Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Het blijft een raadsel waardoor het gekomen is.

Een ontsteking inderdaad die niet zichtbaar was? Volgens dierenarts kon het ook te maken hebben met de heftige tijd die hij had met schildklier: van te hoog naar uitgeschakeld met de epileptische aanval tot gevolg. Alles tesamen met leeftijd en bijbehorende fragiele gezondheidheid kan een aanslag zijn geweest op zijn immuunsysteem waardoor hij misschien vatbaar is geweest voor iets wat geleid heeft tot een interne ontsteking.

Maar wat het ook was, ik ben ontzettend blij en opgelucht. Behalve dat het 25 maart een jaar geleden is dat ik afscheid moest nemen van Karel, zo staat ook mijn jaarlijkse weekje Gran Canaria voor de deur. De katten zullen dan gaan logeren bij 'de Kattenkeet'. Ik had er niet aan moeten denken dat ik weer een doodziek kattenjoch aan de zorg van een ander moet overlaten (in zijn eentje bij de dierenarts was dan het alternatief geweest). Het werd in mijn hoofd al een beetje een deja vu van vorig jaar.

Eind maart laat ik nog één keer voor mijn vakantie meten of we nog goed zitten met de schildklier medicatie en dan met gerust hart 9 daagjes weg 8-)
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat hij weer stabiel is, toch een hele zorg minder. Hopelijk blijft de laatste meting ook goed en kun je met een gerust hart op vakantie. Ik hoop dat je het los kunt laten en heerlijk kunt genieten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dank je Dinie, ik hoop inderdaad dat die meting ook weer goed. Deze laatste meting geeft in ieder geval reden tot positiviteit.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Samma »

Ik volg dit topic stilletjes, en, ookal hebben wij elkaar hier nog niet "ontmoet", ik ben echt heel blij met deze uitslagen voor jou en Yoki, Mariska! Zo fijn ook dat hij zich ook echt weer wat beter voelt, dat je dat merkt in zijn gedrag en aan zijn vacht.
ErikPhilippus schreef: 28 feb 2018 07:45 Er is inderdaad een verband is tussen de T4 en de nierwaarden. Door het verhogen van T4, zal de bloeddruk en hartfrequentie stijgen. Hierdoor zal de glomerulaire filtratie (GFR) in de nieren toenemen. Door de toegenomen GFR zal het ureum en creatinine omlaag gaan. Een verhoogde T4 kan dus nierfalen (enigszins) maskeren.

Wat ik eens wilde vragen over het expres hoog gaan zitten (binnen de normaalwaardes) van de T4 omdat dat de nieren wat ondersteunt: is dat niet juist slecht voor het hartje? Of is dat verwaarloosbaar, het ligt immers toch nog wel binnen de normaalwaardes? Of zou je kunnen zeggen dat als je het op een weegschaal zou leggen, het gunstiger is voor de nieren dan dat het slecht is voor het hart?
Ik snap dat vooral die laatste vraag een beetje vaag is, dat je dat niet zo zou kunnen stellen.
Maar ik ben er dus vooral benieuwd naar of deze "strategie" gevolgen zou kunnen hebben voor het hartje.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hoi Samma, dankjewel en ik denk dat ik precies begrijp wat je bedoelt.

Inderdaad is een hogere stofwisseling door verhoogde schildklier meer belastend voor hart en bloeddruk. Maar het is een beetje een keuze met alle organen die beginnen te haperen een balans te vinden in "het minst slecht". Yoki gaat niet meer beter worden en deze ziekten vertellen dat zijn laatste tijd is ingegaan, wat misschien nog wel een paar jaar kan zijn. Dit probeer ik te rekken door de belasting op zijn lichaam te verdelen.

Zijn nieren zijn de organen die de eerste gezondheidsproblemen gaven. Als dit in vlot tempo achteruit gaat dan gaat hij ook weigeren met eten en zal hij misselijk worden. De kunst is dit te stabiliseren. Toen kwam de verhoogde schildklierwaarde erbij, wat vertelt dat hij 1 of 2 (meest waarschijnlijk) goedaardige schildkliertumor(en) heeft. Een te hoge schildklier kan je niet negeren omdat zijn bloedruk zal stijgen met grote belasting voor zijn hart, risico op tia en blindheid door netvlies loslating.

Wat we dus nu proberen: is zo met de schildklier uit te komen dat zijn nieren een goede doorbloeding hebben door een hogere stofwisseling, waardoor hij ook goed blijft eten en zich niet ziek voelt. Aan de andere kant ook niet een veel te hoge stofwisseling waardoor hij te hoog komt in bloeddruk met risico op verdikte hartspier.

Yoki's hartje was/ is nog goed, dus gok ik erop dat daar beter iets belasting kan liggen dan op de nieren. We remmen dus iets de schildklier met 1 tabletje Felimazole van 1,25 mg per dag, we remmen zijn bloeddruk met 0,625 mg Amlodipine per dag, Semintra voor iets minder dan zijn gewicht en ik geef 2x daags 50 ml extra vocht door een half blikje Gourmet mousse met heet water aan te lengen tot een waterig geheel. Dit druk ik door een theezeefje en voeg er een schepje Ipakitine aan toe. Dit geef ik hem d.m.v. een spuit. Dit is geen gevecht met hem en laat hij prima toe alsof het bij het dagelijkse ritueel behoort.

Winnen gaan we het niet wat ook logisch is gezien zijn leeftijd maar met deze strategie proberen we tijd te kopen waarin hij zich goed blijft voelen en ik hem zolang mogelijk bij me kan houden
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Samma »

Wat een duidelijk uitleg, dank je wel!

Erg fijn dat deze strategie op dit moment goed lijkt te werken, ookal weet je dat dit zijn "laatste tijd" is. Hopelijk duurt die "laatste tijd" nog jaren!
En ah, hij krijgt ook bloeddrukverlagers, wat dan dus eigenlijk ook weer gunstig is omdat je de bloeddruk wat omhoog brengt middels die wat hogere T4.
Het is vaak inderdaad een kwestie van afwegen en prioritering, en soms geven medicijnen bijwerkingen waardoor je er weer een probleem bij krijgt. Ik ben bijna jaloers op hoe het nu op dit moment met Yoki gaat, klinisch en ook zijn bloedwaardes..... maar niet echt hoor, ik gun het hem/jullie vanzelfsprekend van harte!!!!!!

Ik ben me alvast aan het inlezen over de schildklier, eventueel gecombineerd met nierfalen. Bij ons nieuwe huisgenootje Tinus (geschat op 14 jaar, zwerver maar werd verzorgd door iemand die zelf moest worden opgenomen, versnelde schildklier (T4 van 207 in december naar 58 gezakt in januari)) is gisteren bloed afgenomen waar we dinsdag de uitslagen van gaan krijgen. Dus natuurlijk weer opnieuw de T4, maar ook SDMA en nou ja, echt een heel compleet bloedbeeld. Maar... zijn gebit blijkt Grote Ellende te zijn, dus dat zal (bijna?) allemaal getrokken moeten worden. Hopelijk heeft dat intern niet ook al veel schade aangericht, qua bacterieen in bloedbaan, nieren etc. Ik lees dat Yoki ook al geen kiesjes en tandjes meer heeft?!

Dus eerst moeten we de uitslagen van het bloed afwachten voordat we de operatie van zijn gebitssanering in kunnen gaan plannen.
Daarna zal hij helaas zelfs nog een keer onder zeil moeten, om een oog te verwijderen. Dat is ernstig beschadigd, en ookal is het bij binnenkomst in het asiel tegen een ontsteking behandeld, hij moet er wel last van hebben hoe het er nu bij ligt. Het oog verwijderen zou het beste voor Tinus zijn. Blind is hij nu al aan dat oog.
Als klapper op de vuurpijl lijkt hij ook Spondylose te hebben, maar dat moet met rontgen bevestigd worden. Ik zou zeggen dat dat mooi gecombineerd kan worden met zijn gebitssanering, kunnen ze middels rontgen ook meteen controleren of er niets is achtergebleven.
Gelukkig staan er al overal trappetjes in huis, wegens Spondylose bij huisgenoot Joepje, en daar redt Tinus zich verder prima mee. Gebruik van de bak gaat ook goed, en hij eet overigens als een bootwerker dus dat gaat ook goed.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Jeetje, zo te horen staan jij en Tinus voor enorme uitdagingen. En zal je ook zoekende zijn naar de beste weg die je kan volgen. Ik zou graag over jou en hem willen lezen, zijn geschiedenis, hoe het met hem gaat, wat hij moet doorstaan. Zou leuk zijn als je een topic over hem aanmaakt. Heel veel sterkte bij de weg die jullie gaan afleggen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Samma »

Oef sorry, ik was niet van plan om in te breken in jouw topic maar hop! daar ging ik.
Ik ga zeker even een apart topic aanmaken voor Tinus, en zal zelf ook volgen hoe het met Yoki gaat!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Zo bedoelde ik het niet hoor ;-). Het is fijn dat je herkenning in ervaringen vindt voor problemen waar je met Tinus tegen aan loopt. En ik vind het leuk dat je dit deelt.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Samma »

:smile: Dank je wel!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Noraatjes ontstoken oogje maar even in het topic van haar oude broer plaatsen.

Het is: conjunctivitis. Dit is een onsteking van het bindvlies van het oog met waarschijnlijk een virale oorzaak. Nora heb ik uit het asiel en weet van haar eerste 9 jaar niets. Toen ik Nora net had moest ik haar gebit laten saneren omdat ze chronische slijmvliesonsteking had (fcgs).

Dit was al het eerste signaal van immuunproblemen. Nu deze bindvliesontsteking, laat ons sterk vermoeden dat Nora besmet is met het niesziektevirus. Waarschijnlijk had ze de afgelopen tijd een wat verzwakte weerstand en komt de niesziekte de kop op steken en uit zich in deze oogontsteking.

L-Lysine meegekregen supplement om de weerstand te verhogen en 2x daags oogje schoonmaken met gekookt water en watje en 2x daags oogdruppels.

Hoe doen jullie dat met meer dan twee katten?? Want ik ga het nu best druk krijgen met twee.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Afgelopen dinsdag is de dierenarts weer geweest voor Yoki.

Man man, wat een strijd...viel niet mee om wat bloed uit hem te krijgen. Hijgen, sissen, hoesten en bijten (zonder tanden). Hem een keer tussentijds losgelaten en koffie gedronken. Hij herstelt zichzelf gek genoeg dan direct en gaat rustig vanuit zijn doosje naar ons zitten koekeloeren. Weer in de handdoek, maar nee....er kwam niets uit zijn nek. De ader was niet te raken. Als laatste dan maar een klein beetje bloed uit zijn poot. Dit was net genoeg voor T4 bepaling en standaard bloedonderzoek.

Ik had namelijk graag nog een keer de bevesting willen hebben dat het wel oke zit met de lymfocyten e.d. Maar helaas, moet er maar vanuit gaan dat het goed zit.

Nierwaarden, globuline, Alt en cholesterol waren de verschillen marginaal met de meting van 14 dagen terug en T4 i.p.v. 44 nu 47. Dus alles oke (op de ladder van slecht natuurlijk). Overige waarden (niet genoemd) zijn goed en bloeddruk ook weer goed. Hij lijkt stabiel te zijn. We hebben nu vanaf half januari om de twee weken gemeten. Nu maar eens over een maand proberen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Dinky »

Fijn dat het nu stabiel is, ook de t4 :-)
Duimen dat het nu weer tijd stabiel zal blijven :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Samma »

Wat naar dat bloedafnemen zo'n strijd is voor Yoki, maar wat fijn dat jullie met zo'n fijne uitslag allemaal een maand rust hebben! Gaat het ook weer beter met Nora's oogje?
Ik hoop dat je met een gerust hart op vakantie kunt! Fijne zonnige dagen toegewenst!
Cerna

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Cerna »

Gelukkig voor Yoki is het toch gelukt om bloed af te nemen.
Was hij altijd al zo "moeilijk" of komt dat omdat hij nu zo vaak geplaagd werd? Ik heb het met Cochi en Cerná gemerkt dat bloedprikken naarmate ze ouder werden, steeds moeizamer ging. Ik denk ook dat dat komt omdat de aderen dunner worden en moeilijker te vinden zijn dus het is niet even: prik, zuig en dat was het.
Bij Cerná hebben we het laatste jaar ook steeds uit de poot laten prikken. Dat was toch minder stressvol dan uit de hals.

Gaat het met Nora weer de goede kant op?
Yo16Ka16No11 schreef: 24 mar 2018 11:36 Hoe doen jullie dat met meer dan twee katten?? Want ik ga het nu best druk krijgen met twee.
Gewoon diep inademen en zo nu en dan een luchtje scheppen :lol:

Ik kan het je nog sterker vertellen: Noa werd in oktober 2010 ziek: nierfalen. Op dat moment had ik Cochi met nierfalen en schildklierproblemen. Daar kreeg hij pilletjes voor en nierdieet. Noa moest met de spuit gevoerd worden, maar in het begin gaf dat veel stress. Bij haar en bij ons. Door de stress ging Amber niezen en moest antibiotica. Vervolgens stak ze Cerná, Cochi en Milka aan (tot mijn verbazing Noa met haar verminderde weerstand niet). Allemaal aan de antibiotica.
Amber ging hierdoor kotsen en kwam aan de diarree.
Ik heb me toen ook maar ziek gemeld want werken en zorgen voor 5 katten, lukte me echt niet.

We hebben het allemaal overleefd :smile:
Plaats reactie