romeo werd geaccepteerd en daarna is het een hele periode wel heel goed gegaan, maar met de komst van Remi was het weer mis (kreeg Romeo steeds de volle laag, maar Remi niet) en nu accepteer ik maar dat Boris zo is.
Boris wil vaak naar buiten en als hij moe is tegen mij aan slapen en verder geen gedoe. Toch blijft hij mijn lieve schatje :razz:
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

hier is het ook regelmatig oorlog. zeker als de hond achter de katten aanloopt, dan is het huis hier soms te klein. de kleinste moet het ontgelden van de middelste en de middelste krijgt slaag van de oudste etc....... die bach-bloesem therapie ofzoiets, wat moet je dan juist doen? en waar vind ik dat?
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

daantje schreef:Tien minuten later kan hier het hele spul dan weer heerlijk bij elkaar liggen te pitten :geenidee: . Bij jou gaat het er een stuk heftiger aan toe begrijp ik, maar zoeken ze elkaar ook niet meer op om te knuffelen bij elkaar en zo?
Biggles knuffelt met niemand. Dat heeft ze nooit gedaan. Ze is de opoe en ligt gewoon wat buiten de groep. Bloempie was altijd de wilde bras van het stel maar zij is redelijk timide sinds Nina haar lieve donkere neusje heeft getoond hier in huis. Bloempie biedt zich altijd aan aan de mannen en kroelt tegen ze aan. Maar dat wordt de laatste tijd steeds minder omdat ze onrustig wordt van de gevechten
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Misschien omdat Nina nu groter word en eens uitprobeert hoe hoog zij in de rangorde kan komen? Of zijn ze allemaal van rang aan het wisselen :???:. Ik hoop dat het snel over gaat, want het is wel raar als ze zo vechten.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Vervelend dat het steeds ruzie is bij jullie. Het zou denk ik goed kunnen dat ze de rangorde opnieuw moeten bepalen. Hopelijk duurt het niet al te lang meer! Heb je de Bach-bloesem al geprobeerd?
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Ik had een soortgelijke situatie met Misty en Ugly. Die bleven maar vechten en ze vochten het nooit uit zodat er besloten werd wie de baas was.
Het lijkt erop dat Nina inderdaad hogerop probeert te komen en de andere katten zijn daar niet van gediend. Bachbloesem zou ik zeker proberen en als dat niet werkt kan je altijd nog Feliway proberen.

Succes hoor,

gr BlackPanther999
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

kan 'de baas zijn' per gebied verschillen?

Bericht door Shaz »

wist het even niet duidelijker te formuleren :oops: .
wat mij opvalt is dat Xandor de baas is ondanks dat Quinto veel groter en sterker is. Als er iets te eten is, eet Xandor eerst en als hij dan klaar is en aan Quinto zijn bakje begint gaat Quinto er gewoon bij staan kijken. Ook als Quinto bijvoorbeeld een bord aflikt gaat hij aan de kant als Xandor erbij komt. MAAR! :grin: nou zaten we vanmiddag op het balkon en nu zie ik ineens dat Quinto er aan komt om de kaas op te eisen en Xandor uit zichzelf aan de kant gaat. Nou ben ik benieuwd of dit toeval was of dat er meer mensen die zien die zijn dat de rollen buiten anders zijn dan binnen?
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat grappig!
Nu ik erover nadenk, verschilt het bij onze poezen ook, maar op een andere manier.
Als ze stoeien/vechten wint Minerva eigenlijk altijd. Maar als ze eten krijgen of een snoepje, staat Luna met haar neus vooraan. Minerva laat zich dan ook wel wegduwen. Ik weet alleen niet zeker of dat betekent dat Luna op dat moment de baas is. Zij heeft gewoon een heel opdringerig karakter en Minerva is wat onverschilliger, ook als het om eten en snoepjes gaat.
Ik zal eens opletten of het "de baas zijn" verschilt in andere ruimtes of buiten!
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

T is inderdaad wel interessant om naar te kijken. Ik heb het hier ook geprobeerd te ontdekken. Maar geloof dat Smokey hier de dienst uit maakt, want als zij eenmaal van de klimpaal af komt, dan is het maar weer af wachten of er 'tikken/ jes' uitgedeeld worden :???: . Als mevrouw het niet zint dan duikt ze opeens op de anderen af :roll: .

Linus lijkt in de huiskamerde baas te zijn, maar heeft wel weer respect voor Teddy :?: . Bijv. als we spelen in de huiskamer laat hij Teddy voor met spelen en trekt zich dan een beetje terug. Met eten mogen Teddy en Smokey zo zijn eten opeten (is in de gang). Maar de slaapkamer is dan weer Smokey's terrein. Als zij besluit op het bed te komen om te knuffelen, dan geeft ze Teddy (die er meestal de hele avond ligt) gewoon een paar tikken en jaagt hem van het bed af :shock: (wat ik niet lief vind). Bij Linus doet ze dat ook wel maar iets minder.

Nja, in geen geval als ik t zo opschrijf zijn er inderdaad verschillende gebieden die gedomineert worden (zeg ik dat goed?) door verschillende katten.
T zijn toch maar ingewikkelde beessies, die katten :???: :lol: .

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Binnen is bij ons Yeri de baas (al probeert Eres hard aan de weg te timmeren :roll: ) buiten in de tuin is dat Daisy..
Je merkt het verschil heel duidelijk!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja ik denk dat het ook met zekerheid te maken heeft. Xandor voelt zich binnen heel wat maar is buiten snel bang, bij het minste geringste sprint hij weer naar binnen :lol: waarschijnlijk durft hij daardoor buiten niks te doen in tegenstelling tot Quinto die zich buiten helemaal geweldig voelt.
groetjes Sharon
Plaats reactie