Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

Joepie! De antibioticakuur slaat goed aan! Vannacht lag hij alweer bovenop me en hij eet behoorlijk veel en drinkt ook goed :) Hij voelt zich dus weer een stuk beter, ik ben erg blij! :grin:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Toen we vanmorgen naar Luna's wond (ze is vorige week gesteriliseerd) keken, was die opeens rood en behoorlijk opgezet! Ik heb gelijk de dierenarts gebeld (niet onze eigen omdat het weekend is) en die zei: "O, dat is een wondinfectie, als ze goed eet, is er niks aan de hand". Nouja, ze eet goed en verder lijkt ze ook weer helemaal de oude, maar ik vind een wondinfectie toch niet echt niks aan de hand!
Wat vinden jullie? Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Flits is twee weken geleden gesteriliseerd en heeft nog een ferm bult onder haar wond. Misschien bedoelde je DA dat het een reactie is op de hechtingen, minerva? dat komt namelijk erg vaak voor. Dit is bij flits dus het geval (bij zap was het minder). volgens de DA kan het twee tot drie weken blijven zitten... ik ben benieuwd wanneer het wegtrekt...
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Onze poezen heb ik niet aan de hechtingen zien trekken, maar ze wassen de wond wel heel vaak. Als ze de hechtingen er niet uit trekt is het denk ik niet erg, maar anders moet je haar misschien toch wat aan doen. Ze moet natuurlijk niet de wond open trekken!

Wij gaan morgenochtend toch even met Luna naar de DA. Misschien is het niks, maar ik wil het toch laten controleren. De wond is namelijk ook vochtig en lijkt een beetje open. Bij Minerva is het helemaal dicht en mooi glad, ziet er heel anders uit. Onze DA had ook gezegd dat we met 10 dagen even mochten komen ter controle.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Mijn vriend is vanmorgen met Luuntje naar de DA geweest, ik kon zelf helaas niet mee vanwege mijn werk. Ze krijgt nu een antibioticakuurtje omdat er toch sprake is van een (lichte) ontsteking. Ben ik blij dat we toch even gegaan zijn! Ik vind het wel een beetje laks van de DA die ik dit weekend aan de lijn had en die zei dat er niks aan de hand was! Hij was ook best onvriendelijk, terwijl ik me dus zorgen maakte. Gelukkig is onze eigen DA een topper, jammer dat zij niet dag en nacht werkt :lol:
Kan niet wachten om naar huis te gaan en Luun lekker te vertroetelen!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hoewel een castratie op de voorpagina van de Kattensite ook goed in beeld is gebracht, zal ik de vandaag gemaakte foto's hier plaatsen.
De katten werden één voor één nagekeken en onder narcose gebracht. Schuwe Oezie werd met een handdoek in de hoek van de bench geduwd en met de andere hand werd vakkundig een spuit in hem leeggespoten.

Toen wij klaar waren met het vasthouden van de mannen, lagen de eerste twee al slapend op de operatietafel:
Afbeelding
Boebie en Borre. Boebie is als eerste aan de beurt. Het haar wordt van het balzakje geplukt en er wordt een kleine snede gemaakt, waar een balletje uit naar buiten wordt geduwd.
Afbeelding
Het vliesje om de bal wordt opengesneden en de bal wordt eruit gehaald. Aan het vliesje zitten een ader en een zenuw, die met elkaar worden verknoopt. Daarna volgt de andere bal.
Afbeelding
Daar liggen ze dan... twee ballen voor de ballenbak :wink:
Een kat houdt in de narcose zijn ogen open en dat ziet er een beetje eng uit maar er zit zalf in en het kan totaal geen kwaad.
Afbeelding
Borre. Ik heb stiekem nog wel gekeken of hij nog ademde :oops: (maar dat deed hij wel!)
Afbeelding
Hier zie je hoe een bal van Spike naar buiten wordt gehaald. (Zijn vacht is net een korenveld in de zomer!)
Afbeelding
De incisie er in en hup, weg balletje. Afbinden, wond dichtknijpen, een anti-pijninjectie en bijkomen. Al met al duurde het een uur voor 6 katers, vanaf het moment van onderzoek totdat we ze slapend weer meenamen.
Zelf vond ik het heel bijzonder dat ik Oezie kon aaien; ik heb hem stiekem een kus gegeven en even geknuffeld, en ook even goed doorgekamd.
Eenmaal thuis, werden de jongens langzaam wakker. Een paar bleven wat langer zielig, plasten over me heen toen ze lekker bij me wilden liggen maar nu is iedereen weer 'normaal', eet weer, drinkt weer en gaat weer op de bak. Ik hoop dat het wat angst voor het onbekende wegneemt, want het stelt echt geen bal voor :wink:
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 16 mar 2004 03:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Shaz schreef:Ah Danielle hartstikke fijn! en zo hoort het natuurlijk eigenlijk ook te gaan. Hele geruststelling als je weet dat je dit achter de rug hebt of niet?!
Ja ik zag er enorm tegen op.. Behalve de risico van de narcose zat ik met nog een aantal probleempjes met Flame: ze is vorige week dus krols geweest. Zoals iedereen weet mag je dan niet steriliseren wegens een te groot risico op bloedingen tijdens en na de operatie. Ze was pas zondag opgehouden met haar gekrijs en er deden verschillende verhalen de ronde. De een zegt je kan gelijk opereren, de ander zei een week te wachten :???: (maar dan had de dierenarts geen plek..) We hebben het risico genomen. Daarnaast heeft ze dus de problemen met haar beentjes.

Met een sterilisatie binden ze de benen gestrekt vast, maar Flame kan haar pootjes niet ver die kant op buigen, ik heb het wel 3 x vermeld tegen de assistente :oops: ze zullen me daar een enorme zeikerd vinden , maar dat is dan jammer.
Achteraf zei de assistente dat het prima ging met de beentjes langs haar lichaam en dat ze alleen een beetje scheef lag tijdens de operatie.
Daarnaast is ze gewoon een teer popje vergeleken bij haar reuzachtige broer :razz:

Daniëlle
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ook Barreltje, Bibi en Baja zijn vandaag gesteriliseerd en het is mij (tot nu toe) ontzettend meegevallen. Ik heb de wonden nog niet goed kunnen bekijken dus daar kan ik verder niet veel over kwijt, maar voor de rest doen ze het hartstikke goed. Ze eten en drinken weer, ze springen op de plekjes waar ze het liefst liggen om te slapen, de narcose was vrij snel uitgewerkt. Het enige wat even schrikken was: Baja herkende Barreltje niet met die kap om haar koppie en schrok daar zo van dat ze totaal in paniek raakte. Ze vloog door de hele kamer van paniek. Toen ik haar pakte ging haar hartje als een razende tekeer en ook haar ademhaling ging abnormaal snel. Wij gaan nu even aankijken hoe het verder gaat met die kapjes, ik vind het zelf drie keer niks dus grote kans dat ze eraf gaan.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Er wordt van binnenuit gehecht plus aan de buitenkant twee hechtingen. Onze da zei vanochtend dat ze die twee draadjes er zelf wel uitplukken :grin: Zo niet, dan mag ik het over een week doen. Niks kapjes... er wordt hier amper gelikt.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik zit een beetje in de stress... Flame liep net voor me langs en ze liet een paar druppeltjes waterig bloed vallen... Het komt vanuit haar wond en het is nu al weer gestopt. Het is geen 100% bloed (echt heel erg verdund, maar met wat?) en de hechtingen zitten er allemaal nog in..

Iemand dit meegemaakt? We kunnen nu niet naar een kliniek toe en moeten echt in ieder geval tot morgen wachten. Zal het gewoon een beetje wondvocht zijn?

Arm meisje...ze heeft zelf overigens nergens last van, strekt zich gewoon uit, loopt te spinnen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik moet Kleintje ook in de gaten houden.
Ze heeft haar cyste wonden opengemaakt en heeft nu extra antibiotcum.
Ze bloedt niet, maar het ligt wel teveel open.
In de gaten houden dus en eventueel een extra kuur halen bij je dierenarts.

Sterkte, Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Volgens onze DA is dat normaal. Bij onze katten (katers dan) werd er na de castratie een ontsmettende vloeistof in de wond gespoten. En omdat de wond er vlak na nog niet dicht is, druppelt die vloeistof eruit, samen met wat bloed, wat zulke waterige bloeddruppels veroorzaakt. Ik denk dat het morgen niet meer zal druppelen. Als het puur bloed is wat ze druppelt, zou ik het wel even na laten kijken, maar over wat je nu vertelt hoef je je volgens mij geen zorgen te maken, tenzij het voor je gevoel te lang doorgaat.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Wij hebben wel iets meegekregen van de dierenarts, ik weet alleen niet of het een anti-biotica is, het heet: Ketofen 5. Gedurende vier dagen moeten ze een half tabletje.
Dani, sterkte hoor, ik kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent!
Hier gaat alles nog steeds naar wens met Barrel en Biebs, alleen Baja geeft wat problemen. Ze heeft er al enkele hechtingen uit maar alles ligt nog strak tegen elkaar dus maar ik me maar niet teveel zorgen.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Minerva schreef:Dat is inderdaad schrikken met Flame, Danielle. Maar waarschijnlijk is het dus wondvocht en hoef je je geen zorgen te maken. Luna's wond ging ook na een dag of 4 een beetje ontsteken en toen hebben we toch nog een antibioticumkuurtje van de DA gekregen. Bij Minerva was de wond helemaal glad en dicht maar zat er soms wel een klein beetje gestold bloed op.

Dat Baja alle hechtingen er al uit heeft, Daantje! Hopelijk blijft het mooi dicht zitten. Gelukkig gaat het verder goed met je meiden!
Niet alle hechtingen zijn eruit hoor bij Bja, ik denk dat ze er twee uitgepulkt heeft, precies aan de uiteinden. Ik hou het goed in de gaten, het ziet er verder heel erg mooi uit. Zo gauw de wond gaat veranderen bel ik de dierenarts en kan er misschien een laagje overheen waar Marjolein het eerder over had. Maar tot nu zie ik er geen aanleiding toe.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Bericht door Alix »

Ik moest daarnet snel naar de DA met Nikita die donderdag gesteriliseerd is.
Ze had bijna alle hechtingen eruit gekregen en de wond begon ook een beetje te bloeden. Gelukkig was de wond op zich genoeg geheeld. Er moesten dus geen nieuwe hechtingen in. Wel kreeg ze pijnstilling en 3 dagen AB.
Maandag weer terug op controle en dan worden ook de hechtingen bij Elton verwijderd.
Laatst gewijzigd door Alix op 23 mar 2004 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
me myself and my cats...
Plaats reactie