Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en heb me al uitgebreid ingelezen in de andere topics over schildklierproblematiek bij katten :)

Ons verhaal: Pippa is bijna 13 jaar en het viel me een paar weken geleden op dat ze regelmatig schuim met helder vocht braakte, veel water dronk en veel plaste. Zeuren om eten deed ze ook, maar dat heeft ze eigenlijk altijd wel gedaan, dus dat viel niet op.

Bij de dierenarts kwam eruit dat haar T4-waarde licht verhoogd was: 71 bij een range van 10-60. Heb de vier bekende behandelopties voorgelegd gekregen en besloten te beginnen met Felimazol (2 x 2,5 mg per dag) en zodra ze zich weer wat beter voelde over te stappen op Hills Y/D.

Toen ze 2 weken op Felimazol zat, ging ze zich ineens vreemd gedragen. Continu rondjes lopen rond de bank, ze durfde niet meer van het bed te springen, raar schudden met haar kopje, ik mocht haar niet aanraken en ze was geïrriteerd. Ze was duidelijk totaal niet fit, maar deze dingen (rondjes lopen en angst om te springen) zijn voor zover ik kon vinden niet bekend als een bijwerking van Felimazol.

Natuurlijk direct weer naar de dierenarts en die dacht op basis van de filmpjes die ik had gemaakt in eerste instantie aan iets neurologisch. Toch een bloedonderzoek laten doen en een hartecho laten maken en daarin/daarop was niks bijzonders te zien. Haar T4-waarde was nu wel ineens nog maar 12. Vind ik zelf best snel: in 2 weken van 71 naar 12?

Verder waren er een paar lichte plekjes van artrose te zien, dus de hypothese was nu dat haar klachten door ofwel de relatief lage schildklierwaarde, ofwel de Felimazol icm artrose komen. Ze kreeg Novacam mee maar daar reageerde ze ook niet goed op (overgeven), dus nu ben ik met alle meds gestopt en probeer ik haar op Hills Y/D te krijgen.

Tot nu toe eet ze dat wel op, maar het gaat nog niet helemaal van harte en ik vind het zielig en risicovol dat ze alleen nog maar dat mag eten (wat als ze iets met de nieren krijgt). Het gekke gedrag dat het gevolg lijkt te zijn geweest met Felimazol is nu in ieder geval voorbij, dus het lijkt erop dat het toch niet iets neurologisch is geweest.

Long story short: ik ben nu toch aan het overwegen om de radioactieve jodiumbehandeling te starten. Uiteindelijk is dat (samen met een operatie) de enige behandeling die het probleem echt kan oplossen en dat geeft zowel mij als haar rust, want elke keer dat gedoe met medicatie, eten en bloedonderzoeken, daar gaan we allebei niet gelukkig van worden.

Ik woon in het noorden en zal dus naar Lienden gaan. Ik ga ze morgen bellen, maar ik ben alvast benieuwd naar recente ervaringen met deze praktijk. Zijn er ook mensen die toevallig weten wat momenteel de wachttijd is? En hoe gaat het met jullie kat die deze behandeling heeft ondergaan? Hoelang is de behandeling geleden? Ik merk dat ik vooral even geruststelling en wat hoop voor de toekomst nodig heb ;-)

Ook nog nuttig om te weten: Pippa kreeg tot nu toe Urinary S/O omdat ze in een ver verleden blaasgruis heeft gehad. Verder zijn er geen andere katten (meer) in huis.

Thanks!

Groetjes, BaasjevanPippa
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Welkom op het forum Pippa en baasje.
Nou als je nog wat tijd over hebt....ik heb een heel topic over Bellow en zijn schildklierbehandeling in Lienden.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 95&t=35715


De wachttijd zal nu ook zo'n 3 maanden zijn, maar als je Lienden belt krijg je dat meteen te horen.
Ik ben reuze blij -en Bellow ook- dat ik de RAjoodbehandeqling heb gedaan en het gaat uitstekend met Bellow.
We hebben onze speelse, actieve en 'oude' Bellow weer terug. Geen moment spijt gehad!
Ik kan het echt aanbevelen 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 23 apr 2023 11:59 Welkom op het forum Pippa en baasje.
Nou als je nog wat tijd over hebt....ik heb een heel topic over Bellow en zijn schildklierbehandeling in Lienden.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 95&t=35715


De wachttijd zal nu ook zo'n 3 maanden zijn, maar als je Lienden belt krijg je dat meteen te horen.
Ik ben reuze blij -en Bellow ook- dat ik de RAjoodbehandeqling heb gedaan en het gaat uitstekend met Bellow.
We hebben onze speelse, actieve en 'oude' Bellow weer terug. Geen moment spijt gehad!
Ik kan het echt aanbevelen 😀
Dankjewel! Dat topic had ik inderdaad al doorgenomen! Wat fijn dat het zo goed gaat met Bellow nu, dat geeft de burger moed ;-)

Ik ben wel benieuwd hoe je die 3 maanden bent doorgekomen? Felimazole werkt hier dus niet (of wellicht een lagere dosis), bij Hills Y/D is het elke keer weer afwachten of ze het eet en ze eet het sowieso met minder smaak dan haar gebruikelijke voer (Urinary van Royal Canin). En aangezien ze niet veel verder moet afvallen geef ik haar dan toch maar het eten dat ze gewend is, wetende dat zonder medicatie de T4-waarde weer omhoog zal gaan :-(
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Ja die 3 maanden waren een echt drama.
Ik was elke dag blij als hij het weer overleefd had. Maar Bellow was er ook bar slecht aan toe en bij Pippa lijkt dat niet zo te zijn.

Felimazole mocht niet meer en Y/D wilde hij niet. Er ging dus ontzettend veel gewoon voer in en toch bleef hij afvallen.
Uiteindelijk kreeg ik hem op y/d blikvoer en dat ging beter, maar die blikjes werden niet meer geleverd door Hill's en toen ben ik op de y/d brokjes overgegaan.
Dat ging -boven verwachting- super goed. Hij at het goed, viel niet verder af en tot de behandeldatum bleef dat goed gaan.
Bellow kreeg daar ook echt he-le-maal niets anders bij, geen snoepjes, geen likje yoghurt en geen enkel brokje van gewoon voer.

Die brokjes zijn zijn redding geweest.

Katten met slechte nieren komen niet in aanmerking voor een RAjood behandeling.
Laatst gewijzigd door Asse-Poes op 23 apr 2023 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 23 apr 2023 12:48 Ja die 3 maanden waren een echt drama.
Ik was elke dag blij als hij het weer overleefd had. Maar Bellow was er ook bar slecht aan toe en bij Pippa lijkt dat niet zo te zijn.

Felimazole mocht niet meer en Y/D wilde hij niet. Er ging dus ontzettend veel gewoon voer in en toch bleef hij afvallen.
Uiteindelijk kreeg ik hem op y/d blikvoer en dat ging beter, maar die blikjes werden niet meer geleverd door Hill's en toen ben ik op de y/d brokjes overgegaan.
Dat ging -boven verwachting- super goed. Hij at het goed, viel niet verder af en tot de behandeldatum bleef dat goed gaan.
Bellow kreeg daar ook echt he-le-maal niets anders bij, geen snoepjes, geen likje yoghurt en geen brokje van gewoon voer.

Die brokjes zijn zijn redding geweest.

Katten met slechte nieren komen niet in aanmerking voor een RAjood behandeling.
Nou, ik vond haar vorig weekend wel slecht hoor! Ze was ooit 4,5 kg (en moest ze afvallen) en nu is ze 3,5. Ik heb vanochtend ook een zak Y/D-brokjes besteld omdat het natvoer inderdaad nergens te vinden is. Mijn buurvrouw is dierenarts en gaat wel kijken of ze er via de praktijk nog aan kan komen. Reactie op natvoer is dus wisselend, ik hoop dat het droogvoer wel aanslaat zoals bij jouw Bellow :)

Pippa heeft gelukkig geen slechte nieren, alleen ooit blaasgruis gehad.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Het y/d blikvoer is niet leverbaar helaas. Ik heb geluk gehad dat een DA een hele tray had die ze van een klant hadden gekregen die het niet meer nodig had. Maar die 24 blikjes waren ook niet genoeg voor Bellow.
Soms staan er een paar blikjes ter overname op Marktplaats. Maar daar heb je weinig aan als je 3 maanden moet overbruggen.

De T4 waarde gaat inderdaad stijgen als Pippa geen medicatie of y/d krijgt 😞

Ik hoop zó dat Pippa de y/d brokjes wil eten!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ik heb het bij Lizzy ook laten doen ( de RJ behandeling) maar dan in Gent.
Voor Lizzy waren er geen andere opties en voor de thiafeline/felimazole was ze allergisch, voer ging niet want ze heeft al speciaal voer ivm allergie/nierproblemen.

Bij ons liep het totaal anders dan bij anderen en toch heb ik er geen spijt van.
Bij Lizzy zakte de t4 niet dat heeft ruim een jaar geduurd, ze wilden zelfs een herhaal behandeling doen.
En toen ineens knalde hij naar onder de referentie.

Inmiddels heeft zij een te traag/ niet werkende schildklier en krijgt ze daar medicijnen voor.
Die medicijnen daar kan ze wel tegen, ze hebben veel minder, bij haar zelfs geen bijwerkingen dan de thiafeline/felimazole.
En ze kan ook gewoon haar voer blijven eten.
Dus ik heb er geen spijt van.

Gent gaf bij ons ook de wachttijd aan, even vragen.
Ik zou ze beiden mailen.

Ik herken vooral het geïrriteerd zijn bij een te traag werkende schildklier, en ze zijn vooral heel sloom en komen heel veel aan als dat echt het geval is.
En jeuk.

Het schudden met het kopje is dat geen jeuk geweest?
En dat niet mogen aanraken kan zijn ivm de artrose of ivm afvallen dat voelt voor veel katten dan niet fijn als ze minder vet/spieren hebben.

In 2 weken ineens een waarde van 12 komt vaker voor, meestal verminderen ze dan de dosering.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 23 apr 2023 13:14 Het y/d blikvoer is niet leverbaar helaas. Ik heb geluk gehad dat een DA een hele tray had die ze van een klant hadden gekregen die het niet meer nodig had. Maar die 24 blikjes waren ook niet genoeg voor Bellow.
Soms staan er een paar blikjes ter overname op Marktplaats. Maar daar heb je weinig aan als je 3 maanden moet overbruggen.

De T4 waarde gaat inderdaad stijgen als Pippa geen medicatie of y/d krijgt 😞

Ik hoop zó dat Pippa de y/d brokjes wil eten!
Thanks, even Marktplaats gecheckt maar zijn maar 10 blikjes die erop staan. Dat schiet inderdaad niet op ;) Zag op een van de sites die het verkopen een leverdatum van 31 mei. Durf ik niet te hard op te hopen. Eerst zien... ;)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Die data stellen ze steeds uit.
Ik heb toen Hills via messenger gevraagd hoe dat zat en er zijn leveringsproblemen met het nat voer en dat is niet alleen met de Y/D zo.

Ik zou er vanuit gaan dat het niet te krijgen is en dan hopen dat Pippa de brokjes wel eet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 23 apr 2023 20:03 Ik heb het bij Lizzy ook laten doen ( de RJ behandeling) maar dan in Gent.
Voor Lizzy waren er geen andere opties en voor de thiafeline/felimazole was ze allergisch, voer ging niet want ze heeft al speciaal voer ivm allergie/nierproblemen.
Ja, dat is hier ook een zorgpuntje: gaat ze niet weer blaasgruis krijgen als ze stopt met Urinary?
Bij ons liep het totaal anders dan bij anderen en toch heb ik er geen spijt van.
Bij Lizzy zakte de t4 niet dat heeft ruim een jaar geduurd, ze wilden zelfs een herhaal behandeling doen.
En toen ineens knalde hij naar onder de referentie.

Inmiddels heeft zij een te traag/ niet werkende schildklier en krijgt ze daar medicijnen voor.
Die medicijnen daar kan ze wel tegen, ze hebben veel minder, bij haar zelfs geen bijwerkingen dan de thiafeline/felimazole.
En ze kan ook gewoon haar voer blijven eten.
Dus ik heb er geen spijt van.
Ik denk dat je sowieso geen spijt zou moeten hebben. Met deze behandeling geef je haar de beste kans en met zo'n hoge kans op succes zou je wel gek zijn om het niet te proberen, toch? :)
Gent gaf bij ons ook de wachttijd aan, even vragen.
Ik zou ze beiden mailen.


Ga ik doen, al denk ik niet dat Gent een optie is voor mij. Ik rijd zelf geen auto dus zou iemand anders moeten vragen en dan is Lienden al ver genoeg vanuit Noord-Oost Groningen 😅 Heen en terug en dan een week later weer 🙈
Ik herken vooral het geïrriteerd zijn bij een te traag werkende schildklier, en ze zijn vooral heel sloom en komen heel veel aan als dat echt het geval is.

En jeuk.

Het schudden met het kopje is dat geen jeuk geweest?


Nee, het leek alsof ze ging niezen ofzo (ze ging dus echt met haar kopje naar voren schudden). Dat had ik haar nog niet eerder zien doen dus toen wel direct de dierenarts gebeld om haar nog die dag te zien.
En dat niet mogen aanraken kan zijn ivm de artrose of ivm afvallen dat voelt voor veel katten dan niet fijn als ze minder vet/spieren hebben.

In 2 weken ineens een waarde van 12 komt vaker voor, meestal verminderen ze dan de dosering.
Ja, ik weet niet of ik het nog eens durf te proberen met Felimazole. Ze reageerde op de Novacam ook al heftig (braken, totaal lusteloos), dus mss is ze gewoon gevoelig voor medicatie.

Ik ga deze week even rustig eea uitzoeken, want haar T4-waarde was weer laag afgelopen week en ze lijkt zich nu goed te voelen. Dus voel wel even de ruimte om wat dingen uit te proberen tot ze voor de behandeling kan komen.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 23 apr 2023 20:17 Die data stellen ze steeds uit.
Ik heb toen Hills via messenger gevraagd hoe dat zat en er zijn leveringsproblemen met het nat voer en dat is niet alleen met de Y/D zo.

Ik zou er vanuit gaan dat het niet te krijgen is en dan hopen dat Pippa de brokjes wel eet.
Ja daar was ik al bang voor... dan blijven er wel heel weinig opties over en ben je erg overgeleverd aan de grillen van een fabrikant. Dat vind ik ook een groot risico.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Die datum verschuift al 3 maanden... ik heb dat destijds wekelijks in de gaten gehouden.
Het blikvoer wordt niet geleverd door Hills.
Brekz blijft maar hopen tegen beter weten in ?
En baasjes krijgen steeds valse hoop door steeds nieuwe data op hun site. Best flauw en onverantwoordelijk van Brekz.

Edit: oeps dat was als gemeld hier door Denise. Ik loop ff achter de feiten aan :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 23 apr 2023 20:29 Die datum verschuift al 3 maanden... ik heb dat destijds wekelijks in de gaten gehouden.
Het blikvoer wordt niet geleverd door Hills.
Brekz blijft maar hopen tegen beter weten in ?
En baasjes krijgen steeds valse hoop door steeds nieuwe data op hun site. Best flauw en onverantwoordelijk van Brekz.

Edit: oeps dat was als gemeld hier door Denise. Ik loop ff achter de feiten aan :grin:
Nou, dan duimen dat de brokjes aanslaan deze week! Al is dat voor mij ook echt een tijdelijke oplossing dan.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Ja, Dat of toch weer aan de medicatie. Maar ja of je dat laatste moet willen...

Eerst maar even afwachten of Pippa de brokjes wil eten.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ik denk dat je sowieso geen spijt zou moeten hebben. Met deze behandeling geef je haar de beste kans en met zo'n hoge kans op succes zou je wel gek zijn om het niet te proberen, toch? :)
Ja dat is ook zo, daarbij was Lizzy toen pas 7 jaar dus dan ga ik toch voor de best mogelijke optie en dat was dit.
Maar mocht ik ooit nog een andere kat met schildklierproblemen krijgen dan gaan ze ondanks dat het anders liep bij ons toch op de wachtlijst.

Als je afhankelijk bent van een ander en het zo ver rijden is dan wordt Gent inderdaad erg lastig.
Voor ons scheelde het niet veel, plus wij hebben eigen vervoer.

Het punt met die brokjes is inderdaad dat als katten al wat mankeren je een probleem hebt.
En ook als ze in de toekomst iets krijgen.

Ik begrijp dat je niet weer terug wilt op de felimazole/thiafeline een andere optie zou nog carbimazol pillen zijn die worden door de meeste katten goed verdragen.
( dus niet de zalf) Maar veel dierenartsen schijnen daar moeilijk over te doen.

@Marina, ja ik herken dat met de stoofpotjes van Hills voor Lizzy, ik bleef kijken en elke keer weer die datum verder weg.
En ze at toen niks anders omdat ze zo ziek was.
En de Y/D is helemaal erg want Hills is de enige die dit heeft, je kunt echt niet uitwijken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie