Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ach, arm Kreukeltje! En nu net met de Paasdagen. Is er wel steeds iemand aanwezig?
Ik hoop dat het infuus zijn werk gaat doen!

Rik, mijn Cochi werd ook steeds lichter, maar begon met afvallen toen hij 10 kilo woog en is nooit lichter geweest dan 5,5 kilo. Hij at goed, maar door het nierfalen werden eiwitten toch steeds slechter opgenomen waardoor hij bleef afvallen.
Een ander oudje, Tabitha, woog op het laatst ook nog maar 2,5 kilo.
Maar beide katten zijn overleden door het nierfalen niet omdat ze te licht waren.

Cochi op 12-jarige leeftijd:
Afbeelding

En op 18-jarige leeftijd (een paar weken voor zijn dood):
Afbeelding
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

Oef Rik, dat is een moeilijke. Kreukeltje woog altijd 2.9kg en in haar topjaren soms zelfs 3 kg. Toen zij een aantal dagen geleden opgenomen werd, woog zij nog maar 2.5 kg. De dierenarts vond het afvallen op dat moment te snel gaan, zeker in combinatie met het te lage kalium. Wat volgens hem betekende dat zij ook te weinig at. Ik ben wel ooit een kat tegengekomen die 1.6kg woog. Deze had schildklierproblemen. Overigens niet een kat van mij, maar van een lid van een groep. Een jaartje of 2 geleden heb ik wel een kat van mezelf in moeten laten slapen vanwege een agressieve vorm van schildklierkanker welke helaas ook uitgezaaid was. Zij woog altijd 5.8kg. Toen zij op een gegeven moment nog maar 4 kilo woog, vond ik het genoeg geweest. Merkte ook aan haar dat zij pijn begon te krijgen. Denk ook dat het voor een deel te maken heeft met de bouw van het katje en wat het normaalgewicht ooit geweest is en natuurlijk hoe de kat zichzelf voelt. Maar of het echt met ouderdom te maken heeft....daar durf ik geen zinnig antwoord op te geven. De ene dierenarts zegt namelijk dat een kat wat gaat afvallen wanneer deze ouder wordt, terwijl de andere dierenarts dit weer ontkracht. Voor zover ik het goed begrijp doet Bowy nog wel lekker haar ding. Ik hoop dat Bowy dat toch nog lekker een tijdje mag blijven doen. Misschien is t een optie om even contact op te nemen met jouw dierenarts voor overleg?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

Nog even een update over Kreukeltje.....
Ik ben vanmorgen uiteraard nog op ziekenbezoek geweest. Mijn dierenarts heeft toen ook meteen bloed geprikt. Haar nierwaarden waren wel wat gezakt, maar de dierenarts was merkbaar wat teleurgesteld dat t niet nog verder gezakt was na 3 dagen spoelen. En haar kalium was nog wat verder gezakt ondanks dat zij best goed eet.

Bij opnamen 24 maart 'savonds:
creatinine 431 umol/L (ref. max 212)
ureum 22.3 mmol/L (ref max 12.9)
Kalium 3.0 mmol/L (ref. 3.5-5.8)

Vanmorgen 28 maart:
creatinine 332 umol/L (ref. max 212)
ureum 16.5 mmol/L (ref max 12.9)
Kalium 2.8 mmol/L (ref. 3.5-5.8)

De dierenarts wilde toch nog 2 dagen infuus er aan vastplakken om te kijken of we de waarden nog verder naar beneden kunnen krijgen. Buiten dat kreeg zij al een infuus waarin kalium zat, maar de dierenarts gaat nu ook nog extra kalium toevoegen. Woensdag dus opnieuw bloedprikken in de hoop dat dit het gewenste effect oplevert.

@ Dinky Spuitjevoeren is bij Kreukeltje zeker een optie. Iets wat we ook zeker zullen doen ;-) .
@ Featherr Zo kijkt ze altijd :lol: .
@ Cerna Absoluut is er altijd iemand aanwezig. Het is een 24-uurs "bedrijf" ;-) . Zelf ga ik ook een paar keer per dag bij haar langs. Gelukkig is dat allemaal mogelijk, ondanks de Paasdagen :smile: .
@ Allen Super bedankt voor het duimen, het heeft hoe dan ook toch geholpen. Als Kreukeltje nog even van jullie duimpjes gebruik mag maken, graag ;-) :epray: .

