Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 25 apr 2023 01:11 In België hebben ze 1 kernreactor voorgoed gesloten

https://nos.nl/artikel/2445770-eerste-b ... stilgelegd
Waar moeten ze het radioactieve jodium vandaan halen als alle kernreactoren gesloten worden? Of stel ik nu een heel rare vraag?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Dit is trouwens Pippa! (net gemaakt). En ja, ze heeft haar eigen Stoov-dekentje :grin: (flink verwend)

Afbeelding

Aan de buitenkant zie je niet dat er wat aan de hand is toch? Anders dan Bellow (gisteravond de foto's gezien, jeetje die was echt supermager op een gegeven moment!)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Wat een mooie poes is Pippa! Nee je ziet er niks aan, en dat is zo misleidend. Bellow was een zakje met botjes, zoo triest ook. Maar nu is hij weer helemaal toppie.

Heel verstandig en handig dat logboekje. Ik las mijn eigen topic steeds terug 😀

Ahh wat verdrietig dat je zo recent afscheid van je andere poes moest nemen 😢

Die Belgische kernreactor die nu dicht is, was niet de producent van de isotopen. Ik vermoed, nu de reactor in Petten ook nog niet gerepareerd is, dat het allemaal uit het buitenland moet komen. De Belgische en de Nederlandse leveren nu niet, dus dat hakt er flink in.
2e link die Rik plaatste (Pallas).
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 25 apr 2023 17:08 Wat een mooie poes is Pippa! Nee je ziet er niks aan, en dat is zo misleidend. Bellow was een zakje met botjes, zoo triest ook. Maar nu is hij weer helemaal toppie.

Heel verstandig en handig dat logboekje. Ik las mijn eigen topic steeds terug 😀

Ahh wat verdrietig dat je zo recent afscheid van je andere poes moest nemen 😢

Die Belgische kernreactor die nu dicht is, was niet de producent van de isotopen. Ik vermoed, nu de reactor in Petten ook nog niet gerepareerd is, dat het allemaal uit het buitenland moet komen. De Belgische en de Nederlandse leveren nu niet, dus dat hakt er flink in.
2e link die Rik plaatste (Pallas).
Ah dat verklaart.

Nou ja, vrijdagochtend bel ik Lienden weer, want degene die ik moest hebben was nu steeds niet aanwezig. Je zult maar helemaal in de stress zitten om je kat en dan zo lang moeten wachten voor je duidelijkheid hebt.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Heel verstandig! Blijf contact houden.
Met Gent, waar ik meer vertrouwen in had en waar ik liever geen wilde, mailde ik bijna wekelijks en kreeg altijd zeer snel een reactie terug. Maar ja er was in november en december helemaal geen jodium. Ook Duitsland en Spanje geprobeerd. Nergens jodium.

Vanaf januari kreeg Lienden jodium, de halve portie. Gent had nog niks of hadden nog katjes die nóg meer spoed hadden dan Bellow. En ik had ze foto's gestuurd van graatmagere Bellow! (goed advies van Denise!!) Het hielp niet 😞
Ik was wanhopig. Geen jodium, geen Hills blikvoer en Bellow bleef afvallen.
Ik heb daarna gemaild met Lienden + de foto's. En oh wonder, er was een kat van de lijst af en Bellow kon komen. En ze hadden de foto's nog niet eens gezien...

Dus ja, blijf bellen en mailen met Lienden. Pippa's naam moet in hun geheugen vastgespijkerd worden. 😀
Ik had contact met Inge daar, hele aardige dame.
En ik ben supertevreden met alles in de Lingenhoeve!

Dit forum, en met name Denise, heeft me er echt doorheen gesleept.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6805
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Dinky »

Wat ligt Pippa daar heerlijk :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Goedemorgen!

Weer even een update na een paar dagen. Pippa eet goed van de brokjes en begint steeds meer haar normale zelf te worden. Weer op aanrecht springen (waar ze niks meer vindt ;-) ) en alweer wat meer belangstelling voor de speelhengel.

Het valt me echter wel op dat ze haar eten (ook het natvoer) niet in 1 keer op eet. Ze laat veel staan en komt dan later nog even terug om de rest op te eten. Vroeger was het echt een schrokop die als zij klaar was ook op de portie van haar huisgenootje afstormde.

Verder loopt ze nog steeds vaak naar de waterbak, wat niet zou moeten met een T4-waarde van 12. Misschien is die inmiddels weer gestegen, maar ze vertoont niet het andere gedrag dat bij een hyperactieve schildklier hoort (druk doen + veel zeuren om eten). Ontlasting is wat plakkeriger (en geurender :-P) dan normaal, maar dat kan ook komen door de overstap naar brokjes/nieuw voer, dus daar maak ik me nu niet zo druk om. En ze plast dus ook nog steeds veel.

Ook gaf Gent aan dat haar kalium aan de lage kant was en was het advies om dat te suppleteren. Heb ik even bij mijn dierenarts-buurvrouw neergelegd nu.

Ondanks dat de laatste bloedonderzoeken hier geen aanwijzigingen voor gaven ben ik er nog niet van overtuigd dat er niet nog iets anders aan de hand is. De dierenarts-buurvrouw sluit de nieren wel uit. Dus we blijven nog even tobben. Wel blij dat ze op de wachtlijst staat, ook al kan het een hele tijd duren. Ze weten in Gent ook niet of de situatie ooit weer normaal wordt...

Groetjes van mij en Pippa :D
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ik wil even snel reageren op die nieren, ik lees het vanavond pas want ik ben amper thuis vandaag.

Zijn de nierwaarden gecontroleerd toen de t4 12 was? Of toen de T4 hoger was?

Want nierwaarden zijn bij een te hoog T4 niet betrouwbaar, die worden beïnvloed door de schildklierhormonen

Veel drinken past ook bij een verslechterde nierfunctie.

En ook katten met nierproblemen kunnen in aanmerking komen, dat wordt per kat bekeken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 28 apr 2023 07:05 Ik wil even snel reageren op die nieren, ik lees het vanavond pas want ik ben amper thuis vandaag.

Zijn de nierwaarden gecontroleerd toen de t4 12 was? Of toen de T4 hoger was?

Want nierwaarden zijn bij een te hoog T4 niet betrouwbaar, die worden beïnvloed door de schildklierhormonen

Veel drinken past ook bij een verslechterde nierfunctie.

En ook katten met nierproblemen kunnen in aanmerking komen, dat wordt per kat bekeken.
Zowel toen ze te hoog waren als toen ze te laag waren en beide keren goed :) We wisten inderdaad dat hoge T4-waarden slechte nierwaarden kunnen maskeren.

Kan ook nog zijn dat haar T4-waarde nu toch te hoog is of dat ze toch een tumor heeft ergens. Maar toen ze op de Felimazole zat was haar drinkgedrag weer normaal, dus dan zou een tumor het vele drinken niet kunnen verklaren.

Het is voor de dierenarts ook lastig om haar te onderzoeken zonder Gabapentine, want ze is heel boos en agressief bij de dierenarts.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ja zo 1 heb ik er ook, dat maakt het dan lastiger. ( Indy)
Maar als het beiden ok was ( nierwaarden) dan kun je daar wel vanuit gaan.

Lizzy had hele vreemde klachten, die at amper meer en dat had bij haar duidelijk wel ook met de schildklier te maken.
Als het zo snel daalt bij haar dan ga ik er vanuit dat het ook heel snel kan stijgen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Precies. Ik kijk het nog even aan. Binnen enkele weken ga ik wel weer een bloedonderzoek laten doen, maar daarvoor moet het voer eerst even z'n werking doen.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Net met Inge gebeld van de kliniek in Lienden. Wachttijd is momenteel 1 tot 1,5 jaar en ze zei ook dat ik er niet te veel aan moest vasthouden, want er kan nog veel gebeuren in de tussentijd.

Vanwege de blaasgruis adviseerde ze wel om Thiamacare te proberen in combinatie met haar blaasgruisvoeding. Aangezien ze ook een supplement voor kalium moet hebben (een poeder) is het wel het handigst dat ze weer natvoer krijgt. Goh, wat een stress dit gedoe, maar goed, ik lees hier op het forum dat mensen soms maanden aan het aanmodderen zijn totdat de juiste manier gevonden is dus ik probeer het een beetje los te laten... Ze heeft in de paar dagen dat ze geen meds had en wel haar normale eten meermaals gebraakt en sinds ze volledig op Y/D is niet meer (3 dagen nu), dus dat is positief.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Net een heel verhaal getypt, is het weg. Grr! Dus even kort opnieuw. Thiamacare lijkt toch niet zo handig in het geval van Pippa, want dat moet in de bek gegeven worden en ze laat anderen niet in de buurt komen. Dan kan ik dus nooit meer van huis.

Alleen maar Y/D brokjes vind ik ook niet wenselijk, gezien haar verleden met blaasgruis en het feit dat ze kalium in poedervorm moet suppleteren.

Blijft toch eigenlijk alleen de Felimazole weer over in een lagere dosis. Haar gedrag kan ook nog een gevolg van lage T4-waarden zijn geweest, want de bijwerkingen die zij liet zien stonden niet in de bijsluiter. En ik weet niet hoe ik aan Carbimazol in tabletvorm moet komen...

Zucht, ik vind het maar lastig. Ze voelt zich nu weer wat beter en dan ga ik weer met haar lopen klooien.

Wat vinden jullie? Felimazole nog eens proberen en direct weer stoppen als ze weer raar gaat doen?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Tja, ik ben niet echt neutraal mbt Felimazole.. 😞

Maar is Pippa makkelijk met pillen geven? Ook door vreemden (= oppas)?

Anders zou ik gaan voor Thiafeline, dat mag je verkruimelen en door haar natvoer doen. Doet Dinie (Castratenkoor) ook bij haar kater Rik.
Daardoor kan je dosering ook nog eens beter aanpassen.

Had je buurvrouw DA nog een voorstel?

Je hebt een recept van een dierenarts nodig voor Carbimazol. Daarmee ga je naar je eigen apotheek , Pippa wordt daar dan ingeschreven, en dan krijg je de pilletjes mee.
Het is trouwens stukken goedkoper dan Felimazole 😀


Voor jou:
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 07#p774107
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 28 apr 2023 16:24 Tja, ik ben niet echt neutraal mbt Felimazole.. 😞

Maar is Pippa makkelijk met pillen geven? Ook door vreemden (= oppas)?

Anders zou ik gaan voor Thiafeline, dat mag je verkruimelen en door haar natvoer doen. Doet Dinie (Castratenkoor) ook bij haar kater Rik.
Daardoor kan je dosering ook nog eens beter aanpassen.
Oh, ik dacht dat Felimazole een merknaam was van Thiafeline en dat er hetzelfde in zit? Een pil die ik kan verkruimelen door het eten klinkt wel als een oplossing, want Pippa is niet gemakkelijk en met pillen al helemaal niet :P Ik lees alleen in dit topic dat verkruimelen ook bij Thiafeline niet mag: https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=29148
Had je buurvrouw DA nog een voorstel?
Nee, die heeft ook al een week allerlei opties over de brug gegooid, ook incl. oplossing voor Hills Y/D icm blaasgruis ;-) Volgens mij ken ik ze nu wel allemaal en anders moet ik het in het 'alternatieve' circuit gaan zoeken.
Je hebt een recept van een dierenarts nodig voor Carbimazol. Daarmee ga je naar je eigen apotheek , Pippa wordt daar dan ingeschreven, en dan krijg je de pilletjes mee.
Het is trouwens stukken goedkoper dan Felimazole 😀

Voor jou:
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 07#p774107
Oke, thanks! Ik kan zeker niet allemaal dierenartsen gaan opbellen om te vragen of ze dit willen voorschrijven zonder dat ze Pippa hebben gezien? :P

Superbedankt voor jullie meedenken en meeleven trouwens! Een maand geleden had ik nog nooit van Felimazol, Thiafeline en Carbimazol gehoord en moet je me nu eens zien, haha! :lol:
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Plaats reactie