Castratie met niet ingedaald balletje

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Castratie met niet ingedaald balletje

Bericht door Alix »

Nikita en Elton zijn vanmorgen naar de dierenarts gegaan om geholpen te worden. Nou krijg ik net een telefoontje van de dierenarts dat bij Elton maar 1 balletje is ingedaald! :roll: Hij moet nu dus een zwaardere operatie krijgen omdat ze op zoek moeten naar de nog niet ingedaalde bal. Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
me myself and my cats...
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 4&start=15
Kijk hier even naar de reactie van DarkElf, bij haar katertje hebben ze het balletje in zijn oksel gevonden... Misschien kan zij je meer vertellen.

Is verder wel alles goed gegaan met die twee?
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Bericht door Alix »

Dank je wel voor de link sam!

Voor de rest is bij Nikita alles goed gegaan. Die ligt nu haar roes uit te slapen. Jammer genoeg kunnen ze pas vanavond opgehaald worden omdat ik vanmiddag moet werken en ze niet alleen wil laten hier. Frank gaat ze om 1800 ophalen.

Elton wordt als het goed is vandaag nog geopereerd en anders maandag.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Hebben ze nu wel gevonden waar het balletje van Elton zit?
Ongelofelijk dat dat helemaal in een okseltje kan zitten!
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Bericht door Alix »

Hallo,

Elton en nikita zijn weer terug. Ze hebben het ander balletje niet kunnen vinden. Hij heeft nu dus een grote wond en eigenlijk voor niets. We moeten nu afwachten of de bal nog indaalt of het zou ook kunnen dat hij geen andere bal heeft.

Het kon volgens de dierenarts in ieder geval geen kwaad.
me myself and my cats...
Anonymous

Bericht door Anonymous »

bij zuki zat zijn 2de balletje ook niet waar hij hoorde :) maar de DA heeft een beetje geduwt en toen daalde hij wel waardoor de grote operatie niet hoefde :D
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

Oh ik zie dit topic nu pas.

Ben net op zoek geweest naar een post met uitleg van mezelf over Pollewop en zijn niet ingedaalde bal en hoe het zat maar die kan ik niet vinden...

Polletje zijn balletje was dus ook niet ingedaald, tijdens de castratie hebben ze zijn buikje open moeten maken om te gaan zoeken naar de andere bal. Uiteindelijk hebben ze die in zijn oksel gevonden en er uit gehaald.

Waarom wilde de DA nu persé het eruit hebben? De lichaamstemp. is veel hoger dan goed is voor zo'n balletje en als je het laat zitten kan er daar met een beetje pech zich sneller een tumor vormen door de warmte.

Alles is prima in orde gekomen met pol trouwens hoor, was wel even onder de indruk van de operatie maar dat ging al snel weer helemaal goed.

Succes.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo,

Tommie heeft het ook gehad. Hij heeft nog steeds het balletje ergens in zijn lijf en het is pech dat de dierenarts die hem destijds heeft gecastreerd daar niets mee gedaan heeft, want Tommie is schuw en die krijg ik niet gemakkelijk weer te pakken.

Tommie is erg gefrustreerd. Hij wil steeds de vrouwtjes bespringen en heeft zijn vacht vol klitten, terwijl hij een korthaar is. Ook is zijn schuwheid erger geworden.
Toen ik Peter liet castreren zag ik dat de dierenarts controleerde of zijn balletjes ingedaald waren, anders zou hij gelijk meegegaan zijn naar de hoofdpraktijk voor die grotere operatie.
Hadden ze dat maar met Tommie gedaan...
Altijd vragen dus voor een kater gecastreerd wordet, het kan veel ellende besparen ook al hoeft het niet direkt levensbedreigend te zijn.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Jee, ik wist niet eens dat dat kon, balletjes die door het hele lichaam zwerven :shock:
Kan dat bij mensen ook?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Jep, had mijn zoon. Is weggehaald en teruggeplaatst toen hij 13 was.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik kwam net het volgende stukje tegen, wel interessant om hier te plaatsen:

--------------------
Cryptorchidie is het verborgen zijn van één (=monocryptorchidie) of beide teelballen. Deze abnormaliteit komt voor bij meerdere zoogdierensoorten en ook bij katten. Het is een afwijking die grotendeels erfelijk bepaald is, er mag dan ook niet verder gefokt worden met katers die maar één ingedaalde teelbal hebben.

Testikels (teelballen) worden gevormd in de buikholte van een embryo en dalen na de geboorte in. Ze komen dan in de balzak, net buiten de buikholte. Bij een kater van zes tot acht weken zijn de teelballen daar te voelen. Als nog niet beide teelballen op een leeftijd van vier maanden zijn ingedaald, noemt men dit (mono)cryptorchidie. Monocryptorchidie ( het niet ingedaald zijn van één teelbal) komt het meest voor.
In de buikholte is de temperatuur een paar graden hoger dan erbuiten. Dit is waarschijnlijk de oorzaak dat de verborgen (niet ingedaalde) teelbal zich abnormaal ontwikkelt en een sterk verhoogde kans op (kwaadaardige) tumoren geeft. Dierenartsen adviseren daarom castratie waarbij de verborgen teelbal moet worden verwijderd. (ook ter voorkoming van verdere verspreiding van de afwijking). Dit kan problematisch zijn omdat deze teelbaal soms ook letterlijk verborgen is. Hij kan zich in de buikholte bevinden, maar ook onder de huid. Er zijn geen behandelingen met medicijnen bekend die effectief zijn bij cryptorchidie.

-------------------

( http://www.carton.nl/rmc/rmc60.htm )


Daniëlle
Gast

Bericht door Gast »

je moet er goed met opletten. Ik had het ook voor met m'n kat dikkie, volgens onze toenmalige DA kon het geen kwaad om het te laten zitten, was volgens haar kleiner dan een erwt.

Nooit bij verder gedacht eigenlijk, maar na een tijdje zakte die bal wel en het resulaat is bijna 2 volwassen kittens :-p

Dikkie zat altijd op onze katin sarah, dachten da het geen kwaad kon, dat hij niks meer kon maar wel goesting had, blijkbaar waren wij toch wel effe mis lolz

Dus oppassen met niet ingedaalde teelballen.
Gebruikersavatar
Mysmick
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 mar 2004 19:09
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Mysmick »

Onze kater had het ook en ik werd ook gebeld of ik de zwaardere operatie wou doen en dat hebben ze gedaan.
Ze vonden het een hele bijzondere operatie want ze hadden het nog niet eerder meegemaakt.
Na die tijd had ik het balletje nog even gezien en toen ik terug kwam met Mickey om de hechting eruit te halen kwamen ze allemaal even kijken hoe de wond was geworden.

Linda
Gesloten