Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
John56
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2023 08:50

Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door John56 »

Beste kattenliefhebbers.

Ik weet niet of ik zo op het juiste onderwerp zit, maar probeer het toch.

Onze kat van 12 heeft sinds kort last van verhoogde schildklier waarden, ik begreep van de dierenarts dat 60 een normale waarde is ,hij had de waarde van 90.

Nu is het ook zo dat hij last heeft van blaasgruis, dus mijn vraag is , zijn er brokjes die voor zowel blaasgruis en goed zijn voor de schildklier waarden ?, wij kunnen het zo niet vinden op internet.

Mvg John
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door Asse-Poes »

Alleen Hill's Y/D (brokjes en natvoer) is geschikt voor schildklierkatten.
Als je jouw kat die brokjes gaat geven, mag hij er absoluut niets anders bij hebben. Ook geen snoepjes, geen yoghurt bakje aflikken, geen plakje kaas of worst, geen ander merk brokjes enz. He-le-maal niks anders dus.

Om het schildklierproblemem aan te pakken, zijn er 4 opties.
* Medicatie , dagelijks en levenslang (bijvoorbeeld Felimazole)
* Hill's y/d dieet (levenslang)
* Schildklieroperatie
* Behandeling met radioactief jodium

Als de kat nu een blaasgruisdieet heeft, kan je geen Hill's y/d erbij of in de plaats geven. Nou ja, het kan wel, maar het heeft dan 0 effect op de schildklier.

Wat adviseerde de DA en wat wil je zelf?
Er moet wel iets gebeuren met zijn schildklierprobleem.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door Synemios »

IK ben ook benieuwd wat je dierenarts zegt.
Die brokjes bestaan helaas niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door Anne »

Misschien is de combi Hills y/d en eurologist een optie?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door BaasjevanPippa »

Anne schreef: 14 jan 2023 11:19 Misschien is de combi Hills y/d en eurologist een optie?
Ik kwam toevallig dit topic tegen. Ik heb ook een poes (Pippa) met hyperactieve schildklier die in het verleden blaasgruis heeft gehad. Ze reageerde slecht op Felimazole en ik probeer haar nu op Hill's Y/D te krijgen maar ben ook een beetje bang dat nu de blaasgruis weer terugkomt. Zou de combi Y/D en eurologist ook iets voor haar kunnen zijn? Heb er nog nooit van gehoord ;-)

Dit is het Pippa-topic trouwens: https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 2&start=45
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door Anne »

Ik heb alleen maar goede ervaringen met eurologist

https://www.huisdierendokter.nl/blaasontsteking.html
Als je naar beneden scrolt kun je de klantenreacties lezen

Vanwege wettelijke rompslomp mag de huisdierendokter niet alles vermelden maar ik weet nog dat ze er vroeger ook bij hadden staan dat eurologist het gruis oploste

Zelf geef ik Happy dagelijks eurologist nadat hij verleden jaar intolerant werd voor zijn rc urinary dieet. Hij staat nu op een gastrointestinal dieet en in samenwerking met de eorologist gaat dit goed

Ik weet van Annet ( Cerna) op dit forum dat toen haar kat oxalaat gruis had ze ook eurologist gaf omdat haar kat het dieet voer daarvoor niet luste of zoiets en dat ging ook goed

Je zou bijna denken dat ik aandelen heb bij de huisdierendokter maar dat is niet zo ;-)
Ik ben gewoon echt tevreden over de eurologist
Het heeft hier al menigeen blaasontstekingen verholpen zonder tussen komst van reguliere medicatie, sterker nog onze Lola kreeg vd da ook reguliere medicatie tegen blaasontsteking anderhalf jaar geleden en mooi dat de blaasontsteking weer terug kwam toen de kuur afgelopen was :???:
Toen euroogist besteld en toen ging het over en nog belangrijker, het kwam niet weer terug

Ik hoop dat je hier wat mee kan en dat het ook Pippa kan helpen :-P

Ik zou wel haar gedrag ect in de gaten houden als je begint
Ook haar kattenbak gedrag, kijken of de plassen dezelfde grote blijven houden en bijv na een paar weken een urine onderzoek bij de da laten doen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door Asse-Poes »

@ Anne, dit heeft baasje van Pippa vast niet gezien, tis ook niet haar topic (oke, wel haar vraag 😀 )
Ik had dit ook gemist. TS is ook nooit meer teruggekomen 😞 zucht.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door BaasjevanPippa »

Anne schreef: 28 apr 2023 15:05 Leuk dat je nog een " reactie" geeft baasje van Pippa, nadat ik deze lap tekst speciaal voor jou hier neer heb gezet :???:
Sorry, Anne, je hebt helemaal gelijk! Ik had het wel gezien maar niet meer aan gedacht om erop te reageren.

Super bedankt voor jouw input en het lijkt me zeker een interessante optie, alleen is het wel weer een tablet die ze moet hebben en dat wordt een strijd, aangezien ik het eten ook niet in een snoepje kan doen (omdat ze alleen maar Hills Y/D mag hebben). Dus op dit moment loop ik even vast wat te doen en ga ik nu ze goed eet even niet halsoverkop van alles omgooien maar even rustig nadenken over het plan van aanpak met haar :)

Nogmaals bedankt voor deze tip en je info, waardeer ik zeer! :smile:

Oh ja, een vraag die ik nog heb nav jouw reactie: werkt Eurologist alleen bij oxalaat en niet bij struviet? (omdat je oxalaat expliciet benoemt)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door Anne »

De eurologist werkt ook bij struviet

Ja je moet dan 2 maal daags een pilletje geven
Zelf gebruik ik de pillenschieter daarvoor, misschien is dat iets voor Pippa?
Ik ga daar al mee oefenen als ze nog kitten zijn zodat het later geen strijd levert

Succes verder, ik hoop dat je iets vindt wat voor jullie beiden werkt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door Cerna »

Anne schreef: 25 apr 2023 16:11 Ik weet van Annet ( Cerna) op dit forum dat toen haar kat oxalaat gruis had ze ook eurologist gaf omdat haar kat het dieet voer daarvoor niet luste of zoiets en dat ging ook goed
Ja, dat klopt.
Milka had in 2015 blaasstenen en moest na de operatie dieetvoer. Maar Milka is een zeer lastige eter en weigerde om zelfs maar aan het voer te snuffelen.
Ik had al goede ervaringen met de Huisdierendokter en ben Milka Eurologist gaan geven. 2x daags een half pilletje van 1200 mg en dat 2 weken lang, daarna heb ik haar een half jaar 2x daags een kwart pilletje gegeven en toen nog een half jaar 1x daags een kwart. Daarna gestopt.
De blaasstenen zijn nooit meer teruggekomen. :edance:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door Synemios »

Als je zoekt op het forum op eurologist, dan zie je meer ervaringen.

Wij hebben zelf ervaring met urologist 1 kat struviet en een andere oxalaat ( ter voorkoming van nieuwe oxalaat stenen na de operatie) :

https://www.medpets.nl/urologist+aid+kleine+dieren/

Maar vaak worden dit soort middelen gegeven in combinatie met voer tegen blaasgruis/stenen, of nier dieet als het gaat om blaasgruis katten icm nierproblemen.
Ik weet dat die van RC ook blaasgruis/stenen aanpakt/voorkomt.

Mijn ervaringen met middeltjes van de huisdierendokter zijn wisselend maar ja dat geldt voor alle ondersteunende/homeopathische middelen, en het verschilt uiteraard per kat.

Ik zou sowieso even na laten kijken of dit samen kan met de Y/D door de dierenarts.

Ze mogen er geen gezondheidsclaim bij zetten omdat er geen wetenschappelijk bewijs is dat het echt werkt.
Het blijft met dit soort middelen dus altijd een gok,.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door Anne »

Synemios schreef: 28 apr 2023 23:53
Het blijft met dit soort middelen dus altijd een gok,.
Dan gokken wij hier voor 90% goed :-P
De dag moet hier nog aanbreken dat eurologist niet werkt
Maar er zijn inderdaad katten geweest waarbij het niks deed
Dus dat is zeker een dingetje die het baasje van Pippa in haar achterhoofd moet hebben
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door Synemios »

Anne schreef: 29 apr 2023 10:26 Dan gokken wij hier voor 90% goed :-P
De dag moet hier nog aanbreken dat eurologist niet werkt
Maar er zijn inderdaad katten geweest waarbij het niks deed
Dus dat is zeker een dingetje die het baasje van Pippa in haar achterhoofd moet hebben
Ik hoop voor jou dat dat zo blijft ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door Anne »

Ik ook Denise!!

Ik zou niet weten wat ik met Happy aan zou beginnen kwa dieet als de eurologist zijn werking verliest ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Kattenbrokjes voor blaasgruis en zonder jodium

Bericht door Cerna »

Anne schreef: 29 apr 2023 11:23Ik ook Denise!! Ik zou niet weten wat ik met Happy aan zou beginnen kwa dieet als de eurologist zijn werking verliest ;-)
De producten van de Huisdierendokter mag je na verloop van tijd gaan afbouwen. Heb ik bij Milka ook gedaan (zij krijgt die pillen al 6,5 jaar niet meer) en doe ik nu met Xie Tang bij Yarah.
Plaats reactie