Radiotherapie

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Jokk
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2023 17:37

Radiotherapie

Bericht door Jokk »

Bij mijn kat 13, is te snelle schildklierwerking vastgesteld, maar pillen geven is bijna, zoniet onmogelijk.

Weet iemand of er nog op andere plekken radiotherapie wordt gegeven voor een te snelwerkende schildklier bij de kat (dan in Gent of bij lingehoeve?).

Weet iemand de kosten?
En wie heeft er ervaring mee?

Zijn er ook mensen met ervaring met het opereren hiervan?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Radiotherapie

Bericht door Asse-Poes »

Bedoel je de radioactief jodium behandeling of een schildklieroperatie?

Voor RAjodium:
Universiteitsziekenhuis Giessen kan ook. (Duitsland.)

Lienden 1500,00 all in. (2023)
Gent was goedkoper (850-900 euro) maar dat is per januari 2023 ook duurder geworden. En daar komen kosten bij voor bloedonderzoek, roesje enz.

Ik heb een heel topic over mijn schikdklierkat Bellow en heb de behandeling net achter de rug.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 95&t=35715

Bellow en ik zijn ontzettend blij dat we deze behandeling gedaan hebben.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Radiotherapie

Bericht door Synemios »

Bloedonderzoek is via je eigen dierenarts als je naar Gent gaat en roesje was bij ons all in, maar dat doen ze alleen als het echt niet anders kan.

Er staan meerdere ervaringen op het forum/
Lizzy is naar Gent geweest en daar heb ik geen spijt van.

Ik heb geen ervaring met een operatie maar daar zitten wel behoorlijke risico's aan en ik zou dat zelf als allerlaatste optie zien.
Verder is er ook nog voer, maar dan mag je echt nooit meer iets anders erbij geven anders werkt het niet.

Qua medicijnen, is er nog een vloeibare vorm thiafeline ( even aan de dierenarts vragen) en er is oorzalf.

https://dierenkliniekvondelpark.nl/katt ... thyreoidie
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Hope2001
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2023 09:01

Re: Radiotherapie

Bericht door Hope2001 »

Wij hebben dit jaar onze kater later behandelen met radioactief jodium bij de Lingehoeve.
Al met al zijn we heel tevreden over hoe het nu met hem gaat. Hij is van de pillen af en zeurt veel minder om eten.
Zijn waarden zijn beter: schildklier weer binnen normaalwaarden, bloeddruk weer goed, kalium weer binnen normaalwaarden.

Wij vonden het contact met de Lingehoeve het grootste minpunt van deze behandeling. Eerst stonden we ingeschreven op een wachtlijst, maar werden we niet op de hoogte gehouden. We hebben zelf een stuk of 6 keer moeten bellen.
Uiteindelijk na een paar maanden wachten kwam het goede nieuws dat onze kat behandeld kon worden. De communicatie hierover is redelijk. Je krijgt een vrij uitgebreide mail met informatie over de behandeling, wat je zelf moet doen, leefregels voor na de behandeling en dergelijke.
We hadden een datum en tijdstip afgesproken om onze kat te brengen. Toen we ons hadden gemeld, hebben we nog drie kwartier moeten wachten voordat we aan de beurt waren. Dit vonden wij raar en onprettig. Onze kat is bang voor autorijden en was echt niet relaxt. Je maakt een afspraak zodat je zo kort mogelijk hoeft te wachten, maar toch duurde het nog een behoorlijke tijd voordat we aan de beurt waren.

Ons was beloofd dat we op de hoogte gehouden zouden worden tijdens het verblijf. Dit stelde niet veel voor. De eerste dag hebben we zelf moeten bellen om te vragen hoe het was gegaan. De dagen daarna kregen we één foto zonder tekst en uitleg. Dit vonden wij zelf vervelend, want je kat is wel een hele week op een vreemde plek ver van huis.

Ook voor het ophalen van onze kat hadden we een afspraak. Je raadt het al: ook toen hebben we weer moeten wachten, dit keer een uur. Achteraf bleek dat er een spoedgeval tussen was gekomen. Geen enkel probleem, maar laat dat even weten. Op zich een heldere uitleg gekregen van de DA daar en toen mocht hij mee naar huis. DA gaf aan dat we bij problemen gewoon naar onze eigen dierenarts konden gaan en dat ze altijd mochten bellen voor advies.

Eenmaal thuis kon onze kat opeens niet meer plassen. Wij dachten aan blaasgruis/blaasstenen, omdat hij dit eerder heeft gehad, of stress. Afspraak gemaakt bij onze eigen DA (want dat kon volgens Lingehoeve). Toen we daar kwamen, durfden ze geen katheter te zetten omdat hij radioactief was. Gezegd dat ze konden bellen met Lingehoeven en dit hebben ze ook gedaan. Lingehoeve gaf aan dat onze DA geen urine mocht afnemen. Dus konden we (in het weekend) weer naar Lingehoeve. Toen we daar kwamen, hebben we weer een uur moeten wachten voordat we aan de beurt waren.
De DA die dienst gaf uiteindelijk aan dat onze dierenarts wél urine had mogen afnemen. De DA die de behandeling met jodium doet waren allebei met vakantie en ze hadden ze niet eerder gebeld. Het advies dat aan onze eigen DA was gegeven bleek dus helemaal niet te kloppen! Het bleek uiteindelijke een stressblaas te zijn, dus we kregen medicatie mee en konden weer naar huis.

Al met al zou ik het nu zo weer doen als het nodig zou zijn. De behandeling zelf is prima geregeld en werkt in ons geval zoals gehoopt.
De communicatie is echt wel een minpunt, dus hier zal je zelf op moeten zitten. Zorg er ook voor dat je de zaken helder hebt als je naar huis gaat. Wat mag je eigen dierenarts wel en niet? Mag hij bloed/urine afnemen? Mag hij opereren?

Mocht je nog meer willen weten, mag je me altijd een PB sturen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Radiotherapie

Bericht door Synemios »

De communicatie is inmiddels gelukkig wel verbeterd wat de Lingehoeve betreft, maar je bent helaas niet de enige die daar problemen mee had.

Grootste probleem nu is de lange wachtlijst, maar dat geldt ook voor Gent.

Helaas heeft Lizzy nu een niet werkende schildklier maar ik zou het zo weer doen.
Zij was allergisch voor de medicijnen dus ik had ook geen keus meer omdat ze ook niet over kon op Y/D voer en ze was pas 7, dus als zou het kunnen zou ik dat niet levenslang willen.
en de medicijnen die ze nu krijgt hebben veel minder bijwerkingen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Radiotherapie

Bericht door Asse-Poes »

Mijn kater Bellow is vorige maand ook in Lienden geweest.
Vanwege de slechte reviews, ging mijn voorkeur ook naar Gent uit, maar Lienden had eerder plek en Bellow ging zo hard achteruitgaat we niet konden wachten.

Bellow stond bij Lienden en bij Gent op de wachtlijst. Bij Gent op de speciale spoedlijst, en ik bleef ze steeds mailen. Daar moest het initiatief dus ook steeds van mij komen.
Tja als er geen jodium geleverd wordt, kunnen ze ook niks natuurlijk. Hoe wanhopig ik er ook van werd.

We hadden de lat laag gelegd en hadden dus beslist geen hoog verwachtingspatroon mbt Lienden.
Maar jeee, wat viel ons alles mee!
Prima communicatie vooraf, tijdens en na de behandeling.
Ze hadden verteld dat we 1x per dag een update met foto kregen. En zolang alles goed gaat, vind ik dat ook prima.
Op appjes von ons werd ook snel gereageerd.
Toen Bellow in het weekend diarree kreeg en ging braken, kregen we meer WhatsApp-jes en foto's.

En wachten, ik vind dat niet erg, als er tenminste ook voor mij alle tijd wordt genomen als ik aan de beurt ben. En dat namen ze.
Ook uitgebreide uitleg wat ik moest doen in de eerste 3 weken, als Bellow ziek zou worden of de diarree niet over zou gaan.
Jij hebt wel veel pech gehad dat beide DA's met vakantie waren!

De nazorg was ook prima. Ik heb vorige week nog contact met Lienden gehad over zijn snelle gewichtstoename.

Dus nee, ik heb geen enkele negatieve ervaring met Lienden. En ook ik zou de behandeling zonder enige twijfel weer daar laten doen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Hani
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2023 12:24

Re: Radiotherapie

Bericht door Hani »

Helaas heb ik ook met hetzelfde probleem te maken. Heeft iemand alsjeblieft de website voor in Gent voor mij?

Groetjes,
Hani
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Radiotherapie

Bericht door Asse-Poes »

https://www.orsami.be/nl/nucleaire-gene ... n-therapie

Er is helaas een zeer lange wachtlijst.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Radiotherapie

Bericht door Synemios »

Maar die wachtlijst kan ook weer veranderen dus misschien bij beiden toch op de wachtlijst laten zetten en ondertussen kijken naar andere opties ter overbrugging.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Hani
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2023 12:24

Re: Radiotherapie

Bericht door Hani »

Super bedankt!
Ik ga onze poes ook inschrijven op de wachtlijst in Gent!
Gisteren gebeld naar Lingehoeve en staan al op de wachtlijst van 1,5jaar!!! Hopelijk is die van Gent sneller 😭😭😭
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Radiotherapie

Bericht door BaasjevanPippa »

Hani schreef: 03 mei 2023 16:42 Super bedankt!
Ik ga onze poes ook inschrijven op de wachtlijst in Gent!
Gisteren gebeld naar Lingehoeve en staan al op de wachtlijst van 1,5jaar!!! Hopelijk is die van Gent sneller 😭😭😭
Klopt... ik heb ze vorige week ook gebeld. Lienden staat nu op 1,5 jaar en Gent stond op 8 maanden... en dat kan nog verder oplopen als de tekorten nog groter worden dus die termijnen zijn met een heel grote slag om de arm. Heb Pippa ook op beide locaties ingeschreven.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Radiotherapie

Bericht door Synemios »

Of korter, want er kan nog van alles veranderen en er worden in nl centrales bijgebouwd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Hani
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2023 12:24

Re: Radiotherapie

Bericht door Hani »

Dank voor jullie reacties! ❤️
Ik heb Nena nu voor beide ingeschreven. Ik hoop dat al onze mauwers snel geholpen worden en snel weer de "oude" zijn!
🥺🤞🤞🤞🤞
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Radiotherapie

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 05 mei 2023 18:33 Of korter, want er kan nog van alles veranderen en er worden in nl centrales bijgebouwd.
Duurt toch wel even voor die centrales actief zijn?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Radiotherapie

Bericht door Rik »

BaasjevanPippa schreef: 29 mei 2023 19:11 Duurt toch wel even voor die centrales actief zijn?
"Even"??? Dan hebben we het zomaar over 2035 !!

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ncentrales
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie