Beginnende staar?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gesloten
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Beginnende staar?

Bericht door DarkElf »

Helaas had Pol hier op de foto een vies oogje maar goed.....


Het gaat om de gloed in het rechteroog van Pol. Beginnende staar volgens de eerste DA die Polletje ooit onderzocht.

Kennen jullie dit en wat zijn jullie ervaringen?

Oh de DA vertelde ons dat we ons geen zorgen moesten maken; voordat Pol hier echt last van kon krijgen zouden we al flink wat jaren verder zijn...

Maar hij is nu 4 en het is echt wel toegenomen sinds dat hij een jaar was... (hij heeft het al sinds zijn geboorte.)

Volgende keer bij de DA ga ik er zeker naar vragen maar ik was benieuwd naar ervaringen (Pol lijkt er nog geen last van te hebben)
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Wij hebben thuis een poedel gehad met staar en die was op een gegeven moment stekeblind. Hij had er geen last van als we maar alle meubels op zijn plek lieten staan. Hij was op zijn 8e jaar ongeveer blind en is zeventien geworden. Dus er is prima mee te leven.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het vervelende aan oogaandoeningen als conjunctivitis, uveïtis, staar, etc. is dat er hooguit een kuur gegeven kan worden. Operaties aan de ogen zelf worden nauwelijks gedaan (behalve het verwijderen ervan bije en tumor e.d.). Vaak duurt het een poos voordat de kat er last van krijgt, maar desondanks kan een kat hier toch oud mee worden.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

ik begreep inderdaad dat een kat er prima oud mee kan worden en dat het ook niet zo hoeft te zijn dat allebei de ogen getroffen gaan worden...

soms vraag ik me af hoe ik kan gaan merken dat hij er last van krijgt, iemand ervaring mee? Ik bedoel het is slechts 1 oog dus snel tegen dingen aan lopen zal niet gebeuren maar gaat hij bijvoorbeeld andere dingen doen? janken, aan zijn oog zitten... ik weet het ook niet hoor...

Soms kan pol in de keuken zitten en ineens heel hard janken, eng geluid... maar ja komt dat daardoor of wil ie gewoon melk :P.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik geloof niet dat staar pijnlijk is. Sophie hier heeft een ontstoken oogje gehad en daar zit nu een bruinig vlies overheen (wat nog niet wegtrekt met zalven). Ik ben er vrijwel zeker van dat ze weinig kan zien met dat oog, maar ze springt nooit mis en heeft nergens last van. Kennelijk is het anders dan bij ons - als wij een oog afplakken, botsen we overal tegenop en steken sleutels naast het sleutelgat :???:
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Soms zit er een wollig wit wolkje in de het doorzichtige gedeelte van het oog. Als dat niet precies in het midden zit, dan kan de kat er vaak nog prima mee zien, omdat hij er dan min of meer 'langs' kijkt. Dit is overigens niet hetzelfde als staar.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

Roland schreef:Soms zit er een wollig wit wolkje in de het doorzichtige gedeelte van het oog. Als dat niet precies in het midden zit, dan kan de kat er vaak nog prima mee zien, omdat hij er dan min of meer 'langs' kijkt. Dit is overigens niet hetzelfde als staar.
weet ik, heb ik ook gelezen. Daarom ga ik er verder over spreken met de DA, dit is slechts wat een andere DA dan ik nu heb me vertelde.

Opvallend is echter dat de vlek zich in 4 jaar echt wel uitgbereid heeft en steeds vaker op begint te vallen.
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

DarkElf schreef:Opvallend is echter dat de vlek zich in 4 jaar echt wel uitgbereid heeft en steeds vaker op begint te vallen.
Het komt meestal voor bij oudere katten, maar hij is nog maar 4 en dat is niet oud.
Soms kan het ook voorkomen bij katten die suikerziekte hebben of kan zelfs ook een aangeboren afwijking zijn. Heeft hij het altijd al gehad of valt het je echt nu alleen op? Het kan zich verspreiden als er geen behandeling gebeurd.
Ik zou gewoon voor de zekerheid toch aan de da laten zien.
Hou ons op de hoogte hé ;-).
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gesloten