Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gast

Nierinsufficientie

Bericht door Gast »

hoi allemaal,

ik ben nieuw hier. ik was internet aan het afschuimen op zoek naar info over nierinsufficientie bij katten en ben hier terecht gekomen.

het zit zo. mijn 11-jarige kater kirilov, is begin van de week beginnen braken, dinsdag at hij nog maar weinig en was hij uit zijn normale doen. woensdag wou hij niets meer eten en lag maar wat te liggen op plaatsen waar hij anders nooit zou gaan liggen, hij waggelde ook maar wat ipv te stappen. dus woensdag naar de dierenarts. ze stelden vast dat de blaas vol urine zat, en hij zelf niet meer plastte. onder narcose gesondeerd en antibiotica gekregen. de dierenarts wou hem bij haar houden omdat hij ook ondertemperatuur had (maar 33,5°!). donderdag was het niet beter, weer gesondeerd, bijna puur bloed dat eruit kwam. vandaag was hij nog steeds niet beter, en daarom heeft de da een bloedonderzoek gedaan wat wees op zeer ernstige nierinsufficientie. onmiddelijk aan het infuus want het was dringend! nu moet hij minstens tot maandag nog daar blijven, voor infuus en geforceerd voeden, en ook voor het ledigen van de blaas.

ik ben er danig van geschrokken. eerst al omdat we echt niet vroeger iets gemerkt hebben aan kirilov, terwijl hij toch al langer last gehad zal hebben. maar ook: komt het nu nog goed? volgens de da kan zijn nier nog herstellen al is ze ernstig verstoord. maar moeten we er ook rekening mee houden dat hij misschien toch nog overlijdt.

wat is jullie idee hierover? heeft er iemand een soortgelijke ervaring?
en wat doe ik nu? nou ja, ik wacht natuurlijk af tot maandag, maar stel dat het dan niet beter is... zo kan het dan toch niet verder?

bedankt alvast
groetjes,
kim
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Hoi Kim,

Welkom!
Ik wil je veel sterkte wensen met Kirilov, lijkt me heel moeilijk om hem het hele weekend daar te laten. Helaas heb ik zelf geen ervaringen met katten die nierproblemen hebben dus daar kan ik je niet bij helpen.

Misschien heb je wat aan onderstaande link:
http://www.felissana.nl/dutch/text/fold ... 3-2002.pdf

Veel succes en laat ons weten hoe het Kirilov verder vergaat!


--->ps als je zoekt op het internet op nierinsufficiëntie dan vind je veel meer info.

groetjes
Daniëlle
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nee ik kan je helaas niet helpen aan meer info maar wil je wel heel veel sterkte wensen! Het zal inderdaad niet makkelijk zijn als je je kat ineens het hele weekend moet missen. Laat het ons ook even weten als je meer info hebt over nierinsufficientie.
groetjes Sharon
Gast

Bericht door Gast »

wat ik al gevonden heb via de link hierboven is:

pas als 3/4 van de functie van beide nieren tesamen is uitgevallen treden verschijnselen op waaraan men kan merken dat er nierproblemen zijn. meestal is dan al een zo verregaand stadium bereikt dat volledige genezing niet meer mogelijk is. wel kan er nog heel wat bereikt worden door bepaalde maatregelen.
...
nierziektes komen meer voor naarmate een kat ouder wordt
...
de veschilende verschijnselen zijn: verminderde eetlust, braken, gewichtsverlies, uitdrogen
...
onbehandeld kan het makkelijk tot de dood leiden
ook behandeling is vaak niet 100% afdoende
...
oorzaken kunnen zijn: bacteriele infectie, nierontsteking, tumor, niercysten en vergiftiging
behandelingsmogelijkheden hangen af van de oorzaak
met dieetvoeding om de nieren te ontlasten wordt na herstel nog een mooi leven mogelijk


ik hou jullie verder op de hoogte hoor
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ook ik heb alleen maar een niet fijne ervaring hiermee... onze oude kater Pieter had dezelfde klachten als die jij beschreef. Blaasspierontspanners hielpen niet, hij plaste puur bloed en na een week afzien voor hem, keek hij me aan en heb ik mijn vriend gezegd dat we niet verder moesten dokteren. De da was het met ons eens en we hebben hem laten gaan.

Al vanaf het moment dat je dit topic plaatste, heb ik geaarzeld of ik je dit wel wilde vertellen, want hier zit je natuurlijk niet op te wachten.
Maar ik denk toch dat je inderdaad ook meer aan eerlijkheid hebt. Misschien zijn er nog kansen voor Kirilov, maar kijk alsjeblieft goed of hij het nog aankan.
Het klinkt allemaal niet hoopvol wat ik zo lees, maar ik hoop natuurlijk van harte dat ik ongelijk heb!

Veel sterkte en wijsheid gewenst.
Gast

Bericht door Gast »

bedankt emma en ilojem,

ik heb inderdaad liever eerlijke antwoorden, daar ben ik het meeste mee geholpen. het is inderdaad niet makkelijk, en ergens blijf je toch altijd hopen...
eigenlijk zat ik zelf ook met de idee in mijn hoofd, of ik hem dit allemaal nog moet laten doormaken... hij is 11 jaar en heeft een fijn leven gehad...

ik heb vanmorgen weer naar de da gebeld: hij lijkt wat beter, heeft een beetje zelf geplast (krijgt daar wel spierontspanners voor) maar eet nog nit zelf. daar zou volgens haar, voor kirilov het grootste gevaar zitten: hij is een dikke kater en als hij niet voldoende eet gaat hij zijn vetreserves verbranden wat zijn lever kan beschadigen. daarom geven ze hem geforceerd eten.
we hebben besloten, zolang hij niet achteruit gaat, wachten we tot maandag, voor het nieuwe bloedonderzoek. als hij dan niet mee naar huis kan, is het wel genoeg geweest.
ik had nooit gedacht dat ik het zo moeilijk zou hebben met zo'n beslissing terwijl hij toch zo ziek is.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Kimmeke,

Het klinkt inderdaad vrij ernstig. Ik hoop dat hij weer snel zelf gaat eten, door de afvalstoffen in zijn bloed voelt hij zich misselijk en is zichzelf aan het vergiftigen.

Ik heb zelf ook een poes met nierinsufficientie en zij doet het erg goed op medicatie en een dieet. Haar waarden zijn zelfs weer gedaald naar normaal, maar wij waren er ook heel erg op tijd bij. Omdat ik haar geregeld zag drinken (wat ik voordien nooit zag gebeuren) heb ik gevraagd haar bloed te testen.

Ook hebben we op de Kattenstal een kat die ziek werd en al zijn bloedwaarden waren verkeerd, nieren, lever, noem maar op. Het is voor hem erop of eronder geweest, maar hij heeft het gered. Hij had dus een "nieraanval" en we hebben hem gelukkig voor de dood weg kunnen trekken.

Ik denk aan jullie!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Kimmeke,

Coco heeft nog een half jaar geleefd met dieetvoeding. Ik denk dat je in goed overleg moet blijven met je dierenarts en samen tot een beslissing moeten komen.
Hier heb ik de meeste katten al preventief op nierdieet, omdat je dit zo vaak hoort.

Meid, veel sterkte!

Bella en Madonna.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hallo Kimmeke,

Wij hadden aan het begin van het jaar ook een acuut nierinsufficientieprobleem met onze Lodewijk. Hij had waarschijnlijk ergens een infectie en na twee dagen thuis tobben zijn we naar de dA gegaan, met als diagnose acute nierinsufficientie. Lodewijk heeft toen medicijnen een spoeling en een dieet gekregen en was wonder boven wonder binnen een paar dagen weer helemaal opgeknapt. Hij krijgt nu nog wel speciaal voer maar verder gaat het weer als vanouds met hem. Ik wil je met dit bericht een klein beetje hoop geven. Nierinsufficientie is zeer ernstig en vaak overlijden katten eraan maar er zijn er dus ook die het wel overleven. Heel heel veel sterkte met Kirilov, ik duim voor jullie!!!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Kim schreef in dit topic dat Kirilov inmiddels is overleden.

