Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 23 apr 2023 20:50 Het punt met die brokjes is inderdaad dat als katten al wat mankeren je een probleem hebt.
En ook als ze in de toekomst iets krijgen.

Ik begrijp dat je niet weer terug wilt op de felimazole/thiafeline een andere optie zou nog carbimazol pillen zijn die worden door de meeste katten goed verdragen.
( dus niet de zalf) Maar veel dierenartsen schijnen daar moeilijk over te doen.
Precies, het is gewoon niet handig als het zo precies komt met voer.

Wb meds: Nu is mijn voordeel wel dat de dierenarts mijn buurvrouw is, dus ik kan altijd dingen aan haar vragen en ga dit ook aan haar vragen. En anders ga ik desnoods op zoek naar een dierenarts die wel pilletjes wil voorschrijven, want ik heb haar alleen nog maar over de zalf gehoord.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

De pillen moeten via een recept bij je eigen apotheek gehaald worden.
Maar misschien kan zij dat voor je uitzoeken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Asse-Poes schreef: 23 apr 2023 12:48 Katten met slechte nieren komen niet in aanmerking voor een RAjood behandeling.
Dat klopt niet helemaal, Katten met nierfalen die goed reageren op medicatie daarvoor wordt aangeraden ze op die behandeling te laten zitten.
Omdat je met medicijnen kunt zorgen dat de t4 ergens in het midden blijft hangen en je zo de doorbloeding van de nieren een beetje kunt sturen.

Maar katten die daar niet goed op reageren, en daar is meestal ook geen andere optie voor mogelijk want opereren is risicovol en kan niet altijd en Y/D kan ook niet ivm de nieren, die komen wel degelijk in aanmerking voor deze behandeling.

Het wordt per kat bekeken, en mochten de nieren verslechteren door een lage t4 dan kan er overwogen worden om schildklierhormoon bij te geven.
Veel mensen komen er trouwens pas na de RAJood behandeling achter dat de nieren niet goed waren.

Een kat met een te snel werkende schildklier rond laten lopen is ook slecht voor de nieren, dus niks doen is nooit een optie.

Ik vul dit even aan omdat ik zelf toen wanhopig werd toen ik las dat katten met nierproblemen niet in aanmerking kwamen en ik met Lizzy geen andere opties meer had.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Vanochtend Gent en Lienden gemaild en al een reactie terug van Gent. De wachttijd is momenteel 8 maanden (!!!) en hangt erg af van de beschikbaarheid van het jodium. Advies is om in de tussentijd te proberen de schildklier te stabiliseren met voeding of medicatie. Als voeding niet lukt, Apelka-siroop (blijkbaar de vloeibare variant van thiafeline) of carbimazole oorzalf. Nou, ik hoop wel dat ze bij Lienden wat sneller terechtkan... En dat ze de brokjes gaat eten! Helpt echt niet dat de blikjes van Hill's niet verkrijgbaar zijn, want die eet ze dus wel.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Jemig, 8 maanden is wel bizar lang.
Lienden hopelijk sneller.

Apelka is vloeibare thiafeline inderdaad dus dat heeft dan weinig zin.

Hoe moet dat dan met de katten voor wie er geen opties zijn behalve de RaJood?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 24 apr 2023 10:56 Jemig, 8 maanden is wel bizar lang.
Lienden hopelijk sneller.

Apelka is vloeibare thiafeline inderdaad dus dat heeft dan weinig zin.

Hoe moet dat dan met de katten voor wie er geen opties zijn behalve de RaJood?
Ik denk/hoop dat die op een spoedlijst komen en eerder aan de beurt zijn... Maar ja, daardoor loopt de wachtlijst voor de andere katten wel nog hoger op. Af en toe komt er een plekje vrij. Nou die komt niet zomaar vrij natuurlijk, dan is de kat intussen wss overleden :-(
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Bellow stond ook op de spoedlijst.
ja wel vervelend voor andere katten, maar die kunnen nog uitwijken naar andere opties.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

De wachttijd is nu 8 maanden?! Dat is echt vreselijk 😞

Ik zou Lienden bellen, dat werkt sneller dan mailen.

In Lienden behandelen ze normaal gesproken 4 katten per week. Vanwege de moeilijk leverbare jodium is dat gehalveerd naar 4 katten per 2 weken. (vanaf januari 2023.)

De y/d blikjes vond Bellow lekker, maar hij bleef honger houden. Toen hij overstapte naar de brokjes , was zijn niet te stillen honger eindelijk over.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Lienden gebeld. Wachttijd meer dan een jaar... 😢 Het wordt alleen maar erger zolang die leverproblemen niet zijn opgelost.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Dat meen je niet! Jemig wat een ramp.

Laat Pippa hoe dan ook op de wachtlijst plaatsen. Ook in Gent, want je weet niet hoe het probleem zich gaat ontwikkelen bij Pippa.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Ja ik ga haar inderdaad op beide locaties op de wachtlijst laten zetten

Dierenarts/buurvrouw adviseert nu Thiamacare te proberen omdat die dosering gemakkelijk aan te passen is. Maar vind ik wel spannend, gezien hoe ze op Felimazol reageerde... Maar ik heb het op een rijtje gezet en zou toch liever meds hebben dan eten. Ik ben geen fan van katten alleen op brokken zetten, voel me te afhankelijk van Hill's en ik ben bang dat haar urinewegproblemen weer gaan opspelen. Nog los van evt andere issues die zich nog kunnen voordoen als ze ouder wordt, waarvoor ze weer ander voer nodig heeft.

Wat vinden jullie?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Thiamacare is hetzelfde als Felimazole. Alleen is Thiamacare vloeibaar en moet je met een spuitje in het bekje geven (niet over het voer).

Dan zou ik eerder carbimazole proberen, omdat dat toch anders werkt en minder bijwerkingen heeft.

Of toch de brokken.

Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Als jij er niet achterstraat, wordt het niks.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Thanks. Ik dacht: als het beter te doseren is werkt het mss beter dan een pil? Dat ik heel laag begin en langzaam opbouw als het goed gaat?

En carbimazole oorzalf?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

De oorzalf is erg lastig te doseren en het schijnt dat katten hun oortjes compleet kapot krabben.

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=30734
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Hm, dat is inderdaad ook niks.

Het blijft lastig.

Nadeel van oorzalf is ook dat ik dan niet meer van huis kan, want ze laat niemand anders bij haar in de buurt komen. Dus dan is eten weer praktischer als ze dat lust. Er zijn geen andere katten en ze komt ook niet buiten. Ik zet haar in ieder geval op de lijst in zowel Gent als Lienden en hoop dat het toch wat sneller gaat...
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Plaats reactie