Hyperthyreoïdie: te snel werkende schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Anonymous

Hyperthyreoïdie: te snel werkende schildklier

Bericht door Anonymous »

<titel aangepast door moddy>

hallo,
binnen deze site ben ik op zoek gegaan naar de ziekte die onze Tom, nu inmiddels 22 jaar, wel mocht hebben.

dat blijkt dus overduidelijk hyperthyreoidie te zijn :-( .

Hij eet veel, wordt alleen maar magerder, is gauw moe en zijn hartje tikt erg snel, ook ademt hij snel. Als onze Tom buiten is geweest en weer naar binnen wil til ik hem meestal op omdat wij 2 hoog wonen en hij dus 3 trappen op moet, het lukt hem wel zelf maar met moeite, ik til hem op met een arm onder zijn achterste en een onder zijn borstbeen, ik kom dan met mijn hand gemakkelijk bij zijn keel en daardoor merkte ik ook dat daar een bobbeltje zit, dus ook duidelijk kanker, of het goed of kwaadaardig is weet ik dus niet maar nu ik deze gegevens heb kan ik het met mijn da bespreken. Het is alleen wel zo, als ik met Tom naar de da ga dan raakt hij helemaal gestresst en dat willen we toch wel zoveel mogelijk voorkomen, we moeten dus maar even bedenken hoe we dit moeten oplossen, ik zie er erg tegenop omdat ik toch wel bang ben dat de da zal zeggen dat het einde verhaal is voor onze Tom. ik krijg geen hoogte van hem of hij nu pijn heeft of niet, wel kreunt hij in zijn slaap en kan heel ver weg zijn dan, ook kan hij je heel erg zitten aankijken, niet te geloven en wilde ik dat ik zijn taal kon begrijpen, dat ik begreep wat hij ons nu eigenlijk wil vertellen.

momenteel krijgt hij de medicijn carbimazol 5 mg, hij behoort er drie per dag te krijgen maar dat lukt ons niet altijd, als we het geven doen we dat met filet american, dat is het enige waarmee we hem kunnen strikken.

Waarom ik dit alles schrijf is omdat ik me afvraag of er nog andere medicijnen zijn, homeopathie medicijnen die hem wat kunnen helpen, ik begrijp wel dat hij niet meer beter wordt maar zolang hij nog steeds naar buiten wil, toch af en toe nog wil grijpen naar een insect of zit te loeren naar vogeltjes heb ik het vermoeden dat hij geen pijn heeft, maar nogmaals zeker weten doe ik dus niet.

Ik heb de naam van deze ziekte opgeschreven en ga deze week nog naar de da, ook omdat zijn medicijnen bijna op zijn, maar ook wat Tom nog te verwachten heeft in zijn leventje.

Ik wilde deze zorg even van me afschrijven want soms weet ik het niet meer, een ieder die een lief huisdier moest gaan missen snapt wel wat ik bedoel.

bedankt voor het lezen en de eventuele reactie van u

gr. Lutske
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hallo Lutske,

Ik heb je bericht een beetje aangepast omdat de term hyperthyreoïdie iets anders geschreven wordt (anders vind je er niets over ;-). Het betekent dat de schildklier van je kat te snel werkt.
Ik weet dat er hier mensen zijn die een kat met schildklierproblemen hebben (gehad), dus ik hoop dat ze je kunnen helpen.

Zelf leef ik er al 25 jaar mee en ook katten kunnen met medicijnen nog een goed en lang leven hebben ;-)

Veel sterkte!

groet,
Emma
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 27 apr 2005 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Re: Hyperthyreoïdie: te snel werkende schildklier

Bericht door Loontje »

lutske schreef:[ ik til hem op met een arm onder zijn achterste en een onder zijn borstbeen, ik kom dan met mijn hand gemakkelijk bij zijn keel en daardoor merkte ik ook dat daar een bobbeltje zit, dus ook duidelijk kanker
Dat is hoogst waarschijnlijk geen kanker. Dat is zijn schildklier die opgezet is ;-)

Ik heb zelf een kater gehad met deze aandoening. Hij kreeg inderdaad ook Carbimazol.

Later kreeg hij ook hartpillen, omdat zijn hartje ook te snel klopte.

Ik moest elke maand terugkomen bij de dierenarts. Ze namen dan bloed af en konden zo kijken of de hoeveelheid Carbimazol verhoogd moest worden.

Hoe lang krijgt Tom deze medicijnen al?

Ik merkte namelijk na een poosje dat mijn Mickey er duidelijk van opknapte.

Het is wel heel belangrijk dat je hem die medicijnen 3x per dag geeft.

Ik deed het 's morgens voor ik naar mijn werk ging, 's avonds als ik thuiskwam en voor ik naar bed ging.

Probeer je niet al te druk te maken. Met deze aandoening kan hij nog prima leven ;-)
Laatst gewijzigd door Loontje op 27 apr 2005 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Lutske,

Ervan uitgaande dat je kat hyperthyreoïdie heeft:

Een vergrote schildklier is de meeste voorkomende hormonale aandoening bij katten. En dan voornamelijk bij katten ouder dan 10 jaar. In de meeste gevallen wordt hyperthyreoïdie veroorzaakt door een goedaardige vorm van kanker. Als de kat er te lang mee blijft lopen kan het wel leiden tot andere ziekten, zoals cardiomyopathie. De DA zal, als vastgesteld is dat je kat hyperthyreoïdie heeft, eerst schildklierremmende medicijnen voorschrijven en wellicht andere medicijnen voor zijn hart, zodat de kat aansterkt.

In de meeste gevallen wordt de schildklier operatief verwijderd. Of de kat daarna nog medicijnen moet blijven gebruiken hangt van de situatie af, maar doorgaans herstellen katten prima na de operatie. Het is ook een van de meest uitgevoerde operaties bij katten.

Ik zou me nog niet teveel zorgen maken en de kat eerst zo snel mogelijk even door een goede DA laten onderzoeken.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

heel hartelijk dank voor die aanpassing en ook voor de antwoorden die ik heb gekregen, ik voel me echt onrustig en bloed afnemen bij Tom is beslist geen optie, hoewel ik het graag had gewild, onze da komt vast bij ons thuis als dit nodig is, maar bloed aftappen zal ze hier thuis vast niet doen. Tom raakt helemaal in de stress, ze hebben het al zo vaak geprobeert bij hem.
maar ik ga beslist deze week naar de da en zal de naam meenemen, ik hoop maar dat ze besluit even thuis langs te komen om sowieso een onderzoek te doen. gelukkig zit de da bij ons in de straat en had ze zelf aan aangeboden om onze 6 katten thuis te komen enten omdat ik 2 katten beslist niet in de reismand krijg. zodra ik meer weet zal ik beslist wat hier op het forum zetten.
Ik wil jullie nogmaals bedanken, voel me al weer iets gerustgestelder :smile:

o ik vergeet nog iets, Ilona, Tom krijgt deze medicijn nu 1,5 jaar
en Roland en Ilona, Tom is al 22 jaar, dat is een hele leeftijd voor een kat, Hij kan niet meer onder narcose volgens onze da, daar zou hij inblijven omdat hij daar te zwak en te oud voor is. Toen hij een gebitsschoonmaakbeurt kreeg moest hij ook onder narcose, dat is op het nippertje goed gegaan dus een operatie zit er waarschijnlijk niet meer in, dan rest mij nog de vraag, moet ik hem dit nog aandoen op zijn oude dag??????
Het klinkt allemaal wat negatief misschien maar zo is het niet bedoelt hoor, we hebben al wat gedoktert met Tom, sinds Tom bij mij woont wordt hij elk jaar geënt, heeft hij een aanrijding met een bus overleeft, hij had wel een gebroken schouder, is in het kanaal gevallen en gelukkig ook weer uit kunnen komen. Is hij door een hond achterna gezeten, de reis van Den Haag naar Leeuwarden was ook al zo'n ramp voor hem geweest, dus heeft hij al aardig wat van zijn 7 levens opgesnoept :-P
ik hoop dat hij er nog 7 bij heeft gekregen want het is zo'n scheet van een beest, jammer dat ik geen foto geplaatst krijg hier anders kon ik hem laten zien, hi hi

iedereen nogmaals heel hartelijk dank, echt hoor, voel me al iets rustiger, en laat gauw weten hoe het afloopt bij de da.

groetjes van Lutske en kopjes van
Tommie, Kimmie, Bassie, Sieta, Joris en Sieta
Laatst gewijzigd door Anonymous op 27 apr 2005 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Bij twee van onze katten moest ook bloed afgenomen worden en dat lukte niet, maar met een supersnel en licht roesje, ging het prima. Ze waren alleen voor het bloed prikken onder zeil en kwamen er vlak na al direct weer bij. Zo heeft de kat veel minder stress (en de dierenarts ook ;-)).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Dat is al een hele poos, Lutske. Blijkbaar doet hij het dus erg goed op die medicijnen ;-)

En dat roesje, waar Roland het over had, zou je eens na kunnen vragen bij je dierenarts.

Ook wil ik even zeggen dat je een hele lieve dierenarts hebt. Ze komen tegenwoordig niet vaak meer bij je thuis.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ja ik heb ook een lieve da, en vond het zo lief van haar dat ze, nadat wij alle twee hier aardig bebloedt bij haar binnenkwamen door het gevecht met Joris om hem in de reismand te krijgen wat ons niet gelukt was, aanbood om voortaan bij ons langs te komen, ze zei tegen ons, het is van de zotte om 6x hierheen te komen terwijl we het ook in 1x kunnen doen bij je thuis. nu hebben we een geschikte datum gezocht omdat ze natuurlijk allemaal in een andere maand moesten maar de oplossing was gauw gevonden. Nu is het alleen even afwachten wat ze zegt over Tom want eerlijk is eerlijk, ze kan ze beter in de praktijk onderzoeken met alles bij de hand, dan thuis.

gr. luci
Anonymous

Bericht door Anonymous »

we proberen echt 3x per dag hoor, maar hij is wel zo slim, als hij merkt dat er een pil inzit, laat hij het gewoon staan hi hi

ook wij geven voor het werk, bij thuiskomst voor het eten en 's avonds voor het slapen gaan.

Alle katten krijgen voordat wij gaan slapen een snoepje, ieder op zijn eigen manier, voor 2 van onze katten gooien we het de kamer in zodat ze er achteraan rennen, een blijft in zijn hangmandje liggen en wacht totdat ik het naar haar toe gooi, haar dochter Sieta die hapt zo snel dat ze altijd mijn vingers meeneemt en behoorlijk hard kan bijten :smile:
Tom wil alleen maar catsenal, de anderen krijgen als snoepje wat brokjes van Royal Canin, het is eigenlijk wel eten, maar ze krijgen dit als snoepjes en zijn er gek op.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Het is heel frustrerend als hij het vertikt om die pil te nemen he?

Ik weet dat nog heel goed.

Af en toe zat ik echt te huilen van ellende als het niet lukte. Wilde ik ook bijna boos op hem worden. Maar ja, ze hebben natuurlijk zelf niet door dat het nodig is :???:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Ils
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2006 16:35

Schildklier problemen

Bericht door Ils »

Hoi,

Onze ex-kater heeft al een tijdje problemen, veel eten maar toch magerder worden, veel mauwen/burlen, braken.. Na een onderzoek bij de dierenarts blijkt dat onze ouwe baas (volgens de papieren is hij 11 maar we weten niet of dit zo is, we hebben m vorig jaar uit het asiel gehaald) een schildklier probleem heeft. We willen dit natuurlijk gaan behandelen. We weten wat de opties zijn, medicijnen, operatie of een behandeling met radioactief jood. Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft. We willen waarschijnlijk voor de medicijnen gaan maar ook hier heb ik geen idee van hoe je dit het beste kunt aanpakken. Zijn er mensen die ervaring hebben met het bestellen van medicijnen via internet? Daarnaast ben ik gewoon erg benieuwd hoe katten reageren op de behandelingen en wat de ervaringen van andere zijn hiermee.

Alvast heel erg bedankt,

Groeten,

Ils
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ken een oudere kater met schildklierproblemen en die krijgt twee keer per dag een klein oranje pilletje (het heet iets met Feli).

Sinds hij die pilletjes krijgt is hij weer helemaal de oude: hij eet goed, is zeer actief, heel lief en verder prima gezond. Hij was broodmager geworden door zijn ziekte maar sinds die pilletjes is hij redelijk aangekomen (al blijft hij wel heel slank). Hij hoeft verder geen dieetvoer of zo, maar krijgt wel vaak wat blikvoer als extraatje.

Het enige nadeel is dat die pilletjes redelijk duur zijn: E50 voor een potje en hij doet ongeveer een maand met een potje.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O ja, de schildklieren van deze kat was al te ver heen (te vergroot) voor een operatie, maar als een operatie (verwijdering van een gedeelte van de schildklier) nog wel mogelijk is dan is de kat daarna weer helemaal gezond en hoeft hij geen medicijnen meer. Die medicijnen worden dus alleen gegeven als een operatie niet meer mogelijk is.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Ils
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2006 16:35

Bericht door Ils »

Sandra, bedankt voor je bericht.

Fijn om te horen dat een kat met die pilletjes zich toch weer goed gaat voelen! Met onze kat is het nog niet veel beter maar hij krijgt nu inderdaad ook die pilletjes, felimazole. Het is waarschijnlijk even geduld hebben nu. Sinds hij bij de DA is geweest niest hij nu ook nog, en ook eet hij slechter en braakt hij weer. De pilletjes zijn inderdaad best duur. Je kunt ze ook via internet kopen maar ik weet niet of dat de juiste zijn. Ze zijn in ieder geval een stuk goedkoper. Heb jij (of iemand anders?) daar ervaring mee toevallig?

Groetjes,
Ils
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik weer helaas niets over het bestellen van medicijnen via het internet maar ik heb nog wel een andere tip: vraag je dierenarts om tijdelijk misselijkheidsremmers en eetlustopwekkers aan je kat te geven om het braken tegen te gaan en de eetlust weer op te wekken. Ik heb zelf zeer goede ervaringen met deze medicijnen met mijn eigen kat. Ik weet alleen niet hoe de combinatie met Felimazole zal zijn.

groetjes,
Sandra
Gesloten