Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Alles over de kattenbak

Bericht door sKatje »

Stomme vraag misschien, maar kan iemand mij vertellen hoe vaak je de kattenbak moet verschonen, zodat je niks begint te ruiken in huis? Zelf ruik ik nl. niet zo goed.
Onze pommetje eet Royal Canin, wat niet zo stinkt. We gebruiken nu klontvormend kattengrit, wat ik dagelijks uitspit en twee keer per week helemaal verschoon. Moet ik ook de bak nog ontsmetten? waarmee? Kunnen we op deze manier zoals we nu verschonen ook goedkoop grit gebruiken? Wie heeft tips?
Zoals je nu verschoont kan je volgens mij zeker goedkoop grit gebruiken hoor. Als je hem twee keer per week helemaal leeghaalt mag dat geen probleem vormen. Dat van mij is ook niet klontvormend en dat levert geen problemen op. Toch niet meer sinds ze van de diarree af zijn... :shock:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Dit is de bak die ik bedoel. Bij mijn weten kun je hem niet huren ... Ik vind het een ideale bak!

Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

ziet er wel netjes uit,dan draai je hem om en vallen de keuteltjes naar beneden?ook de plasjes,omdat je klontvormend grit gebruikt natuurlijk
het lijkt wel op wat ik op de show heb gezien,maar ik kan ook wel weer in de war zijn met zo,n verhuurbedrijf,die kwamen de viezigheid ook eens in de zoveel tijd op halen en dan kreeg je weer een andere bak,moest ook geloof ik speciaal grit in,deze niet?hoe kom je eraan?
doei!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik heb hem al jaren. Verleden jaar, toen ik hoorde dat de fabriek failliet gegaan is of zou gaan, heb ik snel nog een bak erbij gekocht voor het geval om wat voor reden dan ook er een bak bij moet komen te staan. Dit jaar zag ik weer een soortgelijke bak op een show staan. Ik heb toen het internetadres opgevraagd, en dat is:
http://www.chartreux.nl/Expocat/fr_main.htm
Het is dan wel niet hetzelfde merk als dat ik heb, maar de werking is hetzelfde ...
Ik heb ook die dingen van het verhuurbedrijf gezien. Vind ik maar niks ...
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Hier zijn 3 katten, waarvan 2 de 2 bakken intensief gebruiken. Ik schep de bakken 's ochtends en 's avonds leeg en gooi af en toe nieuw klontvormend grit bij. Maar de hele bak van nieuw grit voorzien doe ik 1x per 2 weken. En dan niet omdat het ruikt, maar omdat ik dat zelf gewoon hygienischer vind, maar met dit grit zou je 6 weken kunnen doen.
Mij lijkt 2x per week geheel nieuw grit erg vaak. Bij klontvormend grit, kun je volgens mij langer doen. Maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Hier stinkt het af en toe even als Remi net op de bak is geweest, maar dat hou je niet tegen (dat hebben mensen ook als ze naar de wc gaan).

Groetjes, Carol
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Bericht door viri »

heb ik ook een vraagje over de kattenbak.
wij hebben twee binnen katten en 1 kattenbak,we hebben geen ruimte voor een 2e bak dus gaan ze samen op 1 bak.ik gebruik kattenbakkorrles van biokat (fresh) en ik zeef de bak 2 keer op een dag.1 en soms wel 2x per week maak ik de bak helemaal schoon met chloor.toch blijft de bak stinken.zou het helpen als ik goedkoop grit gebruik en iedere dag de bak helemaal verschoon?dus iedere dag een sopje erdoor en weer schoon grit erin?zijn er meer mensen die t op deze manier doen?
Gast

Bericht door Gast »

Wij hebben sinds dit weekend "Kattengemak".
Het is een soort kattenservice. Ze leveren een bak met speciale korrels. Het is een biologisch goedje. Het zet de amoniakzuren van pies en poep om in onschadelijke stoffen. Een soort bacterie die in de korrels zit schijnt dat te doen. Ze komen de bak na een bepaalde periode weeer ophalen. En ik moet zeggen dat het veel minder stinkt.

Je moet nog wel de drollen eruit scheppen (die aan de oppervlakte liggen), maar je hoeft nooit meer met kattengrind te sjouwen. En erg duur is het ook niet 9 euro per 2 weken.
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Bericht door Joren »

Oef... ik voel me echt een gemakszuchtige kattenverzorger, als ik lees hoevaak de kattenbak in het algemeen verschoond wordt. Ik heb 2 kattenbakken voor 2 katten en verschoon die om de 5-6 dagen, maar gebruik dan wel een grote hoeveelheid Americat-grit per bak (zo'n 5 cm hoog). En tijdens zo'n schoonmaakwissel moet ik echt zoeken naar drollen, dus dagelijks scheppen is in dit geval ook niet nodig. Stinken doet het al helemaal niet. Volgens mij speelt de voeding ook een grote rol hoevaak je de kattenbak moet verschonen. De katten hier krijgen alleen hun dagelijkse portie Hill's droogvoer en water. 't Blijft een kwestie van uitproberen, lijkt mij.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ideaal dat klontvormend grit. Hoewel je wat duurder uit bent met aanschaf heb ik toch het idee dat we er langer mee doen omdat je echt alleen de klonten uit de bak schept, de rest is gewoon nog schoon. Daarbij ruik je niets..... echt ideaal.
Wij gebruiken dus (na lang zoeken) klontvormend grit, scheppen elke dag de bakken uit en trekken de bak eens per twee weken leeg om hem dan schoon te maken met chloor en het grit te vernieuwen.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gast

kattebak schoonmaken

Bericht door Gast »

Ik maak de kattebak eerst schoon met een sopje en daarna ontsmet ik deze met verdunde Dettol of Citopegen.
Chloor heeft een hele korte werktijd en desinfecteerd dus ook niet goed. En als je de bak niet eerst goed schoonmaakt, en er blijven dan nog urineresten achter, kan er een chemische werking ontstaan welke schadelijk is voor de gezondheid. Ik las ook dat iemand Halamit gebruikte om te ontsmetten. Op zich een goed ontsmettingsmiddel, maar kan irritaties van de ademhalingswegen veroorzaken bij mens en dier.
In een dierenpension waar ik stage heb gelopen, gebruikten we Dettol. Tevens heb ik bij de Dierenarts stage gelopen en deze gebruikte Citopegen. Citopegen is bij ons verkrijgbaar bij de Welkoop, een agrarische winkel.

Dit stukje heb ik van een website van de overheid afgehaald.

Bleekmiddelen mogen nooit worden gemengd met andere middelen.
Met ammonia (zit ook in urine) kunnen chlooramines worden gevormd, die irriterend zijn voor ogen en luchtwegen.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Groetjes Wendela
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wij hadden gisteren grid gehaald van het merk Tom Poes. Wij dachten "Misschien is onze grid toch wel duur gezien de prijs van andere merken en werken die net zo goed". Die Tom Poes (foetsie-bah) koste nog geen 5 euro. Normaal kochten wij altijd Biokats (groene zak, met geurtje) voor 9 euro. Nou ik heb de kattenback vandaag gevuld met nieuw grid en het beviel me al gelijk niet. Ze zeggen dat het niet stuift. Nou de stof kwam er vanaf. Om Dokus niet te laten schrikken dat wij andere korrels hebben gekocht zette ik hem direct na het vullen op de bak. Zo kan hij de nieuwe korrels voelen. Pakte zijn pootje en haalde het een paar keer door de grid. Je wilt niet weten hoe zijn pootjes er daarna uitzag! Hij kreeg oranje poten :shock: (voor de mensen die het niet weten, Dokus heeft witte poten). Ook heb ik het vermoeden dat het niet klonterd. Staat ook niet op de zak.
Gelukkig accepteerde Dokus wel de grid, want kort na het terug zetten van de kattenbak in zijn hoekje ging hij al plassen en poepen (hij graafde in ieder geval als een gek). Toen hij eruit kwam liet hij een spoor van pootafdrukken op het parket! Nee... ik ben er nu helemaal niet blij mee. Dan maar liever de dure Biokats. Die ruikt tenminste nog lekker.

p.s. We hebben gelijk een stuk tapijt dat wij over hadden bij zijn kattenbak neergezet in de hoop dat de meeste troep daar blijft.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hoi allemaal,
ik heb een kattenbakvraagje... ik hoop dat het een beetje bij dit topic past :wink:

Ik heb een 'kap' gekocht om over onze kattenbak te zetten, om rondvliegend grid tegen te gaan... (was beetje gebarsten, dus maar 2.5 euro).
Deze kap past niet op onze kattenbak (curverbak), dus hij staat erover en raakt de grond. De katten zitten zo redelijk 'laag' in de bak...

Sinds dat ding erop staat, stinken mijn katjes ongelooflijk naar het grid... Wilt dit zeggen dat ze zichzelf helemaal onderstuiven hiermee? En komt dat dan door het grid, of doordat die kap zo laag staat?
Wordt het tijd dat ik ander grid koop, of moet ik een manier bedenken om die kap hoger te krijgen?

Alvast bedankt,
groetjes,
skatje
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik gebruikte eerst ook foetsie-bah, maar Luna's witte pootjes (drie van de vier dan, eentje is zwart) werden ook oranje en het meurde na 1 dag al. De kattenbak staat op de gang en 1 keer heeft Luna zelfs een drol uit de bak gevist en mepte die toen onder de kamerdeur door, zo van: ' mensen, mijn wc meurt. Ik ga er echt niet meer op hoor, schoonmaken: NU!'

Nu gebruik ik Catsan en die vind ik wel goed.

Ik maak de bak 1 x per week schoon, eerst met een sopje en dan doe ik er heet water in met wat chloor. In de tussentijd sop ik de kap af en als ik klaar ben kan LUna er weer een weekje tegen! Tussendoor schep ik wel steeds de drollen eruit en als ik zie dat het best vies is schud ik er een laagje kattenkorrels bij.
Mauw
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

skatje, nu ga je me niet geloven :lol:. Wij hebben hier een onderkant liggen van een kattenbak. We hadden per ongeluk twee bakjes vast die zo goed ineen zaten dat we het niet door hadden.
We hadden er dus 2 ipv 1 :grin: met die ene onderkant kunnen we dus niets doen. We hebben voor Goya een gesloten kattenbak dus ik denk dat jouw deksel er ook op kan zetten. Is misschien nog hetzelfde (een groene).
Je mag ze gerust hebben hoor. Alleen het probleem is hoe het bij jou gaat komen of jij tot hier :???: .
Zie je dat zitten?
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Jolandatje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2004 12:09

Bericht door Jolandatje »

kent iemand de omega paw kattenbak of de roll.... kattenbak(weet niet meer precies hoe ze dat ding noemen maar je kun hem rollen). Ik lees er veel anthousiaste verhalen ove rop andere forums, maar ik hoor jullie er niet over (hij lijkt trouwens wel wat op dat plaatje uit dit forum). Kennen jullie hem niet..... En maakt het nog uit: klepje of geen klepje voor de kattenbak??

Alvast bedankt

Jolanda
Plaats reactie