Hyperthyreoïdie: te snel werkende schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Ils
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2006 16:35

nu echt heel ziek

Bericht door Ils »

Hoi,

Hier ben ik weer. We zijn nu 2 weken bezig met de pilletjes felimazole maar onze kater wordt er alleen maar slechter van. Zijn eetlust is nihil, nat voer lust hij ook niet meer. En als hij wat eet dan komt het er net zo snel weer uit. Hij braakt veel en heeft nu ook diarree. Ik maak me erg veel zorgen want hij gaat erg snel achteruit, hij ziet er ook niet goed uit en ligt alleen maar in zn mandje. Ik ben bang dat we er te laat achter zijn gekomen zijn dat hij een schildklier probleem heeft of dat hij misschien naast dit schildklierprobleem iets anders heeft. Dit laatste denk ik vooral omdat een kat met schildklier problemen eigenlijk een hele sterke eetlust zou moeten hebben. Wat hij nu heeft is het tegenovergestelde, hiervoor at hij altijd heel erg veel.

Heeft iemand hier ervaring mee of enige idee wat dit zou kunnen zijn?

Groeten,

Ils
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ils, jammer genoeg kan ik je niet helpen. Morgen snel weer naar je dierenarts denk ik. Misschien een andere behandeling of verder kijken wat er aan de hand is.

Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een verdrietige situatie voor jullie allemaal! Het klopt wel dat hij nu minder eetlust heeft dan ervoor, want de pilletjes werken ook eetlustremmend aangezien de werking van de schildklier wordt vertraagd.

Toch lijkt me deze situatie heel zorgelijk. Ik adviseer dan ook net als Kattenbella om morgenochtend direct naar je dierenarts te gaan. Vraag ook gelijk even of eetlustopwekkers en misselijkheidsremmers in dit geval raadzaam zijn. Ik wens jullie heel veel sterkte toe!

groeten,
Sandra
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Claire68 »

Mijn Olleke heeft ook een versnelde schildklier. Ik was vorige week woensdag met haar bij de dierenarts voor wat antibiotica omdat ze al een week snotterig was. Toen voelde de dierenarts dat een van de schildklier vergroot was en ze stelde een bloedonderzoek voor. Dat kon nog op kosten van het asiel, omdat het nog geen twee weken geleden was dat Olleke uit het asiel was meegegaan. Dus donderdag bloed laten afnemen, vandaag de uitslag gevraagd: de waarde is 69. En dat is inderdaad te hoog. Ik heb de dierenarts nog niet zelf gesproken, maar ik hoop op een operatie, dat de ene klier eruit kan en dat ze dan geen medicijnen hoeft. En tja de sterilisatie staat ook nog op het programma.... dat zou dan mooi in één keer kunnen. Want als ze al gesteriliseerd blijkt te zijn (wat niet zeker is) dan is ze tenminste niet voor niets onder narcose.

Trouwens sinds de antibiotica is Olleke weer veel fleuriger en speelser geworden. Ze was toch wel erg verkouden, ben blij dat dat over is! Maar ja dat is hier offtopic hé. Hoort weer onder niesziekte.
Gebruikersavatar
ilse1973
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:40

Hyperthyreoïdie

Bericht door ilse1973 »

Hoi,

Mijn Loes heeft ook hyperthyreoïdie. Begin oktober zijn we naar de dierenarts gegaan en toen bleek dat ze een T4 waarde van 150 had: dat is erg hoog. Besloten is om haar Felimazole te geven. Ze knapte er iets van op en haar bloedwaarden gingen vlot omlaag. Eind november kwamen we op een zondag thuis en Loes zakte door haar voorpootjes, ze wilde telkens weglopen waardoor ze al koprollend door het huis ging. Ze is naar de da gebracht en heeft daar een dag gelogeerd. Ik dacht dat ik haar niet levend terug zou zien. Gelukkig ging het een dag later al wat beter en kon ze -wiebelend- lopen. Al met al gaat het steeds slechter met de oude dame (ze is ongeveer 13 jr). Anderhalf wk geleden zakte ze door haar achterpoten. Weer in het weekend naar de da: vermoed wordt dat ze door de ziekte haar spieren opeet. Vandaag weer naar de da geweest om bloed te laten prikken. Vermoedelijk krijgt ze nu teveel medicijnen. We zullen zien. Mevrouw speurt een pilletje al van een paar meter afstand dus het wordt steeds lastiger om haar de pilletjes te geven. Vrijdag kan ik bellen voor de uitslag. Het vermoeden bestaat dat ze cardiomyopathie heeft. Ik ben benieuwd wat de uitslag is. Zelf heb ik het idee dat mijn lieve Loes op is en dat het feitelijk bijna afgelopen is .... maar ... moet ik wachten tot haar lijfje het opgeeft of niet...?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een nare en verdrietige situatie voor jullie en jullie arme poes :cry:!

Persoonlijk zou ik niet wachten tot haar lichaampje het opgeeft, maar goed kijken of ze nu nog een katwaardig bestaan heeft (dwz dat ze geen pijn heeft, nog voldoende eet en drinkt, nog levendig is, het nog lekker vindt om aangehaald te worden enz) en dan in overleg met de dierenarts besluiten of inslapen misschien een waardiger einde voor haar is of dat er toch nog hoop op verbetering voor haar is. Ik weet dat dit een ontzettende moeilijke beslissing is, maar soms is inslapen de enige hulp die je haar nog kunt geven. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte hierbij!

Wat betreft het makkelijker geven van de pilletjes: je kunt ook balletje van Gourmet (of een ander merk mousse) maken en daar een pilletje in stoppen. Als ze daar niet intrapt kun je het pilletje ook met een beetje water zacht maken en dan met een vork fijn stampen en dat met wat Gourmet geven. Zo kun je haar de worsteling om het in de bek te stoppen besparen en dat scheelt in ieder geval iets bij alle narigheid. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
ilse1973
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:40

Bericht door ilse1973 »

Hoi Sandra,

Ik ben het helemaal met je eens, zodra ik te horen krijg of vermoed dat ze geen kwaliteit van leven meer heeft zal ik toch beslissen om haar in te laten slapen. Hoe vervelend dat ook is.

Bedankt voor je tips voor het geven van een pilletje maar die heb ik allemaal al geprobeerd: meestal werkt het 1 of 2 keer en dan heeft ze het weer door en moet ik weer over stappen op een andere list. Het is ook zo'n tutje! We wachten de uitslag af vrijdag en hopelijk kunnen we op basis van die uitslag weer verder.

Groetjes!
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: Hyperthyreoïdie: te snel werkende schildklier

Bericht door Claire68 »

Mijn poes Olleke krijgt ivm haar hyperthereoïdie carbimazol. (Ik ben blij dat ze op dit medicijn is en niet op felimazole.) Ik moest voor haar van de dierenarts starten met een kwart pilletje per dag en opbouwen naar 2 pillen per dag. Ik heb het echter bij een halve pil per dag gelaten, want dat helpt voldoende. Ze heeft daardoor niet meer overmatige honger, ze is niet meer zo zeurderig, en haar ruggegraat is niet meer te voelbaar (ze werd ietsje mager door haar hypertheroïdie). Ze heeft wel als bijverschijnsel van de medicatie wat slappere poep.

Vanwege die slappere poep, en omdat ze de hyperthyreoïdie maar een klein beetje lijkt te hebben, heb ik ook op een gegeven moment weer uitgeprobeerd of ze zonder de medicatie kon. Het duurde vier weken, toen begonnen haar symptomen weer (meer honger, zeurderig). Wel hardere poep overigens, maar dat weegt niet op hé, als ze zich verder niet lekker voelt. Dus toen weer gestart en na een week was het weer in orde.

Ik heb wel een beetje ruziegemaakt met de dierenartsen van de kliniek, vanwege onze verschillende standpunten. Ik bouw niet op naar 2 pillen per dag en ik wilde ook eigenlijk het liefst de vergrote schildklier operatief laten verwijderen, samen met een sterilisatie. Maar zo'n schildklieroperatie, daar zijn ze bij de kliniek falikant tegen en ze kunnen het ook niet (vanwege geen ervaring). En toen dan ook bleek dat ze al gesteriliseerd is, heb ik het idee van een operatie maar weer laten vallen. Want Olleke doet het uitstekend op een half pilletje per dag en ach, zo'n gedoe is het nu ook weer niet. En zou haar halve pilletje eens een paar dagen niet krijgen door omstandigheden dan is dat nog geen ramp.

Ben wel blij dat deze dierenarts gewoon carbimazol geeft. Die pil is goed te delen, en ook goed te vergruizen (voor door een hapje filet americain), en heel goedkoop. In tegenstelling tot de felimazol, waar allerlei negatieve geluiden over zijn...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hyperthyreoïdie: te snel werkende schildklier

Bericht door Kattenbella »

Voor de slappe poep is er een natuurlijk middel coloncleaner van pharmafood. Dit is te koop bij de natuurwinkels. Een klein theelepeltje over het voer is genoeg.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten