Stress in casa Dex en Moos?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door nellebel »

Vreemd blijft dat er ook goede momenten zijn. Lijkt dat een van de twee soms ergens last van heeft een het dan af reageert op de ander.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Rik; ik was er eerst zeker van dat het iets lichamelijks was bij Dex. De paar keren dat hij in z'n leven gegromd heeft, had hij pijn, van een patella luxatie en van blaasgruis/blaasontsteking. Maar hij heeft nooit naar Moos gegromd.

Dex z'n urine is nagekeken, ik heb hem voor de zekerheid al een maand op Urinary High Dilution, maar hij plast uitstekend. Bij de DA heeft hij alleen een lichamelijk onderzoek gehad; knieën, gebit, oren, ogen, pootjes/nagels, rug en buik gevoeld. Hij zat toen onder de metacam, waar hij overigens ook doorheen bromde. Als hij pijn had, zou dat toch geholpen moeten hebben. Ik weet hoe slecht erover metacam gedacht wordt hier, maar ik zat in een spagaat en heb het toen toch maar ingezet.

Bloed is niet gedaan.

De sh*t is dat ik ineens met twee 'zieke/gestresste' katten zit en mijn hele potje voor ziektekosten al op is. Bloedonderzoek was voorMoos 130 euro en nu moet er nog een nabepaling gedaan worden ook via MCD va 50 euro. Ik kan me dat nu voor Dex even niet veroorloven. Waar ook bij komt dat hij dan weer naar de DA moet, weer stress, ik heb al zoveel met ze gesleept.

Herintroductie is voor mijn gevoel inderdaad mijn laatste redding. Ik heb het na het bezoek van MCD geprobeerd, 24 uur gescheiden, om en om in elkaars kamer zonder elkaar te zien. En toen opende ik de deur, ontsnapte er 1 en waren ze ineens samen. Dat is dus 24 uur hartstikke goed gegaan (was gisteren) en nu is het dus ineens weer helemaal mis. Grommen van Dex bijna een week niet gehoord en nu weer volop.

Ik zou willen dat ik mijn twee etages kon scheiden waardoor ze ieder hun eigen etage hadden en met een hordeur kon herintroduceren, maar dat is hier niet mogelijk. Ik ben alleenstaand en kan dus ook moeilijk belonen aan beide kanten etc. Enige optie is Mosa opsluiten in een klein kamertje. Maar straks denkt Dex dat het hele huis van hem is en mag Mosa helemaal nergens meer komen. Als ik Moos nu loslaat uit zn kamertje, mag hij niet naar beneden, want dan zit Dex op de trap te blokkeren. Zodra ik erbij ben, mag Moos er wel langs
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

nellebel schreef:Vreemd blijft dat er ook goede momenten zijn. Lijkt dat een van de twee soms ergens last van heeft een het dan af reageert op de ander.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
Vandaag viel me op dat Dex erg reageert op geluidjes van buiten. Daardoor lijkt ie gestresster en daardoor kan hij weer minder hebben van Moos.

Hij gromde trouwens ook naar mn moeder toen zij hem bij de etenstafel wegzette, naar m'n vader toen hij hem bij de keuken wegzetten en ook een paar keer naar mij toen hij in zo'n bui was. Vandaar dat we eerst aan pijn dachten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door nellebel »

Gijs heeft het dus als zijn eten op is een in het vorige huis als hij schrok van geluiden buiten. We woonden toen langs een drukke weg. Hij heeft er bolletjes voor gekregen van atjo. Ik wil je er wel wat opsturen om te proberen. Gijs is een angsthaas maar ook een binnenvetter. Bevriest en reageert het daarna af op Guusje. Nu gaat het weer goed. Met verbouwen bijvoorbeeld krijgt hij het nog af en toe

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Atjo de homeopaat? En wat voor bolletjes?
Dex is ook een angsthaas, plast standaard in zn vervoersmandje, zweet drijft van zn pootjes af op de onderzoeksbank.

Bang van vuilniszakken en plastic zakken geluiden. Woont er ook nog een Harley fanaat in de straat...
Met oud en nieuw staat hij overigens vrolijk vuurwerk te kijken en is van de knallen niet bang :eeh:
Het is gewoon een kat waar ik geen pijl op kan trekken qua gedrag, nooit gekund. Erg op mij gericht, vindt bezoek niks aan, maar is wel altijd in de kamer op afstand.

Het is een hele lieve, onzekere kat en ik wil hem zo graag helpen. Maar m'n andere lieve, zieke kat treiteren duld ik niet van hem.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door nellebel »

Ja die. Gijs krijgt ook zweet pootjes.ignatia Amara d30 krijgt Gijs. Hij wordt er veel rustiger en meer ontspannen van. Niet duf

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Na hoeveel tijd kon je effect ervan merken Nellebel?

Ik zie ontzettend veel middelen op natuurlijke en/of homeopathische basis van destress tot calm compositum. Maar zylkene, valeriaan en feliway hebben hier niks gedaan en ik had er van tevoren al geen vertrouwen in.

Ik werk zelf in de reguliere zorg gecombineerd met alternatieve geneeswijzen, dus heb niks tegen alternatieve middelen, maar voor de katten heb ik er minder vertrouwen in. Maf he?!

Gisterenavond was ik echt over mn toeren en ben ik met een kalmeringstablet naar bed gegaan. Liggen die twee ineens samen bij me en gaat Dex Moos weer wassen en ligt Dex bovenop op Moos.

Vanochtend wou Dex snuffelen aan Moos, maar die snoof en gaf hem een blik van; ja doei, nu niet komen slijmen he, ik vertrouw je niet meer.
Vandaag tegen de middag kreeg Dex weer de kolder in zn kop en heeft hij Moos meerdere keren belaagd met bespringen en blazen. En zelfs een keer echt hard slaan, jengelen. Ook weer continu grommen. Moos blijft dan weer verstijfd staan en snapt er niks van. Hij sluipt dan weer onzeker om hem heen.

Mn vader denkt echt dat de balans verstoord is door Moos die ziek is geworden, de stress van Moos over voer, mijn stress over zijn ziekte en Dex die daar helemaal onzeker van wordt.

Ik ben zelf aan het doordraaien over wat het allemaal kan zijn en wat ik het beste kan doen en heb vandaag besloten de kattengedragstherapeute in te schakelen waar ik veel vertrouwen in heb; responsmail, tot 5 nov. Afwezig :edoh:

God allemachtig zeg...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door nellebel »

Op zich ging dat heel snel. Binnen een paar dagen. Is alleen moeilijk uit te leggen omdat hij niet duf of suf wordt. Ik merkte het vooral omdat er dus minder werd gevochten. Verder heeft Gijs en bepaalde paniek blik in zijn ogen en ik merk het aan zijn oortjes. Dan wordt hij net meneer de uil. En dat werd duidelijk minder. Hij dook ineens niet meer onder het fornuis als er een vrachtwagen langs kwam. Kleine subtiele veranderingen die pas later optellen en dan valt het kwartje dat hij minder angstig is. Omdat Guusje vrij druk is schrok hij vaak van haar en was zij de dupe. Of zijn frustratie afreageren. Ik denk dat je binnen een week wel iets moet merken. Gijs heeft het in totaal enkele maanden gebruikt en toen ben ik gaan afbouwen. Ook omdat Gijs er dus chronisch ontstoken tandvlees van had. Dat was eigenlijk de reden om bij atjo te komen. Mijn da kon er verder niets mee. Met Gijs zijn tandvlees gaat het nu ook stukken beter nu hij relaxter is.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk met je vader mee dat de problemen ten grondslag liggen aan medische problemen en voer-nijd. Dat Dex zijn urine schoon is wil nog niet zeggen dat hij b.v. geen snel geïrriteerde blaas heeft. En daar kan hij goed geïrriteerd van raken. Daarbij Moos zijn braken. En het niet ongelimiteerd voer neer kunnen zetten. Deze negatieve spiraal is heel lastig te doorbreken. Je kun nou eenmaal ze niet hun zin geven met voer.

Ik heb hier ook de nodige botsende egootjes - vooral Maks en Douwe. Voor Maks werkt Destress in combi met 2 x daags een drupje CBD. Ik had daarvoor ook Telizen en Zylkene geprobeerd, dat werkte bij hem niet. Ik heb ook op alle verdiepingen Feliway Friends hangen.

Maks heeft de vervelende gewoonte katten te bestormen en zich daarbij heel groot te maken. De meeste katten weten onderhand: hij is niet wijzer en daar blijft het bij. Teske gaat er nog steeds van gillen maar dan is het ook klaar. Douwe raakte volledig over de rooie. Douwe slaapt daarom 's nachts apart in zijn eigen kamertje met alles erop en eraan. Van het weekend heeft hij de krabpaal van beneden gekregen. In de woonkamer twee nieuwe.

Omdat er 's nachts in de ren vaak gekrijst werd, wat ik mijn buren niet aan kan doen, heb ik een periode het luik 's nacht afgesloten. Maar dat leverde weer extra stress op vooral bij Teun. Volgende poging tot rust was Douwe 's nachts opsluiten. Ook in overleg met mijn dierenarts die ook haar diploma's gedragsdeskundige heeft. Ik voelde me namelijk erg schuldig ten opzichte van Douwe.

Het stuitte me in het begin enorm tegen de borst. Ik hou van vrijheid blijheid, alles open en iedereen overal toegang. Zij heeft op me ingepraat dat het voor Douwe juist prettig kan zijn, wat uurtjes rust en het rijk alleen, zonder die klier van een Maks. En dat pakt inderdaad goed uit. Hij is er erg tevreden en laat zich nooit horen.

Douwe ruziet veel achterbakser, die valt van achteren aan, liefst als een kat halverwege het kattenluik zit. Heerlijk zijn nagels in iemands kont zetten. De rest negeert dat en zorgt gewoon zo snel mogelijk het luik door te schieten. Als het bij Maks gebeurt raakt die volledig over de rooie.

En zoals laatst, ik lette even niet goed op, hing met verstand op nul voor tv - beladen met katten. Rik heeft de lieflijke gewoonte dat als een kat in de weg ligt op mij, dan zet hij zijn tanden in diens strot. De Bobo's wachten gelaten tot hij loslaat en blijven lekker liggen waar ze liggen. Maar laatst maakte Rik de fout het bij Maks te doen. Effect was niet na te vertellen, gekrijs, katten vlogen in het rond. En Maks timmerde Rik achter mijn stoel. de volgende dag bleef maks Rik opjagen. Die fout maakt Rik nooit meer (hoop ik).

Dit alles is leefbaar omdat ik afgekeurd ben en altijd thuis. Anders had ik sowieso Maks en Bolle niet in huis kunnen nemen. Maar een makkelijk jaar is dit absoluut niet geweest.

Dus ja wel een beetje vergelijkbaar Maks en Douwe ten opzichte van Moos en Dexter schat ik zo in. Ik heb er wel vertrouwen in - de goede dagen worden er steeds meer en de misse dagen steeds minder.

Wat ik hier maar mee wil zeggen - het ligt niet aan Dex en het ligt niet aan Moos. Het ligt niet aan Douwe en niet aan Maks en niet aan Rik of Teske of wie dan ook. Het ligt aan de situatie en omstandigheden. Het is belangrijk dat in te blijven zien ;-).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Wat fijn dat Gijs zo opgeknapt is Nellebel!

Zou ik Dex dan toch nog een keer laten onderzoeken? Maar wat voor onderzoeken dan?

Hij verliest wel wat druppels urine nadat hij van de bak afkomt (en daar een enorme plas heeft gedaan). Zou dat door zijn verkleefde piemeltje af kunnen komen? Hoe check ik een geïrriteerde blaas?

Hij was natuurlijk al vanaf het begin bijzonder met zn verstopte blaas vol gruis met 4 maanden... Die andere keren dat hij last had, gromde hij naar z'n blaas of als hij van de bak afkwam. Dus ik zie nu niet echt een verband.

Hij zou dan toch ook geïrriteerd naar mij moeten reageren? Als het een pijntje bij hem was. Het is echt gericht op Moos.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lieselotje »

Zomaar even een vraag, heb je 2 kattenbakken? Geen idee of dat er iets mee te maken heeft.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door nellebel »

bij gijs kwam het dus niet door iets lichamelijks maar puur door zijn stress van buitenaf. als je wilt stuur ik je wat bolletjes op om te proberen. laat maar weten via PB als je wilt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het zin heeft Dex nog een keer te laten onderzoeken. Het is slechts een gegeven. Heb je naast gewone kattenbakken ook wel eens groot en hoog geprobeerd? Zoals een speciebak of een opbergbak? Ik merk hier dat de grootste bakken het populairst zijn. Op de echte kattenbak doen ze misschien eens per maand wat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door Lovecat »

Ik heb 3 bakken op twee etages in 3 verschillende kamers. 2 met kap en een opruimbak zonder kap. Pas sinds kort, want had altijd 3 bakken waarvan er maar 1 gebruikt werd. Maar sinds dit gedoe gelijk vermeerderd.

Ik denk dat ik meer hoogte in dit huis moet creëren. In het vorige huis hadden ze een krabpaal tot het plafond.. denk dat ze te weinig veiligheid hier voelen. Sinds ik hier woon zijn ze ook minder klef geworden.

Gisteravond met Moos op mn buik op bed. Kwam Dex eraan, ik hield me hart vast, maar hij ging tegen Moos aanliggen en heeft hem serieus een half uur gewassen van top tot teen. Ik kan het niet volgen hoor.

Heb destress besteld, als dat niet werkt, zal ik pb-en Nellebel, lief van je!

Castratenkoor; nog bedankt voor je lange verhaal trouwens, fijn om te lezen hoe het er bij anderen aan toe kan gaan. Ik weet niet zo goed wat normaal is omdat dit mn eerste twee zijn en ze altijd vriendjes zijn geweest.

Vandaag ook nog een nieuwe hengel gekocht voor Dex. Hij vindt hem eng, het ritselt.... Gelukkig vindt Moos het wel geweldig, maar echt niet spelen waar Dex bij is, want eekhoornstaart etc....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stress in casa Dex en Moos?

Bericht door castratenkoor »

Dingen veranderen en aanpassen in huis kan inderdaad een goede actie zijn. Ik heb twee nieuwe paaltjes in de woonkamer en die van de woonkamer naar Douwe zijn kamertje gedaan.
En nog van alles veranderd, dingen weggehaald en andere dingen die in opslag waren, weer neergezet.
Douwe gaat tegen bedtijd nu zelf naar zijn kamertje en overdag zitten er vaak 3 katten.

En sinds de veranderingen aardig rustig hier. Is voor mijn eigen rust ook erg goed.
Ik heb overal spierpijn van al het sjouw- en hijswerk maar zie tevreden hoe het positief werkt.
Met 9 egootjes is het goed opletten wat voor elk individu werkt en wat niet.

Wat je ook zou kunnen doen is planken of kommen trapsgewijs langs een muur, op zolder of zo.
Heb ik ook op zolder in de kattenkamer. Als ze rondscheuren, vliegen ze ook altijd de muur in aldaar.

En graag gedaan voor het verslag. Ik hoop dat je op die manier meer inzicht krijgt. Alles wat werkt, daar doen we het voor toch?!? Als ik kan helpen meedenken - altijd bereid er voor te gaan zitten!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie