Hopeloze kater...

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
DeMajeur
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2017 10:19

Hopeloze kater...

Bericht door DeMajeur »

Hallo Allemaal,

Uit wanhoop heb ik een account aangemaakt op deze site in de hoop dat iemand mij kan helpen..

Sinds 1,5 jaar zijn mijn vriendin en ik verhuist, ongeveer 1,5 km van ons oude huis.
Wij hebben op het moment 3 katten, waarvan 1 kater (allen gesteriliseerd zodra het kon). Na de verhuizing hebben we al onze katten een aantal weken binnen gehouden. Met 2 katten geen problemen gehad, bleven netjes in de tuin, kwamen om de paar uur even binnen checken en eten. Echter onze kater vertoont echt heel raar gedrag. Nadat hij voor het eerst naar buiten ging (6 weken na de verhuizing), geen probleem. Kwam elke dag netjes terug, 's nachts binnen slapen en ging overdag naar buiten. Tot na een week of 2 hij plots weg was, bleek dat hij in onze oude tuin lag. Hebben we hem daar opgepakt en weer mee terug genomen. Daarna maar weer 2 maanden binnen gehouden, zelfde ritueel. Na deze periode voorzichtig buiten gelaten. Hij kwam weer elke paar uur naar binnen, geen probleem. Tot weer na een week of 2. Weer was hij vertrokken naar onze oude buurt, weer meegenomen, weer zelfde ritueel.

Dit keer 3 maanden binnen gehouden. Weer naar buiten, weer weg naar het oude huis nadat het weer een week goed ging. Dit keer hebben we hem een half jaar niet kunnen vinden tot de buurvrouw hem weer in de tuin had. Ik ben hem weer op gaan halen. Dit keer was hij in slechtere staat: opgezwollen buik van de wormen, beetje verwildert etc. Nu waren we het dan ook beu en hebben hem een half jaar binnen kunnen houden. Ruim genoeg voor een normale kat om goed te wennen aan z'n huis. Dit was ook het geval. Afgelopen week mocht hij weer naar buiten voor het eerst. Hij bleef netjes in de tuin, kwam weer naar huis, zelfs nadat wat kinderen vuurwerk afgestoken hadden. Echter sinds gisteren avond is het weer mis. Hij is vanochtend niet thuisgekomen en ik vrees weer hetzelfde ritueel als het afgelopen 1,5 jaar.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om te zorgen dat de kat het oude huis 'vergeet' en niet meer weg loopt. Een binnen kat ervan maken is geen optie aangezien hij gewoon makkelijk 3 uur aan een stuk voor de achterdeur hard gaat janken dat hij naar buiten wilt. Ook is er totaal geen sprake van stress. Alle beesten kunnen het hier met elkaar vinden, eten samen en liggen ook regelmatig met elkaar te slapen. Ik ben echt ten einde raad.
Alvast bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hopeloze kater...

Bericht door castratenkoor »

Ik heb hetzelfde meegemaakt toen we dichtbij in zelfde dorp verhuisden. We hadden toen 6 katten, met 5 ging het prima. Nummer 6 bleef teruggaan naar vorige woning, ging er via het kattenluik naar binnen en sproeide daar in huis.

Na een paar pogingen hebben we het opgegeven. Ik heb het opgelost door een kattenren te bouwen. Na een paar maanden huisarrest waren de katten wat blij dat ze weer naar buiten konden. Ook al waren de mogelijkheden en de ruimte beperkter.

Ik ben inmiddels weer verhuisd, naar een grote stad en woon nu aan een drukke doorgaande weg. Ik ben heel blij met mijn ren van 10 X 1,5. De katten kunnen er zelf in en uit via een luikje in het raam.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hopeloze kater...

Bericht door Dinky »

Ik zou gaan kijken hoe je het buiten zijn kan beperken waardoor hij niet terug kan naar de oude woning.

Dit kan met een kattenren zoals Dinie al noemt maar je zou ook de hele tuin af kunnen schermen met netten zoals deze: https://nettenlijn.nl/kattennetten

Een andere optie is hem wennen aan een tuigje en alleen nog onder begeleiding aan een riem naar buiten zodat hij niet weg kan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Hopeloze kater...

Bericht door Lopke »

Wat je nog zou kunnen proberen is, zijn pootjes insmeren met roomboter.
Dat deden de boeren vroeger altijd meteen als ze een nieuwe kat hadden.
Doordat ze zich dan heel uitgebreid gingen likken en schoonmaken, bleven ze daar.

Misschien kun je het combineren met iets heel lekkers geven, elke dag bv kattenmelk.

Persoonlijk zou ik ze niet zo lang binnenhouden, want daar wordt het huis niet leuker van.
Je moet in zo'n geval het nieuwe huis aantrekkelijker maken dan het oude.
En anders inderdaad een ren, want ik denk dat je het tij niet meer kunt keren.

Ik heb het een x gehad vroeger, mijn kater wilde naar het buiten terug waar we eerst woonde, midden in de bossen. Na 3 maanden vertrok ie, eerste x 2 weken onderweg geweest, daarna was het halen en brengen. Uiteindelijk heb ik een nieuw thuis voor hem gevonden in de uiterwaarden.
Voor hem was het buitenzijn te fijn, die kon niet wennen aan nieuwbouwwijk.
DeMajeur
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2017 10:19

Re: Hopeloze kater...

Bericht door DeMajeur »

@ Lopke

Bedankt voor je tips. Echter hebben we de roomboter truc ook al geprobeerd.
Het maakt niet uit of we hem lang of kort binnenhouden, na een week tot 2 weken krijgt hij et in z'n kop en is hij opeens weer weg, terwijl hij daarvoor nog lekker lag te chillen in het zonnetje in het gras. Had de laatste keer ook m'n oude buurvrouw gevraagd of ze hem wilde adopteren. Helaas had ze zelf al 2 katten (oude baasjes), die niet zo goed met nieuwe katten om konden gaan.
Wat mij gewoon verbaast is dat hij gewoonweg niet terug komt, terwijl hij dondersgoed de weg terug weet, aangezien hij ondertussen de route al meerdere malen gelopen heeft, plus we wonen nu alweer 1,5 jaar in ons 'nieuwe' huis. Een kattenren is helaas ook geen optie, daar is de ruimte niet geschikt voor bij ons. Tevens wordt de kat nogal panisch alstie ergens in opgesloten wordt.
Tuigje hebben we ook al geprobeerd, toen panikeerde hij zo dat hij zichzelf ophing bijna. Binnenhouden is ook echt geen optie meer. Afgelopen half jaar ben ik om den duur zelf boven achter m'n computer gaan zitten omdat Guus (zo heet de kater) urenlang aan het janken was voor de achterdeur. Het wordt gewoon te stressvol voor het beestje en voor ons om hem binnen te houden. Ik denk dat ik gewoon te maken heb met een kat die niet te helpen valt. Hem gewoon laten zitten in onze oude buurt kan ik ook echt niet over m'n hart verkrijgen, zonder eten, liefde etc.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hopeloze kater...

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat je hem dan beter kunt herplaatsen bij iemand ver weg. In een heel ander deel van het land. Waar hij ook vrij naar buiten kan. Aan een bosrand of zo.

Heb je geen geschikte familie die hem wil adopteren?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Hopeloze kater...

Bericht door Lopke »

Dan gaat het niet meer lukken, tja, als een kat besluit dat het ergens anders beter was, kun je als mens hoog en laag springen.
Ik ben mijn vrienden gaan bellen die verder weg woonde, via vriendin, die een collega had die een kat zocht, is hij zodoende inderdaad km of 50 verder weg komen te wonen.
Probeer het eens via facebook zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hopeloze kater...

Bericht door Anne »

Ik heb hetzelfde meegemaakt met Snoesje* En het geluk gehad dat de nieuwe eigenaars van onze vorige huis hem wel wilden adopteren.
Is er ook een mogelijkheid om je tuin af te zetten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie