Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Wow, wat een fantastisch nieuws!
Heel fijn voor Pippa en voor jou een heleboel zorgen minder.

Is er nog nieuws over de wachtlijst bij Lienden of Gent?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 10 jun 2023 17:26 Wow, wat een fantastisch nieuws!
Heel fijn voor Pippa en voor jou een heleboel zorgen minder.

Is er nog nieuws over de wachtlijst bij Lienden of Gent?
Ja, scheelt een hoop stress dit :)

En nee, nog niet weer contact gehad, maar het is op dit moment ook niet zo urgent. Ben nu ook geld opzij aan het leggen voor de behandeling :) Het wordt toch niet eerder dan eind dit jaar dat ze opgeroepen zal worden door Gent. Ga dan wel naar Gent, denk ik, iets beter gevoel bij. Wel verder rijden maar daar maak ik dan wel een uitje van zodat ik niet 2 keer heen en weer hoef ;)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Zolang het goed blijft gaan met Pippa, heb je de prettige luxe om te kiezen.
Gent heeft een véél kortere opnameduur, dat alleen al is de afstand meer dan waard 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 10 jun 2023 17:57 Zolang het goed blijft gaan met Pippa, heb je de prettige luxe om te kiezen.
Gent heeft een véél kortere opnameduur, dat alleen al is de afstand meer dan waard 😀
Plus ze zijn goedkoper en m'n gevoel erbij was ook beter (snel een reactie op m'n vragen, dossier hebben ze al opgevraagd, geadviseerd om kalium te suppleteren). Bij Lienden moest ik er iets meer achteraan zitten.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

BaasjevanPippa schreef: 10 jun 2023 16:08 Pippa krijgt nu al inderdaad alweer een week of 5 2x per dag 2,5 gram Thiamacare (begonnen met iets lagere dosis en toen dat goed ging verhoogd naar 2,5). Gisteren heeft ze weer een bloedonderzoek gehad en haar T4 was nu 15 (wat keurig is volgens de dierenarts) en kalium was ook weer keurig. Dat ben ik nu ook aan het suppleteren. Verder is ze weer bijna op haar oude gewicht en eet ze goed zonder te zeuren om eten.

Braken, drinken en plassen moeten we wel even in de gaten blijven houden, maar de DA zag op dit moment geen reden voor een echo. Mocht ze weer slechter worden, dan natuurlijk wel. Blij dat we het weer even gehad hebben, want het is altijd een heel avontuur als Pippa naar de dierenarts moet (eerst tabletje gabapentine, anders is ze onhandelbaar).

Wel blij dat de meds aanslaan, want nu kan ze tenminste nog wat lekkers hebben af en toe.
Correctie (lijk niet te kunnen wijzigen): ze krijgt 2 x 1,25 mg, dus 2,5 mg in totaal :) Is gelukkig ook niet meer zo'n strijd. Ik maak haar eten klaar, zet het op een verhoging zodat ze er nog niet bij kan en dan pak ik haar even losjes vast en spuit ik het in haar bekje.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

BaasjevanPippa schreef: 10 jun 2023 18:20 Plus ze zijn goedkoper en m'n gevoel erbij was ook beter (snel een reactie op m'n vragen, dossier hebben ze al opgevraagd, geadviseerd om kalium te suppleteren). Bij Lienden moest ik er iets meer achteraan zitten.
Klopt, dat gevoel had ik eerst ook.
En toch, achteraf, het is me enorm meegevallen bij Lienden. Ik zou er zonder aarzelen weer heen gaan.

Wat vraagt Gent nu voor de behandeling?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 10 jun 2023 19:37 Klopt, dat gevoel had ik eerst ook.
En toch, achteraf, het is me enorm meegevallen bij Lienden. Ik zou er zonder aarzelen weer heen gaan.

Wat vraagt Gent nu voor de behandeling?
Gent vraagt nu 1100 euro en Lienden 1750. En ik geloof dat je bij Lienden ook nog een keer terug moet en bij Gent niet. Dus dat is voor mij gemakkelijk. Heb natuurlijk nog wel de kosten van mijn eigen dierenarts dan maar dat is geen verschil van 650 euro :)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Bij Lienden hoef je niet terug te komen hoor.

Wat een bedragen hè :shock:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

opname Gent is een dag verkort lees ik, Lizzy is daar 5 dagen geweest dat is nu 4 dagen.
Bij Gent nemen ze geen bloed af dat moet je bij je eigen dierenarts laten doen.

Wij zijn erg tevreden met Gent, we hebben nog steeds contact met ze over Lizzy ( ze blijven begeleiden zo lang als nodig is)

Maar ook Gent heeft de prijs behoorlijk opgevoerd zie ik.

Maar wat fijn dat het goed gaat nu.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Hallooooooooo! Hoe is het met jullie beestjes? :)

Ik wilde weer even een update over Pippa delen. Ze is vandaag voor een echo geweest, omdat bepaalde klachten bleven. T4-waarden zijn goed, eetlust is ook goed (lees: normaal) en gewicht is ook goed, maar ze blijft regelmatig overgeven en veel drinken en plassen.

Gelukkig was er geen tumor te zien op de echo (daar was ik bang voor), maar wel irritatie aan de lever, darmen en alvleesklier. Zijn advies was om nu eerst Carbimazol oorzalf te proberen en dan over 4 weken eens te kijken hoe het gaat. Op dat punt kan er ook nog een biopt worden genomen van de organen.

Volgens hem wordt de radiojoodbehandeling ook in Utrecht gegeven, maar dat heb ik hier niet gelezen en lees ik ook niet terug op de website van Utrecht. Hij wist ook niks van de wachtlijsten, dus in hoeverre hij goed op de hoogte is ;-)

Hij nam wel uitgebreid de tijd voor ons, we zijn er maar liefst een uur geweest en Pippa liet hem zelfs een echo maken zonder dat ze onder narcose moest (normaal is ze echt onhandelbaar bij de dierenarts).

Wat een gedoe is het toch met deze aandoening... Het lijkt zo gemakkelijk te behandelen met wel 5 verschillende opties, maar als 3 ervan dan al niet werken, blijft er maar erg weinig over...
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Nee hoor Utrecht heeft geen RJ behandelingen.
Dat was tig jaar gelden het plan maar dat is toen niet door gegaan, dus hij is niet goed op de hoogte.

Wat is de reden voor een biopt? Want als het alleen gaat om bevestiging dan zou ik het niet doen, het is best een zware ingreep.

Ik hoop dat de oorzalf dan beter werkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 27 jul 2023 19:10 Nee hoor Utrecht heeft geen RJ behandelingen.
Dat was tig jaar gelden het plan maar dat is toen niet door gegaan, dus hij is niet goed op de hoogte.

Wat is de reden voor een biopt? Want als het alleen gaat om bevestiging dan zou ik het niet doen, het is best een zware ingreep.

Ik hoop dat de oorzalf dan beter werkt.
Om de afwijkingen te onderzoeken. Maar goed, ik wacht eerst maar even af wat de oorzalf gaat doen en anders zijn misschien pilletjes nog een optie. Maar als de wachtlijst in Gent al zo geslonken is zal Pippa daar ook snel aan de beurt zijn (precies 3 maanden geleden op de wachtlijst gezet en toen was die nog 8 maanden, eind juni was-ie 6 maanden las ik in ander topic, zal komende week even informeren).

Moet ik alleen nog even bedenken hoe ik dat ga organiseren vanuit het noorden zonder auto...
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat de wachtlijst inmiddels geslonken is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 27 jul 2023 19:19 Ik hoop dat de wachtlijst inmiddels geslonken is.
Hoop ik ook, ik zal het hier posten als ik een update heb van Lienden en Gent.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

oww wat jammer dat Pippa blijft overgeven.
Nu hopen dat het met de oorzalf beter gaat.

Heb je wel een rijbewijs, dan zou ik een auto huren. Die afstand met het ov lijkt me geen pretje voor Pippa.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie