Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Felimazole in een hele lage dosering zou wel een optie kunnen zijn, want je weet niet of het de felimazole geweest is.
Dus dan max 2,5 en dan kijken hoe dat gaat.

Of thiafeline en dan ook een lage dosering. Felimazole en thiafeline daar zit dezelfde stof in en toch zijn er katten die het goed doen op 1 van de 2 en het slecht doen op de andere ( qua bijwerkingen)

Dierenartsen zullen niet zomaar schildkliertabletten voorschrijven.
Want heeft jou buurvrouw gezegd over de carbimazol tabletten?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Heb de boel dit weekend even losgelaten, anders word ik gek ;-) Ze doet het nu al een kleine week goed op de brokken van Hills Y/D. Eet goed, is weer meer zichzelf. Maar ze drinkt en plast nog steeds veel, dus het is nog niet goed. Bovendien wil ik haar liever weer op haar blaasgruisvoer hebben.

Even met de buurvrouw overlegd en zij zegt het volgende:

1. Ik ben verplicht eerst alle reguliere middelen te proberen voor we naar humane middelen gaan
2. Thiamacare kan volgens haar ook door het eten gedaan worden mits de kat het eten snel opeet (doen meerdere cliënten zegt ze)
3. Thiafeline heeft geen 1,25 mg tabletten en Felimazol wel. Pippa kreeg 2x 1,25 mg Felimazol per dag voordat ze gek ging doen, dus moet haar dan of 2,5 mg Thiamacare geven of 1,25 mg Felimazole. Voor Pippa is 2,5 mg Felimazol nu dus al te hoog.

Wat zouden jullie doen als volgende stap: Thiamacare door het eten? 1,25 mg Felimazol? 2,5 mg Thiafeline? Mochten deze opties ook niet werken, dan ga ik naar Carbimazol tabletten.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ik zou dan gaan voor de thiamacare omdat dat ook zo door het eten kan en de felimazole problemen gaf.

Je buurvrouw heeft inderdaad gelijk, eerst moeten de diergeneesmiddelen geprobeerd zijn voor ze over mogen stappen naar humaan
Eindelijk eens iemand die eerlijk antwoord geeft ipv kan niet, bestaat niet.

Maar ik dacht dat Pippa veel meer kreeg er stond 2x 2.5 felimazole in de begin post dus vandaar dat ik zei max 2,5 beginnen met thiafeline.
Maar ik zou dat wel even eerst nog overleggen.
Sowieso niet te hoog want Pippa reageert er goed op ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 01 mei 2023 09:51 Ik zou dan gaan voor de thiamacare omdat dat ook zo door het eten kan en de felimazole problemen gaf.

Je buurvrouw heeft inderdaad gelijk, eerst moeten de diergeneesmiddelen geprobeerd zijn voor ze over mogen stappen naar humaan
Eindelijk eens iemand die eerlijk antwoord geeft ipv kan niet, bestaat niet.

Maar ik dacht dat Pippa veel meer kreeg er stond 2x 2.5 felimazole in de begin post dus vandaar dat ik zei max 2,5 beginnen met thiafeline.
Maar ik zou dat wel even eerst nog overleggen.
Sowieso niet te hoog want Pippa reageert er goed op ;-)
Klopt, die 2x 2,5mg Felimazole was een foutje van mij. Was zelf ook verbaasd dat het maar 1,25 mg per pil was. Maar dat staat toch echt op het doosje ;-) En mijn buurvrouw weet wel dat ik alles heel goed uitzoek dus daar krijg ik geen onzinantwoord van ;-)

Dan ga ik Thiamacare proberen, kan ik morgen ophalen. Dankjewel voor het meedenken weer! :epray:
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Hoihoi!

Even een korte update: Pippa bleef op de Y/D brokjes veel drinken en plassen, dus sinds gisteravond krijgt ze 2x per dag 1 mg Thiamacare. Ze likt het lekker van het spuitje af (probeerde het op een lepeltje, maar het lepeltje kreeg kopjes :roll: ) en is heel blij dat ze weer alles mag eten. Duimen dat het nu goed gaat!
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ja ik hoop ook dat het goed blijft gaan, het klinkt voor nu positief.
Gaat ze nu ook terug op het blaasgruis voer?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Dat klinkt goed :edance:
We duimen dat het ook goed blijft gaan!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 05 mei 2023 18:34 Ja ik hoop ook dat het goed blijft gaan, het klinkt voor nu positief.
Gaat ze nu ook terug op het blaasgruis voer?
Ja, ze krijgt 1 zakje Urinary per dag en daarnaast de Urinary-brokjes. Zo blijft het een beetje betaalbaar (had haar voorheen op alleen natvoer = 2,5 zakje per dag bij haar gewicht... dure grap, zeker als ze ook meds moet hebben daarnaast).

Gaat nu op zich goed met haar. Ze is weer zichzelf, drinkt niet meer zo veel, komt weer aan en heeft niet de gekke verschijnselen gehad die ze bij de Felimazole had.

Ze geeft nog wel een paar keer per week over, dus dat moet ik even in de gaten houden. Ze krijgt nu Thiamacare en ik probeer dat sinds de laatste week zo goed mogelijk volgens het boekje te doen: direct in het bekje en op een vast tijdstip vlak voordat ze eten krijgt. Lukt niet altijd maar 95% van de tijd wel. Verder krijgt ze vanaf deze week Tumil K erbij omdat haar kalium ook wat aan de lage kant was. En dan maar even kijken hoe het gaat en over een paar weken weer een bloedonderzoek laten doen.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ik vind het positief klinken en ik ben blij dat ze het beter doet op de thiamacare.
De schildklier zelf kan ook weer voor braken zorgen ( 10% van de katten heeft daar last van) maar inderdaad wel goed in de gaten houden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 30 mei 2023 00:21 Ik vind het positief klinken en ik ben blij dat ze het beter doet op de thiamacare.
De schildklier zelf kan ook weer voor braken zorgen ( 10% van de katten heeft daar last van) maar inderdaad wel goed in de gaten houden.
Yep! Helaas heeft ze vannacht weer de bank ondergespuugd (vooral heel veel water), dus de hoes zit alweer in de was. Het gekke is: dit deed ze op de Felimazole niet... Eigenlijk deed ze daarop alles goed, behalve dan dat ze zich raar ging gedragen (maar dat kan ook nog gekomen zijn doordat de schildklierwaarde te laag was). Kortom: het blijft nog even tobben voorlopig. Gelukkig ben ik er wat relaxter onder dan eerder en speel ik niet meer paniekvoetbal.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Bellow deed het in het begin ook uitstekend op de Felimazole, dat zegt dus niks helaas. Ergens ligt een punt waar het toch mis gaat.

Maar als Pippa nu een T4 waarde heeft van 12, krijgt ze dan niet teveel schildklierremmers binnen?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Dat is geen recente waarde die 12.
Ze is tijdelijk gestopt met felimazole en geeft nu thiamacare.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Dat weet ik, maar ik kan niet terugvinden wanneer het 71 was. (Begin april?)
Na 2 weken Felimazole was het 12.
Geen idee wanneer dat was .
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Thiamacare: de normale begindosering is 5 mg per dag en pippa krijgt maar 2 mg per dag in totaal, maar ze (de dierenartsen) weten dat die t4 naar 12 zakte toen ze 2x 1,25 felimazole kreeg dus ik denk dat ze er wel rekening mee gehouden hebben.

Bloedonderzoek is nu de enige manier om zekerheid te hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Pippa krijgt nu al inderdaad alweer een week of 5 2x per dag 2,5 gram Thiamacare (begonnen met iets lagere dosis en toen dat goed ging verhoogd naar 2,5). Gisteren heeft ze weer een bloedonderzoek gehad en haar T4 was nu 15 (wat keurig is volgens de dierenarts) en kalium was ook weer keurig. Dat ben ik nu ook aan het suppleteren. Verder is ze weer bijna op haar oude gewicht en eet ze goed zonder te zeuren om eten.

Braken, drinken en plassen moeten we wel even in de gaten blijven houden, maar de DA zag op dit moment geen reden voor een echo. Mocht ze weer slechter worden, dan natuurlijk wel. Blij dat we het weer even gehad hebben, want het is altijd een heel avontuur als Pippa naar de dierenarts moet (eerst tabletje gabapentine, anders is ze onhandelbaar).

Wel blij dat de meds aanslaan, want nu kan ze tenminste nog wat lekkers hebben af en toe.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Plaats reactie