Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Adriana

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

pfoei, denk denk..
hier is de combinatie kattovit en happy cat niere niet populair en ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat je het bij één soort brokjes moet houden.
want het kan zijn dat er een ingrediënt van de verschillende brokjes negatief op een ander ingrediënt reageert..
en het is ook zo dat ik k/d van Hills en renal van Royal Canin zeker weten niet moet mengen!
hier is op dit moment happy cat niere favoriet, bij alle katten en omdat het een goeie samenstelling heeft, reukloze ontlasting geeft (dus goed - ook de eiwitten - verteerd wordt) krijgen ze het alledrie en Enzo krijgt daarnaast happy cat > 10 jaar.
wel grappig dat al deze nierbroks in 1 kg zakken zijn verpakt, waarsch om ze goed vers en lekker te houden..

k denk niet dat het overgeven komt door te veel water drinken.
wat ik bij Mies, die voor een deel gedwangvoerd wordt, wel zie is dat als het te veel is (?qua voedingsstoffen) dat ze dan overgeeft.
ze geeft zelf aan hoe veel ze wil eten en niervoer is heel hoog energetisch, ze hebben daar maar heel weinig van nodig.. mijn vriend vond dat ze te weinig at, houdt dat dagelijks bij en vond dat ze mager werd.
maar het bleek dat ze aankwam van heel erg weinig k/d van Hills... hihi.. en met hoe minder voer ze toekunnen, hoe beter dat voor de nieren is, die dat dus niet hoeven te verwerken en filteren..
-------------
maij schreef: Daarnaast kunnen wij u de belangrijkste verschillen toelichten tussen de Renal Diet en de Renal Special Diet:
-gebruik van varkenseiwit, voordeel daarvan is een laag mineralengehalte, dus laag fosfor gehalte
-fosforgehalte ligt iets hoger dan dat van de Renal Diet, maar in dit product wordt de fosfaatbinder calciumcarbonaat gebruikt. Let op: dit is géén medicijn!
-meer vleessmaak, door gebruik van dierlijk eiwit

Over het algemeen wordt de Renal Special voeding als smakelijker ervaren door de meeste katten dan de Renal.
k begrijp al tijden niks van Royal Canin, ze houden er twee soorten nierbroks op na, die qua samenstelling vrijwel niet verschillen.
en van dat toegevoegde calciumcarbonaat ben ik niet zo onder de indruk, daar is een geweldig middel voor: renalzin van bayer, dat werkt als fosfaatbinder veel beter dan het toegevoegde calciumcarbonaat...
als je de analyses naast elkaar legt dan zie je dat de special een hoger eiwitgehalte en een hoger natriumgehalte heeft.

totdusver hebben ze bij het koninklijke konijn mij niet kunnen uitleggen wat daar het voordeel van is voor een nierkat....!
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Hoi Cerna,

Ik geef geen macsamuel maar ben begonnen met een homepatische behandeling van 2 soorten korreltjes die ik oplossen en druppeltjes. Als haar waarden met dit en het niervoer niet behoorlijk dalen ga ik de Mac Samuel proberen.
Had gekozen voor de hom. behandeling omdat dit opgelost door natvoer gegeven kan worden maar aangezien Kaya zelfs bij het kleinste beetje natvoer nog een deel laat staan geef ik dat nu via een metacam spuitje. Kortom net zoveel gedoe als een pilletje.

Ze krijgt niet veel zacht voer omdat ze dat niet super eet. Hill's k/d blikjes eet ze wel maar daar kan ik dan 2 dagen mee doen terwijl ze 1 blikje per dag zou moeten eten. Heb nu van Kattovit blikjes van 85 gram besteld om te proberen.

Het rare is dat als ze braakt van het hoge ureum gehalte ze dus altijd zou moet braken terwijl het mij juist opvalt dat het vooral gebeurd als ze een ander soort brokjes erbij krijgt.
Denk dat het gewoon even heel simpel voor mezelf moet maken eerst een aantal dagen kattovit brokjes, kijken hoe het met braken gaat. Daarna toevoeging van zacht voer van kattovit. Hoop dat het daarmee goed gaat.
Kan ik daarna met de zak happy cat kijken hoe het gaat als ze alleen happy cat krijgt. Gaat dat goed evt combineren met natvoer van kattovit.
En dan de ultime combi Happy cat en kattovit brokjes. Als ze dan gaat braken is het duidelijk dat het de combinatie is.
Ik geef alleen nog niervoer. Heb momenteel wel gewoon voer waarover ik bij Adriana heb geinformeerd voor het geval mevrouw echt slecht zou gaan eten. Maar dat geef ik alleen aan mijn andere katten.

Over Reactiv heb ik gelezen maar dacht gelezen te hebben dat het een erg korte bewaartijd heeft nadat je het aangebroken hebt. Klopt dat? of doe jij er gewoon 9dagen mee?
Kun je bij de da losse flesjes komen want dan kan ik het altijd proberen zelfs al zou ik het in haar bekje moeten spuiten.
Dat Viyo werkte ook goed? Ik lees dat dit gewoon makkelijk gedronken kan worden kan ik dat ook proberen. Vooral als het het braken tegen gaat. Hoewel het natuurlijk zaak is om er achter te komen waarom ze braakt.

@Adriana
hum dus dat zou ook nog eens kunnen de hoeveelheid voer. Maar ze eet zelf dus dan zou ze overeten? Zal dat ook eens in de gaten houden.
Ik probeer het zoveel mogelijk op 1 soort te houden maar als ze "minder" van kattovit eet heb ik toch de neiging om te kijken of ze wat meer wil eten als ik wat anders geef :???:

Vandaag is ze weer alleen op kattovit, weet niet hoeveel ze vanmorgen heeft gegeten want mijn vriend geeft dan maar tussen 12.00-nu heeft ze ca 20 gram gegeten.

Heb wel gezien dat ze op onze weegschaal iets is afgevallen waar ik natuurlijk niet blij mee ben :evil: Toen ze nog 7kg woog was afvallen niet zo erg en toen ze naar 5 was gegaan ook niet maar 3.6-3.8kg is toch echt wel licht genoeg.

Dank voor het meedenken.

Groetjes
Sandra
Cerna

Bericht door Cerna »

Over dat overeten: toen wij 5 weken geleden voor controle bij dr. Mandigers waren heb ik hierover gevraagd ivm de Periactin. Ik was bang dat wanneer ik haar Periactin zou gaan geven, ze dan teveel zou gaan eten. Mandigers antwoord was toen dat ze nooit teveel kunnen eten en dat dat ook niet schadelijk is voor de nieren zolang het maar nierdieet is.

Reactiv kun je per flesje (45 ml) kopen en is twee dagen houdbaar (op een koele plaats bewaren maar niet in de koelkast). Helaas zijn er maar weinig dierenartsen die het verkopen. Ik geef Noa een half flesje per dag, vier keer 6 ml. Je kunt het mengen met het eten maar ook zo geven (eventueel verdund). Veel katten vinden het lekker, maar Noa begint er uit zichzelf niet aan. Wanneer Cerná eens een keer geen zin heeft in eten, doe ik er iets Reactiv doorheen en daarna eet ze de hele bak leeg.

Viyo is een stuk goedkoper en veertien dagen houdbaar (in de koelkast) en de dierenapotheek verkoopt beide en dus heb ik gevraagd wat het verschil is. Volgens hen is er geen verschil. Ik zag trouwens dat er twee soorten Viyo zijn. De dierenapotheek heeft Viyo veterinary en dat laatste staat niet op de flesjes die je in de dierenspeciaalzaak kunt kopen. Die flesjes zijn ook goedkoper en groter.

MacSamuel kun je heel moeilijk delen; het valt dan in stukjes uit elkaar en een hele pil is volgens mij ook voor Kaya gezien haar gewicht, veel te veel. Ik verstop dus een kwart pilletje in wat eten en geef het met een spuitje zonder punt. Iets "gedoe" ja, maar de pil is smakeloos dus het gaat zo naar binnen.
Kaya is inderdaad flink afgevallen. Dat was bij Noa ook het geval toen we nog niet wisten wat ze mankeerde maar nu zit ze zelfs iets boven haar oude gewicht (hangt er ook een beetje vanaf of ze net op de bak is geweest ;-) ) en ik ben heel tevreden!

Renal Special wordt hier erg graag gegeten door de andere katten. 's Nachts liggen hier alleen nierbrokjes en zodra ik wat RC Renal Special neerleg, vliegen de andere twee Britten er op af. Volgens de dierenarts is dit geen probleem. Het is een volledig voer en wanneer ze daarnaast gewoon eten krijgen is het zelfs heel goed omdat de nieren dan toch al preventief ontlast worden.
Ik was bang dat vooral Milka die toch pas 2 1/2 is te weinig eiwitten binnen zou krijgen maar dat is niet het geval vooral omdat ze daarnaast gewone brokjes eet. Alleen voor kittens is het niet verstandig.
Adriana

Bericht door Adriana »

;-) katten krijgen eerder veel te veel eiwit binnen dan te weinig en dat geldt ook voor kittens en opgroeiende katzels. ooit een medisch probleem gehoord waarvan de oorzaak lag in een eiwittekort? meestal omgekeerd..
en ik ben het niet helemaal eens dat het niet schadelijk voor de nieren is zolang het maar nierdieetvoer is. iedere belasting voor een nierfaalkater is te veel en als een nietkat het uitstekend doet op heel erg weinig voer en daarvan zelfs aankomt, dan is dat altijd beter. (mijn ervaring is dat trovet, clinic, specific en hills erg voedzaam zijn en dat katten daar maar heel erg weinig van hoeven eten om in hun behoeftes te voorzien, graag met beetje eigeel ntuurlijk en zo..)
dat doen we hier met medicijnen en andere middelen ook, zo min mogelijk want het is altijd een belasting voor de toch al geteisterde nieren..
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Wat mij opgevallen is aan het braaksel is dat het heel fijn is. Normaal als ze braakt na het eten dan zie je brokjes maar dit lijkt net korrelige diaree. Heel apart. Vanmorgen weer een plek gevonden dus dat is van vannacht.
Nu heb ik geen idee hoe of wat dus dan maar een wat onsmakelijk vraag. Hoe ziet het braaksel van jullie katten eruit als ze braken.

@Cerna,
Dankje dat had ik dus ook gelezen maar kon het gisteren niet meer vinden. Kam Viyo veterinair ook tegen op de site van Medpets als ik het goed heb. Zal anders eens even bij onze DA adviseren. En dan meteen eens vragen hoe het zit met het overgeven.
Het afvallen is over een langere periode hoor (ca 1.5jr). Vanaf zeg maar de eerste keer dat ze uitgedroogd was en slecht at. Pas bij de 3e keer dat dat gebeurde is er bloed geprikt. De 1e keer knapte ze 3 vocht infusen prima op. De 2e keer is er wel naar haar blaas gekeken en had ze toen steentjes in haar blaas die er met een beetje druk om de blaas te legen uitkwamen. Geloof dat ze toen ook 3 keer vocht heeft gehad. En de 3e keer is er dus bloed geprikt.
Ze was ook echt wel te dik dus de eerste 2 keer hadden we ook zoiets van hum dit heeft ook zijn positieve kant nu zorgen dat ze op dit gewicht, was toen 4.2 kg, blijft.

Wat betreft dat niervoer had ik ook navraag gedaan maar dat kan inderdaad geen kwaad alleen bij kittens. Maar heeft hier weinig zin om neer te zetten want dat wil ik wedden dat de de rest alles opeet en Kaya er naar kan fluiten.
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Zojuist wat kattovit lam natvoer geprobeerd.
Allereerst wat een fijne structuur volgens mij volledig gepureerd dus zo fijn als wat geen stukjes zoals bij hill's. Althans in de ca 20gram die ik geprobeerd heb.
Het is wat droog dus mevrouw at eerst wel wat maar niet super, echter nadat ik wat water had toegevoegd ging het helemaal op :grin:
Nu duimen dat ze het binnenhoudt ze heeft dan ca 20gram natvoer op en ca 12.5gram brokjes.
Cerna

Bericht door Cerna »

Ja, dat is hier ook een probleem.
Noa liep naar het bakje met brokjes die ze niet zo lekker vindt en dus concludeerde ik dat ze zin in brokjes had. Pakte het zakje HappyCat en geef Noa wat brokjes maar Cochi had het zakje horen ritselen en stond al naast ons en voordat ik er erg in had had hij alles op. Noa dus weer een nieuw handje gegeven maar toen hoefde ze niet meer.
Ik moet dus heel zachtjes wat brokjes pakken zodat Cochi het niet hoort en dan gaat het goed. Ze vindt de HappyCat gelukkig nog steeds lekker.
Kattovit is door Noa afgekeurd maar Cerná vond ze lekker. Die kan echter normale brokken eten.

Kattovit lam wordt hier ook erg lekker gevonden door Cochi en Cerná. Noa deinsde de eerste keer terug en toen heb ik toch een beetje in een spuitje gedaan en dat werd weer met smaak opgegeten. Deze kat blijft een raadsel!

Het is weer tijd voor Noa's Specific.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

@Maij Mijn kat braakt ook altijd na een bepaald soort brokjes: Hills nierdieet, de harde brokjes.
Vanmorgen weer eens geprobeerd en huppekee, na 1 minuut alles er weer uit. Daarna Renal beef van Royal Canine, geen probleem. Geen idee ook waaraan dit ligt, maar dacht ik reageer even dat ik dit herken. Ms doordat het harde brokjes zijn die te gulzig gegeten worden?
Is het voer waarvan jouw kat braakt harde brokjes , of natvoer?
En hoeveel tijd zit er bij jouw kat tussen de maaltijd en het braken? Dat verklaard ook voor een groot deel hoe de smurrie eruit ziet...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

@patiani-guusje
Vooral na harde brokjes. Zit behoorlijk wat tijd tussen want ze geeft snachts of vroeg in de morgen over terwijl ze rond 22uur voor het laatst eten krijgt.
Kaya heeft het schijnbaar met heel veel soorten voer want Hill's, RC en Sanimed gooit ze er allemaal weer uit. Vreemde is wel dat het max 2 keer per dag is terwijl ze veel vaker gevoerd wordt. Van Happy cat weet ik het nog niet zeker die gaat nog even in de herkansing en ga ik dan alleen geven dus zonder natvoer of brokjes van een ander merk. Moet ik binnen 2 dagen wel kunnen zien hoe ze reageert.

Gisteren een combi van Kattovit harde brokjes en kattovit natvoer gegeven en dat is prima gegaan.

Vandaag is het trouwens weer bagger.
Kan soms wel janken van frustratie als ze slecht eet.
Gisteren dus een prima dag erg tevreden want ze had 1 blikje kattovit lamm op (ca 80gram) en ruim 30gram harde brokjes.
Vanmorgen 10gram natvoer nadat ze brokjes niet wilde eten later voor ik wegging toch nog
ca 10 brokjes. Zojuist weer misschien 5gram natvoer en heb ik van armoe maar een spuitje gepakt om wat extra naar binnen te krijgen, denk dat ze in totaal zo'n 15gram heeft gehad.
Dus heb ik malt soft spul voor haar neus gehouden en daar at ze in tegenstelling tot de vorige keer wel wat van. Snap er niets van.

Hoe gaan jullie daar mee het slecht eten van de kat?
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Antwoord RC ivm verhouding plantaardige- en dierlijk eiwitten.

Bij deze zenden wij u het antwoord toe dat wij vanuit Frankrijk ontvangen hebben:

Dank u voor de toelichting op uw vraag. In de Renal dieetvoedingen wordt gebruik gemaakt van specifiek geselecteerde eiwitten, zogenaamde LIP eiwitten. LIP zijn zeer licht verteerbare eiwitten (LIP staat voor Low Indigestible Protein) waardoor het lichaam de eiwitten goed op kan nemen en kan gebruiken. Hierdoor zijn er minder stikstofhoudende afvalstoffen die de nieren passeren.

Zowel de plantaardige eiwitten als de dierlijke eiwitten, die verwerkt zijn in de Renal dieetvoedingen, zijn dus zeer goed verteerbaar. De bron van het eiwit (plantaardig of dierlijk) is daarom niet zo zeer van belang, maar de verteerbaarheid van het gebruikte gedeelte van het eiwit is van belang. Zo zijn onze plantaardige LIP eiwitten de meest verteerbare bron van de LIP eiwitten die we hebben, maar is wortel bijvoorbeeld weer veel slechter verteerbaar dan gevogelte vlees. Ondanks dat wortel een plantaardige eiwitbron is.

Helaas is het niet mogelijk u een exacte verhouding te geven van plantaardige en dierlijke eiwitten. Echter kunt u in de analyse wel zien welke ingrediënten voor het grootste gedeelte in de voeding verwerkt zijn. De ingrediënten staan namelijk op volgorde van 'grootte / grootst gebruikte hoeveelheid' weergegeven.
Cerna

Bericht door Cerna »

Wanneer Kaya vooral in de ochtend spuugt zal het niet zijn van het schrokkerige eten, dan denk ik eerder aan een teveel aan maagzuur. Dit itt tot Patiani die eet volgens mij gewoon te snel (ik heb er hier ook een van rond lopen) wanneer het er na een minuut weer uitkomt. Ik zou hem om de tien minuten een paar brokjes geven en kijken hoe dat gaat. Wanneer de kat zelf geen maat weet, dan moeten wij de regie maar over nemen. ;-)

Onze oude poes Minoes had ook zo'n last van brandend maagzuur - iedere morgen was het raak. Toen heb ik Zitac (soort Rennies) gekregen en het probleem was verholpen. Misschien even overleggen met de dierenarts?

Het slechte eten kan mijns inziens maar op twee manieren opgelost worden: dwangvoeren of een kwartje Diazepam 2. Hier werkt dat uitstekend en nooit meer frustraties of zorgen van te weinig eten. Noa had vanmiddag Beaphar vis en at het lekker op (en dat is echt een unicum)maar het was misschien 15 gram en dus zet ik haar daarna even op het aanrecht en krijgt ze nog 20 gram.
Adriana

Bericht door Adriana »

maij schreef:LIP zijn zeer licht verteerbare eiwitten (LIP staat voor Low Indigestible Protein) waardoor het lichaam de eiwitten goed op kan nemen en kan gebruiken. Hierdoor zijn er minder stikstofhoudende afvalstoffen die de nieren passeren.

Zowel de plantaardige eiwitten als de dierlijke eiwitten, die verwerkt zijn in de Renal dieetvoedingen, zijn dus zeer goed verteerbaar. De bron van het eiwit (plantaardig of dierlijk) is daarom niet zo zeer van belang, maar de verteerbaarheid van het gebruikte gedeelte van het eiwit is van belang. Zo zijn onze plantaardige LIP eiwitten de meest verteerbare bron van de LIP eiwitten die we hebben, maar..
yess, dat is de bevestiging voor het vermoeden dat (kennelijk sommige) plantaardige eiwitten veel minder ureumbelasting geven dan sommige dierlijke.. en van de dierlijke dus kiezen voor gevogelte-eiwit ....

je ziet vrijwel bij alle nieuw ontwikkelde nierdieetvoeders dat de plantaardige eiwitten in de samenstellingen oprukken en daar zou je dus bij de keuze van de brokjes langzamerhand wel rekening mee kunnen gaan houden.. zeker bij wat zwaardere nierfaalklantjes..

sandra ;-) dit is toch wel een mooi resultaat van je mails en je zoekwerk :eclap:
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Ik vind het vooral heel fijn dat RC zo serieus met een vraag omgaat en echt de moeite neemt om de vraag te beantwoorden. Heb er niet 1 keer achteraan gehoeven!

Dank voor je tip Cerna.

Groetjes
Sandra
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Patiani eet bijna altijd goed momenteel-gelukkig- maar heeft afgelopen maanden ook momenten gehad dat ie in eerste instantie niet wilde eten. Ik probeerde dan het volgende: beetje opwarmen in magnetron, komt er meer geur vrij, en dat kan eetlust bevorderen. En ik gaf vaak uit mijn hand, dan at hij bijna altijd. als ie echt niet wilde een paar brokjes in bekje stoppen-dwingen dus-daarna ging hij vaak zelf eten. Ik heb ook weleens ergens gelezen dat voer verspreid neerleggen op de grond bijv. ook kan aanzetten tot eten omdat een kat van nature een schoon dier is en het zal willen opruimen. Ms kun je er wat mee, hoop het voor je want kan me voorstellen dat het uitermate frustreert wanneer je lieve poezebeest te weinig eet.
Wat betreft het overgeven: denk dat Annet je een goed advies geeft, dat zou je kunnen proberen.
Heb vandaag toevallig gedaan wat Annet zei en brokje voor brokje gegeven, dit hield hij wel binnen. Wel vraag ik me af of het wel nut heeft mijn kat de harde brokjes te geven, hij mist een aantal kiezen en kauwt de brokjes heel door, dus voor reinigen van het gebit heeft mijn kat er weinig baat bij. Verder drinkt mijn kat erg weinig en omdat een nierkat juist veel vocht nodig heeft geef ik vooral nog zacht voer met een scheut water. Denk niet dat ik nog harde brokjes ga kopen voor hem.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Cerna

Bericht door Cerna »

Hoe schadelijk is het wanneer ik Noa een keer in de week een kwart blikje Applaws kip met Ipakitine geef? Er zaten stukjes pompoen in en ik dacht dat ze dat wel zou laten liggen, maar tot mijn grote verbazing at ze dat als eerste op. :???:
Ze vindt het zoooo lekker en ik wil haar graag dit pleziertje gunnen maar haar natuurlijk niet ziek maken.
Plaats reactie