Tongblaar

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gesloten
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Tongblaar

Bericht door Emma Boom »

Zoals ik bij Café in het topic van Dana's kids heb beschreven, hebben Dana en de kids last van tongblaar. De kleintjes in ernstige mate, Dana is aan het genezen dankzij de antibiotica die ze al een week krijgt.

Tongblaar lijkt op mond- en klauwzeer dat we van varkens kennen, alleen hebben katten het niet aan hun pootjes; bij hen zit het alleen in en rond de bek. Het varieert van een roze vlekje tot grote vurige plekken in het gehemelte, op het tandvlees en rode of witte vlekken op de tong. Dana had vorige week een hele ring rondom haar bekje.

Het is ontzettend pijnlijk en de dieren worden er ziek van; ze krijgen koorts, kunnen niet meer eten en zich niet meer wassen door de pijn. In een asiel hier in de buurt waren praktisch alle katten besmet, maar hier zijn bij de castraties en sterilisaties van de afgelopen weken geen zieke dieren gevonden.

Zijn er mensen die meer weten over tongblaar?
Wij behandelen met antibiotica en tolfedine of pijnstilling. Preventief behandelen kan niet; ontsmetten doen we dagelijks.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

dat is echt erg voor je poesjes, Emma.. :cry:
enige wat ik kan bedenken waarbij tongblaren voorkomen:
niesziekte en chlamydia
MKZ bij katten ken ik niet
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het is erg voor de katten maar tegelijkertijd ook niet, want misschien, heel misschien verklaart dit de enorme kittensterfte in het hele land vorig jaar. We zijn daarover zaken aan het uitzoeken; de dierenarts van de UU is blij met elke info over tongblaar bij katten, zodat hij kan kijken of er een verband is.

Hier knappen ze goed op op de antibiotica.
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Emma,

Je hebt de info die ik vond inmiddels binnen. Tongblaar wordt gezien als MKZ, maar MKZ komt uitsluitend voor bij eenhoevige dieren. Verder heb ik al mijn kanaaltjes open gezet en wacht op antwoorden. De speurtocht bij de Utrechtse Faculteit liep op niets uit. Je kunt daar geen vragen stellen, maar als ik even tijd heb zoek ik verder. Het lijkt me moeilijk als het een virus is, dat kan niet worden aangetoond in het bloed, of moet zichtbaar gemaakt worden. Virussen reageren vaak niet op AB, bacterien wel.

Wil het zelf ook graag weten, veel groetjes, Ineke.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Van een dierenarts via een collega:

tongblaar is berucht en bestaat onder veel namen, met verwante "oorzaken"bij koeien en varkens heet het mkz (mond en klauwzeer)bij schapen kennen we "zere bekjes"in beide gevallen gaat het om een virusinfektie die besmettelijk is voor een grote groep diersoorten, ook mensen en konijnen kunnen klachten krijgen door contact met ge-infecteerde snuiten, tepels, klauwtjes, tongen, enzovoort.de ziekte is zelflimiterend, dat betekent: gaat vanzelf over en de genezen dieren zijn na afloop enige tijd ongevoelig voor de ziekte. zeer zelden gaan de dieren er aan dood! bij optimale hygiene valt de schade meestal erg mee, behalve de idiote export belangen die ermee worden geschaad (dieren afmaken is zinloos en kapitaalvernietiging, maar de overheid kijkt hier met een anders gekleurde bril naar).
Voor tongblaar wordt aanbevolen Borax venetus D6 En speciaal voor jonge dieren Mercurius solubilis D62x daags geven.


Goed, dat ga ik dus maar bestellen dan!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Alles leek goed te gaan met Dana en de kittens, totdat zaterdag de 10e opeens, van het ene op het andere moment Danann slap werd. Zijn tongetje hing met een puntje buitenboord (dat herken ik van Dana toen zij het had!) en hij reageerde heftig op prikkels, had kennelijk erge pijn. Ik denk dat hij daar ook zo slap van was.
Dus opnieuw antibiotica gegeven en een kwartier later wat suikerwater. Op dat moment reageerde hij ook heftig op aanraken van zijn pootjes en tot mijn verbazing zag ik twee blaren op zijn voorpootje, die er een kwartier eerder niet waren. Een uurtje later was Danann weer de oude en waren de blaren weg :shock: Nu, een dag later, is op zijn tong noch op zijn pootje ook maar een spoor van blaren meer aan te treffen.
Natuurlijk geef ik dit weer door aan Peter Klaver, de dierenarts die het kittensterfte-onderzoek leidt.
Kennelijk is er dus ook bij katten sprake van mond- EN klauwzeer! Het rare is dat dat dus gewoon nergens bekend is.
Jammer genoeg heb ik geen foto genomen van de blaren; ik was te bezorgd over Danann...
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Emma Boom schreef:Jammer genoeg heb ik geen foto genomen van de blaren; ik was te bezorgd over Danann...
Kan iemand je dat kwalijk nemen?
Ik vind het allemaal wel een eng verhaal hoor.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het was ook eng maar tegelijkertijd is het dus erg onvoorspelbaar. Ik ga in ieder geval de homeopatische middelen bestellen en heb er alle vertrouwen in dat Danann over zijn probleem heengroeit. Vooral als het zo sporadisch voorkomt en zo snel weer weggaat, ben ik niet zo ongerust (al was ik dat op dat moment wel even :???: )
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Heb je de da al geïnformeerd? Ik ben wel eens benieuwd wat hij hierop zegt. Laat je wat weten Em?
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gesloten