En ook nog een kleine update over Koetje......
Koetje eet gelukkig goed. Weliswaar nog steeds geen 100% nierdieet, maar met 40% ben ik al best tevreden. Zeker zolang zij goed blijft eten. Ze is inmiddels nog steeds aan het aankomen en weegt op dit moment 6kg. Gezien ik best geschrokken ben van wat er nu met Kreukeltje gebeurt (is), wil ik Koetje deze week toch even laten prikken. Ondanks dat de dierenarts aangeeft dat er bij haar niets aan de hand zal zijn, gezien zij goed eet en zelfs aankomt. Hij deed zelfs tot 2 keer toe de uitspraak dat het hem niet zou verbazen wanneer haar waarden weer normaal zouden zijn. Moet zeggen dat ik een beetje moeite heb om zijn woorden te typen. Voelt een beetje als de goden verzoeken :esilenced: .
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Bowy is altijd wel een klein tenger poesje geweest. Dus wat dat betreft hoeft het gewicht misschien niet zo'n probleem te zijn. Pijn geven katten echter bijna niet aan dus dat is natuurlijk een hele moeilijke. Ik hoop dat als het echt een probleem wordt dat ze het wel laat merken wanneer het genoeg is geweest. Ik was alleen even geschrokken van de halve kilo in een paar maanden. 18 jaar een op en top gezonde kat en dan in 2 jaar tijd haar vele jaren ouder zien worden. Ik had het plan om haar weer een complete check-up (bloed en bloeddruk) te laten geven rond haar 20ste laten varen... omdat er zoveel stress bij komt kijken (dat was de vorige keer écht een ramp), maar nu twijfel ik weer. Eigenlijk zegt mijn gevoel dat ik haar dat toch niet meer aan moet doen.

Fijn dat Kreukeltje wat beter gaat. Het eten is erg belangrijk. Maar die kalium is wel de verkeerde kant op gegaan. Hopelijk krijgt de DA met het infuus die waarde toch weer wat omhoog. Als die weer op peil is zou gecontroleerd moeten worden of die ook op peil blijft en anders een supplement (er is een poeder, hoewel niet smakelijk, of een drankje gemaakt door de apotheek). Duimen blijven even doordraaien hier.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

Het zijn altijd moeilijke afwegingen Rik....iets wel doen of niet. Voordat ik met Kreukeltje naar de dierenarts ging, was ik er in eerste instantie voor mezelf uit dat ik haar op haar oude dag niet op wilde laten nemen. Toen de boodschap eenmaal luidde: Of aan euthanasie denken, of opnemen en kijken wat er te redden valt, is mijn eerste gevoel toch veranderd in "we gaan ervoor". Wilde mijzelf achteraf geen verwijten kunnen maken. Tuurlijk is dit misschien niet 100% in het "belang" van het beestje, maar mijn eigen gevoel mag ik ook niet volledig buiten sluiten vind ik. Ik kan mij dan ook erg goed voorstellen dat je misschien in tweestrijd zit, waarbij je misschien meer neigt naar geen bloed meer laten prikken. Maar is het misschien een optie om de dierenarts aan huis te laten komen? Dat is misschien een stuk minder stressvol en je hoeft jezelf niet steeds de vraag te stellen waar het afvallen nou aan zou kunnen liggen. Uiteraard hoop ik dat Bowy inderdaad gewoon een beetje oud aan het worden is en dat zij toch nog een paar jaartjes mee kan. De kat van mijn tante is immers ook 23 jaar geworden ;-) .

Dat kalium verhaal bij Kreukeltje zit mij ook niet lekker. Zeker omdat de dierenarts ook aangeeft dat zij best goed eet. Volgens hem zou Kreukeltje dus ook nog meer moeten eten om het kalium hoger te krijgen. Dank je voor de tip. Ik ga natuurlijk aan de dierenarts vragen of daar medicatie voor is, mocht dat na woensdag nog nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Mon Chou op 28 mar 2016 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Featherr
Jaguar
Jaguar

Bericht door Featherr »

Bij Gizmo was het afvallen wel het eindpunt. Natuurlijk vind ik dit vreselijk om te zeggen omdat ik hoop dat het bij Bowy niet zo is.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Zolang Bowy initiatief neemt om naar je toe te komen en zelfstandig eet, zit ze nog niet in de gevaren zone.

Hoeveel eet ze momenteel per dag ongeveer? Het kan zijn dat ze vanwege leeftijd en nierfalen niet goed de voedingstoffen uit haar voeding kan halen. En daardoor afvalt.

Dat is vergelijkbaar met hoogbejaarde mensen die ook vaak vermageren.

Freddy was 18,5 jaar bij zijn overlijden. Hij woog rond de 3 kg. Maar het was altijd een slanke kater.
Ik heb hem laten inslapen omdat hij zijn balans niet meer kon houden tijdens het lopen, en hij bleef braken . Hij kroop weg in zijn bak. En dat gaf voor mij de doorslag om hem zijn rust te gunnen.
Volgens de dierenarts was het sterven ook begonnen. Hij was ook erg snel overleden na de injecties. :-(
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ja, het idee dat het afvallen met het eindpunt te maken heeft had ik ook. Op zich heb ik er ook wel vrede mee om haar, als het zover is, te laten gaan. Maar op welk moment is dat dan? Geven ze het ook zelf aan? Zoals ze nu is, heb ik nog niet het idee dat het al echt het absolute eindpunt is. Ze heeft geen pijn (zover ik kan zien) en eet nog gewoon. Als ik aan het koken ben komt ze nog naar beneden om in de keuken voor de buitendeur te gaan zitten "miauw, ik wil eruit". En dan maakt ze 2x een rondje in de tuin om daarna weer binnen te komen en van haar nierdieet te smikkelen. Als ze nu weer zo'n tia/attack krijgt als 2 jaar geleden dan zou ik haar ook direct laten gaan. Dan weet je het wel en is het duidelijk. Ook als ze nu in eetstaking zou gaan, dan weet ik het ook wel. Of als ik thuiskom en ze wordt niet meer wakker... Dus ik hoop dat er straks wel een duidelijk signaal komt... van... het is zover. Dus voorlopig gewoon goed in de gaten houden en op haar 20ste (volgende maand) nog eens wegen (met de waarschijnlijk ijdele hoop...).

Paar maanden geleden gevraagd over bloed thuis afnemen maar dat doen ze normaal niet. Op de praktijk is er ook een assistent die meehelpt en de laatste keer moesten ze het met zijn drieën doen. 2 jaar geleden direct na de tia was het geen probleem. Ze was toen zo verzwakt en in de war (ze had ook nog evenwichtsstoornissen) dat het geen probleem was. Maar een paar maanden laten was het een gevecht. En voor mijn gevoel is het niet nodig. Zoals ik al zei... zou ik er wel vrede mee hebben om haar te laten gaan. Daar ben ik op zich redelijk nuchter in (geworden). Ik loop eigenlijk al 2 jaar rond met het idee dat ze op het randje leeft.

@Anneke, ze eet minimaal 1 zakje natvoer (soms meer). Heel af en toe als ze honger heeft (en ik me nog een keer omdraai 's-nachts) knabbelt ze er wat brokjes bij. Ik denk inderdaad dat ze minder uit haar voeding haalt op deze leeftijd en met het nierfalen en hoge bloeddruk (en slecht zicht). En ja... als ze zou gaan wankelen o.i.d. dan is dat ook een signaal voor mij. Af en toe, nét bij het opstaan in haar stoel, als ze zich even uit rekt, wil haar achterkant wel even omzwalken. Maar als ik bijna 100 zou zijn, zou ik dat ook hebben :) Tijdens het lopen, zitten en wassen zie ik verder nog niets. Dus hopelijk kan ze nog wel even mee.
Grtz, Rik
Featherr
Jaguar
Jaguar

Bericht door Featherr »

Volgens mij heb ik nooit verteld met Gizmo hoe ik het wist. Gizmo was een kat die het liefst 24/7 bij mij in de buurt wilde zijn en ook het liefst bij mij lag. De dagen ervoor waren er niet echt problemen maar hij trok zich wel iets meer terug. We dachten dat dat kwam omdat we hem spuitjes voerde en hij dat rot vond. Als ik hem dan pakte dan kwam die wel nog bij me kroelen dus ik dacht er niet veel overna.

Maar die laatste dag.. Hij wilde niet uit zijn huisje komen of in zijn mandje liggen op het raamkozijn. Ook wilde hij niet meer geaaid worden en als ik hem oppakte rende hij heel snel weer weg naar zijn huisje.
Dat was totaal Gizmo niet meer en daardoor wist ik ook dat het tijd was..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ok, bedankt allemaal. Dus of ik kan wel een duidelijk lichamelijk signaal verwachten of een gedrag dat niet normaal voor haar is. Nu is Bowy nooit echt een kroel-poes geweest en ze ligt het liefst in haar stoel langs mijn bed. Maar ze komt wel nog steeds op mijn borst of buik zitten/liggen. Dus gewoon haar gedrag in de gaten houden (wat automatisch gaat) dan zou het signaal vanzelf moeten komen. Op naar die 20 :)
Grtz, Rik
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Nog even positief blijven Rik!

Als ik lees dat ze nog zoveel belangstelling heeft voor van alles, dan zie ik geen kat voor me die aan het einde is (op dit moment).

Het zwalken met het achterlichaam kan ook met stijve gewrichten en artrose te maken hebben op haar leeftijd.

Laten we ervan uitgaan dat Bowy gewoon die prachtige 20e verjaardag gaat vieren!!
Positief denken heeft mijzelf altijd door donkere tijden heen geholpen.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ja, ik zal nog even positief blijven :) Ik was alleen even geschrokken door het gewichtsverlies en begon voor mezelf toen wat concretere vragen te stellen over het mogelijke einde. Daar had ik tot nu toe nog niet echt bij stilgestaan, ondanks het feit dat ze 2 jaar geleden op het randje lag maar dat was natuurlijk een duidelijke situatie. De vragen die rezen waren meer als ik geen signalen zou zien e.d. Maar ik blijf gewoon nog even positief tot ik echte signalen ga zien. Gewoon door naar de 100 (dat is 21 in kattenjaren :))
Grtz, Rik
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Geef je Bowy ook nog iets van extra vitaminen op dit moment?

Ik weet dat het geen makkelijke poes is, maar anders zou ik zeggen probeer de reactiv tonicum. Het is duur spul, maar Freddy heeft het lange tijd er goed op gedaan. En kreeg een betere eetlust en werd een stuk levendiger.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik heb een potje Cholodin. (Choline, phosphatidylcholine, inositol, zink, taurine en verscheidene B vitamines). Probleem is alleen het geven. Half tabletje fijnmalen en 's-avonds door het eten. Ze heeft het alleen een aantal keer laten staan dus ik ben er even mee gestopt. En ze is niet te pillen. Met een spuitje lukt wel maar levert zoveel stress op. Dus ze krijgt het onregelmatig momenteel. Ik ben eigenlijk al blij als ze 's-ochtends de semintra en amlodipine goed eet. Want die liet ze vanochtend ook staan. Toen wat nierdieet op een schoteltje gedaan en dat at ze wel gretig op. Daarna het nierdieet met medicijnen ook op het schoteltje en dat at ze gelukkig toch ook weer.
Grtz, Rik
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Dat zijn ook dure tabletten, ik heb ze Freddy ook in het begin gegeven. Hij at ze op als een snoepje.
De reactiv is vloeibaar en daar zitten eigenlijk alle voedingstoffen in die een kat nodig heeft. Het is een complete voeding. Maar niet iedere kat accepteert het.
Plaats reactie