Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Ja het is zeker lastig.

Voor jezelf en een eventuele oppas zijn brokjes het handigst. Maar Pippa moet ze wel willen eten 😀
Felimazole is er ook in een lagere dosering (1,25 mg), maar ik snap dat je dit eigenlijk niet meer wilt geven aan Pippa.
Carbimazole heeft het voordeel dat je die pil wel mag versnipperen/verkruimelen en door het voer mag doen. Dat maakt het voor een oppas ook een stuk makkelijker.

Ik hoop dat ze die kernreactor weer snel aan de praat krijgen, want deze wachtlijsten zijn verschrikkelijk.
Hopelijk houdt Pippa het nog zo lang vol.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ik zou het wel aandurven de thiamacare, er zijn katten die het slecht doen op felimazole maar goed reageren op thiafeline en andersom.
Zodra je ook maar merkt dat het een probleem geeft kun je stoppen.

Sowieso zou ik met een hele lage dosering beginnen.
Bij katten met lever of alvleesklierproblemen zou ik het risico niet nemen maar dat speelt nu niet.

thiafeline mag je ook verkruimelen, de waarschuwing die erin staat is voor het personeel niet ivm de werking.
Dus heel goed je handen wassen.

Het voer is een optie maar zoals ik al eerder zei dan zit je wel dat je niets anders mag geven.
En ik zou dan liever met een kat die al blaasgruis voer nodig heeft niet willen switchen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Synemios schreef: 24 apr 2023 20:10
En ik zou dan liever met een kat die al blaasgruis voer nodig heeft niet willen switchen.
Goed punt Denise! Ik was het blaasgruisprobleem even vergeten :icon_shifty:


Felimazole en Thiafeline is toch exact hetzelfde? Net als Thiamacare en Apelka?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ja klopt helemaal en toch zijn er katten die het op felimazole goed doen en niet op thiafeline en andersom.
Ik heb er ook geen verklaring voor.
Het kan ook aan hulpstoffen liggen, dat is het enige wat ik dan nog kan bedenken.

Carbimazol wordt pas in het lichaam omgezet naar thiamazol, dat is ook dezelfde stof en veel katten doen het daar dan weer wel goed op.

En als die dosering van de drank beter te regelen is dan is dat in dit geval helemaal mooi meegenomen.
Het kan zijn dat de reactie niet door de medicatie kwam maar door de lage t4 daar is helaas nog te weinig over bekend.

En de ene kat heeft last van een t4 van 12 ( referentie 10-60) en andere katten hebben nergens last van.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Helder! Thnx Denise.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

In België hebben ze 1 kernreactor voorgoed gesloten

https://nos.nl/artikel/2445770-eerste-b ... stilgelegd
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

En er volgen er nog 4.

Toch raar dat ik nergens kan vinden om welke kerncentrale het nou gaat, waardoor de levering van RAjodium zo'n probleem is.
Wat is er nou precies aan de hand en hoe zit het dan met mensen die behandeld worden voor hun schikdklier? Die krijgen hetzelfde jodium. Zit daar ook zo'n lange wachtlijst op?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ja daar was ik al naar aan het zoeken, Want ik heb dezelfde vragen.
Maar ik ben moe en dan zie ik dubbel, dus ik ga daar morgen mee verder. :lol:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door castratenkoor »

Asse-Poes schreef: 24 apr 2023 20:05 Ja het is zeker lastig.


Carbimazole heeft het voordeel dat je die pil wel mag versnipperen/verkruimelen en door het voer mag doen. Dat maakt het voor een oppas ook een stuk makkelijker.

Ik geef Rik 1 Thiafeline per dag. Ook versnipperd door natvoer met vissmaak. Dus het KAN wel, versnipperen.
Hij doet het er goed op - al maanden. Twee per dag was ook voor hem te veel.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Rik »

Asse-Poes schreef: 25 apr 2023 02:46 Toch raar dat ik nergens kan vinden om welke kerncentrale het nou gaat, waardoor de levering van RAjodium zo'n probleem is.
Dat lijkt me niet zo moeilijk. Als er maar 4 reactoren zijn, waaronder België en Nederland, die dit spul leveren dan is de kans groot dat er zeer makkelijk een verstoring in de toevoer kan komen.
Landelijk probleem
Ieder Nederlands (en Belgisch) ziekenhuis heeft te maken met dit tekort. De reden hiervoor is een defect in de Belgische kernreactor BR2 dat samenvalt met gepland onderhoud in de Nederlandse hogefluxreactor (HFR) in Petten. Wereldwijd zijn vier reactoren die de benodigde medische isotopen produceren, waarvan er twee in Nederland en België zijn. Uitval en onderhoud is dus direct van invloed op de onderzoeken die we op onze afdeling Nucleaire Geneeskunde uitvoeren.
bron: 21 november 2022 https://www.adrz.nl/problemen-levering- ... derzoeken/

Wat verder leesvoer:
https://www.pallasreactor.com/medische- ... d-gemaakt/
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/298859/k ... l-merkbaar
https://www.ntvg.nl/artikelen/wereldwij ... tstel-zorg
https://medischeoncologie.nl/nieuws/lev ... as-reactor
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Bedankt voor het zoeken en de links Rik
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 24 apr 2023 20:10 Ik zou het wel aandurven de thiamacare, er zijn katten die het slecht doen op felimazole maar goed reageren op thiafeline en andersom.
Zodra je ook maar merkt dat het een probleem geeft kun je stoppen.

Sowieso zou ik met een hele lage dosering beginnen.
Bij katten met lever of alvleesklierproblemen zou ik het risico niet nemen maar dat speelt nu niet.

thiafeline mag je ook verkruimelen, de waarschuwing die erin staat is voor het personeel niet ivm de werking.
Dus heel goed je handen wassen.

Het voer is een optie maar zoals ik al eerder zei dan zit je wel dat je niets anders mag geven.
En ik zou dan liever met een kat die al blaasgruis voer nodig heeft niet willen switchen.
Goed punt van het blaasgruis. Het voelt nu een beetje als kiezen tussen 2 kwaden: of dit voer en dan risico op blaasgruis of meds en dan risico dat het weer helemaal verkeerd valt... Er is net een zak van 1,5 KG Y/D binnengekomen en ze eet het met smaak op, dus dat is in ieder geval wel positief ;-) Eerst even geprobeerd als snoepje, nou dat ging ook prima, haha.

Ik zal de buurvrouw vragen Thiamacare voor me mee te nemen...
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 24 apr 2023 21:09 Ja klopt helemaal en toch zijn er katten die het op felimazole goed doen en niet op thiafeline en andersom.
Ik heb er ook geen verklaring voor.
Het kan ook aan hulpstoffen liggen, dat is het enige wat ik dan nog kan bedenken.

Carbimazol wordt pas in het lichaam omgezet naar thiamazol, dat is ook dezelfde stof en veel katten doen het daar dan weer wel goed op.

En als die dosering van de drank beter te regelen is dan is dat in dit geval helemaal mooi meegenomen.
Het kan zijn dat de reactie niet door de medicatie kwam maar door de lage t4 daar is helaas nog te weinig over bekend.

En de ene kat heeft last van een t4 van 12 ( referentie 10-60) en andere katten hebben nergens last van.
Klopt, we weten niet zeker of het aan de meds of aan de lage T4-waarde lag. Ze zat ook al bijna 2 weken op de meds en het ging pas op donderdag fout. Op vrijdag stond ik bij de dierenarts en had ze dus een T4-waarde van 12.

De klachten die ze had stonden niet allemaal in de bijsluiter van Felimazol. Apathisch voor zich uitkijken wel, maar rondjes lopen en niet ergens vanaf durven springen (wel erop) niet. Dat had ook nog artrose kunnen zijn, maar ze krijgt nu helemaal geen meds en springt gewoon overal op en af, dus dat lijkt me ook niet het probleem te zijn geweest.

Eerlijk gezegd is er in een paar weken zo veel gebeurd dat ik niet eens meer weet welk gedrag ze op elk moment ging vertonen 🙈
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

@Rik : Dankjewel, dat verduidelijkt een heleboel.

@Baasjevanpippa: : fijn dat Pippa de brokjes lekker vindt. je hebt nu in ieder geval een alternatief.
Heel herkenbaar dat je niet meer weet op welk moment welk gedrag Pippa ging vertonen...mij duizelde het ook. Gelukkig coachte Denise mij overal doorheen 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 25 apr 2023 13:15 @Rik : Dankjewel, dat verduidelijkt een heleboel.

@Baasjevanpippa: : fijn dat Pippa de brokjes lekker vindt. je hebt nu in ieder geval een alternatief.
Heel herkenbaar dat je niet meer weet op welk moment welk gedrag Pippa ging vertonen...mij duizelde het ook. Gelukkig coachte Denise mij overal doorheen 😀
Hahaha! Ik probeer wel een logboekje bij te houden hoor, dat scheelt. Toen ze ging braken ging ik dat ook bijhouden: hoe vaak etc, of het vaker werd.

Heb in november een andere poes moeten laten inslapen (darmtumor 😞) dus ik ben nu heel alert op dingen die anders zijn dan anders.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Plaats reactie