Kim, om dit topic in het forum Ziektes zuiver te houden, én om alle steunbetuigingen blijvend toegankelijk voor je te houden, verplaats ik een deel van dit topic naar Afscheid onder de titel Kirilov.

Iedereen die op jouw persoonlijke situatie wil reageren, kan dat daar doen. Dit topic blijft staan als informatie over nierinsufficiëntie.

Sterkte
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Schildklier onderzoek uitslag: NIEREN

Bericht door 6-2love »

Ik heb net de da-assistent aan de telefoongehad. Komende woensdag gaan we met Biggles naar da voor een bloedonderzoek.
De laatste tijd is ze een hoop gewicht verloren. Ze is niet opeens een gratenbaaltje maar wel erg ielig. Onze theemuts is opeens een slanke den. Omdat ze 13 jaar is ben ik bang dat het wel eens haar schildklier kan zijn. Dus ik neem het zekere voor het onzekere, haar bloed wordt onderzocht op afwijkingen. Mijn gevoel zegt mij dat het haar schildklier is..... Biggles ziet er verder gewoon gezond uit dus ik hoop dat ALS er iets mis is dat we er op tijd bij zijn.

Heeft iemand ervaring met oudere poezen en schildklier afwijkingen. Of hebben jullie andere theorien over wat mijn opoe kan mankeren?
Laatst gewijzigd door 6-2love op 23 feb 2005 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Nierproblemen....daar had ik nog niet aangedacht. Kan ook wel. Het is namelijk erg moeilijk om te controleren of ze meer drinkt. Maar vorige week was ik de gehele week thuis en is mij dat niet echt opgevallen.

Ik denk niet dat het suikerziekte is. Haar adem ruikt normaal.

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte.
En ik duim maar dat ik de hele situatie opblaas
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Lida; mijn vorige kat Mickey had een schildklierafwijking.

Hij was ook veel afgevallen en dronk meer en had veel te veel energie voor een 15-jarige kater.

Hij kreeg hiervoor pilletjes om de werking van de schildklier af te remmen (daar kwam dus alle energie vandaan) en pilletjes voor zijn hart.

Elke maand moesten we terug naar de dierenarts om bloed te laten prikken. Zodat ze konden nakijken of de dosering van de pilletjes nog goed was.

Het klink heel naar allemaal. Het is ook best zielig om elke maand weer naar die dierenarts te moeten. Maar Mickey knapte zienderogen op van de medicijnen ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Wij hebben ook en oude dame van bijna 17 jaar die erg mager werd en iedere keer kokhalsde.Bij de dierenarts is haar bloed onderzocht
en ook nog bloed opgestuurd. Onder lichte narcose hebben ze haar
keel nagekeken en daar een stuk kattengras uitgehaald.
Haar gezondheid was goed, haar leeftijd in aanmerking genomen,alles
functioneerde goed. Ik geef haar nu ong. 4× per dag wat gourmet gold
in de keuken met de deur dicht zodat die andere dikzakken er niet bij kunnen komen.Ze is nog niet dik, maar dat is ze ook nooit geweest.
Ze is toch één kilo bijgekomen en daar ben ik al blij mee.Ik verdun het
met wat warm water, dat vind ze lekker en zo krijgt ze ook wat extra vocht binnen. :smile:
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Vandaag naar de dierenarts geweest. Zij vond dat Biggles er helemaal niet slecht uitzag en was verbaasd dat we kwamen. Ik legde haar uit dat onze lieve ouwe bolle theemuts opeens een slanke den was geworden in vrij korte tijd. Dus toch maar een bloedonderzoek.

De bloedwaarden waren niet echt verontrustend maar de nieren vertoonde wel een afwijking welk duidt op beginnende nierproblemen.

Biggles gaat nu op een speciaal dieet en over een maand gaat ze voor controle. De da zei dat we er zo vroeg bij zijn dat ze er waarschijnlijk nauwlijks last van zal hebben.

Lief detail is trouwens dat Biggles heel de tijd in mij wilde kruipen. Weg van de da en schuilen bij het vrouwtje. Biggles heeft een verleden van mishandeling en ik was bang dat ze haar vertrouwen in mij door dit bezoek zou verliezen. Niets is dus minder waar.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Plaats reactie